طرز تهیه آلو بخارا به 5 روش آسان در منزل

طرز تهیه آلو بخارا به 5 روش آسان در منزل


منبع: دلگرم

313

1400/4/6

13:08


طرز تهیه آلو بخارا به 5 روش آسان در منزل

نحوه خشک کردن آلو بخارا

اگر جزء آن دسته افرادی هستید که از کنار مغازه های خوشمزه فروشی نمی توانید بی تفاوت بگذرید، حتما به آلو بخارا هم علاقه زیادی دارد. اگر این طور است این مطلب از مجله دلگرم را تا آخر بخوانید و با طرز تهیه آلو بخارا آشنا شوید و خودتان در منزل درست کنید.

آلو بخارا خشک شدۀ انواع آلو است. از این آلو به عنوان یکی از تنقلات شب عید استفاده می شود. اکثر افراد این خوراکی خوشمزه را به چشم یک پذیرایی تو جیبی نگاه می کنند.

خشک کردن آلو بخارا با آفتاب

یکی از روش‌هایی که می‌توانید آلو بخارا خشک کنید این است که بعد از شستشوی کامل آلوها آن‌ها را در یک سطح بزرگ و مسطح قرار دهید و در معرض تابش نور آفتاب باشد اما مراقب باشید که گرد و خاکی بر روی آن‌ها نشیند.

اما این روش یک عیب بزرگی که دارد رنگ آلوها کدر و قهوه‌ای تیره است و هیچ شیره‌ای ندارد، به دلیل این که درصد رطوبت آن بسیار کم است.

خشک کردن آلو بخارا توسط دستگاه خشک کن

از عالی‌ترین و منحصر به فردترین روش‌ها برای خشک کردن آلو بخارا از طریق دستگاه‌های خشک کنی که مخصوص آلو است، می‌باشد. این نمونه از دستگاه میوه خشک کن در سایزها و انواع مختلفی در بازار موجود است که البته بسته به نوع و میزان آلوها را خشک می‌کند.

هر چه مقدار آلوها بیشتر باشد باید از دستگاه‌های خشک کن در سایزهای بزرگ‌تر استفاده کنید. البته از دیگر قابلیت‌های این دستگاه‌ها که مجهز به تنظیم درجه دما می‌شود و همچنین از یک محفظه برای به وجود دود گوگرد استفاده کنید.

دستگاه‌های خشک کردن آلو به صورت‌های گازی، برقی و نفتی در بازار موجود است. استفاده کردن از دستگاه‌های تولید آلو این مزیت را دارند که می‌توان حجم بسیاری از میوه‌ها را در مدت زمان کوتاه‌تری و در حجم بالایی خشک کرد.

طرز تهیه آلو بخارا

طرز تهیه آلو خشک

خشک کردن آلو بخارا به روش تیزابی

روش تیزابی یکی دیگر از روش‌های خشک کردن آلو بخارا است که از این روش بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی و شرقی به کار می‌برند. این شیوه به این صورت است که شما می‌توانید مقداری از آب و پودر کربنات پتاسیم خوراکی را همراه با روغن سبزه ترکیب نمودن این مواد محلولی از تیزاب به وجود می‌آید.

سپس آلوها و دیگر محصولات را به همین شیوه در محلول تیزاب خشک کنید. در این روش پوست آلوها در اثر ماندن در این محلول نازک می‌شود و باعث و می‌شود منافذ بسیار کوچکی در پوست آلوها به وجود بیاید

این عمل منجر به خشک شدن آلوها می‌شود بعد از آن آلوها را در معرض تابش شدید خورشید قرار دهید تا کاملاً خشک شوند.

خشک کردن آلو بخارا با نور خورشید

آلوهایی را که برای این کار انتخاب کرده اید به خوبی بشویید و بعد از این که دم تک تک شان را چیدید آنها را داخل یک قابلمه متناسب با مقدار آلوی تان بگذارید و به مقدار کفایت آب روی آن بریزید، مقدار دو قاشق غذا خوری هم روغن به آن اضافه کنید.

اگر آلوهایی که انتخاب کردید نرم و شل هستند بعد از این که آب قابلمه جوش آمد آنها را داخل آب جوش بریزید و فوری شعله را خاموش کنید. اما اگر آلوها سالم باشند بگذارید چند دقیقه ای جوش بخورند و بعد می توانید از روی شعله بردارید.

پوست آلوها بعد از این که سرد شدند کمی جمع می شوند. در این زمان شما به راحتی می توانید آنها را بکَنید و آلوها را داخل یک سینی و یا آبکش قرار دهید. اگر خواستید کمی نمک و یا شکر نیز به آن اضافه کنید و بگذارید جلوی آفتاب بماند.

شما می توانید بعد از دو روز آلوها را پشت و رو کنید. البته با توجه به نوع آفتابی که به ظرف شما می تابد این زمان تغییر می کند. اگر آفتاب تیز باشد زودتر از دو روز آلوها را پشت و رو کنید. زیرا ممکن است آلوهای شما خیلی سریع خشک شوند و شما چیزی به جز هسته آلو برای تان نماند.

بعد از دو یا سه روز آلو بخارای شما آماده است. این روش ساده و خوشمزه را حتما در خانه امتحان کنید تا هم از فواید اقتصادی و هم کیفیت و بهداشت آن لذت ببرید.

طرز تهیه آلو بخارا

طرز خشک کردن آلو بخارا

طرز تهیه آلو بخارای خوش رنگ

در یک روش دیگر از طرز تهیه آلو بخارا نیز آلوهایی که از قبل تهیه کرده اید را به خوبی بشویید. مقداری آب نمک در ظرف بزرگی بریزید و آلوها را به مدت ۲۴ ساعت داخل آن قرار دهید.

خواباندن در آب نمک به این دلیل است که پوست آلوها نازک شود و برای جدا کردن آنها دچار مشکل و دردسر نشوید. البته روش آب جوشی که گفته شد نیز روش خوبی است اما اگر در آب نمک قرار دهید رنگ آلوهای شما ثبات بیشتری دارند.

خشک کردن آلو بخارا با دود

برای این کار باید آلوهای گوشتی را انتخاب کنید. یک محفظه ایجاد کنید و آلوها را بر روی محفظه بچینید. سپس باید مقداری گوگرد داشته باشید، گوگردها را در زیر آلوها آتش بزنید و با استفاده از دود آن آلوها را دودی کنید.

پس از گذشت نیم ساعت آتش را خاموش کنید. آلوها را بر روی یک سطح مناسب پهن کنید و با استفاده از نور خورشید مدت کمی خشک کنید. این روش به این دلیل که از مواد شیمیایی برای فرآوری آلوها استفاده می‌شود تا حدودی برای سلامتی مضر است و حتی باعث احتمال به وجود آمدن سرطان در بدن می‌شود.

اما آلوهایی که با این روش خشک می‌شوند دارای شیره هستند و برخلاف آلوهایی که با آفتاب خشک می‌شود مات نیستند و ظاهر بهتری دارند.

خواص آلو بخارا

1. خواص آلو بخارا: پیشگیری و کنترل فشار خون

آلو بخارا برای کنترل فشار خون بسیار مؤثر است .به حدی که اگر فشار خون بالا نداشته باشید و ۲۰ عدد از آن بخورید احساس بی حالی، خستگی و سرگیجه میکنید.

که این از شدت تأثیر این آلو بر فشار خون است . کسانی که فشار خون بالا دارند میتوانند برای کنترل آن هر روز صبح مقداری از آلو بخارا مصرف کنند .

2. پیشگیری و درمان یبوست با آلو بخارا

آلو بخارا برای پیشگیری و درمان یبوست مؤثر است. افراد باردار و آنهایی که زمان وضع حملشان نزدیک است با مصرف مداوم آن یبوستشان کنترل شده و پس از مدتی رفع میشود. ولی مصرف زیاد و بیش از حد آلو بخارا برای افراد باردار میتواند مضر باشد زیرا باعث افت فشار خون و یا اسهال شود.

طرز تهیه آلو بخارا

چطور آلو بخارا درست کنیم ؟

3. تنظیم مزاج بدن و چربی کبد با آلو بخارا

برای تنظیم مزاج و پاکسازی کل سیستم های بدن استفاده از آلو بخارا و انجیر توصیه می شود. به این صورت که ۱۰ عدد آلو و ۱۰ عدد انجیر در آب خیسانده شده و هر روز صبح این تعداد آلو و انجیر تا ۱۵ روز مصرف شود . این کار موجب پاکسازی خون ، پوست ، کبد و دستگاه گوارش میشود.

4. کمک به رفع کم خونی از خواص آلو بخارا

این آلو سرشار از آهن است . این از تغییر رنگ آلو به زرشکی و قهوه ای تیره پس از مدتی معلوم میشود که نوعی اکسید با هوا صورت میگیرد. مصرف مداوم آن میتواند به رفع کم خونی کمک کند.

5. آلو بخارا سرشار از ویتامین C

ویتامین C موجود در آلو سبب جذب بیشتر آهن میشود و مقاومت بدن در برابر عفونت را بالا میبرد.

6. پیشگیری و مقاومت در برابر سرطان با آلو بخارا

ویتامین A و آنتی اکسیدان دو عاملی هستند که مقاومت بدن در برابر سرطان را افزایش می دهند و رادیکال های آزاد را خنثی می کنند. آلو بخارا این دو عامل ضد سرطان را در خود دارد و مصرف مداوم آن میتواند مقاوت بدن در برابر سلول های سرطانی را افزایش دهد.

7. وجود اسید فولیک و کلسیم در آلو بخارا

این نوع آلو حاوی کلسیم و اسید فولیک است. کلسیم برای تقویت استخوان ها و اسید فولیک برای متابولیسم (سوخت و ساز بدن) ، رشد سلول و رفع کم خونی تأثیر بسزایی دارد.

همچنین بخوانید:

35 خاصیت دارویی درمانی آلو بخارا برای سلامت بدن

کالری آلو بخارا : 100 گرم آلو بخارا پخته و خشک شده چقدر کالری دارد ؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو