آموزش تعویض خاک گلدان و اصولی که باید رعایت کنید

آموزش تعویض خاک گلدان و اصولی که باید رعایت کنید


منبع: آرگا

121

1400/4/15

11:19


تعویض خاک گلدان از مراحل مهم در نگهداری و پرورش هر نوع گیاه است و این مرحله از پروزش در گیاهان مختلف به روش های مختلفی صورت می گیرد که در این بخش درباره آن توضیح خواهیم داد.

زمان مناسب برای عوض کردن خاک گلدان زمانی است که شما نشانه های آن را در گیاه مشاهده می کنید که شامل، ارتفاع بلند گیاه نسبت به گلدان، خاک خشک و بدون مواد مغذی، ریشه های بیرون زده یا در هم پیچیده و زرد شدن گیاه می باشد. با دیدن این نشانه ها در گیاه شما باید خاک گلدان خود را عوض کنید تا موجب رشد بهتر آن شوید در ادامه مطلب با مراحل تعویض خاک گلدان آشنا خواهید شد بنابراین تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نحوه تعویض خاک گلدان

 نحوه تعویض خاک گلدان:

گیاهان بعد در ابتدای شکل به قلمه ای هستند و به مرور زمان با رشد کردن و بزرگ تر شدن ریشه های آنها درون گلدان های کوچک جای نمی گیرد و شما مجبور هستید که گلدان و یا خاک آن را عوض کنید. همچنین از مهم ترین این عوامل کمبود مواد مغذی لازم در گلدان است که باید با عوض کردن خاک کمتر شود.

در برخی از موارد اگر متوجه شدید که ریشه های گلدان از انتهای آن خارج شده است این شنان می دهد که خاک و گلدان آن باید عوض شود. با توجه به این نکات متوجه این موضوع شدید که گلدان خاک آن در نگهداری و پرورش از گیاهان به چه میزان دارای اهمیت است.

تعویض خاک:

در این مرحله به شما عزیزان نحوه تعویض خاک گلدان را آموزش خواهیم داد که دارای مراحلی است و به راحتی می توانید این کار را در منزل خود انجام دهید.

 

عوض کردن خاک گلدان در منزل

ابتدا باید گلدان را به بیرون از خانه برده یا در فضای آپارتمانی باید پلاستیکی زیر گلدان پهن کنید تا خاک بر روی زمین نریزد.

گلدان جدیدی را که برای انتقال انتخاب کرده اید را پر از خاک مغذی و دارای مواد مختلف تامین کننده گیاه کنید و با قرار دادن گیاه در گلدان آن را پر کنید.

در این مرحله از کار باید توجه داشته باشید که از خاک مناسب و مغذی استفاده کنید و همچنین انتهای گلدان خود را برای جلوگیری از تجمع آب گلدان و فساد ریشه ها سوراخ نمایید تا زهکشی مناسبی داشته باشد.

نشانه های عوض کردن خاک گلدان

  • مشاهده ماده سفید رنگی مشابه کپک روی خاک
  • رشد گیاه از نظر قد و مرتفع تر شدن از گلدان
  • در هم پیچیده شدن ریشه های گیاه

نشانه های عوض کردن خاک گلدان

بهترین فصل جهت عوض کردن خاک گلدان

بسته به نوع گل و گیاه و همچنین میزان رشد آن زمان و فصل آن ها نیز با یکدیگر متفاوت است، زیرا برخی از گل و گیاهان به شکل بذر کاشته می شوند و در مراحل ابتدایی خود به اندازه ای رشد می کنند که باید به گلدانی بزرگتری هر چند وقت یکبار منتقل شود اما گیاهان چند ساله و دائمی به دلیل اینکه رشد آهسته ای دارند هر چند سال یک بار نیاز به تعویض دارند.

نکاتی که در مورد عوض کردن خاک گلدان باید بدانید

۱. در زمان انتقال گیاه به گلدانی دیگر باید حداقل تا شش ماه از تعویض دوباره گلدان پرهیز نمایید.

۲. در صورت استفاده از گلدان قدیمی و کهنه پیش از انتقال گیاه به گلدان رسوبات قبلی آن را پاک کرده و در صورت نو بودن به منظور اشباع شدن بدنه آن از آب، آن را برای مدتی داخل آب قرار دهید.

۳. بعد از عوض کردن گلدان امکان دارد گل برای مدت کوتاهی پژمرده شود که کاملا طبیعی است.

۴. یک روز پیش از جا به جایی، گلدان دارای گیاه را از آب اشباع نمایید.

۵. در صورت بزرگ بودن گیاه تعویض گلدان کار دشواری می باشد از این رو، بهتر است خاک روی سطح گیاه را به میزان مورد نیاز برداشته و خاک جدید جایگزین آن نمایید.

۶. بهار بهترین زمان مناسب برای عوض کردن گلدان است.

۷. باید خاک داخل گلدان از لبه های آن تقریبا دو تا سه سانتی متر پایین تر باشد

نکاتی در مورد عوض کردن خاک گلدان

ضمن سپاس از همراهی شما دوستان عزیز، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه پرورش گل و تکثیر گیاهان می توانید بر روی لینک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو