صفر تا صد نگهداری و پرورش جوجه غاز در خانه

صفر تا صد نگهداری و پرورش جوجه غاز در خانه


منبع: دلگرم

170

1400/4/16

09:09


صفر تا صد نگهداری و پرورش جوجه غاز در خانه

نگهداری از جوجه غاز

پرورش غاز در خانه و مزرعه یکی از روش های کسب درآمد برای بسیاری از خانواده های ایرانی بوده و خواهد بود، تنها چیزی که برای پرورش غاز نیاز خواهید داشت یک مکان مناسب در روستا، حاشیه های شهر و حتی داخل شهر است.

آنها مقاومت بدنی بالایی دارند و تلفات کمتری نسبت به سایر پرنده ها دارند، بنابراین سود نهایی شما در پرورش آنها افزایش خواهد یافت.

همین موضوع سبب شده تا به دارو و واکسن کمتری نیاز داشته باشند و گوشت ارگانیک تری تولید کنند، فروش گوشت غاز به اندازه سایر طیور و حتی بیشتر از آنها می باشد و مردم علاقه زیادی به مصرف آن دارند.

بنابراین همیشه بازار خود را خواهند داشت و هیچ نگرانی از بابت فروش گوشت و تخم غاز نخواهید داشت. با مجله دلگرم همراه باشید تا شما را با پرورش غازها آشنا کنیم.

نگهداری از جوجه غاز

پرورش غاز در خانه

جوجه کشی غاز

غاز از جمله پرندگانی است که در محیط باز تخم گذاری نمی کند و در زمان تخم گذاری باید مکان های مناسبی را به صورت آشیانه برای آن درست کنید.

با توجه به این که غاز به کاه علاقه دارد می توانید داخل این آشیانه ها کاه بریزید. غازها با استفاده از کاه و علوفه برای خود لانه می سازند و تخم ها را در داخل آن ها قرار داده و مخفی می کنند.

در هنگام تخم گذاری غازها باید تغذیه آن ها را با کلسیم و ویتامین ها تقویت کنید که همین امر باعث سفتی پوسته تخم این پرنده می شود.

به همین دلیل در جوجه کشی طبیعی نیز غاز مادر با رفتن به داخل آب پرهای خود را مرطوب کرده و آب را به روی تخم ها منتقل می کند. در جوجه کشی مصنوعی نیز رطوبت دستگاه بسیار بیشتر از رطوبت جوجه کشی سایر پرندگان می شود.

افراد با تجربه در مورد جوجه کشی غاز توصیه می کنند که تخم ها را 24 ساعت پس از تخم گذاری در داخل دستگاه قرار دهید. به این 24 ساعت خواب نطفه گفته می شود.

همچنین می توانید تخم ها را با استفاده از نانوسل ضدعفونی کنید. بر اساس تجربه این افراد نگه داری بیش از 48 ساعت باعث کهنه شدن تخم های نطفه دار شده و راندمان را تا 50 درصد کاهش می دهد.

طول مدت جوجه کشی برای انواع غازها حدود 30 روز است. حرارت مرحله ستر حدود 37.8 درجه سانتی گراد و رطوبت بین 55 تا 65 درصد است. در مرحله هچر حرارت تا 37.5 درجه سانتی گراد کاهش یافته و رطوبت به 80 تا 90 درصد می رسد.

نحوه پرورش غاز

آموزش کامل پرورش غاز

دمای محیط برای پرورش جوجه غاز

برای جلوگیری از شوک دمایی، باید 24 ساعت قبل از ورود جوجه غازها منابع گرمایی را روشن نموده و آنجا را گرم نگه داشت. موفقیت بالا در پرورش غازها مستلزم نگهداری و پرورش صحیح در 3 هفته ی اول زندگی آن ها می باشد.

جهت داشتن مدیریت بهتر باید مرتباً جوجه غازها را زیر نظر بگیرید، این عمل موجب افزایش سلامتی آن ها می گردد. توجه به این موضوع مهم است که محیط جوجه غازها باید خشک، تمیز و عاری از موجودات و حشرات موذی باشد.

هنگامی که در 3 هفته ی اولی دمای محیط اطراف محلی نگهداری از غازها سرد باشد، به مادر مصنوعی نیاز خواهد بود تا دمای مورد نیاز جوجه ها تامین شود. منابع سوختی مورد نیاز ممکن است برق، روغن، زغال سنگ، گاز طبیعی، پروپان یا سایر سوخت ها باشد.

در مناطقی که مدام در جریان برق وقفه ایجاد می گردد، از منابع دیگری از انرژی باید استفاده نمود. هنگام ورود جوجه غاز ها، درجه حرارت مستقیم برروی پرنده ها 35 الی 36 درجه سانتی گراد می باشد.

دما در هفته ی دوم به 32 الی 33 درجه ی سانتی گراد و در هفته ی سوم به 23 الی 25 درجه ی سانتی گراد می رسد. پس از هفته ی سوم معمولاً دیگر نیازی به استفاده از منابع گرمایی نمی باشد و دمای محیط می تواند تا زیر 20 درجه ی سانتی گراد کاهش یابد.

بهترین راه برای تشخیص این که دمای سالن پرورش مناسب است، واکنش جوجه ها نسبت به گرما و سرما می باشد.

در صورتی که جوجه غازها احساس گرما کنند، از اطراف منابع گرمایی دور می گردند و در صورت احساس سرما، به منابع گرمایی نزدیک شده و بر روی هم انباشته می گردند.

در این حالت ممکن است جوجه غازها دچار خفگی گردند. در میان پرندگانی که برای تولید گوشت استفاده می شوند، غاز ها بالاترین سرعت رشد را دارند. رشد غازها سریع است و باید فضای کافی در طول هفته ی اول برای آن ها در نظر بگیرید.

آموزش پرورش غاز در خانه

نحوه نگهداری از جوجه غاز

غذای جوجه غاز

جوجه غازها را باید با جیره غذایی استارتر تغذیه کنید که متناسب با شرایط بدنی جوجه ها است و حدود 20 درصد پروتئین دارد. اگر می خواهید جوجه غازها، غذایشان را با اشتیاق بیشتری بخورند، غذای آنها را درون کمی آب بخیسانید.

از 4 روزگی، جوجه غازها را به خوردن علف عادت دهید. بعد از رسیدن جوجه غاز به سن 14 روزگی، باید جوجه ها را با غذای رشد تغذیه کنید.

سبزیجات، بذرها و پسماندهای غذاهای انسان از جمله غذاهای مناسب برای دوران رشد جوجه محسوب می شوند. از 2 هفتگی تا 7 هفتگی، جوجه غاز را با غذای رشد سیر کنید.

وقتی جوجه غازها 1 ماهه شدند، می توانید به آنها خوراکی های غنی و نشاسته ای بدهید. ذرت، پودر ذرت مخلوط شده با آب و پوره ذرت از جمله غذاهای سرشار از نشاسته هستند.

وقتی جوجه ها 40 روزه شدند، غذای آنها را با 14 درصد پروتئین، 8 درصد فیبر خالص، 2 درصد کلسیم خالص و مواد دیگری مانند فسفر، لیسین و ویتامین ها ترکیب کنید تا تمام خوراکی های لازم به بدن جوجه ها برسد.

برای اینکه جوجه غازها رشد بهتری داشته باشند، ویتامین ها و املاح را درون آب حل کنید تا الکترولیت ها و مواد ضروری به بدن جوجه ها برسد و رشد بهتری داشته باشند.

آب تنی دادن جوجه غازها در سن دو هفتگی

زمانی که جوجه ها به سن دو هفتگی رسیدند، به اندازه کافی مقاوم خواهند شد و می توانید لامپ مادر مصنوعی را از محیط آنها بیرون بیاورید. اما دمای محیط پرورش آنها باید بین 25 الی 27 درجه سانتی گراد باشد.

برای نزدیک کردن جوجه ها به زندگی طبیعی آنها، می توانید از یک حوض کوچک در محل پرورش آنها استفاده کنید. بهتر است که سینی های کم عمق استفاده کنید و برای جلوگیری از خیس شدن بستر حتما از نایلون استفاده کنید.

آب تنی دادن جوجه غازها هفته ای دو بار کفایت می کند، دقت کنید که غدد چربی آنها در این سن به صورت کامل تکامل نیافته و احتمال خیس شدن پرهای آنها وجود دارد، بنابراین برای جلوگیری از سرما خوردن جوجه ها ، حتما از بخاری استفاده کنید.

نگهداری از جوجه غاز

چگونه از جوجه غاز نگهداری کنیم ؟

پرورش غازهای یک ماه به بالا

زمانی که غازها به این سن رسیدند، به راحتی در حیاط قابل پرورش هستند. در حیاط آنها حتما از پوشال استفاده کنید و تعداد مناسبی دانخوری و آبخوری قرار دهید.

برای آب تنی غازها حتما از یک حوض مناسب با ارتفاع کم استفاده کنید. البته درِ اتاق باید همیشه باز باشد تا در صورت نیاز به استراحت به داخل اتاق بروند. در شبها باید آنها را به داخل اتاق هدایت کنید تا از حوادث ناگوار و سرمای ناخواسته در امان باشند.

آنها می توانند از انواع علوفه ها مانند یونجه ، سبزیجات ، ته مانده میوه و سبزیجات ، انواع دانه ها و غلات تغذیه کنند، حتی اگر دارای زمین و مرتع هستید می توانید غازها را در مراتع رها کنید و شاهد چریدن آنها باشید.

جفت گیری غازها

تخمگذاری در غازها در اوایل پاییز شروع می شود. تشخیص دادن غازها بسیار مشکل است غازهای نر معمولا بزرگ تر و وحشی تر از غازهای ماده هستند.

شرایط بستر تخم گذاری غاز

برای تخم گذاری تهیه لانه های کوچک که داخل آن با پوشال گندم یا سایر علف های خشک پر شده است کفایت می کند. توجه داشته باشید که اگر غازها جایی برای تخمگذاری نداشته باشند علاقه ای برای تولید تخم نخواهند داشت.

  • بستر غاز ها باید خشک و عاری از رطوبت باشد.
  • خوراندن داروی ضد انگل به مولدین قبل از جفتگیری و تولید تخم
  • استفاده از پودرهای ضد عفونی کننده برای انگل های خارجی
  • گذاشتن همه تخم ها در یک زمان مشخص به زیر پرنده مادر تا فاصله بیرون آمدن جوجه ها از تخم زیاد نباشد در غیر این صورت پرنده مادر بعد از به دنیا آمدن جوجه ها ، علاقه ای برای ماندن در لانه و خوابیدن روی تخم های دیگر را نخواهد داشت.
  • گذاشتن آب و غذای کافی در اطراف لانه

نکته ای که قابل توجه است، پایین آمدن راندمان تخمگذاری و ادامه چرخه جوجه کشی است چرا که اگر خود مولدین درگیر جوجه کشی باشند تا چندین ماه مشغول بزرگ کردن جوجه ها خواهند بود و تمایلی به تولید مثل و تخمگذاری نخواهند داشت.

نگهداری از جوجه غاز

روش پرورش و نگهداری از جوجه غاز

ساخت لانه تخم گذاری برای غاز ماده

غاز ماده زمانی اجازه جفت گیری به غاز نر را خواهد داد که تغذیه کافی در دسترس آنها باشد، دمای هوا مناسب است و از همه مهمتر لانه مناسبی نیز داشته باشند. لانه آنها باید در گوشه ای از اتاق باشد و با پوشال های نرم پوشیده شده باشد. در مکان تخم گذاری باید نور کمی وجود داشته باشد و دمای آن از متوسط دمای محیط بیرون بالاتر باشد.

کسب درآمد از فروش غاز گوشتی

اگر به خوبی از غازها مراقبت کنید و تغذیه کافی داشته باشند، در سن 5 ماهگی می توانید آنها را به عنوان غاز گوشتی به بازار بفروشید که در این سن بین 4 الی 5 کیلوگرم وزن خواهند داشت.

اما تحقیقات نشان می دهد که غازها در سن 7 الی 8 ماهگی لذیذترین گوشت را خواهند داشت و گوشت و جگرشان به بهترین زمان استفاده و طبخ خواهد رسید.

جهت افزایش وزن بهتر غازها باید از جیره های غذایی دارای چربی ، کربوهیدرات و پروتئین بالا استفاده کنید و می توانید از جیره غذایی غازهای گوشتی استفاده کنید. البته در کنار آن حتما باید در مراتع بچرند و از میوه و سبزیجات و مانده های غذایی نیز می توانند تغذیه کنند.

از دادن غذاهای شور و شیرین به آنها خودداری کنید چون که سیستم گوارشی آنها قادر به هضم مقداری زیادی قند و نمک نخواهد بود و مشکلات زیادی را برای آنها به وجود خواهد آورد.

کسب درآمد از فروش تخم غاز

اگر می خواهید غازها را برای تولید تخم خوراکی یا نطفه دار پرورش دهید، باید آنها را تا سن 8 ماهگی پرورش دهید چرا که سن بلوغ و زمان تخم گذاری آنها از 8 الی 10 ماهگی آغاز خواهد شد.

برای اینکه غازها بیشترین میزان تخم گذاری را داشته باشند، حتما باید از جیره غذایی مخصوص غازهای تخمگذار استفاده کنید که دارای مقدار زیادی پروتئین ، کلسیم ، فسفر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای آنها خواهد بود.

شما می توانید در کنار علوفه ها، غلات ، میوه و سبزیجات ، از پودر استخوان ، پودر گوشت و کنجاله سویا و بادام در تغذیه آنها استفاده کنید و از مکمل های معدنی و مولتی ویتامین ها نیز تاثیر زیادی در افزایش میزان تخم گذاری آنها خواهد داشت.

اگر می خواهید غذاهایتان تخم های نطفه دار تولید کنند که قابل جوجه کشی باشد ، حتما باید در میان غازهای ماده ، غاز نر نیز وجود داشته باشد چرا که لازمه نطفه دار شدن تخم ها ، انتقال نطفه از بدن غاز نر به بدن غاز ماده است.

همچنین بخوانید:

تفاوت غاز نر و ماده همراه با فیلم تعیین جنسیت غاز

مشخصات ، نحوه زندگی و تشخیص غاز خاکستری ( Greylag Goose ) از ...


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو