دیر عوض کردن روغن ماشین چه مشکلاتی برای خودرو شما ایجاد می کند؟

دیر عوض کردن روغن ماشین چه مشکلاتی برای خودرو شما ایجاد می کند؟


منبع: آرگا

111

1400/4/20

15:11


روغن یکی از حیاتی ترین روان کننده ها برای موتور ماشین است و دیر عوض کردن آن، به صاحب خودرو هزینه های سنگینی به خاطر مشکلاتی همچون یاتاقان زدن تحمیل خواهد کرد. در این مطلب با پیامدهای دیرعوض کردن روغن ماشین آشنا می شوید.

به تاخیر انداختن تعویض روغن موتور خودرو پیامدهای هزینه بری را به دنبال دارد. چرا که روغن در طول زمان آلوده و کثیف شده و از کارایی آن کاسته می شود. چنانچه مایلید تا بدانید در صورت عدم عویض روغن چه اتفاقی می افتد با ادامه مطلب همراه ما باشید.

پیامدهای دیر عوض کردن روغن موتور ماشین

پیامدهای استفاده از روغن موتور نامناسب و دیر عوض کردن آن گوناگون می باشد. عدم رعایت این موارد در نهایت هزینه های سنگینی ناشی از مشکلاتی مانند یاتاقان زدن را به دنبال دارد. روغن موتور خودرو همانند خون در رگهای بدن انسان یا آب در یک بیابان، حیاتی و ارزشمند می باشد. این مایع به فلز امکان می دهد بدون صدمه ای روی فلز دیگر کشیده شود. به طور مثال روغن سبب روان سازی پیستون ها شده تا بتواند داخل سیلندرها راحت حرکت کنند. بطور کلی روغن حیاتی ترین روان کننده موتور به شمار می رود. بدون روغن حرکت فلز بر روی فلز چنان اصطکاک و حرارتی را موجب می شود که سطوح فلزات در طی زمان به یکدیگر جوش خورده و موتور از کار می افتد.

چنانچه چراغ روغن خودرو شما روشن شد؛ این موضوع را نادیده نگیرید.  چرا که نشان می دهد تایم طولانی است روغن ماشین افت کرده و نمی تواند امنیت لازم را ایجاد کند. این که بدانید در چنین مواقعی چه واکنشی باید داشته باشید خیلی اهمیت دارد و اولین اقدام عوض کردن سریع روغن خودرو می باشد. ضمنا برای تعویض روغن مراجعه به یک تعمیرگاه مناسب و استفاده از روغن های باکیفیت حایز اهمیت است. حال تصور کنید موتور ماشین به میزان زیادی روغن دارد که هرگز تعویض نمی شود یا عوض کردن آن دیر به دیر صورت می گیرد که این کار پیامدهای مختلفی دارد. با ادامه مطلب همراه باشید تا با این پیامدها آشنا شوید.

۱. ساییدگی فلزات درون موتور

با دیر عوض کردن روغن ماشین آلودگی درون روغن موور انباشته خواهد شد. فیلترها تا مدتی آلودگی را از روغن سوا می کنند ولی به تدریج فیلترها نیز از آلودگی اشباع می شوند و روغن به طور خودکار توسط یک سوپاپ از فیلتر رد می شود. این روغن آلوده و کثیف ، بسیار غلیظ و زبر می باشد که در ادامه ساییدگی فلزات درون موتور را موجب می شود.

بد نیست به این نکته هم اشاره شود که افزایش آلودگی روغن موتور موجب سیاه رنگ شدن آن می شود که برخی تصور می کنند روغن بی کیفیتی را استفاده کرده اند در صورتی که اگر روغن پس از مدتی از استفاده، همچنان به همان رنگ اولیه خود دیده می شود باید به کیفیت آن شک کرد، چرا که روغن مناسب موتور باید همه ذرات و آلودگی ها و دوده های موجود در پیشرانه را جذب کند که به مرور سیاه رنگ می شود. در حقیقت سیاه شدن روغن دلیلی بر عملکرد مناسب آن می باشد. از این رو اگر روغن موتور در تایم طولانی تغییر رنگ پیدا نکرد به این مفهوم است که قادر نیست آلودگی های ایجاد شده از احتراق موتور را جذب کند و این آلودگی ها در دیواره ها رسوب و به مرور خرابی پیشرانه را سبب می شوند.

۲. از دست دادن خاصیت روان سازی

افزودنی های روغن پیشرانه از جمله ضد زنگ ها و روان سازها به مرور از بین می روند و بدین طریق روغن موتور خاصیت روان سازی خود را از دست می دهد. به عبارت دیگر به تدریج با هرچه کثیف تر شدن روغن پیشرانه روان سازی آن متوقف گردیده و موتور خیلی سریع ساییده شده و از کار می افتد. البته این پیامد با یک ماه به تاخیر افتادن تعویض روغن در صورت فراموشی رخ نمی دهد ولی توصیه می شود بعد از طی مسافتی ۸۰۰ کیلومتری روغن موتور عوض شود.

۳. به سر و صدا افتادن موتور

همانطور که پیشتر نیز اشاره شد روغن با خاصیت روان سازی موجب می شود موتور بهتر از همیشه کار کند و در صورت دیر عوض کردن روغن پیشرانه، موتور به سر و صدا می افتد و با بالا رفتن صدا این حس ایجاد می شود که ماشین سخت کار می کند. از این رو تعویض روغن چاره کار خواهد بود. به عبارت دیگر هنگامی که روغن موتور عوض نشود موقع حرکت خودرو صدای سخت و خشنی به گوش خواهد رسید که حکایت از مکش مداوم روغن توسط موتور ماشین دارد. در نتیجه روغن تمیز را کثیف کرده و موجب ورود گرما به درون آن می شود. هر چه روغن ماشین آلوده تر شود خودرو سخت تر حرکت می کند که نتیجه آن ایجاد صدایی مانند صدای قطار است.

قابل ذکر است چنانچه موتور خودرو صدای ضربه ای داشته باشد یعنی روغن دچار مشکل شده است و مدت زیادی است که به آن توجه نکرده اید. صدای ضربه ای در پیشرانه خودرو می تواند در عمق موتور نوسان ایجاد کند که معمولا موجب تکان خوردن چرخ دنده هم می شود و نتیجه این امر افزایش صدای موتور می باشد. متاسفانه شنیدن صدای ضربه ای در بیشتر موارد نشانه خرابی موتور بخاطر بی توجهی به روغن در طولانی مدت می باشد و حتی می تواند تا جایی ادامه یابد که روغن دیگر پاسخگوی خودرو نباشد.

۴. سفت شدن دنده چرخ ماشین

یکی دیگر از پیامدهای دیر عوض کردن روغن خودرو سفت شدن دنده چرخ ماشین می باشد که از اثرات جانبی روغن کثیف است. در چنین شرایطی حس می کنید موتور بیش از پیش لرزش دارد که علت آن افزایش اصطکاک میان پیستون و رینگهاست.

۵. کاهش شتاب ماشین

حضور یک روغن مناسب در پیشرانه می تواند موجب عملکرد مطلوب آن گردد از این رو هنگامی که روغن تایم طولانی عوض نشود کثیف و آلوده می شود و در ادامه روغن ریزی (نرسیدن چربی مناسب به قسمتهای مختلف خودرو) اتفاق افتاده و سبب می شود نتواند آرام و طبیعی حرکت کند. همه این موارد نشان می دهد که شتاب ماشین کاهش یافته و قدرت پیشرانه نیز افت خواهد کرد. به عبارت دیگر کاهش شتاب ماشین یکی از علائم برای تعویض روغن موتور خودرو می باشد.

 ۶. یاتاقان زدن

هنگامی که روغن موتور دیر تعویض شود به اصطلاح لجنی شده یا به فرم لخته در می آید. و دیگر نمی تواند به راحتی توسط اویل پمپ منتقل شود. از این رو گیر کرده و ساچمه های فنر موتور می شکند. این شرایط در نهایت سبب یاتاقان زدن موتور می شود. مهمترین بخش چرخشی پیشرانه یاتاقان ها هستند چراکه  سبب از بین رفتن اصطکاک بین فلزها می شوند و بروز هر نوع اختلالی در این مکانیزم موجب از بین رفتن لایه روغن و تماس فلز با فلز می شود که در اصطلاح یاتاقان زدن اتفاق می افتد.

بروز این اتفاق ، تعویض اویل پمپ و تسمه تایم، تعویض یاتاقان، تعویض پیستون ها و متعلقاتش و تراش سر سیلندر را به دنبال دارد. که در هر خودرویی هزینه تحمیلی این موارد متفاوت می باشد.

عدم  خنک کاری موتور

روغن موتور علاوه بر شستشوی قطعه ها و شناور نگه داشتن آن ها درون خود وظیفه خنک کاری موتور را نیز عهده دار است و انجام این کار از طریق اویل پمپ امکان پذیر می باشد. و همانطور که پیشتر اشاره شد با تعویض دیر هنگام روغن، این مایع نمی تواند به راحتی از طریق اویل پمپ منتقل شود. بنابراین این قطعه نمی تواند به خنک کاری موتور بپردازد.

چند تصور اشتباه در مورد روغن موتور

از تصورات اشتباه برخی افراد این است که تصور دارند اگر بر روی روغنی درج شده باشد ۸ هزار کیلومتر می توان تا این مسافت و یا حتی بیشتر از آن از این روغن موتور بهره برد. یا حتی برخی تصور می کنند تا روغن کاملا سیاه نشود می توان با آن خودرو را حرکت داد. در صورتی که تنها بررسی گیج روغن و رنگ آن نمی تواند معیار کاملی برای سلامت روغن باشد. سیاهی روغن به خاطر دوده می باشد و روغنی که سیاه گشته الزاما غیرقابل مصرف نبوده و خواص خود را از دست نداده است. البته عکس این موضوع نیز امکان دارد. به هر روی باید بر اساس عمر روغن موتور ، تعویض آن انجام شود. و عمر این مایع حیاتی موتور به کارکرد و مدتی که از کارکرد آن می گذرد ارتباط مستقیم دارد. توجه کنید که هر روغن موتوری برای خودرو مناسب نبوده و باید به نوع سوخت، سال ساخت ماشین و استاندارد های روغن دقت داشته باشید. بهتر است بر اساس یک برنامه زمانی منظم روغن موتور را تعوض کنید که با انجام به موقع این کار، موتور در وضعیت مطلوب به فعالیت می پردازد و در ضمن تا حدودی کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد.

یکی دیگر از تصورات اشتباه برخی افراد این است که می پندارند روغن موتور ها با یکدیگر تفاوت ندارند و می توان از هر روغنی برای هر ماشینی بهره برد. در حالی که در واقعیت این گونه نیست. برخی افزودنی ها به روغن پیشرانه عملکرد بهتر موتور را سبب می شوند. مقاومت در مقابل گرما در برخی روغن ها بالا بوده و برای سوپرکارها حتما به استفاده از روغن هایی با خواص منحصر به فرد نیاز است. توصیه خودروسازان را برای بهره گیری از نوع خاصی از روغن پیشرانه را حتما جدی بگیرید. به طور مثال نمی توان در اتومبیل های جدید از روغن های قدیمی  و معدنی بهره گرفت.  قابل ذکر است افزودنی ها و فرمول ها با نوع موتور ماشین هماهنگ عمل کرده و موجب روانکاری مناسب آن خواهند شد. از این رو عدم استفاده از روغن موتور با مشخصات توصیه شده در دفترچه راهنمای ماشین (نه برند توصیه شده) ممکن است نقش روغن را کمرنگ ساخته و موجب سوختن پمپ روغن و در نهایت یاتاقان زدن پیشرانه می شود.

چند نکته برای تعویض روغن

  • همواره توصیه می شود پیش از رسیدن روغن به حداکثر کارکرد تعویض آن صورت گیرد.  و عوض کردن روغن موتور فقط به عدد روی کیلومتر وابسته نیست بلکه عواملی مانند شرایط آب و هوایی، کیفیت سوخت، شیوه رانندگی، ترافیک و … در این امر دخیل هستند.
  • به هیچ عنوان از روغن های با سطح کارایی کمتر برای خودروهای با تکنولوژی بالاتر بهره نگیرید.
  • برای موتورهای قدیمی نیز باید در استفاده از روغن های با سطح کیفی بالاتر احتیاط کرد و این اختلاف نباید بسیار زیاد باشد.
  • هیچ گاه دو روغن موتور مختلف را با یکدیگر مخلوط نکنید چرا که مواد افزودنی موجود در روغن ها با هم تفاوت داشته و مخلوط کردن آن ها پیامدهای غیرقابل پیش بینی را به دنبال دارد و حتی موجب آسیب به موتور می شود.
  • بهتر است هر چند وقت یکبار روغن موتو را با کاتر خارج سازید چرا که تخلیه روغن توسط دستگاه های مکش از بالا به اندازه تخلیه توسط کاتر کارایی ضرور را ندارد.

  • موقع عوض کردن روغن موتور بهتر است فلیتر روغن نیز عوض شود.
  • برای انتخاب روغن موتور خودرو همیشه باید به کیفیت و تکنولوژی ساخت آن توجه داشته باشید.
  • همواره غلظت و کیفیت روغن پیشرانه را توسط گیج روغن بررسی نموده که البته این کار به کمی مهارت نیاز دارد.
  • روشن شدن چراغ روغن ماشین نمایش دهنده کاهش روغن موتور بوده که در این حالت ابتدا روغن را تا میزان مناسب سرریز نموده و در نخستین فرصت جهت پیدا کردن احتمال نشتی به تعیمرگاه مراجعه کنید.
  • حتی اگر در طول سال از خودروی خود بهره نمی گیرید نیاز است حداقل یک بار در طول سال روغن ماشین تعویض شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو