صدای تعویض دنده خودرو چه زمانی خطرناک است؟

صدای تعویض دنده خودرو چه زمانی خطرناک است؟


منبع: آرگا

8

1402/7/15

15:03


یکی از مشکلاتی که رانندگان خودروهای دنده دستی با آن مواجه می شوند مشکل بد جا افتادن دنده و صدای آن است. در این مطلب به علت صدای تعویض دنده خودرو می پردازیم.

اگر خودرو شما دنده دستی دارد و با مشکل صدای تعویض دنده خودرو روبرو شده اید و به دنبال علت این مشکل هستید با ادامه مطلب همراه ما باشید. این مورد می تواند هم به علت مشکل فنی باشد و هم مشکل عملکردی یا اشتباه راننده.

بررسی علت صدای تعویض دنده خودرو

از جمله مشکلاتی که برخی از رانندگان خودروهای دنده دستی با آن روبرو می شوند مشکل بد جا افتادن دنده و ایجاد صدای ان است. در این حال دنده در شماره خاصی و یا در همه دنده ها خوب جا نمی افتد. این اتفاق می تواند به خاطر مشکلات فنی، عملکردی یا اشتباه راننده روی دهد.

بد جا خوردن دنده موقع تعویض دنده معمولا با ایجاد صدای ناخوشایندی از قسمت های دیگر جعبه دنده همراه است. همچنین ممکن است عوامل دیگری هم دخیل باشند از جمله خلاص شدن خودکار دنده. برخی مواقع ممکن است بعد از دنده دوباره خودرو خلاص شود در این شرایط مشکلات دیگری در خودرو بروز می کند.

یکی از مهمترین بخش هایی که در درست جا خوردن دنده در جای خود نقش دارد کلاچ می باشد. عدم فشار کامل دنده توسط راننده می تواند سبب بدجا افتادن دنده گردد. در این شرایط دنده به سختی در جای خود قرار می گیرد و صداهای نامطلوبی از گیربکس به گوش می رسد.

در ادامه به بررسی علت صدای تعویض دنده خودرو می پردازیم.

علت ایجاد صدا هنگام تعویض دنده

هنگامی که خودرو را در دنده می گذارید هم روی موتور و هم جعبه دنده فشار وارد می شود. وقتی پدال گاز را فشار می دهید این بار تغییر می کند. به این خاطر موتور و گیربکس دارای پایه می باشند. این پایه ها از پیشرانه و جعبه دنده پشتیبانی و آن ها را ایمن می سازند. در صورت آسیب این پایه ها ممکن است صدای بلند و غیر طبیعی ایجاد شود.

همچنین هنگام قرار گرفتن خودرو در دنده اتفاقات دیگری هم روی می دهد. با توجه به این که خودرو گیربکس دستی یا اتومات دارد این موارد شدت متفاوتی دارند. به طور مثال در گیربکس دستی باید پدال کلاچ فشار داده شده تا کلاچ درگیر تا امکان تعویض دنده فراهم شود. اگر کلاچ فرسوده باشد موجب تولید صدا هنگام عوض کردن دنده شده و احتمال می رود صدای خرد شدن یا جیغ زدن به گوش برسد.

در جعبه اتومات عملکردها کمی متفاوت است. صفحات کلاچ و نوارهایی که هر چرخ دنده را به هم وصل می کند در سراسر گیربکس قرار دارند. اگر صفحات کلاچ یا نوارها سایش یابند ممکن است سبب تولید صدا موقع تعویض دنده شده و صداهایی به گوش برسد. از دیگر علل صدای تعویض دنده خودرو عبارت است از:

۱. ایراد در اهرم تعویض دنده

خرابی اهرم تعویض دنده می تواند در جا افتادن دنده مشکل ایجاد کند. چرب شدن محل اتصال دنده با گیربکس، شکستگی اهرم در قسمت اتصال و خارج شدن اهرم از جای خود از عللی است که می تواند سبب بد جا خوردن دنده و ایجاد صدای تعویض دنده خودرو گردد.

۲. کمبود روغن واسکازین

کمبود روغن واسکازین یا روغن جعبه خودرو می تواند عللی برای بد جا خوردن دنده خودرو باشد. اگر سطح روغن گیربکس کم بوده و یا روغن، کیفیت مطلوبش را از دست بدهد. اولین نشانه بد جا افتادن دنده روی می دهد. برای رفع این مشکل باید سریعا سطح روغن درون دنده را به حد استاندارد رساند و یا این که روغن کهنه را با یک روغن جدید تعویض نمود.

۳. وجود مشکل در دیسک و صفحه کلاچ

قابل ذکر است که کلاچ وظیفه حذف موقت انتقال نیرو از موتور به جعبه دنده را بر عهده دارد. اگر دیسک و صفحه کلاچ با مشکلی روبرو شوند، تعویض دنده خودرو به خوبی انجام نمی شود. تمام شدن صفحه کلاچ سبب می شود صفحه به سختی با دنده ها درگیر گردد که این موضوع باعث شده دنده ها به درستی در جای خود قرار نگیرند.

در ضمن چرب شدن صفحه کلاچ موجب می شود صفحه در تماس با دنده ها لغزش یافته و دنده ها به راحتی جا نیفتند.

۴. خرابی ماهک ها

ماهک ها قطعاتی هستند که وظیفه جابجایی کشویی دنده ها را بر عهده داشته و با حرکت این ماهک ها، کشویی ها هم با آنها حرکت کرده و دنده را در شماره ای که مورد نظر راننده است، قرار می دهند. اگر ماهک ها دچار شکستگی، فرسایش و یا دررفتگی شوند، دنده ها به درستی در جای خود قرار نمی گیرند.

۵. مشکل در سیم کلاچ

سیم کلاچ ارتباط دهنده پدال کلاچ با صفحه کلاچ می باشد. هر نوع مشکلی در این سیم سبب می شود انتقال نیرو از پدال به صفحه کلاچ به درستی انجام نشود.اگر این سیم تابیدگی، یا سفتی و خشکی پیدا کند، باعث می شود تعویض دنده به سختی انجام شود. حل این مشکل از طریق تعویض سیم کلاچ امکان پذیر است.

۶. خرابی فلاویل

فلاویل قطعه ای است که هنگام تعویض دنده خودرو مورد استفاده قرار می گیرد و جهت تعویض درست دنده لازم است. اگر این قطعه دچار ساییدگی، شکستگی و یا هر مشکلی گردد، نمی تواند در درست جا افتادن دنده عملکرد خوبی داشته باشد.

۷. وجود مشکل در صفحه سلکتور

صفحه سلکتور وظیفه ی انتخاب دنده ها را موقع دنده گیری بر عهده دارد. وجود هر نوع مشکلی از جمله ترک خوردگی، شکستگی، چرب شدگی و ساییدگی این صفحه نشانگر آن است که گیربکس به یک صفحه جدید نیاز دارد و باید هر چه سریع تر آن را تعویض کرد.

۸. شکستگی یا فرسایش دنده ها و دنده های برنجی

یکی دیگر از مواردی که موجب بد جا افتادن دنده ها می گردد، دنده ها و دنده های برنجی هستند. همه این قطعات درون گیربکس قرار دارند و برای بررسی وضعیت آنها بایستی گیربکس کاملا باز شود. اگر دنده های برنجی با مشکلاتی از جمله شکستگی و یا فرسایش روبرو شوند، هنگام تعویض دنده به ویژه موقع دنده دادن پس از حالت خلاص، مشکل ایجاد خواهد شد.

در صورتی که این مشکل فقط در یک دنده خاص خود را نشان دهد، دنده های همان شماره خراب شده اند.

علت شنیدن صدای ترکیدن هنگام تعویض دنده

وقتی ماشین در حال تعویض دنده است ممکن است صدای ترکیدن ایجاد شود. علت آن نیاز گیربکس به تعویض می باشد. به طور کلی گیربکس شکسته صدایی شبیه ترکیدن را ایجاد می کند. این صدا به علت خستگی فلز و شکستن دندانه های چرخ دنده به وجود می آید. صدای گیربکس شکسته را می توان شبیه صدایی با صدای بلند و فلزی توصیف نمود که از بیرون خودرو به گوش می رسد.

برای حل این مشکل راه اول تعویض سیال گیربکس می باشد. و راه دوم تعویض گیربکس با گیربکس جدید است. در اکثر موارد تعویض مایع گیربکس مشکل را برطرف می کند. با این وجود اگر این گزینه برای شما امکان پذیر نیست باید به فکر تعویض گیربکس با مدل جدیدتر باشید.

علت شنیدن صدای تق تق هنگام تعویض دنده

هنگام تعویض دنده ممکن است صدای تق تق به گوشتان برسد. این همان صدای فلز روی فلز است که می شنوید. علت آن نیز مربوط به چرخ دنده ها است که به یک میله فلزی متصل بوده و در طول گیربکس حرکت می کنند. صدای ناشی از تماس فلز روی فلز که به آن کلیک نیز می گویند در اثر عوامل مختلفی از جمله قطعات فرسوده یا آسیب دیده، پیچ و مهره های شل یا زنجیر کثیف باشد. می توانید با بررسی منظم خودرو و حفظ آن با تعویض به موقع روغن و چرخش لاستیک این مشکل را حل کنید.

علائم خرابی جعبه دنده

همانند هر بخش دیگری از خودرو تشخیص زودهنگام می تواند سبب صرفه جویی در هزینه های شما شده و از آسیب بیشتر و جدی تر به وسیله نقلیه پیشگیری کند. بهتر است با علائم هشدار دهنده جعبه دنده آشنا بوده و در صورت مشاهده هر یک از این موارد خودرو را به تعمیرگاه ببرید.

البته شنیدن صدای غیر معمول هنگام تعویض دنده خودرو همواره نشانه و زنگ خطر نبوده و این موضوع ممکن است یک مورد تقریبا ساده شبیه خرابی مفصل U باشد. ولی گاهی هم نشانه خرابی جعبه دنده یا آسیب به موتور است که هر دو از مشکلات جدی به شمار می روند.

در این شرایط لازم است حتما یک تعمیرکار خودرو را بررسی تا علت صدای تعویض دنده خودرو را متوجه شود. مکانیک ماشین را چرخانده و بعد آن را در دنده قرار می دهد تا صدا تایید و تکرار شود. بر اساس این تست مکانیک یا به علت پی می برد یا دیگر اجزای خودرو را بررسی تا وضعیت و عملکردهای آن ها را هم مورد ارزیابی قرار دهد. با توجه به نوع صدای ایجاد شده به رفع مشکل خواهد پرداخت.

صدای ترکیدن معمولا با خراب شدن خودرو همراه است. صدای گیربکس صدای معمولی نیست. کمبود مایع انتقال می تواند از علل صدای خودرو موقع تعویض دنده باشد. گیربکس بین موتور و چرخ های محرک قرار داشته و نیرو را به چرخ ها انتقال می دهد. هنگامی که فشار زیادی به دنده ها وارد می شود از جای خود خارج و صدای مشخصی ایجاد می شود.

صدای ترکیدن معمولا هنگامی روی می دهد که در حال شتاب گیری یا بالا رفتن از تپه شیب دار باشید. وقتی شروع به شتاب گیری می کنید موتور خودرو سخت تر کار می کند و صدای ترکیدن ایجاد می شود. این صدا ناشی از تعویض دنده گیربکس می باشد.

در صورتی که موقع شتاب گیری آهسته صدای پاپ بلندی به گوش رسید ممکن است مایع گیربکس به بررسی نیاز داشته باشد یا فشار باد لاستیک ها چک شود. حال اگر در حال رانندگی صدای تق تق از گیربکس به گوش می رسد در صورتی که به طور ناگهانی رخ داد احتمالا خودرو به تعمیر و نگهداری نیاز پیدا کرده است.

صدای تق تق جعبه دنده همانند صدای ترکیدن بوده و وقتی دنده خودرو را تعویض می کنید یا مشکلی در سیستم جرقه زنی ایجاد شود، این صدا شنیده می شود. دلیل آن ناهماهنگی صفحات کلاچ در گیربکس می باشد و ضمنا می تواند به مشکلاتی مانند شکستن دنده ها مربوط باشد.

از دیگر صداهایی که هنگام تعویض دنده شنیده می شود صدای خش خش است که یعنی مایع گیربکس کم است. علت آن را می توان در عوامل مختلفی از جمله نشتی واشر، شکستگی مهر و موم میل سوپاپ یا یاتاقان های فرسوده جستجو کرد. اگر مایع جعبه دنده به حداقل خود رسیده باشد و هنوز پایین علامت حداکثر روی میله می باشد ممکن است به معنی این باشد که روغن گیربکس باید تعویض شود.

در صورت تمایل برای آشنایی با علت صدا دادن کلاچ ماشین و صدای زیاد موتور ماشین روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو