برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)


منبع: تالاب

128

1400/4/26

21:04


برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

برای مراسم عروسی چگونه برنامه ریزی کنیم؟

هر مراسمی کـه میخواد برگذاری بشه بدون پیش نیاز و هماهنگی قطعا تبدیل بـه یکی از بدترین مراسمات تبدیل خواهد شد ؛ روز ازدواج دونفر کـه یکی از مهم‌ترین روز هاي‌ زندگی ان دو نفر اسـت باید بدون هیچ کم و کاستی برگذار شود ؛ دراین قسمت از تالاب اساسی ترین گام ها برای برگذاری مراسم ازدواج برایتان ذکر میکنیم.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

نکات مهم برای گرفتن مراسم عروسی

 

تعیین زمان مجلس عروسی

بدیهی اسـت کـه همه ی برنامه ریزی هاي‌ شـما بـه این تاریخ بستگی دارد. بنابر این ابتدا متناسب با آداب و رسوم خودتان نسبت بـه تعیین این تاریخ اقدام کنید. فراموش نکنید کـه در تعیین روز جشن مسائل زیر را درنظر بگیرید:

تاریخ مراسم روی هزینه هاي‌ شـما تاثیر می‌گذارد. بـه عنوان مثال هزینه هاي‌ اجاره تالار در روزهای خاص و اعیاد و تعطیلات با روزهای عادی متفاوت اسـت. حتی فصل برگزاری مهمانی می‌تواند تاثیر زیادی در هزینه هاي‌ شـما داشته باشد.
مهمانان را درنظر بگیرید. اگر مهمانهایی از راه دور دارید بهتر اسـت روزهای تعطیل را برای جشن خود انتخاب کنید.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

بهترین روش برای گرفتن مراسم عروسی

 

اگر در شهر های پرترافیک زندگی می‌کنید، درنظر داشته باشید کـه طبق معمول ترافیک خیابانها در تاریخ هاي‌ خاص مثل: روز مادر، روز پدر و دیگر اعیاد بـه مراتب بیشتر از روزهای عادی اسـت و ممکن اسـت روی برنامه ریزی شـما تاثیر بگذارد.

در تعیین تاریخ مراسم خود، تداخل با برنامه ها و مراسم دوستان، آشنایان و نزدیکان را مدنظر داشته باشید. بهتر اسـت قبل از نهایی کردن تاریخ، یک‌بار ان را در میان نزدیکان و بزرگ ترهای فامیل عنوان کنید تا مطمئن شوید با مراسم دیگری تداخل ندارد.

 

تهیه لیست مهمان ها

اهمیت این گام کمتر از تعیین تاریخ نیست. تعداد زیادی از خانواده ها تصوری کـه از تعداد مهمانان خود دارند با واقعیت منطبق نیست. بنابر این هرگز بـه حدس و گمان و تخمین اکتفا نکنید. خواهید دید وقتی فهرست میهمانان خودرا روی کاغذ بیاورید، با آنچه در ذهن داشتید تفاوت زیادی دارد.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

نکات مهم برای گرفتن مراسم عقد و عروسی

 

نکته دیگر این اسـت کـه تهیه این فهرست شاید تا یک هفته بـه طول انجامد. چراکه عده اي از مهمانان در ابتدا از قلم می افتند. بنابر این هرچه سریعتر لیستی کامل و شسته و رفته از مهمانان خود و همسرتان با ذکر نام و تعداد افراد خانواده مدعو، تهیه کنید.

 

نکته مهم در مراسم عروسی

ممکن اسـت نسبت بـه تعداد دقیق افرادی کـه ممکن اسـت در جشن شـما حضور پیدا کنند شک داشته باشید. مثلاً نمی‌دانید کـه آیا خانواده اي کـه در شهر دیگری زندگی میکنند برای عروسی شـما خواهند آمد یا خیر.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

 

دراین حالت از تکنیک تخمین سه نقطه اي استفاده کنید. ابتدا تعداد کسانی را کـه مطمئن هستید بـه جشن شـما خواهند آمد ارزیابی کنید. بعد از ان تعداد کل مهمانان رابا فرض این کـه همه ی و همه ی بـه جشن شـما خواهند آمد ارزیابی کنید. حال میانگین این دو شماره را بـه دست آورید و مبنای محاسبات خود قرار دهید.

 

برنامه ریزی برای هزینه ها

بعد از تعیین تاریخ و تعداد مهمانان، باید نسبت بـه بودجه اي کـه قصد دارید برای عروسی خود خرج کنید، تصمیم گیری کنید. بهتر اسـت قبل از هرچیز دراین مورد با دوستان و نزدیکانی کـه اخیرا جشن خودرا برگزار کرده اند مشورت کنید.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

 

هزینه ها را بـه صورت جداسازی شده «تالار عروسی، لباس عروس، آرایش عروس، گل، خودرو عروس و…» روی کاغذ بنویسید. سپس نسبت بـه تعدیل آن ها با توجه بـه انچه کـه درنظر گرفته اید اقدام کنید. تحقیق در بازار را فراموش نکنید. با کمی پرس و جو در بازار میتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

 

تعیین محل برگذاری مراسم

باغ یا تالار، منزل مسکونی یا ویلای یکی از نزدیکان فرقی نمی‌کند. انچه مهم اسـت توافق شـما و همسرتان بر سر محل برگزاری و نیز بودجه اي اسـت کـه برای ان درنظر گرفته اید.

 

در تعیین محل برگزاری مراسم عروسی علاوه بر این‌ها، نکات دیگری نظیر: تعداد مهمانان، فصل برگزاری، آب و هوای منطقه، مسافت، فرهنگ و آداب و رسوم خانواده ها می‌تواند در تصمیم گیری شـما درباره محل برگزاری مراسم تاثیر گذار باشد.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

اگر تاریخ جشن شـما، یکی از اعیاد و یا روزهای خاص اسـت، هرچه سریعتر نسبت بـه رزور تالار و یا باغ اقدام کنید. چراکه ممکن اسـت در تاریخ مورد نظر شـما، تالار ها و باغ هاي‌ مناسب رزرو شده باشند.

 

بقیه اقدامات

چهار گامی کـه در بالا ذکر شد در واقع گام هاي‌ اصلی برنامه ریزی عروسی هستند کـه حداقل شش ماه قبل از جشن باید انجام شده باشند.

 

بعد از تعیین تاریخ، تعداد مهمانان، بودجه و محل برگزاری، باید نسبت بـه برنامه ریزی موارد زیر اقدام کنید:

انتخاب دفتر ثبت ازدواج: در صورتی کـه قبلا بـه صورت رسمی ازدواج خودرا ثبت نکرده اید باید نسبت بـه هماهنگی و رزرو قرار ملاقات با دفتر ثبت ازدواج، اقدام کنید. سعی کنید مسافت دفتر ثبت ازدواج با محل مراسم را درنظر بگیرید.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

عکاس و فیلم بردار «آتلیه عروس»

با توجه بـه تنوع زیادی کـه دراین بازار هست، ممکن اسـت انتخاب عکاس و فیلمبردار متناسب با سلیقه شـما گاه حتی تا یک ماه بـه طول انجامد. شـما مشغله هاي‌ دیگری هم دارید پس این مورد را نیز در اولویت قرار دهید. حداقل تا ۴ ماه قبل از عروسی باید قرارداد آتلیه عروس را تنظیم کرده باشید.

 

آرایشگاه عروس

این مورد نیز باید حداقل چهارماه قبل از عروسی رزرو شده باشد. بنابر این قبل از این کـه دیر شود و استرس ان دامنگیر شـما شود، در آرامش و با فراغ بال اقدام بـه انتخاب سالن آرایش کنید. دراین مورد نزدیکی محل آرایشگاه بـه آتلیه عکاسی و گل فروشی را فراموش نکنید.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

لباس عروس و کت و شلوار

یکی از مهم‌ترین برنامه هاي‌ شـما انتخاب لباس اسـت. شـما باید زمان و انرژی زیادی را صرف کنید تا بتوانید لباس عروس و کت و شلوار داماد را انتخاب کنید. پس هرگز این موارد را بـه روزهای آخر موکول نکنید. سعی کنید حداقل تا دو ماه قبل از عروسی، این موارد را نهایی کرده باشید.

گل برای مراسم عروسی

دسته گل عروس، تزیین خودرو عروس، گل آرایی سالن پذیرایی و… همه ی این‌ها مستلزم انتخاب و تنظیم وقت با یک گل فروشی مناسب اسـت کـه باید حداقل یک ماه قبل از عروسی انجام شده باشد. سعی کنید گل فروشی را انتخاب کنید کـه بـه محل برگزاری جشن نزدیک باشد.

 

ماشین عروس

چنانچه قصد دارید اتومبیل عروس را اجاره کنید یا از دوستان و آشنایان امانت بگیرید، حداقل یک ماه قبل از عروسی هماهنگی هاي‌ لازم را انجام دهید. نباید انجام این هماهنگی ها را بـه روزهای آخر موکول کنید.

 

محل سکونت

طوری برنامه ریزی کنید کـه حداقل ۱۵ روز قبل از برگزاری مراسم، منزل مشترک شـما آماده زندگی باشد. تمیزکاری و نظافت، رنگ و نقاشی، جهازبرون و چیدن وسایل، نصب پرده ها و… زمان و انرژی زیادی را از شـما خواهند گرفت.

 

هرگز این موارد را تا روزهای آخر بـه تاخیر نیندازید. اگر قصد رهن و یا اجاره خانه را دارید حداقل دوماه قبل از عروسی باید اقدام کنید. قرارداد اجاره شـما یک ماه قبل از مراسم باید امضا شده باشد. پس اگر می‌خواهید استرس نداشته باشید، عجله کنید.

 

خرید عروس و داماد: طبق معمول در آداب و رسوم اکثر مردم، خریدهایی موسوم بـه عروس و داماد وجوددارد و اجناسی از قبیل: چمدان، آینه و شمعدان، لباس، ساعت، لوازم آرایشی و بهداشتی و… وجوددارد. مطابق با آداب ورسوم خود این خریدها را برنامه ریزی و اجرا کنید.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

تهیه و توزیع کارت

خیلی از خانواده ها تهیه و توزیع کارت هاي‌ دعوت را جزء آخرین اقدامات قرار می‌دهند و طبق معمول در روزهای نزدیک بـه عروسی با عجله اقدام بـه نوشتن و توزیع کارت ها میکنند.

 

در نتیجه عده اي از مهمانان از قلم می افتند یا برای رساندن کارت دعوت بـه دست عده اي از مهمانان فرصتی نمیماند. متاسفانه این موارد در جشن هاي‌ عروسی بسیاری دیده شده اسـت.

 

توصیه می‌کنیم با استفاده از فهرست مهمانان کـه در گام دوم برنامه تهیه کردید، حداقل یک ماه مانده با تاریخ برگزاری عروسی، کارت ها را سفارش بدهید و پس از دریافت، اقدام بـه نوشتن کارت ها کرده و بـه مرور انها را توزیع کنید. بـه این ترتیب هم احترام مهمانان حفظ شده اسـت و هم مطمئن هستید کـه همه ی کارت دریافت کرده اند.

 

برنامه ریزی کامل مراسم عروسی (آموزش کامل مراسم عقد و عروسی)

چنانچه با استفاده از این نکات، جشن ازدواج خودرا برنامه ریزی کنید، میتوانید خاطرجمعی داشته باشید کـه مهمانی شـما بدون هیچ نگرانی و استرسی بـه بهترین نحو ممکن برگزار خواهد شد. تعداد زیادی از استرس ها و نگرانی هاي‌ قبل و بعد عروسی ریشه در عدم برنامه ریزی دارد. بنابر این از الان نسبت بـه برنامه ریزی مراسم عروسی خود اقدام کنید.

 

نکاتی کـه بالاتر گفته شد نه تنها برای مراسمات عروسی بلکه برای مراسمات سالگرد یا جشن تولد و غیره.. هم میتوانید استفاده کنید ؛ با به کار گیری نکات بالا بهترین مراسم ازدواج را برای خودتان رقم بزنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو