پرورش و نگهداری درخت تسبیح

پرورش و نگهداری درخت تسبیح


منبع: بیتوته

122

1400/5/10

11:28


پرورش و نگهداری درخت تسبیح



درخت تسبیح, نگهداری و پرورش درخت تسبیح, آشنایی با درخت تسبیح

تصاویر درخت تسبیح

 

همه چیز درباره درخت تسبیح

درخت تسبیح، یکی از درخت های معرفی است که کاربرد فراوانی دارد. از برگ، چوب و دانه ی آن استفاده های فراوانی می شود. در ادامه با شرایط و روش و فواید آن آشنا می شوید.

درخت تسبیح با نام علمی Adenanthera pavonina، درختی برگریز است که بسیار سریع رشد می کند و دارای تاج پخش کننده شاخ و برگ سبک و پر است.

 

درخت تسبیح، یک درخت برگریز بزرگ و متوسط ​​است و بسته به موقعیت مکانی می تواند تا ارتفاع 6-15 متر و قطر 45 سانتی متر رشد کند. 

 

این درخت به طور کلی قائم است، دارای پوست قهوه ای تیره تا مایل به خاکستری و یک تاج پخش کننده است. ساقه های متعدد و همچنین تنه های کمی عقب افتاده در درختان مسن معمول است. برگ ها دو شاخه و دارای 2 تا 6 جفت مخالف پنجه است که هر کدام 21-2 برگچه در ساقه های کوتاه دارند. برگچه های متناوب، به عرض 2.0-2.5 سانتی متر و طول 3 سانتی متر، بیضی مستطیل هستند و دارای یک قاعده نامتقارن و یک راس صاف هستند، از بالا یک رنگ سبز مبهم و از زیر به رنگ سبز آبی وجود دارد. برگ ها با افزایش سن زرد می شوند.

 

گل ها در راس های باریک سنبله مانند، به طول 12-15 سانتی متر، در انتهای شاخه منتقل می شوند. آنها كوچک، به رنگ زرد خامه ای و معطر هستند. هر گل به صورت ستاره ای با پنج گلبرگ، در قاعده متصل می شود و دارای 10 پرچم برجسته ای است که دارای شاخک هایی هستند که دارای غدد دقیقه هستند.

 

غلاف های منحنی بلند و باریک، 15-22 سانتی متر در 2 سانتی متر، با انقباضات جزئی بین دانه ها، به رنگ قهوه ای تیره و هنگام رسیدن سیاه می شوند. غلاف های چرمی منحنی می شوند و پس از تجزیه پیچ می خورند تا 8-12 دانه نمایشی مشخصه این گونه را نشان دهد. بذرهای روکش دار به قطر 7.5-9.0 میلی متر، به شکل لنز، به رنگ قرمز به غلافها چسبیده اند. غلاف های رسیده برای مدت طولانی روی درخت باقی می مانند و ممکن است تا بهار بعدی ادامه داشته باشند.

 

بوم شناسی درخت تسبیح:

رشد این گونه در مناطق و دشت های گرمسیری تا 300-400 متر معمول است. درخت تسبیح، یک درخت جنگلی ثانویه است که برای رشد مطلوب بین 3000 تا 5000 میلی متر بارش را ترجیح می دهد. این درخت که در انواع خاک ها از اعماق، زهکشی خوب تا کم عمق و سنگی یافت می شود، خاک های خنثی تا کمی اسیدی را ترجیح می دهد. رشد اولیه نهال کند است، اما از سال دوم به بعد رشد و افزایش قد و قطر سریع اتفاق می افتد. درخت در معرض شکستگی در وزش باد شدید است، و بیشترین آسیب در تاج رخ می دهد. تغییر سریع و رشد سریع به دنبال خسارات ناشی از طوفان در جزایر ساموآ ثبت شده است.

 

نور و دمای مناسب برای درخت تسبیح :

درخت تسبیح نیاز به آفتاب کامل دارد و اصلا سایه را تحمل نمی کند. اگر قصد کاشت آن را در گلدان دارید توصیه می شود که گلدان را در پنجره های آفتاب گیر قرار دهید. این گیاه نسبت به سرما مقاوم است و مشکلی ایجاد نمی کند که به همین خاطر می توانید در دماهای پایین نیز گیاهتان را رها کنید.

 

آبیاری درخت تسبیح :

معمولا درخت تسبیح به دلیل ساختار فلس مانندی که دارد برگ ها و ریشه هایش نسبت به خشکی مقاوم هستند و در صورتی که باران خاک را به خوبی خیس نکرده باشد باید آن را آبیاری کنید. دقت داشته باشید که نباید برای آبیاری گیاهتان افراط کنید زیرا با پوسیدگی ریشه ها مواجه خواهید شد. همچنین در دو سال اولیه کشت آبیاری منظم نهال برای استقرار و مقاوم شدن بهتر گیاه توصیه می شود.

 

بهترین مناطق برای نگهداری و پرورش درخت تسبیح, بوم شناسی درخت تسبیح, تصاویری از درخت تسبیح

شرایط مناسب برای نگهداری از درخت تسبیح

 

پراکندگی و توزیع درخت تسبیح :

درخت تسبیح (Adenanthera pavonina) بومی جنوب شرقی چین و هند است و اولین گزارشات آن در هند ثبت شده است. این درخت در مناطق گرمسیر مرطوب شناخته شده است. در مالزی، غرب و آفریقای شرقی و بیشتر کشورهای جزیره ای در اقیانوس آرام و کارائیب رشد می کند.

 

تکثیر و کاشت درخت تسبیح :

درخت تسبیح از بذر کاشته می شود. پوشش بذر بسیار سخت است و در صورت حتی جوانه زنی نیاز به زخم شدن دارد. بذرهای درمان نشده را می توان تا 18 ماه بدون از دست دادن قدرت ذخیره کرد. اسکارینگ دستی، غوطه وری بذرها در آب جوش به مدت یک دقیقه یا درمان با اسید سولفوریک نشان داده است که به طور قابل توجهی درصد جوانه زنی را افزایش می دهد. پس از تیمار، بذر را می توان مستقیماً در مزرعه یا گلدان کاشت. جوانه زدن در طی 7-10 روز انجام می شود که نهال های جوان تقریباً در عرض سه ماه قد 15 سانتیمتر به دست می آورند. بلوغ نهال دو تا سه ماه بعد با ارتفاع 20-30 سانتی متر اتفاق می افتد. می توانید آن را از گلدان به باغچه انتقال بدهید.

 

رشد در ابتدا کند است، اما پس از سال اول به سرعت افزایش می یابد. پس از سال اول، میانگین رشد سالانه حدودا قطر 2.3-2.6 سانتیمتر و ارتفاع 2.0-2.3 متر در ساموآ آمریکا ثبت شده است. درختانی که به فاصله 1 2 2 متر برای بادشکن ها کاشته شده اند و با فاصله 2 2 2 متر در مزارع کاشته می شوند، می توانند طی سه تا پنج سال نازک شوند تا چوب سوخت و مواد ساختمانی فراهم شود. به عنوان یک درخت سایه دار، بسته به نوع خاک و آب و هوا از 5-10 متر متفاوت است. این درخت به راحتی جوانه می زند و به راحتی امکان مدیریت خرده های چوب را فراهم می کنند.

 

با وجود عدم توانایی در از بین بردن علف های هرز، نهال ها نسبتاً مقاوم هستند و با حداقل نگهداری می توانند زنده بمانند. درخت تسبیح با بیشتر گیاهان گرمسیری و درختان سازگار است و امکان استفاده از آنها را در سیستم های تولید یکپارچه فراهم می کند.

 

آشنایی با درخت تسبیح, فواید درخت تسبیح, درخت تسبیح و فواید آن

میوه و بذر درخت تسبیح

 

موارد استفاده از درخت تسبیح :

گزارش های تاریخی از جنوب شرقی آسیا و آفریقا در مورد استفاده از تمام قسمت های درخت تسبیح برای داروهای سنتی وجود دارد. به طور گسترده ای به عنوان یک گیاه زینتی برای کاشت در کنار جاده ها و در مناطق مشترک استفاده می شود. رشد سریع و گسترش تاج آن و شاخ و برگ پر، سایه جذابی را ارائه می دهد. در میان گیاهان زراعی و درختان (ادویه جات، قهوه، نارگیل)، در امتداد مرزهای مزرعه به عنوان بخشی از بادگیر یا در مزارع کاشته می شود، درخت تسبیح یک گونه با ارزش از جنگل زراعی است.

 

محصولات چوب :

در جزایر اقیانوس آرام چوب درخت تسبیح، برای سوخت معروف و مشهور است، که اغلب در بازارهای محلی فروخته می شود. چوب به راحتی تولید می شود و گرمای قابل توجهی تولید می کند و در هر دو کوره در بالا و زیر زمین استفاده می شود. هیزم سوخت مناسب و بزرگ، با قطر بزرگتر از 11 سانتی متر، می تواند در مدت پنج سال تولید شود. چوب با داشتن رنگ قرمز و خاکستری روشن سخت و بادوام است. این چوب یکدست و پرتراکم است و برای ساخت مبلمان، کابینت ها و محصولات چوبی تزئینی مفید است. همچنین برای ساخت خانه ارزش گذاری شده است.

 

دانه. دانه های این درخت که در ملانزی و پلی نزیا به عنوان "درختان غذا" شناخته می شود، روی آتش کباب شده و توسط کودکان و بزرگسالان خورده می شود. مطالعات تغذیه ای نشان داده است که یک چهارم وزن دانه روغنی با درصد بالای پروتئین و یک ترکیب اسید چرب است که از هضم بالا برای انسان و دام پشتیبانی می کند. از نظر تاریخی، بذرها به دلیل تنوع اندک در وزن، به عنوان معیارهای وزن برای جواهرات و زرگری استفاده می شدند. از دانه های قرمز روشن امروزه نیز در ساخت گردنبندها و تزئینات تزئینی استفاده می شود.

 

شاخ و برگ. تجزیه برگ های کوچک باعث می شود که به عنوان کود سبز به خوبی استفاده شود. به عنوان منبع مکمل علوفه، برگ ها از نظر پروتئین خام قابل هضم نسبتاً زیاد (17-22٪) هستند، اما محتوای مواد معدنی کمی دارند (Rajaguru 1990).

 

نگهداری و پرورش درخت تسبیح, شرایط نگهداری از درخت تسبیح, بهترین مناطق برای نگهداری و پرورش درخت تسبیح

نمونه ای از برگ های درخت تسبیح

 

استفاده های دیگر

– پوست آن غنی از ساپونین است و می تواند به عنوان صابونی برای شستن لباس و غیره استفاده شود.

– همچنین به عنوان شامپوی مو استفاده می شود.

– استفاده محلی از قطعات گیاهی به عنوان جایگزین صابون بر اساس وجود مقادیر قابل توجهی اسید لیگنوسریک - یک اسید چرب اشباع شده با زنجیره مستقیم 24 کربن - در دانه است.

 

– این گیاه منبع مواد رنگی است.

– یک رنگ قرمز از پوست خرد شده به دست می آید.

 

– این رنگ برای رنگرزی لباس استفاده شده است و هندوهای هند از آن برای علامت مقدس روی پیشانی استفاده می کنند.

– از دانه های قرمز و براق به عنوان اسباب بازی و منجوق در گردنبندها و سایر وسایل تزئینی استفاده می شود.

 

– آنها قبلاً برای توزین طلا، نقره و الماس مورد استفاده قرار می گرفتند، زیرا وزن آنها محدود است.

– زرگرها از بذرها در لحیم کاری استفاده می کنند.

 

موارد خوراکی

بذر - خام یا پخته شده.

– آنها می توانند بو داده، پوسته پوسته شده و سپس با برنج خورده شوند.

– دانه ها به راحتی هضم می شوند و کودکان و بزرگسالان به طور یکسان از آنها لذت می برند.

 

– دانه های قرمز روشن طعم لوبیای سویا دارند و حاوی 25٪ روغن بعلاوه 39٪ پروتئین.

– آنها حاوی مقادیر قابل توجهی از اسید لیگنوسریک - یک اسید چرب اشباع 24 زنجیره مستقیم.

 

– ممکن است بذر برای خنثی کردن سمیت به جوش نیاز داشته باشد.

– برگ های جوان، پخته شده و به عنوان سبزیجات استفاده می شود.

 

مصارف دارویی

– این گیاه ضد باکتری و هماگلوتینین است.

– از جوشانده برگ های آن  در معالجه رماتیسم و ​​نقرس استفاده می شود.

 

– پوست آن برای درمان جذام استفاده می شود.

– از جوشانده پوست و برگ درخت تسبیح، برای درمان اسهال خونی، اسهال و التهاب لوزه استفاده می شود.

 

– از چوب به عنوان مواد مقوی استفاده می شود.

– چوب پودر شده، مخلوط با آب ، به صورت خوراکی برای درمان میگرن و سردرد مصرف می شود.

 

مصارف جنگل زراعی:

– درخت یک پیشگام طبیعی است. با سرعت رشد سریع و توانایی تعمیر نیتروژن اتمسفر، می توان از آن برای احیای زمین و احیای زمین های جنگلی استفاده کرد.

– تاج پخش کننده شاخ و برگ سبک و پر سایه جذابی را ایجاد می کند و درخت اغلب برای سایه در مزارع قهوه، میخک و لاستیک کاشته می شود.

 

– همچنین در امتداد مرزهای مزرعه ای به عنوان بخشی از بادگیر کاشته می شود.

– برگ های کوچک به راحتی تجزیه می شوند و گونه ها را به کود سبز خوبی تبدیل می کنند.

 

– با بیشتر مزرعه های گرمسیری و محصولات درختی سازگار است و استفاده از آن را در سیستم های تولید یکپارچه مناسب می کند. این گیاه در بین گیاهان زراعی و درختی مانند ادویه جات، قهوه و نارگیل کاشته می شود.

– این گیاه اغلب به عنوان درخت سایه ای برای قهوه و جوز هندی رشد می کند.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو