نقد فیلم The Tomorrow War (جنگ فردا)

منبع: فوت و فن

155

1400/5/16

13:24


نقد فیلم The Tomorrow War (جنگ فردا)

فیلم جنگ فردا، داستانی جالب و نقش‌آفرینی بسیار مستحکمی از بازیگران را به رخ می‌کشد اما از نقطه نظر ژانر علمی-تخیلی، همچنان فیلمی استاندارد و غیرماندگار است.

از زمان به موفقیت رسیدن فیلم Guardians of the Galaxy (نگهبانان کهکشان)، کریس پرت موفق شده تا در چندین فیلم بلاک‌باستری بزرگ دیگر نیز حضور یابد و آخرین آن نیز فیلم جنگ فردا است. در ابتدا قرار بود تا این فیلم علمی-تخیلی از سینماها به اکران دربیاید اما کمپانی آمازون امتیاز آن را خرید و اعلام کرد که قرار است آن را از سرویس آنلاین آمازون پرایم پخش کند. مطمئنا تماشای فیلم جنگ فردا با وجود داستان جذاب و اکشن‌های خارق‌العاده آن بر روی پرده سینماها بسیار دیدنی است اما در حقیقت، پخش آن از سرویس آنلاین ممکن است به نحوی باعث منفعت فیلم شده باشد چرا که این فیلم در بین مخاطبان چندان برجسته و خاص به نظر نمی‌رسد.

در فیلم جنگ فردا، سربازانی از سال ۲۰۵۱ به گذشته سفر می‌کنند تا بشر را از خطر قریب الوقوع جنگی مرگبار با بیگانگانی به نام وایت اسپایک باخبر سازند. آنها در جنگ با این بیگانگان، نفرات بسیار زیادی را از دست داده‌اند و به دنبال آن هستند تا از مردم درخواست کنند تا با سفر به چندین سال بعد در آینده، به آنها در مبارزه علیه این بیگانگان کمک کنند. معلم دبیرستان و سرباز کهنه‌کار دن فورستر با بازی کریس پرت یکی از شهروندانی است که برای خدمت در جنگ فراخوانده می‌شود. او برای اینکه خانواده و جهان را نجات بدهد، به سال ۲۰۵۱ سفر می‌کند تا راهی برای پایان دادن به این جنگ برای همیشه پیدا کند.

کارگردان فیلم جنگ فردا، کریس مک‌کی بیشتر برای ساختن انیمیشن‌هایی همچونRobot Chicken و  The LEGO Batman Movieشناخته می‌شود اما ظاهرا او با ساخت این فیلم، مهارتش را در ساخت فیلم‌های اکشن-زنده نشان داده است. فیلم جنگ فردا شامل چندین سکانس اکشن بسیار خوب و ماهرانه است و گرچه، چندان در پیشرفت و ارتقای سطح ژانر علمی-تخیلی تاثیر چندانی ندارند اما تماشا کردن آنها خالی از لطف نیست. هر کدام از این سکانس‌ها دارای لحظات تنش‌زا و تاثیرگذار خود هستند و بیننده نیز به راحتی می‌تواند ماجرا و داستان فیلم را در طی این سکانس‌های اکشن دنبال کند. وایت اسپایک‌ها به عنوان شرورهای فیلم، به خوبی طراحی و ترسیم شدند و رعب و وحشت قابل قبولی را به فیلم اضافه می‌کنند. آنها در سطح بالاتری نسبت به بیگانه‌های فیلم‌های علمی-تخیلی معمولی قرار دارند و ثابت کردند که در طی فیلم، حضورشان باعث رعب و وحشت می‌شود. مک‌کی به خوبی صحنه را برای حضور وایت اسپایک‌ها محیا می‌کند و به همین دلیل است که وقتی بیننده اولین بار آنها را در فیلم می‌بیند، به خوبی تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

فیلمنامه فیلم جنگ فردا توسط زک دین نوشته شده و باید گفت که خالی از مشکلات و نواقص نیست. فیلم، داستان و موضوع قابل‌توجه و جالبی دارد و همچنین سعی دارد تا به مسائل اجتماعی همچون گرمایش جهانی و نظیر آن نیز اشاره کند اما در راستای عمیق‌تر شدن در موضوع و تم خود تلاش چندانی نمی‌کند و با موضوعات، سطحی و گذرا برخورد می‌نماید. به همین دلیل است که داستان فیلم، این احساس را منتقل می‌کند که ترکیبی از فیلم‌های علمی-تخیلی قبلی است و از این رو، فیلم به جای آن که فیلمی خاص و ویژه باشد، عمدتا ترکیبی از داستان و موضوعات مختلف است. با این حال، باید گفت که فیلم جنگ فردا در جهان‌سازی کار قابل تحسینی انجام داده و کارگردان، جهانی ساخته که می‌توان در قسمت‌های آینده و بعدی فیلم نیز به بررسی آن پرداخته شود. با اینکه ممکن است برخی بیننده‌ها، تعدادی ناسازگاری منطقی در داستان را متوجه شوند اما به طور کلی، طرح و داستان فیلم، پایه و اساس قابل قبولی دارد و خالی از صحنه‌های احساسی و عاطفی نیست.

از لحاظ بازیگری، کریس پرت نقش خود را به عنوان یک قهرمان اکشن که مطمئنا بیننده‌ها تاکنون نظیر آن را بسیار دیده‌اند، به خوبی ایفا می‌کند. باید گفت که در کنار بازیگران کمکی فیلم، کریس پرت چندان به چشم نمی‌آید و این بازیگران صحنه را از او گرفته‌اند. یکی از این بازیگران، سم ریچاردسون است که در نقش چارلی بسیار قابل‌توجه و برجسته است. کاراکتر چارلی، شخصیتی سرگرم‌کننده و بانشاط است که خنده و بامزگی را وارد فیلم می‌کند. جی کی سایمونز نیز که نقش پدر نه چندان صمیمی دن را ایفا می‌کند نیز به خوبی از عهده نقش خود بر می‌آید. همچنین ناگفته نماند که تعدادی از کاراکترهای داخل فیلم، تنها برای پُر کردن صحنه ایجاد شده‌اند و داستان فیلم، تمرکز زیادی روی آنها ندارد. مسلما، فیلم جنگ فردا به دنبال آن نیست تا به بررسی عمیق کاراکترهایش بپردازد اما از سوی دیگر، گروه کاراکتری خوبی ندارد تا بیننده‌ها بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند و شیفته آنها شوند.

 

همانطور که از آمار و ارقام‌های منتشر شده از سوی کمپانی آمازون مشخص است، فیلم جنگ فردا توانسته به موفقیت بزرگی در این سرویس آنلاین دست یابد. این فیلم، از آن دسته فیلم‌هایی است که امکان داشت با اکران در سینماها به موفقیتی چندانی دست پیدا نکند. فیلم جنگ فردا، یک فیلم سرگرم‌کننده در ژانر علمی-تخیلی و سفر در زمان است، هر چند، داستان آنقدر تازه و جدید نیست که بتوان این فیلم را ماندگار و خاطره‌انگیز نامید. با این وجود، فیلم جنگ فردا ارزش دیدن را دارد. مدت زمان این فیلم ۱۳۸ دقیقه و با رده سنی PG-13 است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو