اطلاعات حیرت انگیز و دانستنی های علمی درباره درختان

منبع: آرگا

121

1400/5/19

00:14


درختان از بهترین و با ارزش ترین منابع زمین اند و اگر نتوانیم در حفظ آن ها کوشا باشیم دیگر نمی توانیم نفس بکشیم زیرا آن ها بیش ترین میزان اکسیژن زمین را تهیه می کنند. در اینجا شما را با دانستنی های علمی درباره درختان آشنا می کنیم.

شاید تا کنون درخت های بسیار متنوعی را دیده باشید ولی یک سری دانستنی های علمی درباره درختان وجود دارد که آن ها را نمی دانید. در ادامه شما را بیش تر با آن ها آشنا می کنیم.

دانستنی های علمی درباره درختان

دانستنی های علمی درباره درختان

وقتی بحث درختان می شود بسیاری از افراد از آن ها به عنوان تامین کننده اکسیژن و میوه هایی که می دهند یاد می کنند. یادتان باشد که درختان جزئی از سرمایه های ارزشمند زمین اند و دانستنی های بسیار زیادی وجود دارد که هنوز هم درباره آن ها اطلاعی ندارید. در ادامه تمامی آنچه که باید درباره درختان بدانید را برایتان بیان خواهیم کرد.

* زمانی که درختان بزرگ می شوند لایه های جدید تری می سازند و رنگ لایه های آن ها با یک دیگر متفاوت است. در واقع لایه هایی که تابستان ایجاد می شود با لایه هایی که در زمستان ایجاد می شود رنگی متفاوت دارند بنابراین هر دو لایه روشن و تیره را با هم یک سال از عمر درخت می دانند. البته عمر درختان را بر اساس روش های دیگر نیز تعیین می کنند ولی این روش از همه روش ها دقیق تر است.

نحوه تعیین سن درختان

* درختان بر اساس نوعی که دارند به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند. درختان سایه انداز، درختانی که رشد سریع دارند، درختانی که به گرد و خاک و طوفان مقاوم اند، درختانی که میوه های وحشی داشته و بیش تر آن ها جنبه زینتی دارند، درختان مناسب خاک آهکی، درختانی که مناسب اند برای آب و هوای خاص مدیترانه ای، درختان دارای بافت های نرم و سخت، درختان طول عمر کوتاه و درختان طول عمر بلند، درختان دارای ریشه سطحی، درختان دارای جلوه های زمستانی یا همیشه سبز، درختان مناسب کوچه ها و بلوار ها و درختان مقاوم به سایه از جمله درختانی هستند که می توانید آن ها را در کشور خودمان پیدا کنید.

* درختان از با ارزش ترین منابع تامین اکسیژن می باشند.

* درختان به کاهش سر و صدای محیط و آلودگی صوتی کمک می کنند.

* درختان می توانند باعث بهبود کیفیت آب شوند. درختان سایه بان های طبیعی هستند که در گردش های خارج شهری می توانند مکان مناسبی برای تفریح شما فراهم کنند.

* درختان به انسان ها کمک می کند تا بتوانند در هزینه های برودتی خانگی و صنعتی تا ۲.۱ میلیون دلار صرفه جویی داشته باشند.

* هر درختی که دارای اندازه ای متوسط می باشد یالانه ۷ دلار در کاهش هزینه های محیطی نقش دارد.

* هر درخت ساده و معمولی با اندازه ای متوسط سالانه ۱۲۰ کیلوگرم اکسیژن برای انسان می سازد و این یعنی دو درخت برای یک خانواده ۴ نفره کافی است و این دو درخت می تواند ۱ سال اکسیژن مورد نیاز آن ها را تامین کند.

چه میزان اکسیژن در جهان توسط جنگل ها تامین می شود؟

* یکی دیگر از دانستنی های علمی درباره درختان این است که جنگل های طبیعی که امروزه در سراسر جهان قرار دارند می توانند آب آشامیدنی ۶۰ میلیون نفر را تامین کنند.

* یک درخت معمولی به تنهایی می تواند آلودگی که در اثر حرکت خودرو  به مسافت ۴۰ کیلو متر ایجاد می شود را جذب کند.

* یک درخت در طول عمر خودش یک تن کربن دی اکسید را جذب می کند و از آن برای فتوسنتز و تهیه اکسیژن استفاده می کند.

* در اطراف شهر ها درختان تنها ۸ سال عمر می کنند.

* بلند ترین درختی که در جهان وجود دارد ۱۱۲ متر طول و ۲۰۰۰ سال عمر دارد.

* یک درخت با اندازه متوسط و معمولی می تواند چوب لازم برای ۱۷۰۰۰۰ مداد را تامین کند.

* اولین قرص آسپرین که برای کاهش درد و تب استفاده شد از درخت بید تولید شد.

* دانستنی علمی جالب دیگر درباره درختان این است که جنگل های آمازون نیمی از اکسیژن زمین را تامین می کنند.

* تبخیر آب از یک درخت بلوط ۱۰ ای ۲۰ گالن را در یک روز کامل پر می کند.

* بلوط ها قبل از رسیدن به سن ۵۰ سالگی میوه نمی دهند.

* درختان بلوط بیش تر از سایر درخت ها در معرض خطر رعد و برق اند و رعد و برق آسیب های بسیار زیادی به آن ها وارد می کند.

* بامبو سریع ترین گیاهی است که رشد می کند. رشد درختان بامبو در یک روز حدودا ۹۰ سانتی متر است.

* درخت بامبو می تواند ۱۰۰۰ الی ۱۲۰۰۰۰ لیتر آب در تنه خود ذخیره کند.

* درخت بامبو یکی از شگفت آور ترین درختان می باشد. این درخت هر چند سال یک بار گل می دهد و زمانی که فصل گلدهی آن ها برسد تمام بامبو های مشابه در یک زمان گل های خود را باز می کنند و طبیعتی زیبا را برای شما به ارمغان می آورند.

پس از مطالعه این مقاله در صورت تمایل می توانید جهت آشنایی با انواع دلیل پیدایش فصل ها و تغییر رنگ برگ درختان کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو