۶ روش برای افزایش عمر میوه و سبزی

منبع: فوت و فن

66

1400/7/24

10:57


۶ روش برای افزایش عمر میوه و سبزی

با کاهوی شل، قارچ‌های کپک‌زده و سیب‌زمینی‌های جوانه‌زده خداحافظی کنید. در ادامه ۶ روش برای پیشگیری از خراب شدن ۶ میوه و سبزی توضیح داده شده تا بهترین استفاده را از مواد غذایی خریداری‌شده ببرید.

موز
موز به سرعت نرم و قهوه‌ای می‌شود. برای پیشگیری از این اتفاق، موز را در کیسه پلاستیک بپیچید.
یک سری میوه‌ها، گاز اتیلین تولید می‌کنند تا خود را برسانند. موز نیز جزو این میوه‌ها محسوب می‌شود. اگر فکر می‌کنید نمی‌توانید یک خوشه کامل را در عرض چند روز مصرف کنید، کافی است ریشه موزها را که بیشتر گاز از آنجا منتشر می‌شود، محکم در کیسه پلاستیکی یا سلفون بپیچید. این کار باعث کاهش میزان گاز اتیلین منتشرشده می‌شود، فرآیند رسیدن را کند می‌کند و موزها را مدت طولانی‌تری تازه نگه می‌دارد. همچنین گاز اتیلین باعث می‌شود میوه‌ها و سبزی‌های دیگر نیز سریع‌تر برسند. در نتیجه این روش به شما کمک می‌کند تا از خراب شدن میوه و سبزی‌های نزدیک موز نیز پیشگیری کنید. طالبی، شلیل، گلابی، آلو و گوجه‌فرنگی نیز همانند موز، گاز اتیلین منتشر می‌کنند و بایستی این مواد را دور از سایر میوه‌ها و سبزی‌ها نگه‌دارید.

کرفس
کرفس پس از مدتی حالت کشسانی پیدا می‌کند. برای پیشگیری از این حالت، آن را در فویل آلومینیومی بپیچید و در یخچال بگذارید.
کرفس یکی از سبزی‌هایی است که به سرعت از حالت ترد و شکننده به حالت کشسانی و بی‌مزگی می‌رسد. با این حال، شما می‌توانید عمر این سبزی را تنها با صرف چند دقیقه طولانی‌تر کنید. پس از جدا کردن، شستن و خشک‌کردن شاخه‌های کرفس، آن‌ها را محکم در فویل آلومینیومی بپیچید. این کار باعث می‌شود هوا بیرون بماند و رطوبت حفظ شود. با این حال، هنوز هم گاز اتیلین منتشر می‌شود. با این کار شما می‌توانید فرآیند رسیدن را کند کنید و کرفس را تا چند هفته تازه نگه‌دارید.

کاهو
کاهو نیز همانند کرفس زود شل می‌شود. برای پیشگیری از این حالت، کف کشوی میوه داخل یخچال را با دستمال‌کاغذی آشپزخانه بپوشانید.
معمولاً دسته بزرگی کاهو می‌خریم تا با آن سالاد درست کنیم؛ اما پس از چند روز، برگ‌های ترد و تازه جای خود را به برگ‌های شل و نمناک می‌دهند. به منظور افزایش عمر کاهو، کف کشوی میوه یخچال را با دستمال‌کاغذی آشپزخانه بپوشانید. نم موجود در یخچال باعث می‌شود بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها، بافت ترد خود را از دست بدهند و کم‌کم نرم و خراب شوند. با این روش، رطوبت اضافی جذب می‌شود و مدت طولانی‌تری می‌توانید کاهوهای ترد و شکننده داشته باشید.

توت
انواع توت مانند توت‌فرنگی سریعاً کپک می‌زنند. قبل از گذاشتن این میوه در یخچال، آن را با سرکه بشویید.
همزمان با ورود به ماه‌های تابستان، قفسه‌های میوه‌فروشی‌ها پر از توت‌های رنگی و خوشمزه می‌شود. کاهش قیمت انواع توت‌ مانند توت‌فرنگی و تمشک در فصل تابستان، باعث می‌شود میزان بیشتری از این میوه‌ها تهیه کنید. با این حال، نمی‌توانید همه ظرف را سریع بخورید و توت‌‌ها به سرعت نرم شده و کپک می‌زنند. برای افزایش عمر توت‌ها، آن‌ها را داخل یک ظرف سرکه (۱ فنجان سرکه به ازای ۳ فنجان آب) بیندازید، سپس با آب خالی بشویید تا طعم سرکه از بین برود. بعد آن‌ها را خشک کرده و در یخچال بگذارید. سرکه، باکتری‌های روی توت‌ها را می‌کشد و از رشد کپک جلوگیری می‌کند. بدین طریق می‌توانید مدت بیشتری توت‌ها را تازه نگه‌دارید.

سیب‌زمینی
سیب‌زمینی پس از مدتی جوانه می‌زند. برای پیشگیری از این حالت، یک سیب کنار آن‌ها بگذارید.
سیب‌زمینی در روزهایی که سرتان شلوغ است، شما را نجات می‌دهد. این سبزی پرنشاسته به سرعت پخته می‌شود، سرخ می‌شود و شکم اعضای خانواده را سیر می‌کند. تنها مشکلی که خرید یک کیسه بزرگ سیب‌زمینی دارد، جوانه زدن آن‌ها است. سیب‌زمینی را در جای خشک و خنک نگه‌دارید؛ زیرا نور خورشید و رطوبت می‌تواند باعث جوانه زدن سیب‌زمینی شود. یک روش دیگر، گذاشتن یک سیب در کنار سیب‌زمینی‌ها است. بسیاری از متخصصین ادعا می‌کنند، گذاشتن یک سیب کنار سیب‌زمینی‌ها، روند جوانه زدن را کند می‌کند و چندین هفته به عمرشان اضافه می‌نماید. خودتان این روش را امتحان کنید و ببینید تا چه اندازه مؤثر است.

قارچ
قارچ هم سریع کپک می‌زند. برای جلوگیری از این روند، قارچ را داخل کیسه‌های کاغذی نگه‌دارید.
قارچ ماده غذایی بسیار خوشمزه‌ای است که از سالاد گرفته تا املت صبحانه و در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این حال، هیچ‌چیز نمی‌تواند مانند قارچ‌های لزج و وارفته اشتها را کور کند. برای تازه نگه‌داشتن قارچ تا حد امکان، نحوه نگه‌داری آن اهمیت دارد. زمانی که قارچ را به خانه آوردید، آن‌ها را داخل کیسه‌های پلاستیک نگذارید؛ بلکه از کیسه‌های کاغذی استفاده کنید. پلاستیک باعث حفظ نم در داخل کیسه می‌شود و بدین طریق قارچ کپک می‌زند. استفاده از کیسه کاغذی برای نگهداری قارچ، باعث می‌شود قارچ نفس بکشد و رطوبت از بین برود. با این روش، روند خراب شدن کند می‌گردد و قارچ‌ بیشتر عمر می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو