هر آنچه نیاز است درباره غربالگری نوزادان بدانید

منبع: فرزند

166

1400/8/15

18:09


هر آنچه نیاز است درباره غربالگری نوزادان بدانید

سال های اولیه زندگی کودک نقش بسیار حیاتی در رشد مهارت های اجتماعی، گفتاری و عاطفی  او دارد. کودک از طریق حس شنوایی می تواند توانایی زبان گفتاری را کسب و با محیط ارتباط برقرار کند و دقیقا  به همین دلیل است که اهمیت غربالگری شنوایی نوزادان بر هیچ کس پوشیده نیست. ما در این مقاله از تیم کلینیک شنوایی سمعک قلهک تصمیم گرفتیم تا از صفر تا صد هر آنچه درباره غربالگری شنوایی را برای شما والدین عزیز که به سلامت فرزند خود اهمیت می دهید، شرح دهیم.

غربالگری شنوایی چیست؟

غربالگری شنوایی در سرتاسر جهان برای تشخیص زودهنگام کم شنوایی و ناشنوایی نوزادان صورت می گیرد. با این کار اگر نوزاد مشکلی داشته باشد خیلی سریع تشخیص داده می شود و درمان شروع می شود. این کار اصلا زمان بر نیست و هیچ ناراحتی برای نوزاد ایجاد نمی کند.

چگونگی انجام روش های غربالگری شنوایی

روش های بسیاری برای غربالگری شنوایی نوزادان وجود دارد که دومورد از روش های اصلی تست غربالگری شنوایی نوزادان ABR و OAE  هستند که هر دوی آنها توسط شنوایی شناس صورت می گیرد که در زیر به آنها می پردازیم.

تست OAE

این روش در کمتر از ۱۰ دقیقه انجام می شود و کودک باید در آرامش کامل باشد. اگر کودک خواب باشد که این کار راحت تر انجام می شود چون کودک نباید دست های خود را تکان دهد و حرکتی داشته باشد. در این تست امواج صوتی توسط پروب به داخل گوش فرستاده می شود و پاسخ حلزون گوش به شکل امواج  OAE  دریافت وثبت می گردد.

تست ABR

این تست برای انجام بررسی عصب شنوایی انجام می شود و می توان گفت در تشخیص کم شنوایی نوزاد بسیار موثر است. در این آزمون بهتر است کودک در خواب عمیق باشد به دلیل اینکه کودک باید بی حرکت باشد و در همین حین الکترودهایی به پیشانی نوزاد قرار می گیرد و اطلاعات مورد نیازتوسط این الکترودها جمع آوری می شود.

بهترین زمان برای تشخیص کم شنوایی کودک

امروزه اکثر نوزادان قبل از ترخیص از بیمارستان، غربالگری شنوایی می شوند تا اگر مشکلی داشته باشند خیلی سریع مشخص شود ودرمان شوند. البته تمام مشکلات مربوط به بدو تولد و مادرزادی نیست و ممکن است مشکلات شنوایی در سنین بالاتر برای کودک به علت ضربه، صدای بلند، عفونت و… اتفاق بی افتد. بهتر است بگوییم اولین تست شنوایی حتما باید قبل از مرخص شدن نوزاد و یا نهایتا در سه هفته اول تولد صورت بگیرد و بعد از آن هم به طور مرتب این کار را انجام دهید. در صورت تشخیص مشکل با توجه به نظر متخصص درمان هایی مانند استفاده از سمعک وغیره تجویز می شود. به خاطر داشته باشید هزینه سمعک با توجه با ویژگی ها و برند آن متفاوت است.

مشکلات شنوایی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

  • احساس بی قراری و تنهایی
  • اضطراب و فشارهای روانی
  • کاهش اعتماد به نفس
  • مشکل در ساختار جمله
  • مشکل در مهارت های ارتباطی
  • و غیره

سخن پایانی

کودکان از ۶ ماهگی شروع به صحبت می کنند و به همین دلیل زمان بسیار اهمیت دارد و باید مشکلات شنوایی کودک به سرعت تشخیص داده شود. برای انجام هرگونه تست شنوایی در محیطی بسیار آرام و توسط شنوایی شناس متبحر و خرید انواع سمعک وآشنایی با مشخصات سمعک فوناک، ویدکس، زیمنس، اتیکن، برنافون و …  فقط کافیست به ما در کلینیک شنوایی سمعک قلهک مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو