فوت و فن انتخاب گیاه خانگی مناسب

منبع: فوت و فن

111

1400/8/30

09:16


فوت و فن انتخاب گیاه خانگی مناسب

در هنگام خرید گیاهان جدید برای خانه باید دکوراسیون آن و شرایط محیطی که در آن حاکم است را در نظر داشته باشید و بر طبق آن گیاه مناسب را انتخاب کنید.

راز انتخاب گیاهان خانگی مناسب

گیاهان خانگی که برگ‌های زینتی دارند ستون اصلی هر کلکسیون گیاهان خانگی هستند. این گیاهان در تمام طول سال با برگ‌های زیباشان سبزی، بافت و فرم را به خانه‌تان هدیه می‌دهند. تقریبا برای هر خانه‌ای گیاهان مناسبی وجود دارد. یعنی هر چقدر هم که فضای خانه‌تان نامساعد باشد، باز هم گیاهانی هستند که بتوانند به راحتی در این فضا زندگی کنند و شاداب بمانند. حال فرقی نمی‌کند این گیاه را برای کنار یک پنجره با نور خیلی زیاد می‌خواهید و یا برای حمامی تاریک و نمور. نوع نمایش و دیزاین گیاهان خانگی‌تان بسته به سلیقه خودتان است اما باید به دکور خانه و شکلی که می‌خواهید به فضا بدهید هم دقت داشته باشید.

گیاهان گلدار به خانه رنگ و سرزندگی می‌بخشند و بسیاری از آنها بویی عالی دارند. پرورش برخی از آنها در داخل خانه سخت است و بعضی هم تنها یک فصل مهمان خانه‌تان خواهند بود. اما بقیه آنها آنقدر سخت گیر نیستند و سال‌های متوالی برای‌تان می‌مانند و با خوشرویی گل می‌دهند! راز داشتن گیاهان گلدار سالم آن است که خواسته خود را با گیاه‌تان وفق دهید تا هر دو راضی باشید. معمولا گیاهان گلدار نسبت به گیاهانی که تنها شاخسار زینتی دارند حساس‌ترند و روی نیازهاشان پافشاری بیشتری دارند؛ پس برای گرفتن بهترین نتیجه حتما قبل از تهیه یک گیاه گلدار نیازهای آن را بدانید و در صورتی که در خانه‌تان شرایط مساعد پرورش آن را ندارید، آن گیاه را تهیه نکنید.

از کجا گل و گیاه بخریم؟

حتما گیاهان را از فروشگاه‌های معتبر، جاهایی که می‌دانید از گیاهان نگهداری خوبی به عمل می‌آید، تهیه کنید. اگر گیاهان درون گلفروشی سالم و شاداب به نظر می‌رسند، می‌توایند مطمئن باشید که درون خانه شما هم سالم می‌مانند و تا سال‌های سال زندگی می‌کنند.

اگر می‌خواهید گیاه مورد نظرتان را از سایت‌های اینترنتی یا شرکت‌های گیاهی سفارش دهید، حتما دقت داشته باشید که از جایی سفارش دهید که تضمین پس گرفتن محصول و پس دادن پول را داشته باشند. به این صورت اگر گیاه کوچکترین مشکلی داشته باشد (شاخسارش خشک باشند، مریضی داشته باشد و یا به حد کافی شاداب نباشد) می‌توانید بدون نگرانی آن را پس داده و پول‌تان را به طور کامل پس بگیرید. در هر صورت سفارش گیاه از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی ریسک به همراه دارد چرا که احتمالش زیاد است گیاه در طول حمل و نقل آسیب ببیند.

خیلی از کسانی که در خانه گل و گیاه پرورش می‌دهند بذر گیاهان کمیاب و نامعمول را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی تهیه می‌کنند و می‌کارند. شروع گیاه از دانه شما را از صرف هزینه‌های زیاد نجات می‌دهد و کاری سرگرم کننده است. شرکت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی معمولا دستورالعمل کامل کاشت دانه را به همراه آن می‌فرستند.

چند نکته برای انتخاب گیاهان خانگی

قبل از خرید گیاه و آوردن آن به خانه خوب گیاه را بررسی کنید. برگ‌های گیاه باید شاداب، آبدار و پرپشت باشند و رنگ خوبی هم داشته باشند. برگ‌ها و و ساقه باید سفت و سالم باشند و پژمرده و آسیب دیده نباشند. تمام جهات ساقه باید با هم برابر باشند. باید نشانه‌ای از رشد جدید را در گیاه ببینید. شاخسار باید رنگی طبیعی داشته باشند و رنگ شده نباشند و روی آنها اسپری براق کننده زده نشده باشد.

لا به لای برگ‌ها را به خوبی نگاه کنید اگر حشره یا اثری از حشره دیدی گیاه را نخرید. به دنبال حشراتی مانند شپشک‌های آرد آلود (که به صورت تکه‌های کوچک پنبه مانند روی گیاه دیده می‌شوند)، شته‌ها، سفید بالک، کنده عنکبوتی (به صورت نقاط قرمز خیلی ریز روی شاخسار گیاه دیده می‌شوند) و آفاتی از این قبیل باشید و در صورتی که حتی تعداد کمی از هر کدام از این آفات را روی گیاه دیدید آن را تهیه نکنید. اگر برگ‌ها و ساقه توسط حشره‌ای خورده شده بود و آثار آن را روی گیاه مشاهده کردید هم، آن گیاه را تهیه نکنید.

  • در هنگام خرید گیاهان گلدار، آن گیاهی را که گل‌های آن به طور کامل باز شده اند انتخاب نکنید. درست است که این گیاه زیباتر به نظر می‌رسد اما این گل‌ها به زودی ناپدید خواهند شد. گیاهانی که تعداد زیادی غنچه دارند و گل‌های کمتری دارند مدت زمان بیشتری گل خواهند داشت. البته در این مورد هم استثناهایی وجود دارد. مثلا برای خرید گیاه آنتوریوم، آنتوریومی را تهیه کنید که گل‌های باز دارند چرا که گل‌های گیاه چند ماه زنده می‌مانند.
  • هر گیاهی که می‌خواهید بخرید را به خوبی بررسی کنید. محل اتصال برگ‌ها به ساقه را به خوبی چک کنید چرا که معمولا حشرات بیشتر در این مکان مخفی می‌شوند. از خرید گیاهانی که هر گونه آفات یا اثر آن را دارد خودداری کنید. این حشرات به زودی بقیه گیاهان‌تان را هم آلوده می‌کنند.
  • گیاهانی که در بیرون از خانه نگهداری می‌شوند معمولا آفات بیشتری دارند پس اگر می‌خواهید گیاهی را تهیه کنید که قبل از این در هوای آزاد نگهداری می‌شده خیلی دقت کنید.
  • خاک را چک کنید. خاک گیاه را با انگشت‌تان چک کنید. خاک نباید خیلی شل یا خیلی سفت باشد. بعضی از پرورش دهندگان گل و گیاه به جای خاک مخصوص گلدان (یا خاکی که برای هر گیاه مناسب است) برای همه گیاهان از خاک معمولی باغچه استفاده می‌کنند. این خاک معمولا خیلی سخت و سنگین است و زمانی که خشک می‌شود هم شرایط بدتر می‌شود. در گیاهان حساس‌تر استفاده از خاک باغچه موجب مرگ گیاه می‌شود و در بقیه گیاهان رشد گیاه را متوقف می‌کند. اگر گیاهی که تهیه کرده اید خاک مناسبی ندارد، خاک آن را عوض کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو