فوت و فن پرورش گل بادبادک خیال انگیز!

منبع: فوت و فن

50

1400/9/7

10:50


فوت و فن پرورش گل بادبادک خیال انگیز!

این گیاه و گیاهان دیگر خانواده‌اش به خاطر گل‌های زیبا و ساده بودن پرورش‌شان کاشته می‌شوند. گل بادبادک جز معدود گیاهانی است که گل‌های آبی رنگ دارند!

گل‌های گل بادبادک در رنگ‌های آبی، صورتی و سفید یافت می‌شوند. این گیاه بومی روسیه، چین، ژاپن و کره است اما می‌توان آن را در هر جای دیگری پیدا کرد و کاشت. این گیاه زیبا گیاهی بیرونی است و می‌توان آن را در باغچه، گلدان و در بالکن پرورش داد. بسته به شرایط‌تان هم می‌توانید دانه گیاه را تهیه کنید و خود بکارید و هم می‌توانید گیاه آماده را خریداری کنید و در باغچه بکارید. البته باید این را هم بدانید که گیاهانی که از دانه رشد می‌کنند در سال اول گل نمی‌دهند. اگر با تمام شدن فصل غلاف دانه‌های گیاه را بر روی خودش باقی بگذارید احتمالا در بهار چند گیاهچه گل بادبادک سر از خاک‌ برمی‌آورند!

شرایط نگهداری

– نور

اگر گل بادبادکی را در جایی با آفتاب مستقیم بکارید بیشترین تعداد گل را خواهد داشت. البته گیاه در مکانی با اندکی سایه هم به خوبی رشد می‌کند، به خصوص اگر سایه عصر هنگام باشد.

– آبیاری

بعد از اینکه مدتی از کاشت گیاه گذشت و گل بادبادکی‌تان در خاکش مستقر شد دیگر نیاز به آبیاری زیاد نیست. در این هنگام گیاه می‌تواند دوره‌های کوتاه مدت خشکی را هم تحمل کند.

– دما

مطلوب‌ترین دما برای گل بادبادکی بین ۱۵ تا ۲۷ درجه سانتی گراد است اما این گیاه می‌تواند دماهای بالاتر را هم تحمل کند. گل بادبادکی به رطوبت محیط حساس نیست.

– خاک

 این گل زیبا خاکی کمی اسیدی را ترجیح می‌دهد، خاکی با پی اچ بین ۵٫۸ تا ۶٫۸٫ خاک این گیاه باید زهکشی خوبی داشته باشد و کمی لومی باشد.

– کود دهی

گل بادبادکی نیازی به کود دهی زیاد ندارد اما اگر در فصل پاییز روی خاکش کمی کمپوست قرار دهید دوره گلدهی گیاه افزایش می‌یابد و گل‌های بیشتری می‌دهد. همچنین بد نیست در بهار تمام بستر کشت را با کودهای گرانوله کود دهی کنید.

تکثیر

یکی از روش‌های تکثیر گیاه تقسیم بوته است اما این روش را پیشنهاد نمی‌کنیم چرا که سیستم ریشه‌ای گل بادبادکی پرتراکم و در هم پیچیده است و راست ریشه‌ای بلند دارد. اما اگر می‌خواهید گیاه را به این روش تکثیر کنید ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک اطراف گیاه اندکی خشک شود. سپس با کمک یک بیلچه خاک گیاه را حفر کنید و سعی کنید بدون آسیب زدن به ریشه گیاه آن را از خاک خارج کنید. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر به صورت جداگانه، که از قبل با خاک تازه پر شده باشد و یا در قسمتی دیگر از باغچه، بکارید.

کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که چاقوی تیز را در خاک فرو ببرید و گیاه را به دو قسمت تقسیم کنید. سپس آن قسمتی از گیاه که می خواهید را به کمک بیلچه از خاک خارج کنید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید ریشه‌ها را سالم درآورید. این گیاه را در گلدانی بکارید و مرطوب نگهش دارید.

بهتر است تقسیم ریشه را در ابتدای فصل که گیاه هنوز کوچک است انجام دهید و این را هم بدانید که بعد از تقسیم بوته گیاه یک تا دو فصل طول می‌کشد تا گیاه گل بدهد.

یکی دیگر از روش‌های تکثیر گیاه کاشت دانه است. برای تکثیر به این روش در ابتدای بهار دانه‌های گیاه را بر روی خاکی مرطوب بریزید و با فشار آرام دست دانه‌ها را به سطح خاک فشار دهید، روی دانه‌ها خاک نریزید، دانه‌های این گیاه برای جوانه زنی به نور نیاز دارند. دانه‌ها بعد از ۱ تا ۲ هفته جوانه می‌زنند. در این هنگام گیاهچه‌ها را به گلدانی بزرگ‌تر انتقال دهید و قبل از آنکه در بیرون از خانه قرارشان دهید مقداری سرسخت‌شان کنید تا با قرار گرفتن در محیط غیر کنترل شده بیرون از بین نروند.

بیماری و آفات

گل بادبادکی به آفات مقاوم است اما ممکن است دچار پوسیدگی ریشه شود. حواس‌تان به حلزون‌ها و آفات نرم تن هم باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو