۱۰ بوته با گل بنفش!

۱۰ بوته با گل بنفش!


منبع: فوت و فن

115

1400/7/23

16:05


این بوته‌های زیبا همه گل‌های بنفش دارند و کاشتن آنها در باغچه، بالکن و خانه باعث آرامش روح می‌شود. اگر فکر می‌کنید خانه‌تان به مقداری رنگ بنفش احتیاج دارد، دست به کار شوید!

به غیر از مقوله باغبانی، رنگ بنفش در هر زمینه‌ای طرفداران پر و پا قرص خود را دارد و به عنوان رنگی خاص و شاهانه شناخته می‌شود. قرن‌ها ملکه‌ها و پادشاهان لباس‌هایی به رنگ بنفش می‌پوشیده اند. اگر همه این‌ها هم شما را برای کاشت این بوته‌های زیبا قانع نکرد، دیگر چیزی به ذهنم نمی‌رسد غیر از اینکه: این بوته‌ها مجلل اند!

این بوته‌ها بیشتر در حیاط و بالکن کاشته می‌شوند اما می‌توان آنها را در درون خانه هم پرورش داد.

۱- رودودندرون (آزالیای ساحلی)

گیاهان جنس رودودندرون در انواع و اقسام رنگ‌ها یافت می‌شوند. غنچه بعضی از این گیاهان عاشق خاک اسیدی، به رنگ بنفش است و زمانی که غنچه باز شده و گل نمایان می‌شود رنگ گل مقداری کم رنگ تر است. با کاشت این گیاه همزمان ۲ رنگ گل بر روی یک گیاه دارید، یکی بنفش تیره و دیگری بنفش روشن تر!

۲- دم موشی، بوته پروانه یا همان بودلیا

این گیاه را بیشتر به نام دم موشی می‌توان در بازار پیدا کرد. در بین گونه‌های مختلف این گیاه می‌توانید گل‌هایی با رنگ بنفش تیره پیدا کنید. در حقیقت رنگ بنفش بعضی از آنها آنقدر تیره است که به آنها گل سیاه گفته می‌شود. دم موشی در انواع و اقسام رنگ گل در بازار عرضه می‌شود. اگر نگران آن هستید که گیاه رشد زیادی کند و باغچه‌تان را پر کند، می‌توانید آن را در گلدان هم بکارید.

۳- پیچ گلیسین

این گیاه زیبا با رنگ خیره کننده خود در بسیاری از نقاط شهر یافت می‌شود و در فصل بهار گل‌های بنفش و خوشبوی خودش را ظاهر می‌کند. این گیاه به عنوان گیاهی رونده پرورش داده می‌شود، اما می‌توان با کمک هرس آن را به صورت بوته هم نگه داشت. در حقیقت اگر به دنبال گیاهی با گل‌های بنفش هستید بد نیست که مقداری زحمت اضافه هرس کردن را به جان بخرید و پیچ گلیسین را پرورش دهید چرا که خوشه‌های گل بنفش و زیبای آن واقعا منظره‌ای بی همتا دارند.

۴- گل دارایی

این گیاه هم مانند گیاهان دیگر گل‌هایی با رنگ‌های مختلف دارد و رنگ بنفش آن طرفداران زیادی دارد. این گیاه در واقع گیاهی استوایی است و شاید بهتر باشد آن را در خانه پرورش دهید، البته باید بدانید دارایی گیاهی سمی است و اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، بهتر است از خیر پرورش آن بگذرید. اگر در منطقه‌ای با آب و هوای استوایی زندگی می‌کنید و می توانید گیاه را در بیرون از خانه بکارید، ارتفاع گیاه‌تان می‌تواند به حدود ۵ متر هم برسد و عرضی در حدود ۲٫۵ متر پیدا کند. دارایی گیاهی همیشه سبز است و با تمام شدن گل‌های گیاه، زیبایی‌اش را از دست نمی‌دهد.

اگر در منطقه‌ای سرد زندگی می‌کنید اما نمی‌خواهید گیاه را در درون خانه پرورش دهید، می‌توانید آن را به صورت گیاهی یکساله در باغچه یا بالکن بکارید. در این شرایط ارتفاع گیاه به حدود ۱۲۰ سانتی متر و عرض آن در حدود ۶۰ سانتی متر خواهد بود.

۵- ادریسی

اگر می‌خواهید تا جایی که می‌توانید گل بنفش در خانه داشته باشید، به گیاه ادریسی هم توجه کنید. می‌توانید رنگ گل برخی از انواع اردیسی را به رنگ بنفش درآورید. بسته به میزان اسیدیته خاک، رنگ گل‌های این گیاه می‌تواند به رنگ صورتی، آبی یا بنفش درآید.

۶- یاس خوشه‌ای

خوشه‌های گل یاس خوشه‌ای درست به زیبایی گل‌های پیچ گلیسین هستند و بوی خوشی که دارند آنها را در ابتدای این لیست قرار خواهد داد! این گیاه رنگ‌های دیگر هم دارد اما گل رنگ بنفش آن محبوبیتی مثال زدنی پیدا کرده.

۷- کاریوپتریس

این گیاه به داشتن گل‌هایی به رنگ آبی مشهور شده اما در واقع گل‌های این گیاه مقاوم به خشکی رنگی بین بنفش و آبی دارند. این گیاه در بین باغبانانی که به پشت سر هم بودن گلدهی گیاه اهمیت می‌دهند، بسیار محبوب شده. این گیاه گلدهی را از اواخر تابستان شروع می‌کند و در تمام پاییز گل خواهد داشت.

۸- علف جارو

این گیاه به عنوان پوشاننده زمین هم استفاده می‌شود و با گل‌های بنفش رنگ فراوانی که تولید می‌کند شما را غافلگیر خواهد کرد. این گیاه انتخابی عالی برای افرادی است که گل‌هایی به رنگ بنفش کم رنگ می‌خواهند.

۹- بوته رز

هر لیستی از گل‌های بنفش بدون داشتن نام گیاه رز کامل نخواهد بود! رز آشنای دیرینه همه باغچه‌ها و خانه‌های ایرانی است، البته این گیاه محبوبیتی جهانی هم دارد! گل‌های این گیاه محبوب هم در انواعی از رنگ‌ها یافت می‌شوند و پیدا کردن رنگ بنفش آن هم کار سختی نیست.

۱۰- گل کاغذی

مانند پیچ گلیسین این گیاه را هم می‌توان به صورت بوته یا به صورت گیاهی رونده پرورش داد، تصمیم با خودتان است. این گیاه در مناطق گرم مانند خوزستان، کیش و … به صورت گیاهی چند ساله در باغچه کاشته می‌شود اما اگر در منطقه‌ای با زمستان‌های سرد زندگی می‌کنید، بهتر است آن را در گلدان بکارید و با رسیدن زمستان آن را به پناهگاهی گرم تر منتقل کنید. گاهی گل کاغذی را به عنوان گیاهی آویز در سبدهای آویز می‌کارند و در بالکن و پاسیو آویزان می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو