در خانه گل عشق بکارید!

منبع: فوت و فن

177

1400/9/8

10:26


در خانه گل عشق بکارید!

به ظاهر دلفریبش هم می‌آید چنین نامی داشته باشد! اگزالیس یا همان گل عشق نام این گیاه دوست داشتنی است.

اگزالیس جزء گیاهانی است که به خاطر رنگ بی‌نظیر برگ‌هایش بسیار معروف و محبوب شده. برگ‌های این گیاه زیبا به رنگ بنفش تیره یا سیاه است. البته اینکه رنگ برگ‌های گیاه چقد تیره و چه مقدار روشن باشد به شرایط نوری و دیگر شرایط محیط نگهداری‌اش بستگی دارد. اما به هر حال این گیاه و علف موندو به عنوان گیاهانی سیاه رنگ شناخته می‌شوند.

البته تنها به خاطر رنگ بی‌نظیر برگ‌ها نیست که پرورش آن را به شما توصیه می‌کنم، اگر هر برگ اگزالیس را به تنهایی نگاه کنید، متوجه شکل خاص آن خواهید شد. برگ‌های گیاه ۳ قسمتی هستند و هر قسمت تقریبا مثلثی شکل است. همه این مثلث‌ها در مرکز برگ به یکدیگر می‌رسند. برگ‌ها در بزرگ ترین حالت می‌توانند به اندازه ۸ سانتی متر درآیند.

خلاصه! برگ‌ها بسیار دیدنی هستند و از دور مانند پروانه‌هایی اند که روی گیاه نشسته اند! البته اگزالیس گل هم می‌دهد اما برگ‌ها به تنهایی برای زینت بخشیدن به خانه کافی هستند. گل‌های اگزالیس ترومپت مانند اند و به رنگ صورتی خیلی کم رنگ (تقریبا سفید) هستند.

شرایط رشد

– نور

بهتر است این گیاه رنگارنگ را در مکانی با مقداری سایه نگه دارید. پس اگر خانه خیلی روشنی ندارید هم می‌توانید آن را پرورش دهید. اگزالیس نباید در معرض آفتاب مستقیم و شدید قرار گیرد.

– آبیاری

گیاه در در طول فصل رشد به میزان مناسب آبیاری کنید تا رشد خوبی داشته باشد و در خاک ریشه بدواند. بعد از اینکه گیاه در خاکش مستقر شد، نیاز آبی آن کمتر خواهد بود. قبل از آبیاری مطمئن شوید سوراخ‌های زهکش گلدان باز و به اندازه کافی هستند. اگر سوراخ‌ها ناکافی بودند، به وسیله میخ، دریل یا هر شئ دیگری، تعدادی سوراخ به کف گلدان اضافه کنید تا آب اضافی در خاک نماند و باعث پوسیدگی ریشه گیاه نشود.

– خاک

اگزالیس به خاکی با زهکشی خیلی خوب نیاز دارد.

گزالیس را می‌توان در زمین هم کاشت. اگر می‌خواهید گیاه را در زمین بکارید برای آن خاکی مخلوط با کمپوست یا خاک برگ فراهم کنید تا هم مواد غذایی مود نیازش را دریافت کند و هم خاکش سست تر شود.

– کود دهی

اگر مقداری کمپوست با خاک گیاه مخلوط کنید، گیاه‌تان دیگر نیازی به کود دهی و تغذیه ندارد. البته اگر کمپوست در اختیار ندارید، می‌توانید به گیاه را با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید.

زمستان گذرانی

بعد از اینکه فصل رشد تمام شد و سرمای زمستان از راه رسید، اگزالیس زیبای‌تان شروع به برگ ریزی می‌کند. در این هنگام آبیاری گیاه را متوقف کنید و اجازه دهید اگزالیس‌تان دوره استراحتش را بگذراند. در این هنگام می‌توان تمام ساقه‌های گیاه را تا نزدیکی سطح خاک برید.

اگر گیاه را در بیرون از خانه کاشته اید در فصل زمستان آن را درون گلدان قرار داده و به درون خانه آورید و مانند یک گیاه خانگی از آن نگهداری کنید تا فصل سرما بگذرد.

بعد از اینکه گیاه را به درون خانه منتقل کردید و چند هفته از زمان قطع آبیاری‌اش گذشت، کم کم آبیاری را شروع کنید. در این هنگام گیاه را خیلی کم آب دهید تا زمانی که برگ‌ها دوباره ظاهر شوند. بعد از ظهور برگ‌ها دوباره آبیاری را به حالت معمول انجام دهید.

در درون خانه باید نور بیشتری برای گیاه فراهم کنید اما باز هم به خاطر داشته باشید که اگزالیس گیاهی سایه دوست است. پس هرگز گیاه را در معرض آفتاب مستقیم و شدید قرار ندهید چرا که ممکن است شاخسار گیاه بسوزند.

ممکن است گیاه در طول زمستان در درون خانه بلند و دراز شود اما نگران نباشید، تنها کافی است که در فصل بهار اندکی شاخسار آن را کوتاه کنید تا دوباره روی فرم آید.

مراقب باشید! این گیاه برای گربه‌ها و سگ‌ها سمی است پس اگر در خانه سگ یا گربه دارید، یا از خیر پرورش اگزالیس بگذرید و یا گلدان آن را در جایی قرار دهید که دست حیوان‌تان به آن نرسد. چرا که همانطور که می‌دانید سگ‌ها و گربه‌ها از خوردن و جویدن گیاهان خوششان می‌آید!

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو