اختصاصی| مراقبت از دندان برای بیماران دیابتی 

69

1400/9/14

00:25


بیماران مبتلا به دیابت ممکن است از مشکلات دهان و دندان رنج ببرند که بر سلامت دندان آنها تأثیر می گذارد. به طور خاص، سطح بالای قند خون که مشخصه این بیماری است باعث آسیب در سراسر بدن، از جمله در حفره دهان می شود.

اختصاصی| مراقبت از دندان برای بیماران دیابتی 

به گزارش سرویس ترحمه بهداشت نیوز، این بیماری مزمن توانایی بدن برای متابولیسم قند را تغییر می دهد.وجود  بیش از حد این ماده در خون باعث آسیب به بسیاری از اعضای بدن می شود. مشکلات قلبی، کلیوی، بینایی و سیستم عصبی از شایع ترین پیامدهای این بیماری است.

همچنین بر فرآیندهای ترمیم زخم طبیعی بدن تأثیر می گذارد و خطر عفونت را افزایش می دهد. دهان نیز از این آسیب بافتی ناشی از قند اضافی در خون مستثنی نیست. 

چه رابطه ای بین دیابت و سلامت دندان وجود دارد؟

ارتباط بین دیابت و آسیب به سلامت دندان دو طرفه است. در هر دو حالت، فرآیندهای التهابی افزایش می‌یابد که باعث تغییرات میکروواسکولار در بافت‌ها می‌شود. بنابراین، وجود یکی از این دو حالت، ما را مستعد عود دیگری می‌کند یا اگر از قبل مشکل وجود داشته باشد، شرایط را بدتر می‌کند.

افرادی که مشکلات دهان و دندان خاصی دارند، مانند التهاب لثه و بیماری پریودنتال، بیشتر از افرادی که لثه های سالم دارند، از دیابت رنج می برند. از سوی دیگر، مبتلایان به یک بیماری سیستمیک اغلب پیوره شدید دارند که به نوبه خود کنترل گلوکز خون را دشوار می کند.

بنابراین، داشتن سطوح بالای گلوکز خون، شانس ابتلا به بیماری پریودنتال و در دراز مدت، از دست دادن دندان را افزایش می دهد.

یکی دیگر از دلایل آسیب دهان این است که دیابت کنترل نشده مانع از عملکرد گلبول های سفید خون می شود. این سلول ها دفاع اصلی بدن در برابر عفونت هایی هستند که می توانند در دهان ایجاد شوند.

این وضعیت با سطوح بالای گلوکز در بزاق بدتر می شود، زیرا رشد باکتری ها در دهان را تشویق می کند و در نتیجه به سلامت دندان ها و لثه ها آسیب می رساند.

دیابت چه مشکلاتی برای سلامت دندان ایجاد می کند؟

در اینجا شایع ترین مشکلات سلامت دندان در بیماران دیابتی آورده شده است.

التهاب لثه: این التهاب بافت لثه است که اندازه آن افزایش می یابد، قرمز روشن می شود، خونریزی می کند و درد می کند. ضعف گلبول‌های سفید خون و مشکلات عروقی مانع از توانایی لثه‌ها در دفاع از خود در برابر باکتری‌های دهان می‌شود، به همین دلیل است که این مشکل شایع و شدید است.

پریودنتیت: این تکامل ژنژیویت است. این بر بافت هایی که از دندان ها حمایت می کنند تأثیر می گذارد. التهاب و عفونت عمیق به رباط پریودنتال و استخوان آلوئول آسیب می رساند. این روی تکیه گاه دندان ها تأثیر می گذارد که می توانند حرکت کنند یا حتی بیفتند.

خشکی دهان: اگر دیابت کنترل نشود، جریان بزاق می تواند کاهش یابد و منجر به خشکی دهان شود. خشکی دهان نه تنها باعث ناراحتی بیمار می شود، بلکه خطر درد، زخم، حفره، بوی بد دهان و عفونت را نیز افزایش می دهد.

مشکل در بهبود بافت های دهان: در بیماران مبتلا به دیابت کنترل نشده، زخم های دهان ناشی از ضربه یا جراحی به سختی بهبود می یابند. عوارض بعد از عمل بسیار شایع است.

کاندیدیازیس دهان: این یک عفونت قارچی است که از سطوح بالای قند و پاسخ ایمنی پایین برای تکثیر استفاده می کند. معمولاً با زخم یا پلاک های دردناک، سفید یا قرمز روی مخاط دهان ظاهر می شود. در بیمارانی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند یا به طور مکرر آنتی بیوتیک مصرف می کنند، شایع تر است.

پوسیدگی: باکتری های موجود در دهان از کربوهیدرات های موجود در رژیم غذایی بهره می برند و آنها را متابولیزه می کنند. این ماده اسیدی تولید می کند که بافت های سخت دندان را غیر معدنی می کند.

مراقبت از دندان برای افراد مبتلا به دیابت

افراد مبتلا به دیابت بیشتر در معرض بیماری هایی هستند که به سلامت دندان آنها آسیب می رساند. به همین دلیل، پیروی دقیق از برخی عادات سالم برای سلامت دهان و دندان شما ضروری است:

1. سطح قند خون را کنترل کنید

بیشتر عوارض و آسیب بافتی ناشی از سطح بالای قند خون است. به همین دلیل، یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از آسیب به سلامت دندان‌ها و کل بدن این است که سعی کنیم سطح قند خون را نزدیک به نرمال نگه داریم.

انجام آزمایش‌های قند خون طبق تجویز پزشک و آزمایش‌های آزمایشگاهی که هموگلوبین گلیکوزیله را اندازه‌گیری می‌کنند، به شما کمک می‌کند تا سطح قند خون خود را کنترل کنید. ایده آل این است که داروهای تجویز شده توسط متخصص را مصرف کنید و آن را با یک رژیم غذایی مناسب و ورزش ترکیب کنید.

2. بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

یک استراتژی مفید برای مقابله با خطر بیماری در دهان، جلوگیری از تجمع پلاک باکتریایی است. بهداشت دهان و دندان نقش اساسی در دستیابی به این امر دارد.

توصیه می کنیم روزی سه بار دندان ها و لثه های خود را با یک مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید تمیز کنید. همچنین باید با استفاده از نخ دندان و شستشو، بهداشت دندان را تکمیل کنید.

اگر از پروتزهای مصنوعی استفاده می کنید، مراقبت از نگهداری آنها از اهمیت حیاتی برخوردار است. بررسی تناسب صحیح آنها در دهان به طور منظم و تمیز کردن دقیق آنها به جلوگیری از آسیب و عفونت کمک می کند.

3. مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید

مراجعه مکرر به دندانپزشک، حداقل دو بار در سال، برای حفظ سلامت دندان ضروری است. دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند که چکاپ های بیشتری را انجام دهید. با انجام این کار، او می تواند وضعیت دندان ها و لثه های شما را ارزیابی کند تا آسیبی که ممکن است رخ داده باشد را تشخیص دهد. به این ترتیب آنها می توانند به موقع به موضوع رسیدگی کنند.

پاکسازی های حرفه ای به از بین بردن مشکلات و حفظ سلامت لثه ها کمک می کند. این روش برای پیشگیری از التهاب لثه و بیماری پریودنتال که در بیماران دیابتی بسیار شایع است بسیار مفید است.فرد باید تمام دستورالعمل های دندانپزشک را رعایت کند. همانطور که قبلا ذکر شد، بهبود بافت ها در هنگام ابتلا به دیابت دشوارتر و کندتر است و مراقبت های بعد از عمل برای جلوگیری از عوارض ضروری است.

4. دندانپزشک را در مورد همه چیز مربوط به بیماری خودتان مطلع کنید

هنگام مراجعه به دندانپزشک، بیمار دیابتی باید وضعیت خود را به دندانپزشک اطلاع دهد. علاوه بر این،  باید به آنها بگویند که آیا دارویی مصرف می کنند، چه زمانی آن را مصرف کرده اند و تاریخ و نتایج آخرین آزمایشات آزمایشگاهی را به آنها اطلاع دهند.

داشتن فهرستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید مفید است. با این اطلاعات، دندانپزشک قادر خواهد بود داروهای دیگر را به درستی تجویز کند. این از مشکلات ناشی از تداخل بد داروها با یکدیگر جلوگیری می کند.

در این میان مهم است که به آن‌ها بگویید که آیا در گذشته دچار هیپوگلیسمی شده‌اید، زیرا ممکن است به راحتی دوباره تکرار شوند. در چنین مواردی، باید مشخص کنید که چند بار رخ می‌دهند و آخرین باری که داشته‌اید.
Steptohealth
2۰ نوامبر ۲۰۲۱
گلنوش محبعلی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو