طرز تهیه کدو سبز پلو

طرز تهیه کدو پلو بابلی طرز تهیه کدو پلو مجلسی طرز تهیه کدو سبز با شکر طرز تهیه کدو پلو با مرغ طرز تهیه کدو پلو ساده دمپخت کدو سبز طرز تهیه قورمه کدو غذا با کدو سبز و گوشت چرخ کرده

کدو سبز پلو یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی ایرانی است که معمولا در فهرست غذاهای موجود در رژیم های لاغری قرار می گیرد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کدو سبز پلو در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
کدو سبز۶ عدد
برنج۲ تا ۳ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
پیاز درشت۱ عدد
روغنبه مقداری کافی
سینه مرغ۲۰۰ گرم
سبزی معطر۱ پیمانه
زرشک۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
آبلیمو۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و پودر پاپریکابه مقدار کافی

طرز تهیه کدو سبز پلو

مرحله اول

برای تهیه کدو سبز پلو خوشمزه ابتدای کار سبزی معطر را (جعفری، گشنیز، ترخون، مرزه و ریحون) را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافی شان خارج شود. در ادامه یک کاسه مناسب انتخاب می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله برنج را به همراه یک قاشق چای خوری نمک به کاسه اضافه می کنیم و کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم و اجازه می دهیم برنج به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد. در ادامه کدو سبز را به خوبی می شوییم.

مرحله سوم

حالا کدو سبز را به صورت حلقه ای برش می زنیم. در ادامه یک تابه مناسب انتخاب می کنیم، سپس تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم. در ادامه ورقه های کدو را درون تابه می چینیم.

مرحله چهارم

در این مرحله اجازه می دهیم کدو سبز کاملا سرخ شود و وقتی یک طرف کدو سبز کاملا سرخ شد، بر می گردانیم و اجازه می دهیم طرف دیگر نیز کاملا سرخ شود. حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب می کنیم.

مرحله پنجم

حالا قابلمه را روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب به نقطه جوش برسد. در ادامه پس از جوش آمدن آب برنج خیس خورده را آبکشی می کنیم و به همراه یک قاشق چای خوری نمک به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود. پس از اینکه اطراف دانه های برنج کاملا نرم شدند و مغز آن کمی گیر داشت برنج را آبکشی می کنیم.

مرحله هفتم

حالا درون یک قابلمه جداگانه مقداری روغن را به همراه زعفران دم کرده می ریزیم، سپس یک کدو سبز را می شوییم و به صورت ورقه ای متوسط به صورت یکدست برش می زنیم، سپس کف قابلمه به عنوان ته دیگ می چینیم.

مرحله هشتم

در این مرحله یک لایه از برنج روی کدو ها می ریزیم، سپس روی برنج را با کدو های سرخ شده پوشش می دهیم. در ادامه مجددا روی کدو ها برنج می ریزیم و این کار را انجام می دهیم تا مواد کاملا تمام شود.

مرحله نهم

حالا مقداری زعفران دم کرده روی برنج می ریزیم، سپس روی درب قابلمه دم کنی قرار می دهیم. در ادامه یک شعله پخش کم روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن می گذاریم.

مرحله دهم

در این مرحله اجازه می دهیم برنج به مدت ۴۰ تا ۴۵ دقیقه به طور کامل دم بکشد. در ادامه سینه مرغ را به صورت نواری نازک خرد می کنیم و پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس به صورت خلالی خرد می کنیم.

مرحله یازدهم

حالا یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم و بلافاصله پیاز را به تابه اضافه می کنیم وکمی تفت می دهیم، سپس زعفران دم کرده و نمک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله دوازدهم

در این مرحله پیاز را تفت می دهیم وقتی پیاز کاراملی شد آن را از تابه خارج می کنیم. در ادامه درون تابه مجددا روغن می ریزیم، سپس فیله مرغ را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا گوشت مرغ تغییر رنگ دهد.

مرحله سیزدهم

حالا سبزی های معطر را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه نمک، فلفل سیاه، پودر پاپریکا، زعفران دم شده و آبلیمو را به فیله های مرغ اضافه می کنیم و سرخ می کنیم.

مرحله چهاردهم

در این مرحله سبزی معطر را به فیله های مرغ سرخ شده اضافه می کنیم، سپس به تفت دادن ادامه می دهیم تا سبزی های معطر تغییر رنگ دهند. در ادامه مخلوط فیله های مرغ را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله پانزدهم

حالا زرشک را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون آن می ریزیم و زرشک را به آن اضافه می کنیم.

مرحله شانزدهم

در این مرحله به مدت ۳۰ ثانیه زرشک را تفت می دهیم، سپس از روی حرارت بر می داریم. توجه داشته باشید زرشک خیلی سریع می سوزد. در ادامه پس از گذشت ۴۵ دقیقه کدو سبز پلو را درون ظرف مورد نظر می ریزیم.

مرحله هفدهم

در نهایت مخلوط فیله مرغ را به همراه پیاز های کاراملی روی کدو سبز پلو می ریزیم، سپس زرشک های تفت داده شده را به آن اضافه می کنیم. در پایان این پلوی خوشمزه را همراه با پیاز یا سبزی خوردن میل کنید. نوش جان.