خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

منبع: فوت و فن

138

1400/9/25

10:43


خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

توجه و سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال این روزها به‌طرز چشمگیری افزایش‌یافته است. یکی از دلایل این امر نیز می‌تواند بی‌ثباتی در اقتصاد کشورها و افت‌وخیز ارزش پول فیات باشد. خرید و فروش ارز دیجیتال علاوه بر حفظ ارزش سرمایه افراد، راهی نیز برای کسب درآمد و سود است.

راه‌های زیادی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد که یکی از این روش‌ها خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی است. در این مقاله تلاش می‌کنیم به نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی بپردازیم.

صرافی ارز دیجیتال چیست؟

صرافی ارز دیجیتال مانند صرافی‌های حضوری، جایی برای خرید و فروش دلار و یورو و… نیست بلکه یک پلتفرم اینترنتی است که به سه شکل عمل می‌کند:

۱. به واسطه سیستم ثبت نام و احراز هویت و با نظارت بر دارایی‌های کاربران، زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال را فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها که معمولاً مکان و دفتر اداری مشخصی دارند و تمام تراکنش‌های کاربران در سیستم این صرافی ثبت می‌شود، صرافی ارز دیجیتال متمرکز نامیده می‌شوند. کاربران می‌توانند با تنظیم سفارش (Order)، به خرید و فروش ارز دیجیتال در این صرافی‌ها بپردازند. درواقع کاربران، سفارش‌های خرید و فروش ثبت می‌کنند و در بستر صرافی، به معامله با یک‌دیگر می‌پردازند.

۲. بستری است برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال و نیازی به ثبت‌نام و احراز هویت در آن نیست؛ به این شکل که کاربران و سرمایه‌گذاران می‌توانند بدون واسطه و به طور مستقیم ارزهای دیجیتال خود را به یکدیگر بفروشند و از یکدیگر بخرند. به این نوع از صرافی‌های ارز دیجیتال، همتا به همتا (P2P) می‌گویند. البته دقت کنید صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز نیز می‌توانند با اغماض، به‌نوعی P2P در نظر گرفته شوند.

۳. نوع دیگری نیز وجود دارد که OTC نامیده می‌شوند. این صرافی‌ها کارکردی مانند صرافی‌های قدیمی دارند؛ یعنی با قیمت مشخصی می‌توانید از آن‌ها ارز دیجیتال بخرید و با قیمت مشخصی نیز به آن‌ها بفروشید. قیمت را خود صرافی تعیین می‌کند. برخی از این صرافی‌ها نیاز به احراز هویت دارند و برخی ندارند.

صرافی‌های ارز دیجیتال به لحاظ مکانی، دو دسته هستند؛ یکی صرافی ارز دیجیتال ایرانی و دیگری صرافی ارز دیجیتال خارجی. هرکدام از این دو نوع صرافی ارز دیجیتال مقررات مختص خود را دارند. مثلاً اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی برای ثبت‌نام و احراز هویت جهت ایجاد حساب کاربری، از سرمایه‌گذاران تصویر کارت ملی، شماره کارت و شبای حساب بانکی و عکس سلفی می‌خواهند. صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی نیز وقتی احراز هویت برای ایجاد حساب کاربری را لازم می‌دانند که میزان تراکنش‌های سرمایه‌گذاران از سقف تعیین شده بیشتر شود.

نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

یادآوری این نکته لازم است که ما در این مطلب فقط به نحوه خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی می‌پردازیم. روش خرید ارزهای دیجیتال برحسب نوع ارز دیجیتال مدنظر خریدار متفاوت است؛ بنابراین خرید رمزارزها در حالت کلی دو روش دارد: ۱. خرید ارزهای دیجیتال معروف و محبوب مانند بیت کوین، اتریوم و تتر، ۲. خرید سایر آلت‌کوین‌ها.

۱. خرید ارزهای دیجیتال معروف و محبوب مانند بیت‌کوین، اتریوم و اتر

برای خرید بیت‌کوین، اتریوم و تتر ابتدا لازم است یک صرافی معتبر، امن و دارای بازار بزرگ مانند بایننس را انتخاب کنید و در آن یک حساب کاربری ایجاد کنید. خاطرتان باشد که این سه ارز دیجیتال تقریباً در همه صرافی‌های ارز دیجیتال پشتیبانی می‌شود. نکته مهم بعدی این است که اگرچه صرافی‌هایی مانند کوینکس و کوکوین هیچ محدودیت و مشکلی برای ارائه خدمات به کاربران ایرانی ندارند، اما بهتر است برای ایجاد حساب کاربری در همه صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به‌جای شماره تلفن همراه، ایمیل خود را بدهید. حتماً ارزهای خریداری شده خود را زمان زیادی در کیف پول صرافی خود نگه‌داری نکنید و به یک کیف پول امن انتقال دهید.

خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

پس از ایجاد حساب کاربری در صرافی ارز دیجیتال به میزانی که از این دو ارز دیجیتال می‌خواهید بخرید، پول فیات به حساب کاربری خود منتقل کنید و ارز موردنظر خود را خریداری کنید. البته ممکن است برای ایرانی‌ها، این موضوع دشوار باشد در نتیجه حداقل برای خرید و انتقال تتر می‌توانید از صرافی ارز دیجیتال ایرانی استفاده کنید.

۲. خرید سایر آلت‌کوین‌ها

برای خرید آلت‌کوین‌ها اول باید بدانید که کدام صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی از آلت کوین موردنظر شما پشتیبانی می‌کنند. در انتخاب صرافی ارز دیجیتال خارجی خیلی مهم است که به اعتبار هر صرافی، جفت ارزهایی که در پلتفرم خود دارند و تعاملشان با سرمایه‌گذاران ایرانی، بازار و حجم معاملات این صرافی‌ها توجه و دقت داشته باشید. نکته حائز اهمیت درمورد بازار و حجم معاملات صرافی‌های ارز دیجیتال این است که بسیاری از صرافی‌ها تلاش می‌کنند با گزارش‌های ساختگی از حجم معاملات روزانه، در رتبه بالاتری نسبت به سایر صرافی‌های ارز دیجیتال قرار بگیرند؛ بنابراین خوب است از نظرات و تجارب کاربران دیگر بهره ببرید.

خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی

برای خرید آلت‌کوین‌ها نیز لازم است ابتدا در صرافی ارز دیجیتال موردنظر یک حساب کاربری ایجاد کنید. در این مرحله توجه به جفت ارزهایی که صرافی ارز دیجیتال خارجی موردنظر شما دارد، اهمیت زیادی دارد. خرید آلت‌کوین‌ها، مانند خرید بیت‌کوین، تتر و اتریوم نیست. همان گونه که در بالا گفته شد، برای خرید این سه ارز دیجیتال با انتقال پول فیات به حساب کاربری خود در صرافی ارز دیجیتال، مبادرت به خرید این سه ارز دیجیتال می‌کنید. اما خرید مستقیم با پول فیات در اکثر صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی برای بیشتر آلت‌کوین‌ها ممکن نیست و شما باید آلت‌کوین مدنظرتان را با یکی از سه ارز دیجیتال پایه‌ای (بیت‌کوین، تتر و اتریوم) که با آن جفت ارز دارد، بخرید. مثلاً برای خرید آلت‌کوین سولانا (Solana)، ابتدا باید ببینید صرافی ارز دیجیتال خارجی شما با کدام یک از سه ارز دیجیتال پایه‌ای برای آن جفت ارز دارد و بعد با اول آن ارز دیجیتال پایه‌ای را بخرید و سپس به‌وسیله آن ارز دیجیتال پایه‌ای، به میزان موردنظرتان سولانا بخرید.

برای خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی حتماً دقت کنید که آن صرافی همانند Binance محدودیت و مشکلی برای سرمایه‌گذاران ایرانی نداشته باشد. هنگام خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی با یک آی‌پی ثابت از یک کشور خارجی که محدودیتی شامل آن باشد، اقدام به خرید کنید.

ساختار صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی اکثراً مشابه است و همگی هنگام خرید ارز دیجیتال، درصد کمی از آن را به‌عنوان کارمزد برمی‌دارند. حتماً بعد از خرید آلت‌کوین مدنظرتان آن را به کیف پول امن و مطمئنی منتقل کنید.

کلام آخر

اگرچه برخی صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی هیچ محدودیت و مشکلی برای ارائه خدمات به کاربران ایرانی ندارند، اما بهتر است برای ایجاد حساب کاربری در همه صرافی‌های ارز دیجیتال خارجی به‌جای شماره تلفن همراه، ایمیل خود را بدهید. از نکات بسیار مهم در خرید ارز دیجیتال از صرافی خارجی این است که حتماً بررسی و دقت کنید که سایر کاربران ایرانی بیشتر از کدام صرافی ارز دیجیتال خارجی برای خرید ارزهای دیجیتال مدنظرشان استفاده می‌کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو