آشنایی با عوارض بلفاروپلاستی

منبع: فرزند

187

1400/11/26

19:13


آشنایی با عوارض بلفاروپلاستی

یکی از تکنیک‌های زیبایی که به‌منظور درمان پتوز و یا برداشت افتادگی پلک انجام می‌گیرد عمل بلفاروپلاستی است.

چشمان هر فردی اولین چیزی است که مردم به آنها توجه می‌کنند و به همین دلیل نقش بسیار مهمی در زیبایی افراد دارد، اما، اغلب با افرادی برخورد می‌کنیم که از وضعیت طبیعی چشم‌های خود احساس خوشایندی ندارند و به دنبال درمان‌های زیبایی هستند تا بتوانند کمی آنها را تغییر دهند. حتماً افرادی را دیده‌اید که پلک‌های افتاده دارند. معمولاً تجمع چربی اضافی در بالا یا زیر پلک‌ها باعث افتادگی پلک و تشکیل کیسه‎‌های زیر چشم می‌شود. افتادگی شدید پلک می‌تواند شما را مسن‌تر از سن واقعیتان نشان دهد و دید جانبی شما و به‌خصوص قسمت بیرونی و فوقانی میدان دیدتان را کاهش دهد.

در این شرایط افراد بلفاروپلاستی یا جراحی پلک را که شامل برداشتن ماهیچه، چربی و پوست اضافی از پلک‌ها می‌شود، برای بهبود وضعیت چشمان خود انتخاب می‌کنند. بلفاروپلاستی شامل روش‌ها و متدهای زیادی است که روی پلک‌ها یا بافت‌های اطراف آن انجام می‌شود، نه خود چشم. این عمل توسط جراح پلاستیک زیبایی یا جراح چشم انجام می‌گیرد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آشنایی کافی با این روش درمانی نگرانی‌هایی در رابطه‌با عوارض بلفاروپلاستی دارند، این افراد در رابطه‌با اینکه آیا احتمال آسیب به چشمان فرد نیز وجود دارد یا نه ترس‌هایی دارند و همین عوامل باعث می‌شود بسیاری از آنها از انجام این روش درمان زیبایی خودداری کند، در ادامه مقاله قصد داریم شما را با عوارض احتمالی عمل بلفاروپلاستی آشنا کنیم.

بلفاروپلاستی چیست ؟

پتوز یا افتادگی پلک بنا به علل مختلفی چون وجود برخی بیماری‌های مربوط به عصب و عضله چون میاستنی گراویس، دیستروفی عضلانی، تومور یا سکته مغزی در فرد بروز می‌کند؛ از طرفی با افزایش سن به دلیل کاهش میزان کلاژن‌سازی در پوست و تجمع چربی در بافت اطراف چشم افتادگی پلک در افراد رخ می‌دهد که در موارد شدید علاوه بر اثراتی که بر زیبایی و چهره فرد می‌گذارد می‌تواند در دید آنها نیز اختلال ایجاد نماید، برای درمان این مشکل پوستی از روش بلفاروپلاستی استفاده می‌شود.

با جراحی پلک می‌توان معضل افتادگی پلک را تا حدود زیادی برطرف نمود؛ این عمل هم‌روی پلک بالا انجام می‌گیرد که از طریق آن می‌توان پوست اضافی و افتاده چشم را برداشت و سپس اقدام به برداشت چربی‌های مازاد به روش جراحی و یا غیرجراحی کرد و هم‌روی پلک پایین انجام می‌گیرد که در برطرف‌کردن پفی زیر چشم تأثیر بسزایی دارد، لازم به ذکر است که به دلیل اعمال بی‌حسی یا گاهی بیهوشی عمومی در نواحی تحت جراحی شما هیچ‌گونه دردی را حین عمل احساس نخواهید کرد، ولی همانند هر عمل زیبایی شما شاهد عوارض جراحی پلک هرچند ناچیز خواهید بود.

عوارض ناشی از بلفاروپلاستی

قطعاً پس از انجام جراحی پلک پزشک شما یکسری توصیه‌هایی را برای انجام مراقبت‌های پس از عمل به شما ارائه خواهد داد، در صورت مصرف به‌موقع داروها، رعایت مسائل ذکر شده از سوی پزشک و عدم استعمال هرگونه دخانیات عوارض جراحی پلک بسیار ناچیزی را شاهد خواهید بود که در مدت‌زمان اندکی نیز بهبود خواهد یافت ولی در صورت عدم رعایت مسائل ذکر شده ممکن است خطرات جدی ناشی از عوارض بلفاروپلاستی را تجربه نمایید.

  • ایجاد عفونت و خونریزی

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها پس از عمل جراحی پلک یکی از ضروریاتی است که حتماً بایستی موردتوجه قرار گیرد در غیر این صورت شاهد عفونت یا خونریزی در محل بخیه‌ها روی پوست پلک خود خواهید بود، حتی در موارد شدیدتر ممکن است عفونت داخل چشمی را نیز تجربه کنید، پس مصرف آنتی‌بیوتیک‌های تجویزی را جدی بگیرید.

  • خشکی چشم‌ها

یکی دیگر از معایب عمل بلفاروپلاستی، خشکی چشم بعد از جراحی پلک است که موقتی بوده و با تجویز قطره‌های چشم برطرف می‌شود.

  • عدم توانایی در بستن چشم

از دیگر عوارض بعد از عمل بلفاروپلاستی که معمولاً به‌صورت نادر اتفاق می‌افتد ناتوانی در بستن پلک‌هاست که خود عاملی برای خشک‌شدن چشم‌ها به‌حساب می‌آید. این مشکل در روزهای اول بعد از جراحی پلک طبیعی است و یک دلیل آن وجود بخیه روی پلک است، ولی گاهی در اثر برداشت زیاد از بافت پلک ممکن است این عارضه به‌صورت دائمی روی فرد باقی بماند.

  • آبریزش چشم

به دلیل کوتاه‌تر شدن پلک پس از بلفاروپلاستی و درد ناشی از آن ممکن است در روزهای اول پس از جراحی پلک آبریزش چشم داشته باشید که به‌مرور و پس از مدتی خودبه‌خود بهبود می‌یابد.

  • باقی‌ماندن اسکار روی پلک

مسلما با هر برشی که روی پوست پلک حین بلفاروپلاستی انجام می شود زخمی ایجاد شده و بعدها اسکار تشکیل می‌شود که در صورت عدم تبحر پزشک متخصص و یا بسته به نوع پوست فرد ممکن است جای زخم‌ها روی پلک باقی بماند. در صورت انتخاب پزشک با تجربه می‌توانید تا حد زیادی این عارضه را به حداقل رسانده و از تشکیل بافت اضافی روی پوست جلوگیری کنید.

  • احساس درد، تورم و کبودی

بلافاصله پس از جراحی پلک، درد و ناراحتی خفیفی در چشم‌ها و نواحی اطراف آن احساس خواهید کرد. همچنین می‌توانید احساس بی‌حسی یا تورم در اطراف چشم کنید که موقتی بوده و بعد از ۱۰ الی ۱۵ روز برطرف خواهند شد. اگر طبق توصیه پزشک از کمپرس سرد یا پانسمان روی چشمان خود استفاده کنید، تا حدودی در تسکین درد به شما کمک خواهد کرد. در صورت تداوم درد می‌توانید از مسکن‌های بدون نسخه نیز استفاده کنید.

دررابطه‌با مشکل تورم و کبودی نیز معمولاً پزشکان توصیه می‌کنند سه هفته قبل از عمل بلفاروپلاستی از خوردن هر نوع داروی ضدانعقاد خون خودداری کنید تا این مشکل به حداقل برسد چرا که در اثر کبودی بیش از حد دوره نقاهت فرد نیز افزایش‌یافته و نهایتاً می‌تواند باعث عفونت یا تغییر رنگ در پلک شود. برای کاهش تورم و کبودی پلک خود می‌توانید از کرم‌های ویتامین E به‌منظور تسریع بهبود پوست خود استفاده کنید، حواستان باشد که از اعمال فشار روی پلک و زخم‌های خود جدا خودداری کنید.

  • نامتقارن بودن پلک‌ها

عدم تقارن پلک‌ها که معمولاً در اثر ایجاد برش و بخیه‌کردن‌های ناشیانه ایجاد می‌شود نیز از دیگر عوارض ناشی از بلفاروپلاستی است که در اثر عدم دقت کافی پزشک حاصل می‌شود، بنابراین انتخاب یک پزشک متخصص باتجربه و شناخته‌شده در کاهش بسیاری از این علایم تأثیر خواهد داشت، البته پس از جراحی پلک اجازه دهید تا تورم و کبودی‌ها برطرف شوند سپس متقارن بودن آنها را بررسی کنید.

  • دوبینی و تاری دید

این مشکل نیز پس از جراحی پلک طبیعی است و پس از گذشت مدت‌زمان اندکی بهبود می‌یابد.

  •  حساسیت به نور

ممکن است تا چند روز پس از جراحی حساسیت به نور داشته باشید؛ بنابراین بهتر است از خود در برابر نور مستقیم خورشید یا هر نور شدیدی محافظت کنید.

  • ریزش مژه‌ها

از دیگر عوارض جراحی پلک که به‌صورت بسیار نادر اتفاق می‌افتد می‌توان ریزش مژه‌ها را نام برد که اغلب موقتی است و به‌مرورزمان برطرف می‌شود.

و اما از سایر عوارض بلفاروپلاستی که معمولاً خیلی کم اتفاق می‌افتند می‌توان به عوارض ناشی از ماده بیهوشی که در برخی افراد مشکلات تنفسی شدید ایجاد می‌کند و یا آسیب به عصب چشم که ممکن است منجر به اختلال در بینایی فرد شود و یا خطراتی چون لخته شدن خون در زیرپوست اشاره کرد که همگی این عوارض در صورت انتخاب یک مکان مجهز و یک پزشک متخصصی که علاوه بر مدرک معتبر، تجربه و مهارت بالایی نیز در عمل بلفاروپلاستی داشته باشد کاهش خواهد یافت.

برای در امان‌ ماندن از خطرات ناشی از بلفاروپلاستی پس از انتخاب یک پزشک معتبر بایستی به مراقبت‌های قبل و بعد از جراحی پلک نیز توجه ویژه نمایید تا دچار عوارض جراحی پلک که گاهی ممکن است عواقب جبران‌ناپذیری داشته باشد نشوید. کلینیک تخصصی پوست و مو زیبایی رویان سلامت با بهره‌گیری از علم روز و پیشرفته‌ترین تجهیزات پزشکی و کادر متخصص و مجرب آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان ۲۴ ساعته به شما زیبایی جویان عزیز است. برای دریافت راهنمایی و مشاوره‌های رایگان در زمینه اعمال بلفاروپلاستی و آشنایی با هزینه‌های آنها می‌توانید با شماره‌های موجود در سایت تماس حاصل نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

جهت دریافت وقت مشاوره و هزینه جراحی پلک خود با شماره های زیر با ما در ارتباط باشید :

  • خط ویژه : ۴۱۹۳۶-۰۲۱
  • خط مستقیم : ۲۲۸۸۵۸۹۰ – ۰۲۱
  • مشاور زیبایی : ۰۹۰۳۵۵۴۱۹۳۶

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو