این عامل، درد فک و شکستگی دندان را در جهان افزایش داده

120

1400/11/28

20:56


استرس ناشی از همه گیری کرونا در سطح جهانی باعث شده است تا تعداد زیادی از افراد دچار درد فک و ترک خوردگی یا شکستگی دندان شوند که بهداشت دهان و دندان در همه کشورها را با مشکل مواجه کرده است.

این عامل، درد فک و شکستگی دندان را در جهان افزایش داده

به گزارش بهداشت نیوز، بیش از دو سال از شیوع همه گیری کرونا گذشته و هر روز مشکل تازه ای از این همه گیری و شرایط مبتنی بر آن منتشر می شود. بررسی های جدید نشان داده است که استرس ناشی از وضعیت همه گیری کرونا باعث افزایش مشاوره جهت درمان درد فک یا شکستگی دندان شده اند که در سطح جهانی دیده می شود. 
به گفته دکتر آلن اوبه (Alain Aubé)، متخصص اختلالات انسداد فک و دندان، استرس ناشی از بیماری همه گیر کووید ۱۹ باعث شده تا فرد مضطرب دندان هایش را در یک سیستم نامتعادل به هم فشار دهد که نتیجه آن درد فک یا شکستگی دندان است. وی در این رابطه تاکید کرد به دلیل افزایش افراد با مشکلات مشابه، زمان انتظار جهت ویزیت و درمان افزایش پیدا کرده است. 

گزارش های مشابهی از کانادا، سنگاپو، ایالات متحده آمریکا و سایر کشورها نشان می دهد که از زمان شروع همه‌گیری، دندانپزشکان با تعداد زیادی از بیماران با دندان‌ های آسیب ‌دیده یا کاملاً ترک ‌خورده مواجه شده اند. برای نمونه ۶۳ درصد از دندان‌ پزشکان تحت پوشش مؤسسه سیاست سلامت انجمن دندان پزشکی آمریکا گزارش های مشابهی را ارائه داده اند. 
در اینجا این سوال پیش می آید که امکان پیشگیری از چنین عارضه ای وجود دارد؟ 
دکتر آلن اوبه، اولین گام برای جلوگیری از این شکستگی‌ های دندانی، را آگاهی از رابطه علت و معلولی بین سفت شدن فک و شکستگی دانسته است. برخی افراد در طول شب و به طور ناخودآگاه دچار استرس شده و بی اختیار دندان ها را در خواب به هم می فشارند.

اینها استرس هایی هستند که در طول شب آزاد می شوند اما برخی دیگر در طول روز و در بیداری ناخودآگاه این عمل را انجام می دهند و گروهی نیز هستند که به طور آگاهانه این عمل را تکرار می کنند بنابراین علت عارضه یعنی استرس و اضطراب باید از بین برود تا این مشکل برطرف شود.  

دکتر اوبه توضیح می‌ دهد که فراتر از اضطراب‌ های ناشی از شرایط همه‌ گیری کرونا، این شکنندگی در قلب مشکل استرس قرار دارد. در نگاه علمی می توان گفت، مفصل فک کمی لولایی است وغضروف کوچکی وجود دارد که به عنوان یک میانگیر بین دو استخوان عمل می کند.

این دیسک توسط رباط هایی که بسیار شکننده هستند متصل می شود. وقتی انسان در کودکی بازی کرده و زمین می ‌خورد، رباط‌ هایی که دیسک ‌ها را روی هم نگه می ‌دارند پاره شده و باعث حرکت آنها می‌ شوند. هنگامی که آنها حرکت می کنند، مفصل رشد کمتری داشته و باعث می شود کل فک پایین رشد کمتری داشته باشد و باعث ایجاد یک سری پدیده می شود که توقف نسبی رشد هر دو فک می شود.

 در نهایت این مسئله باعث می شود عیب های یکسانی در بخش های راست و چپ و بالا و پایین فک ها ایجاد نشود بنابراین تقریباً همه ما با نقص هایی  در روی هم قرار دادن دندان ها و یا قفل کردن دندان های خود مواجه می شویم.
در مقاله ای که در مجله آمریکایی علم منتشر شده است، پیتر اس. اونگار، انسان شناس بیان می کند که از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر دارای دندان های کج غیر ردیف (malocclusion) و ناهنجاری های فک هستند.

دکتر اوبه در ادامه توضیحاتش می گوید: همه اینها تأثیری دارد که من آن را اثر سنگ در کفش می نامم. اگر مجبور باشید با یک سنگریزه در کفشتان راه بروید، برای جلوگیری از اینکه پایتان پیچ نخورده و بتوانید راه بروید، در کل ساق پا، کمر، لگن و غیره استرس ایجاد می کنید. به گزارش سیناپرس، این همان چیزی است که در فک، اتفاق می افتد. از آنجایی که دندان ها به خوبی بسته نمی شوند، ماهیچه ها به صورت نامنظم کار می کنند.

به همین دلیل است که ما نیروهای بیش از حدی داریم که گاهی روی یک دندان و گاهی روی فک به طور اشتباه هدایت می ‌شوند که تبعات آن شکستگی داندان ها یا درد فک است. 
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو