باورهای رایج و غلط خرافی در مورد عفونت گوش

76

1400/11/29

10:33


عفونت گوش یکی از عوارض شایع در همه سنین و به ویژه کودکان و نوزادان است که نیازمند توجه و درمان مناسب است. در این میان برخی رفتارهای غلط و باورهای اشتباه می تواند باعث بدتر شدن بیماری شده و حتی به سیستم شنوایی آسیب برساند.

باورهای رایج و غلط خرافی در مورد عفونت گوش

به گزارش بهداشت نیوز، در عفونت گوش میانی نشانه های درد گوش، سردرد، استفراغ، اسهال، خروج ترشح و مایع از گوش، مشکلات شنوایی و تب بروز می کند و مهمترین نشانه های عفونت گوش بیرونی، متورم و تنگ شدن کانال گوش، دردناک شدن حرکات لاله گوش و گاه خارش داخل گوش است.

در نوزادان این علائم به شکل گریه، بی قراری، خستگی و کشیدن گوش توسط خود نوزاد دیده شده و تشخیص این رفتارها به اضافه علائم یاد شده می تواند به والدین و پزشک کمک کند که بتوانند عفونت گوش را در نوزادان تشخیص دهند. 

معمولا علائم زیر در کودکان مبتلا به عفونت گوشقابل مشاهده است

گروهی از کودکان مبتلا به عفونت گوش کم شنوا می شوند و به دلیل کاهش سطح شنوائی، کمتر صحبت می‌ کنند. این کودکان دچار مشکلاتی در تغذیه، خواب یا حتی بازی کردن هستند. ممکن است درد زیاد در گوش و سر خود حس کرده  و عوارضی دیگر از قبیل تب داشته باشند. مشکلات اندام‌ تنفسی فوقانی مانند آبریزش بینی، سوزش بینی، سرفه های مکرر نیز ممکن است در میان علائم عفونت گوش دیده شود. 

پژوهشگران آمریکایی دانشگاه ایالتی جرجیا در تحقیقات خود دریافته‌ اند که استفاده از داروی رایج در کنترل سکته مغزی، می‌تواند در درمان بیماری عفونت گوش و تولید بیش ‌از حد مخاط گوش میانی مفید بوده و حتی جایگزین آنتی ‌بیوتیک‌ های قوی شود.

محققان میکروبیولوژی و ایمونولوژی مرکز پزشکی باپتیست ورکس در پژوهش های اخیر خود نشان دادند که ویروس عفونت گوش میانی که بیش از 85 درصد از کودکان زیر 3 سال را تحت تاثیر قرار می دهد، می تواند به علت عفونت ویروسی در بینی و یا عفونت باکتریایی ایجاد شود. عفونت بینی می تواند حاوی ویروس آنفولانزا و باکتری که یکی از علل اصلی عفونت های گوش در کودکان است، باشد و در طول بیماری تعداد باکتری ها افزایش پیدا کردن شیپور استاش وارد گوش میانی شده و آن را به عفونت مبتلا سازد. 

در این میان برخی باورهای غلط و خرافی باعث می شود شرایط سلامت گوش به شدت تحت خطر قرار گرفته و سیستم شنوایی فرد دچار مشکل شود. در این شرایط بهترین توصیه، استفاده از توصیه و روش های درمانی ارائه شده توسط پزشک است.

باورهای غلط و خرافی در مورد عفونت گوش

پاک کردن گوش از عفونت گوش جلوگیری می کند

این باور غلط است و پزشکان پاک کردن گوش با گوش پاک کن را منع می کنند. گوش پاک کن باعث می شود تا ترشحات چسبناک طبیعی گوش به عقب رفته و انباشته شده و محل مناسبی برای باکتری ها و قارچ ها شوند.  

شست و شوی گوش ایجاد عفونت می کند

شست و شوی گوش برای افراد سالم منعی ندارد و البته بهتر است توسط پزشک انجام شود. معمولا این کار برای افرادی که شنوایی اشان در اثر انباشته شدن ترشحات گوش کم شده، استفاده می شود. اما شستن گوش در استخرها توصیه نمی شود و بهتر است با وازلین دور گوش چرب شود تا آب به داخل آن نفوذ نکند یا از گوشی شنا استفاده شود. 

ریختن شیر یا جوشانده گیاهی در گوش نوزادی که دچار مشکلات گوش از جمله عفونت گوش است به درمان آن کمک می کند

این باور نادرست بوده و پزشکان آن را منع می کنند چرا که ریختن این مواد در گوش هیچ تأثیری در درمان عفونت گوش نداشته بلکه ممکن است آن را وخیم تر سازد.

منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو