روش نگهداری از گل رز (در گلدان خانه و فضای باز و باغچه)

روش نگهداری از گل رز (در گلدان خانه و فضای باز و باغچه)


منبع: مینویسم

680

1401/7/8

13:29


طرز نگهداری گل رز در خانه داخل گلدان و باغچه و همچنین طریقه نگهداری از گل رز در فضای باز و روش نگهداری گل رز شاخه بریده توضیح داده شده است.

روش نگهداری از گل رز (در گلدان خانه و فضای باز و باغچه)

گل رز از گل های دوست داشتنی در حیاط و خانه است اما نگهداری از گل رز (در گلدان یا باغچه) می تواند دشوار باشد اما اگر چگونگی نگهداری گل رز را بلد باشید این کار ساده است. شما می توانید با مراقبت منظم و هرس کردن گل رز پیش از فصل رشد جدید، از گل های رز خود در فضای باز یا در خانه مراقبت کنید. اگر از گل های رز درون خانه نگهداری می کنید، بدانید که به آب و نور زیاد نیاز دارند. اگر ساقه های گل رز را کوتاه و از مواد نگهدارنده گل رز استفاده کنید، گل های چیده شده برای مدت زمان طولانی تری می مانند. در ادامه اطلاعات کاملی درباره طریقه نگهداری از گل رز شامل روش نگهداری از گل رز در گلدان (در خانه و آپارتمان)، نحوه نگهداری گل رز چیده شده و نحوه نگهداری گل رز در باغچه و فضای باز آورده شده است. با مینویسم همراه باشید.

نحوه نگهداری از گل رز در باغچه و فضای باز

هر روز صبح به گل های رز خود آب دهید

رز به آب زیادی نیاز دارد و بعید است بتواند تمام آب مورد نیاز خود را از باران تامین کند. صبح بهترین زمان برای آب دادن به گل هاست زیرا خورشید آب باقیمانده روی برگ ها را تبخیر می کند. اگر آب روی برگ ها بنشیند، منجر به کپک یا قارچ می شود. 

  • برای آن که آب از برگ ها و گل رز خارج نشود، آن را در زیر گلدانی بریزید. 
  • هر هفته 1 تا 2 اینچ (2/5 تا 5/1 سانتی متر) آب بدهید. اگر بیرون خشک است، بیشتر به رزها آب دهید. بررسی کنید که سطح خاک مرطوب باشد.
  • در پاییز و زمستان، می توانید به گل ها کمتر آب دهید. در پاییز یکبار در هفته آب دهید اما آبیاری را در طول زمستان قطع کنید.

 در شروع فصل رشد، 5/1 تا 10/2 سانتی متر مالچ تازه بکار ببرید

شرایط نگهداری از گل های رز

این کار باعث می شود تا گل ها رطوبت را حفظ کنند و از رشد علف هرز جلوگیری می شود. مالچ برای بستر گل رز عالی است. آن باعث مرطوب نگه داشتن گیاه بین آبیاری ها، محافظت از آن در برابر سرما و کاهش رشد علف های هرز می شود. مالچ را در اطراف گیاه بپاشید. 

  • شما می توانید مالچ را از فروشگاه های باغبانی محل یا به صورت آنلاین خریداری کنید. بهترین مالچ برای گل رز شامل خرده چوب، کاه و علف است. با این وجود، شما همچنین می توانید از پوست درخت جنگلی یا دانه های کاکائو برای تزیین گلدان خود استفاده کنید. 
  • در صورت نیاز، در طول فصل رشد می توانید مالچ بیشتری اضافه کنید. 

گل ها را بعد از پژمرده شدن از ساقه جدا کنید

طریقه نگهداری از گل رز در باغچه

وقتی گل رنگ خود را از دست داد و پژمرده شد، به کمک قیچی آن را ببرید. قیچی را روی ساقه بالای برگ ها قرار دهید. یک برش 45 درجه برای بریدن گل های پژمرده ایجاد کنید. 

  • این کار باعث می شود تا رز گل های بیشتری بدهد. 
  • اگر گل های پژمرده را جدا نکنید، به جای شکوفه بیشتر دانه تولید می کند. 
  • اگر می خواهید میوه گل رز برداشت کنید یا صرفاً دیدن گیاه در فصل زمستان را دوست دارید، گل های پژمرده را جدا نکنید. 
  • دست از جدا کردن گل های پژمرده 3 تا 4 هفته پیش از اولین سرما بردارید تا شکوفه های جدید رشد نکنند.

همچنین بخوانید: گیاهان آپارتمانی گلدار

برگ های مرده را با قیچی جدا کنید

نگهداری و هرس گل رز

از قیچی برای جدا کردن برگ های مرده و سالم نگه داشتن گیاه استفاده کنید. برگ های مرده، گیاه را در برابر بیماری هایی ازقبیل قارچ آسیب پذیر می کند. علاوه بر این، موجب رشد گیاه هم می شود.

  • شما همچنین می توانید از قیچی های کوچک هرس نیز استفاده کنید. 
  • گیاه خود مرتباً از نظر برگ های مرده بررسی کنید. 

علف های هرز رشد کرده در خاک را بکنید

چگونه از گل رز نگهداری کنیم

استفاده از مالچ موجب کاهش رشد علف های هرز می شود اما ممکن است باز هم علف های هرز رشد کنند. کافی است علف های هرز را از خاک بیرون بکشید. یا می توانید ریشه آن را با بیل دستی بیرون بیاورید. مطمئن شوید که تمام ریشه را از خاک بیرون می کشید. 

  • بهتر است از استفاده از علف کش در اطراف گیاه خود داری کنید. 

کوددهی گل رز

به گل رز خود در فصل بهار و تابستان، کود چند منظوره بدهید. بهتر است سه بار در سال به گل ها کود دهید. اولین دوز از کود را در اوایل بهار بدهید و باقی کود را برای زمانی نگه دارید که رز شروع به گل دادن کرد. دوز پایانی کود را در اواسط تابستان به گیاه بدهید. 

  • تمام مراحل مذکور روی کود را دنبال کنید. 
  • شما همچنین می توانید کودهای مخصوص گل رز را تهیه کنید. 
  • اگر به دنبال یک کود طبیعی آسان هستید، می توانید به خاک خود تفاله قهوه اضافه کنید که حاوی مواد مغذی موردنیاز گل رز است. 
  • پوست موز نیز یک کود عالی است چراکه حاوی کلسیم، سولفور، منیزیم و فسفات است. می توانید پوست موز را در پایه گیاه بریزید یا یک موز له شده را در خاک گیاه دفن کنید. 

با پوشاندن گل های رز با مالچ، از آن ها در برابر سرمای زمستان محافظت کنید

نگهداری از گل رز در زمستان

با فرارسیدن فصل زمستان، بستر گل را به منظور کاهش احتمال بیماری تمیز کنید. حداقل 4 اینچ (10 سانتی متر) مالچ در اطراف پایین گیاه بعد از چندین سرمای اول اما قبل از یخبندان بریزید. استفاده از مالچ موجب افزایش حفاظت از گیاه می شود؛ در نتیجه، مالچ را تا جایی که می توانید انباشته کنید. 

  • اگر دما در محل زندگی شما در فصل زمستان به زیر صفر می رسد، توری دور گیاه بپیچید و سپس، آن را برای محافظت از رزها با مالچ پر کنید. 

نحوه هرس کردن گل رز در فضای باز

بهترین زمان هرس کردن گل های رز

چگونگی هرس کردن گل رز

گل های رز را در اواخر زمستان یا اوایل بهار پیش از فصل رشد هرس کنید. این بهترین زمان برای هرس گیاهان پیش از شروع رشد جدید است. بریدن گیاه تا ساقه به رشد قابل توجه آن کمک می کند. 

  • برخی از گونه ها ممکن است به هرس بیشتری نیاز داشته باشند. بنابراین، همیشه دستورالعمل های هرس برای گونه ای از گل رزی که دارید را بررسی کنید. 
  • گل رز هرس شده ممکن است خالی به نظر رشد اما این کار برای رشد شاخ و برگ و شکوفه های رز ضروری است.

میزان هرس کردن گل رز

نگهداری و پرورش گل رز

گل های رز را به اندازه 18 اینچ (46 سانتی متر) کوتاه کنید. میزان هرس کردن به آب و هوای منطقه شما بستگی دارد. اگر گیاهان بسیار زیادی در زمستان می توانند زنده بمانند، آن ها را قطع نکنید. با این وجود، اگر رشد زنده زیادی وجود ندارد، باید گیاه را تا نزدیکی زمین کوتاه کنید. 

  • در برخی از موارد، اگر زمستان سخت باشد، بوته رز ممکن است به اندازه 8 اینچ (20 سانتی متر) از بین برود. به کوتاه کردن گیاه تا زمانی ادامه دهید که تمامی قسمت های مرده از گیاه جدا شده باشند. 
  • در صورت نیاز، می توانید گیاه خود را تا حدود 6 اینچ (15 سانتی متر) کوتاه کنید. 

شاخه هایی که به نظر از ریشه می آیند، نه ساقه را کوتاه کنید

این شاخه ها را به قیچی هرس تا سطح زمین کوتاه کنید. در بسیاری از موارد، این شاخه ها از مواد مغذی موردنیاز ریشه تغذیه می کنند. به این ترتیب، بوته رز ضعیف می شود. 

  • اگر به این شاخه ها اجازه رشد دهید، فشار زیادی به ریشه وارد می کنند. 
  • بهتر است این کار را پیش از شروع فصل رشد انجام دهید. با این وجود، اگر فکر می کنید که این شاخه ها باعث ضعیف شده گیاه تان می شوند، می توانید آن ها را در فصل رشد نیز هرس کنید. 

به جای بریدن، بوته ها را کوتاه کنید

مراقبت از گل رز

بوته ها به اندازه سایر گل های رز به هرس کردن نیاز ندارند. در بهار، از قیچی های هرس برای شکل دادن به بوته ها استفاده کنید. سپس، به سادگی گل های پژمرده و برگ های را قیچی کنید. 

طرز نگهداری از گل رز در گلدان در داخل خانه

روش نگهداری از گل رز در خانه کمی با طرز نگهداری از بوته گل رز در فضای باز و باغچه کمی متفاوت است.

گلدان گل رز به چه مقدار نور نیاز دارد

مطمئن شوید گل رز هر روز به مدت 6 تا 8 ساعت در معرض نور قرار گیرد. گل رز را روی طاقچه جنوبی یا نزدیک پنجره قرار دهید. مطمئن شوید که نور کافی به گل برسد. اگر گیاه نور کافی نداشته باشد، به آرامی پژمرده می شود و از بین می رود. 

  • بهتر است گل رز خود را در ایوان یا پاسیو نگه دارید. حتی می توانید آن را دوباره در باغچه بکارید. گل رز را نمی توانید برای مدت زمان طولانی در داخل خانه نگه دارید چراکه به نور کامل نیاز دارد. اگر گل رز را در پاسیو نگه می دارید، می توانید برای محافظت در برابر سرما، آن را در فصل زمستان به داخل خانه بیاورید. 
  • اگر نور کافی به گیاه نمی رسد، می توانید از لامپ رشد استفاده کنید. 

میزان آبدهی گل رز در گلدان در خانه

به گل های رز خود یکبار در هفته آب دهید اما اگر می بینید خاک خشک شده است، آبیاری را دو مرتبه در هفته انجام دهید. از انگشت خود برای بررسی خشک یا مرطوب بودن خاک استفاده کنید. اگر خاک مرطوب است، یک روز دیگر برای آبیاری صبر کنید. اگر خاک خشک است، آبیاری را به صورت کامل انجام دهید. 

  • بر روی برگ های گیاه آب نریزید زیرا باعث رشد کپک یا قارچ می شود. 
  • آب اضافی باید از گیاه تخلیه شود. اگر گلدان دارای سوراخ زهکشی نیست، گل رز را در یک گلدان جدید با سوراخ های زهکشی در کف آن بکارید. 

مطلب پیشنهادی: نحوه‌ آبیاری گیاهان وقتی در خانه نیستید

گل های پژمرده را جدا کنید

گل رز را چگونه نگهداری کنیم در خانه

گل های پژمرده را به کمک یک قیچی هرس با زاویه 45 درجه ببرید به محض این که گل ها رنگ خود را از دست دادند و پژمرده شدند، آن ها را ببرید. این کار باعث می شود تا گیاه بیشتر گل دهد تا دانه. به این طریق، گیاه شروع به گل دادن می کند. 

  • جوانه ها را نبرید زیرا ممکن است به ساقه آسیب برسد. 

زمان و نحوه کوددهی گل رز در گلدان

در فصل بهار، یک نوع کود رهایش کند متعادل به خاک اضافه کنید. یک کود 14-14-14 انتخاب کنید یا به دنبال کودهایی باشید که مخصوص گل های مینیاتوری هستند. به منظور استفاده، تمامی دستورالعمل های نوشته شده روی برچسب کود را دنبال کنید. 

  • شما می توانید کود را در اواسط تابستان، تقریباً نیمه فصل رشد نیز به خاک اضافه کنید. 

شاخه های مرده را با استفاده از قیچی هرس کنید

نحوه نگهداری از گل رز

شاخه های مرده می توانند باعث انتشار بیماری یا جذب مواد مغذی موردنیاز ریشه شوند. شاخه های متقاطع به یکدیگر ساییده می شوند و به شاخه آسیب می رسانند. 

  • ساقه ها را له نکنید یا نکشید چراکه به گیاه آسیب می رسد و احتمال ابتلا به بیماری را بیشتر می کند.
  • اگر قیچی هرس کوچک دارید، می توانید از آن ها نیز استفاده کنید. 

گل رز را اواخر پاییز نیز هرس کنید

گیاه خود را با استفاده از قیچی هرس در اواخر پاییز قطع کنید. گل رز داخل خانه باید در پاییز هم هرس شود. برش های 45 درجه ای روی ساقه در حدود 0/25 اینچ (0/64 سانتی متر) بالاتر از محور برگ ایجاد کنید. این کار باعث می شود تا گیاه در بهار دوباره گل دهد. 

  • گل رزی که در داخل خانه نگهداری می شود، ممکن است سال بعد دیگر رشد نکند زیرا شرایط نگهداری آن ایده آل نیست. با این وجود، هرس کردن می تواند شانس رشد دوباره را به گیاه بدهد. 

تعویض گلدان گل رز

شرایط نگهداری از گل رز در گلدان

در صورت لزوم، گلدان گیاه را در اواخر پاییز تعویض کنید. اگر گل رز مینیاتوری خارج از گلدان رشد می کند، بهتر است در اواخر پاییز آن را به یک گلدان جدید منتقل کنید. گلدان جدید را با خاک پر کنید. بعد از هرس کردن گیاه، به آرامی آن را از گلدان خارج کنید و در یک گلدان جدید قرار دهید. گیاه را با خاک تازه بپوشانید. 

  • اگر گلدان پلاستیکی است، می توانید ریشه گیاه را به ضربه زدن به طرفیت گلدان یا فشار دادن گلدان شل کنید. 
  • از علائمی که نشان دهنده نیاز به تعویض گلدان است، می توان به خشک شدن سریع خاک، ریشه های بسیار فشرده و متراکم یا بیرون زدن ریشه از سوراخ های زهکشی و بزرگ بودن شاخ و برگ ها به نسبت گلدان اشاره کرد. 
  • گلدان جدیدی انتخاب کنید که حداقل 2 اینچ (5/1 سانتی متر) فضا بین ریشه و طرفین گلدان وجود داشته باشد. اگر شک دارید، گلدان بزرگ تر را انتخاب کنید. 

آبدهی گل رز در زمستان

8- اجازه دهید گیاه در فصل زمستان در یک جای خنک استراحت کند. گل رز در زمستان به خواب زمستانی می رود، حتی اگر آن را در داخل خانه نگه دارید. برگ و ساقه خشک و جوانه زدن گیاه متوقف می شود. با این وجود، گیاه نمرده است و فقط در خواب زمستانی به سر می برد. 

  • در طول زمستان، وقتی خاک گیاه کامل خشک شد، به آن آب دهید. 
  • اگر دوست دارید، می توانید گل رز خود را در ماه های زمستان به زیرزمین یا گاراژ منتقل کنید. 

روش نگهداری از گل رز چیده شده که تازه بماند

پوشش دور دسته گل را جدا کنید

1- در اسرع وقت، پوشش دور دسته گل را بردارید. اگر این پوشش کاغذی یا پلاستیکی است، آن را بلافاصله از گل ها جدا کنید. این پوشش می تواند باعث پژمرده شدن گل ها شود. 

  • اگر پوششی دور گل های نیست، از این مرحله عبور کنید. 
  • اگر گل ها پژمرده به نظر می رسند، یک اینچ (2/5 سانتی متر) از انتهای ساقه را ببرید و گل رز را برای حدود 20 دقیقه در آب گرم خیس کنید. گل رز باید بعد از خیساندن دوباره زنده شود. 

پایین ساقه را ببرید

2- یک اینچ (2/5 سانتی متر) از پایین ساقه را ببرید تا بتواند آب را جذب کند. برش های جدید، آب بیشتری را جذب خود خواهند کرد. بنابراین، بهترین است این کار را درست قبل از قرار دادن گل ها در گلدان انجام دهید. هر وقت که آب را عوض می کنید، لازم است تا ساقه ها را دوباره کوتاه کنید. در غیر اینصورت، گل رز نمی تواند آب چندان زیادی جذب کند و سریع تر پژمرده می شود. 

  • از یک جفت قیچی تیز برای کوتاه کردن ساقه استفاده کنید. 

گل های رز را در محلول نگهدارنده قرار دهید

3- ماده نگهدارنده به منظور حفظ طراوت گل به آن اضافه کنید. بسیاری از دسته گل ها دارای ماده نگهدارنده ای هستند که یا به گل ها متصل شده است یا در آب وجود دارد. اگر دسته گل شما دارای ماده نگهدارنده نیست، خود می توانید این ماده را تهیه کنید. 2 قاشق غذاخوری سرکه سفید (30 میلی لیتر)، یک قاشق غذاخوری شکر (5 گرم)، نصف قاشق غذاخوری سفیدکننده (2/5 میلی لیتر) به 4 فنجان آب اضافه کنید. این ماده را به آب گل ها اضافه کنید. 

  • وقتی آب را عوض می کنید، ماده نگهدارنده را به آن اضافه کنید. با این وجود، لازم نیست هر وقت که آب را عوض می کنید، ماده نگهدارنده بیشتری اضافه کنید. 

اگر سطح آب کم شد به آن آب اضافه کنید

4- سطح آب را هر روز بررسی کنید و در صورت نیاز، آب اضافه نمایید. آب تازه و تمیز مانع از پژمرده شدن گل ها می شود. مطمئن شوید که تمام ساقه ها زیر خط آب قرار دارند. در صورت نیاز، آب بیشتری اضافه کنید. 

  • اگر آب کدر است، آن را دور بریزید و با آب تازه جایگزین کنید. وقتی آب را عوض می کنید، یک اینچ دیگر از پایین ساقه ببرید. 
  • اگر هر روز آب گلدان را عوض کنید و ماده نگهدارنده به آن اضافه نمایید، گل ها برای مدت زمان طولانی تری باقی خواهند ماند. هر بار که آب را عوض می کنید، ساقه را حداقل 0/25 اینچ (0/64 سانتی متر) کوتاه کنید. 

برگ های داخل آب را جدا کنید

5- مطمئن شوید در آب هیچ برگی وجود نداشته باشد. برگ هایی که پایین تر از خط آب در گلدان هستند را جدا کنید. برگ های شل را به منظور جلوگیری از پوسیدگی از آب خارج کنید. برگ های پوسیده باعث پژمرده شدن گل رز با سرعت بیشتر می شود. 

  • هر روز آب را بررسی کنید تا مطمئن شوید هیچ برگی درون آن وجود ندارد. 

گل رز را در مکانی خنک و دور از نور آفتاب قرار دهید.

دمای خنک، عمر گل های چیده شده را بیشتر می کند. از سوی دیگر، نور و گرما باعث سریع تر پژمرده شدن گل می شود. 

  • گل ها را مستقیماً آبیاری نکنید زیرا باعث سریع تر پژمرده شدن آن ها می شود. 
  • وقتی در خانه نیستید اگر گل ها را در یخچال قرار دهید، برای مدت زمان طولانی تری باقی خواهند ماند. با این وجود، آن ها را در کنار میوه های فاسد، به خصوص سیب قرار ندهید. 

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید: افزایش ماندگاری گل طبیعی در خانه

نکات نگهداری از گل رز

  • از قیچی های هرس یا تیز برای بریدن ساقه بوته رز به منظور جدا کردن برگ ها و گل های پژمرده استفاده کنید. بریدگی ها سریع تر خوب می شوند و احتمال آلوده شدن کمتر خواهد بود. 
  • گل رز خود را شلوغ نکنید چراکه هر گیاهی برای رشد نیاز به فضا نیاز دارد. به عنوان یک قانون سرانگشتی، به آن ها به اندازه ⅔ ارتفاع موردنظرشان در هر طرف فضا دهید.
  • گل رز به گردش هوای خوب نیاز دارد تا دچار کپک یا قارچ نشود.

وسایل مورد نیاز برای نگهداری از گل رز

  • گل رز
  • آب
  • آبپاش
  • قیچی تیز یا هرس
  • مالچ
  • کود
  • گلدان (اختیاری)
  • لامپ رشد (اختیاری)
  • ماده نگهدارنده گل (برای گل رز چیده شده)
  • گلدان (برای گل رز چیده شده)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو