حدود 40 اثر تاریخی در استان البرز به تعیین حریم و عرصه نیاز دارند

منبع: همگردی

13

1401/8/2

12:30


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، حدود 40 اثر تاریخی در استان البرز به تعیین حریم و عرصه نیاز دارند.

به دنبال اظهارات اخیر رئیس جمهور درباره اهمیت و حساسیت تعیین حریم آثار تاریخی با تاکید بر اینکه اختلالی در کسب و کار و معاش مردم ایجاد نکند، فریدون محمدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز درباره وضعیت تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی این استان اظهار کرد: استان البرز آثار و محوطه های ازشمند زیادی دارد و این محوطه ها در معرض خطر هستند، بر این اساس به نظر می رسد بیشتر آثار و محوطه های ما نیازمند حریم هستند. درحال حاضر از 300 اثر ثبت شده در استان البرز، 18 اثر تاریخی تعیین حریم و عرصه شده و 5 اثر دیگر در شورای حریم هستند که هنوز ابلاغ نشده اند.

او افزود: اگر بخواهم به ضرورت بگویم درحال حاضر نیاز است در شهرستان کرج تمام تپه های ماهدشت و همچنین آثار تاریخی، محوطه ها و تپه ها در ساوجبلاغ تعیین حریم و عرصه شوند. بطور کلی طبق بررسی هایی که انجام دادیم حدود 40 آثار تاریخی نیازمند تعیین فوری حریم و عرصه هستند.

محمدی درباره چالش های آثار تاریخی البرز در تعیین عرصه و حریم گفت: علاوه بر تعیین حریم و عرصه، در حال حاضر سه اثر «کاخ مروارید»، «دشت بهشت» و «تپه حیدرآباد» در ماهدشت اصلاحیه حریم می خواهند. یکی دیگر هم «تپه حسین آباد» بود که اصلاحیه آن انجام شد. برای «کاخ مروارید» در مهرشهر کرج حریم منظری بزرگی در نظر گرفته و همین موضوع برای ما و مالکان اطراف آن چالش هایی ایجاد کرده است. دنبال این هستیم که این حریم را محدودتر کنیم. در «دشت بهشت» در محمدشهر کرج بخشی از زمین های مردم را وارد عرصه کرده و مالکانشان خیلی پیگیر این موضوع هستند و در سفر ریاست جمهوری به استان البرز هم آن را مطرح کردند. همچنین حریم درجه یک این تپه را خیلی زیاد گرفته و نیاز به اصلاحیه حریم دارد که پیگیر آن هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز همچنین بیان کرد: تعیین عرصه و حریم موضوعی درون سازمانی و نیازمند گمانه زنی است. بنابراین برای پژوهش های باستان شناسی باید اعتبارات کافی داشته باشیم. بعد از پژوهش و گمانه زنی، پرونده تعیین حریم و عرصه را باید به وزارتخانه بفرستیم تا در جلسه کمیته فنی مصوب و ابلاغ شود. بنابراین تعیین حریم و عرصه زمان بر است و بر همین اساس متقاضی شدیم که تعیین عرصه و حریم را به استان ها تفویض کنند، در این صورت بسیاری از مشکلات ما در این حوزه حل می شود.

او در پاسخ به این پرسش که این احتمال و نگرانی مطرح است که در صورت تفویض اختیار به مدیرکل استان ها، به دلیل فشار دستگاه هایی چون شهرداری و استانداری و غیره از مواضع خود کوتاه بیایید و وارد فاز همکاری شوید و این مساله حفاظت از آثار تاریخی را خدشه دار کند، اظهار کرد: وقتی که مدیرکل استان به عنوان نماینده وزیر پای پرونده تعیین حریم و عرصه را امضا می کند، در واقع همیشه باید پاسخگوی مراجع باشد و اگر هم بخواهد تحت تاثیر مقامات استانی، حریم و عرصه اثر تاریخی را بالا پایین کند، کارشناسان و باستان شناسان استانی زیربار آن نمی روند. اتفاقا مدیران کل استانی، استان خود را بهتر می شناسند و چه اشکالی دارد تحت معضلاتی که در استان وجود دارد، حریم اثری را زودتر تعیین کنند.

محمدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر با دستگاه های دولتی، شهرداری و مردم برای ساخت و ساز در حرایم آثار تاریخی و فرهنگی استان چالشی دارید؟ گفت: تا امروز با دولت هیچ مشکلی نداشتیم. تاکنون هر موضوعی درباره عرصه و حرایم تاریخی داشتیم، دستگاه های دولتی درباره آن پافشاری نکردند و ضوابط میراث فرهنگی در این زمینه را رعایت کرده اند. در تمام فعالیت های عمرانی بدون استثنا از ما استعلام میگیرند، اما با بخش خصوصی همواره چالش هایی داشته ایم.

مثلا در حریم تپه های تاریخی زمین هایی داریم که مالکیت خصوصی دارند که از سوی میراث فرهنگی اجازه ساخت و ساز ندارند، یا باید زمین هایشان را تملک کنیم که اعتبار نداریم یا از طریق شهرداری زمین معوق به آنها بدهیم. البته چنین اقداماتی هم انجام داده ایم و بخشی از زمین های مالکان خصوصی را که در حریم درجه یک قرار داشته اند، آزاد کرده ایم و از آنها خواسته ایم بخش دیگر زمین هایشان را که در عرصه قرار دارد به میراث فرهنگی واگذار کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز بیان کرد: در نهایت معتقدم باید تمام آثار ثبت شده در البرز تعیین حریم و عرصه شوند و این بهترین کمک برای حفاظت از این آثار است.

حدود 40 اثر تاریخی در استان البرز به تعیین حریم و عرصه نیاز دارند

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو