تشریح وضعیت پل خاتون البرز و کاخ مروارید و محوطه ازبکی و کاخ موزه سلیمانیه

منبع: همگردی

4

1402/3/30

18:06


ایسنا/ براساس گزارشات منتشر شده، تشریح وضعیت پل خاتون البرز و کاخ مروارید و محوطه ازبکی و کاخ موزه سلیمانیه صورت پذیرفت.

شهباز محمودی، معاون میراث فرهنگی استان البرز درباره بودجه میراث فرهنگی استان البرز در سال 1402 اظهار کرد: در حوزه مرمت بناها و محوطه های تاریخی اعتبارات خیلی چشمگیری نداشتیم، به جز مرمت پل تاریخی کرج که حدود 5 میلیارد و 300 میلیون تومان تخصیص اعتبار شده است. همچنین یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای مرمت کاخ مروارید بودجه اختصاص داده شده که ممکن است 500 میلیون تومان هم به این بودجه اضافه شود، اگرچه هنوز ابلاغ نشده است. برای کاروانسرای ینگی امام 500 میلیون تومان اوراق و برای تکمیل سرویس بهداشتی محوطه ازبکی 500 میلیون تومان اوراق و 200 میلیون تومان پول نقد داریم.

او افزود: یک میلیارد اوراق برای «مسجد جامع اشتهارد» در نظر گرفته شده که 500 میلیون تومان آن تخصیص یافته است. برای مرمت امامزاده زید و الرحمن اشتهارد نیز حدود 400 میلیون تومان اوراق داریم. یک میلیارد و 200 میلیون تومان هم برای «امامزاده هارون» در روستای جوستان طالقان اعتبار ابلاغ شده که 200 میلیون تومان آن را فعلا تخصیص داده اند. اینها پروژه هایی هستند که برایشان اعتبار داریم. البته ما مبالغ بیشتری را به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد داده بودیم، اما متاسفانه همین میزان بودجه برای این آثار در نظر گرفته شد.

معاون میراث فرهنگی البرز ادامه داد: در حال حاضر ایجاد زیرساخت گردشگری و سرویس بهداشتی در محوطه «ازبکی»، مرمت ضلع شمالی کاروانسرای «ینگی امام» و مرمت سقف «امامزاده زید و الرحمن» اشتهارد در حال انجام است.

محمودی درباره آخرین وضعیت کاخ مروارید کرج نیز گفت: برای کاخ مروارید، شرح خدمات در سامانه قرار داده شده و بزودی پیمانکار آن مشخص می شود. با توجه اینکه دریاچه کاخ مروارید ایزوله شده و دیگر هیچ گونه رطوبتی از سمت دریاچه به بنای کاخ نفوذ ندارد، با میزان اعتباری که تخصیص یافته، قصد داریم زیرزمین کاخ مروارید (سینما) را بازسازی و مرمت کنیم. البته اولویت اصلی ما پوشش سقف کاخ است، اما این کار حدود هشت نه میلیارد بودجه می خواهد که درخواست آن داده شده، ولی متاسفانه هنوز ابلاغ نشده است. منتظریم با تأمین این بودجه، سقف کاخ را به یک باره مرمت کنیم.

او افزود: موضوع دیگری که دنبال آن هستیم، مالکیت محوطه کاخ مروارید است. محوطه این کاخ به نام بنیاد تعاون سپاه است و 110 هکتار از زمینهای اطراف و خود کاخ سند بنیاد تعاون سپاه را دارد. نشستی با شهردار کرج و رئیس املاک کل سپاه کشور داشتیم و در حال رایزنی هستیم تا از طریق شهرداری و راه و شهرسازی به بنیاد تعاون سپاه، زمین معوض داده شود و محوطه کاخ مروارید به نام دولت سند بخورد. در این حالت با یک تفاهم نامه، کاخ مروارید به میراث فرهنگی می تواند واگذار شود.

محمودی ادامه داد: از جمله اقداماتی که چند وقت اخیر جدی پیگیری شده ایم و با رایزنی هایی که از سوی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام شده و از طریق استانداری برای آن طرح تشریفات گرفته شده است، مرمت پل تاریخی کرج است. از ابتدای هفته آینده هم پیمانکار در آنجا مستقر می شود و مرمت پل آغاز آغاز خواهد شد. این مرمت حدود یک سال و نیم زمان می برد، اما پل به صورت کامل و جامع مرمت و بازسازی می شود.

معاون میراث فرهنگی البرز گفت: جدا از بحث مرمت، در حوزه میراث فرهنگی به دنبال ثبت جهانی کاروانسرای «ینگی امام» هستیم. این کاروانسرا جزو 56 کاروانسرایی است که در مسیر راه ابریشم قرار گرفته و شهریور امسال ثبت جهانی آن بررسی می شود.

محمودی به وضعیت محوطه ازبکی هم اشاره کرد و گفت: ایجاد سایت موزه محوطه باستانی ازبکی و پیگیری پرونده ثبت جهانی آن در دست اقدام است و امسال حتما پروژه سایت موزه آن را شروع می کنیم، از سویی محوطه ازبکی سال 1352 به ثبت ملی رسیده است، اما هنوز تعیین حریم و عرصه نشده است. اولویت اصلی ما با توجه به اینکه می خواهیم آنجا سایت موزه ایجاد کنیم، تعیین عرصه و حریم آنجاست. محوطه های دیگری هم داریم که به تعیین حریم و عرصه نیازمند هستند، اما فعلا اولویت با این محوطه است که اقدامات آن هم در این هفته آغاز می شود و بازدیدهای میدانی آن انجام خواهد شد. کاوش و گمانه زنی قبلا در این محوطه انجام شده و فقط به دنبال تکمیل پرونده آن هستیم.

معاون میراث فرهنگی استان البرز درباره سرنوشت کارونسرای شاه عباسی نیز اظهار کرد: روشن شدن وضعیت کاروانسرای شاه عباسی یکی از دیگر برنامه های استان است. چند سال است در این کاروانسرا بسته است و به دلیل اینکه بهره برداری نامناسبی از آنجا شده بود، دادستانی آنجا را پلمب کرده بود. اقدامات فک پلمب آن تقریبا انجام شده و با بهره برداری که قبلاً کار انجام داده است، صحبت هایی کرده ایم و مبلغی باید به او پرداخت شود؛ چرا که هزینه هایی در این کاروانسرا کرده بود. رایزنی هایی هم در این راستا با صندوق حفظ و احیا انجام داده ایم که این هزینه به بهره بردار بازگردانده شود و این کاروانسرا را از صندوق بگیریم و آن را در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار دهیم تا یک نمایشگاه دائم و کارگاه صنایع دستی در این کاروانسرا داشته باشیم.

محمودی ادامه داد: سال گذشته برای دهه فجر ساختمان کاخ موزه سلیمانیه را برای عموم بازگشایی کردیم تا مردم از دو نقاشی ثابت آن و ساختمان بازدید کنند، اما امسال قرار است تا شهریور (هفته دولت) موزه کاخ سلیمانیه را به عنوان موزه نقاشی به بهره برداری برسانیم. 70 نقاشی فاخر هم از موزه ملی گرفتیم که در این موزه به نمایش بگذاریم.

او در ادامه صحبتهایش درباره وضعیت ثبت آثار ملی استان البرز گفت: در 20 روز گذشته یک پرونده ثبتی داشتیم؛ در منطقه اشتهارد به یکسری خانه سنگی برخوردیم که خانه های دستکندی با قدمت دو هزار سال هستند و توانستیم آنها را در آثار ملی به ثبت برسانیم. یک پرونده هم در حوزه ناملموس به نام «سمنوی سید» آماده کردیم و به شورای ثبت فرستادیم. همچنین در حوزه میراث طبیعی روی پرونده ثبت دو درخت و یک آبشار کار می کنیم و چند تپه تاریخی داریم که باید پرونده های ثبتی آن را آماده کنیم. یک کانال آب رسانی داریم که از زمان امیرکبیر، آب را از کرج به تهران می برده و قسمتی از آن در منطقه گرمدره باقی مانده که توانستیم آن را حفظ کنیم و پرونده ثبتی آن را آماده کردیم.

معاون میراث فرهنگی البرز همچنین به وضعیت کاوش های باستان شناسی این استان اشاره کرد و افزود: متاسفانه در حوزه کاوش های باستان شناسی اعتباری نداریم. اعتبارات این حوزه را استانی در نظر نمی گیرند و فقط اعتبار ملی شامل آن می شود. برای این حوزه هم درخواست اعتبار داشتیم، اما نمی دانیم اعتبارات ابلاغ شود یا خیر، ولی ما اولویت هایی در این زمینه داریم و مشخص کردیم که قصد داریم در کدام محوطه ها کاوش انجام دهیم.

محمودی گفت: سال گذشته گمانه زنی در تپه «دشت بهشت» داشتیم. در گذشته گمانه زنی هایی در این تپه شده بود، اما یکسری مشکلات بوجود آمده بود و تعدادی از پلاکهای مردم روی عرصه آن قرار گرفت و مشکلات ساخت و ساز داشت. با گمانه زنی جدید حریم و عرصه آن بازنگری شد و پلاک هایی که در حریم این تپه قرار گرفته بودند، اکنون با ضوابط جدید حریم می توانند مجوز ساخت و ساز بگیرند.

تشریح وضعیت پل خاتون البرز و کاخ مروارید و محوطه ازبکی و کاخ موزه سلیمانیه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو