300 اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده است

منبع: همگردی

5

1402/4/11

16:36


ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده و گزارشهای منتشر شده، 300 اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده است.

رحیم خاکی با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته تقریبا هر روز بازدیدی از بناهای تاریخی استان داشته و وضعیت آنها را بررسی کردم، اظهار کرد: متاسفانه باید گفت وضعیت نگهداری و شرایط بناهای تاریخی استان مناسب نیست و این صرفا محدود به آثار شاخص مثل کاخ مروارید، پل خاتون، کاروانسرای ینگی امام، کاروانسرای شاه عباسی و...نیست و حال محوطه های تاریخی هم خوب نیست.

وی با تاکید بر اینکه بر حفظ، نگهداری و مرمت آثار موجود باید اعتبار لازم تامین شود، ادامه داد: در آخرین سفر رئیس جمهور به البرز 90 میلیارد تومان برای حوزه میراثی استان تعلق گرفت که از این مبلغ تاکنون تنها سه میلیارد تومان جذب شده است.

وی اضافه کرد: به شدت پیگیر جذب این اعتبار هستیم و در این حوزه نمایندگان استان در مجلس هم مکاتباتی صورت داده اند و در نهایت قول قطعی گرفته ایم که تا پایان آبان ماه بخشی از این اعتبار تخصیص داده شود.

این مسئول گفت: بیش از 300 اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده که اگر 9 هزار میلیارد تومان هم برای آنها هزینه شود باز هم جای کار دارند.

خاکی ابراز کرد: انتظار جذب این 9 هزار میلیارد را نداریم ولی امیدواریم تا سال بعد بتوانیم لااقل اعتبار سفر ریاست جمهوری را جذب کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر کاخ مروارید نیاز به هزینه کرد اضطراری دارد، افزود: برای مرمت و بازسازی این کاخ نمیتوان صرفا به اعتبارات دولتی چشم دوخت و در تلاش برای جذب سرمایه بخش خصوصی هستیم.

وی ابراز کرد: تاکنون سه سرمایه گذار برای مرمت کامل کاخ مروارید اعلام آمادگی کرده اند و و علاوه بر آن طبق تفاهم نامه سه جانبه بین اداره کل میراث فرهنگی، سپاه و شهرداری بنا شده در مسیری عملیاتی مرمت این مجموعه انجام شود.

مدیر کل میراث فرهنگی البرز تاکید کرد: کاخ مروارید مهمترین حوزه کاری استان در حوزه میراث است و با مرمت آن میتوان خدمات بسیاری به بازدید کنندگان ارائه داد.

وی ادامه داد: این مجموعه می تواند به محلی برای حراج آثار هنری کشور تبدیل شود و بدون اغراق میتوان گفت این ظرفیت در هیچ کجای ایران وجود ندارد.

این مسئول در خصوص وضعیت تعیین تکلیف مالکیت کاخ مروارید ادامه داد: 27 هکتار از اراضی 110 هکتاری این کاخ در اختیار وزارت میراث فرهنگی است و میراث امکان هرگونه فعالیت در این مجموعه را دارد و سپاه هم در این زمینه همکاری کامل را دارد.

وی اضافه کرد: سپاه تا کنون هیچ محدودیتی برای مرمت و بازسازی این کاخ ایجاد نکرده و تلاش داریم این 27 هکتاری که در اختیار ماست به مالکیت میراث در بیاید تا بتوانیم برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی و حتی دولت اقدام کنیم.

300 اثر تاریخی و میراثی در البرز به ثبت رسیده است

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو