کاخ مروارید یا کاخ شمس به دلیل سالها بی توجهی رنگ به رو ندارد

منبع: همگردی

5

1401/10/20

13:03


ایسنا/ براساس آخرین گزارش های بدست آمده، کاخ مروارید یا کاخ شمس به دلیل سالها بی توجهی رنگ به رو ندارد.

وضعیت امروز این کاخ که جز اموال عمومی است به خوبی آنچه بر آن رفته را بازنمایی می کند. از دست به دست شدن مدیریت کاخ و گم شدن بخش زیادی از اموال ارزشمند آن در حین این جابجایی ها تا ریزش سقف و پوسیدن در و دیوارها و سپردن کاخ به دست فراموشی و در نهایت حکایت کجدار و مریز واگذاری مالکیت و مرمت این میراث ارزشمند ملی.

بحث واگذاری و مرمت کاخ مروارید مهرشهر از حدود 10 سال پیش مطرح شد ولی در این مدت نه مالکیت آن واگذار شده و نه برای مرمت این شاهکار معماری کاری جدی صورت گرفته است. حالا از کاخ مروارید مهرشهر فقط یک ساختمان باقی مانده که به زحمت خود را سر پا نگه داشته و مرواریدی هم در صدف آن نیست.

پارسال میشد با 75 میلیارد تومان کاخ را مرمت کرد اما امسال 130 میلیارد تومان نیاز است

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز با بیان اینکه بازسازی کاخ مروارید نیازمند واگذاری مالکیت همچنین 130 میلیارد تومان اعتبار است، گفت: وضعیت مالکیت کاخ مشخص نیست و اعتباری هم که تاکنون برای بازسازی اختصاص یافته بسیار ناچیز است.

شهباز محمودی با اشاره به اینکه مالکیت کاخ مروارید هنوز به میراث فرهنگی واگذار نشده، اظهار کرد: طبق ابلاغ سال 93 صرفا حفاظت و نگهداری از حدود 28 هکتار از زمینهای اطراف کاخ و بنای آن به میراث فرهنگی سپرده شده است و تا زمانی که وضعیت مالکیت آن مشخص نشود برنامه ریزی برای مرمت آن با مشکلاتی مواجه است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مشاوری برای تخمین هزینه مرمت و بازسازی کاخ بکار گرفته شد، توضیح داد: در شهریور سال گذشته 75 میلیارد تومان برای مرمت و بازسازی این کاخ تخمین زده شد که با توجه به بالا رفتن نرخ ارز و تورم به نظر می رسد امسال به 120 تا 130 میلیارد تومان نیاز است.

این مسئول با بیان اینکه اعتباراتی که تا کنون برای مرمت و بازسازی این کاخ از منابع استانی و وزارتخانه تخصیص داده شده بسیار ناچیز بوده است، گفت: با حدود 1.5 دو میلیارد تومان در سال نمیتوان انتظار داشت تغییر خاصی در شرایط کاخ اتفاق بیفتد.

رطوبت به کاخ آسیب جدی وارد کرده است

محمودی اضافه کرد: این کاخ از سمت دریاچه کناری و سقفی که بواسطه بارش برف سنگین سال 85 فرو ریخت، آسیب سنگینی دیده است.

وی با بیان اینکه رطوبتی که از دریاچه به بنای ساختمان نفوذ کرده جدی بوده و خسارات زیادی به بار آورده بود، اظهار کرد: سال گذشته طی تفاهم نامه ای با شهرداری توانستیم دریاچه را بطور کامل درزگیری و ایزوله کنیم و خوشبختانه در حال حاضر هیچ نم و نفوذ رطوبتی از دریاچه به بنای اصلی اتفاق نمی افتد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی البرز گفت: در حال حاضر مشکل اصلی بنای کاخ پوشش سقف اصلی است و تا زمانی که این اقدام صورت بگیرد هر اقدام مرمتی بی فایده خواهد بود.

فعلا درهای کاخ مروارید به روی مردم باز نمی شود

وی ابراز کرد: مرمت سقف با توجه به متریال خاصی که نیاز دارد و همچنین به خاطر خارج شدن از فرم اصلی به حدود هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. به همین خاطر درخواست اعتبار به وزارت خانه ارسال شده است. بعد از اتمام پوشش سقف با اعتبارات جدید میتوان بخش دیگری از اقدامات مرمتی را انجام داد.

محمودی تاکید کرد: شهریور در بازدید وزیر میراث فرهنگی قرار بود این کاخ برای بازدید عموم بازگشایی شود و اقداماتی هم از قبیل نظافت بنا، جانمایی مجدد برخی از اشیای کاخ که برای حفاظت در مخزن نگهداری می شدند صورت گرفت ولی طبق جمع بندی نهایی مشخص شد این مجموعه هنوز شرایط بازدید عمومی را ندارد و بنا شد اول پوشش سقف انجام شود و بعد درهای کاخ به روی مردم باز شود.

این مسئول گفت: تاکنون یک میلیارد تومان برای مرمت سقف تخصیص داده شده و با قول وزارتخانه بنا شده تا اواخر بهمن پنج میلیارد تومان دیگر تخصیص داده شود تا بتوانیم هرچه سریع تر مرمت سقف را به پایان برسانیم.

وی افزود: بعد از اتمام عملیات مرمت سقف، عملیات بازسازی نقاط دیگر بنا هم به مرور زمان صورت میگیرد و امیدوارم طی چند سال آینده این اثر تاریخی نیز به وضعیت مناسبی برسد.

کاخ مروارید یا کاخ شمس به دلیل سالها بی توجهی رنگ به رو ندارد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو