طرز تهیه نخود آب ساده مقوی و خوشمزه با گوشت گوسفندی و بلغور گندم برای کرونا و سرماخوردگی

منبع: جدول یاب

18

1401/8/9

14:20


طرز تهیه نخود آب

نخود آب یکی از غذاهای سنتی ایرانی است که در هر منطقه با یک روش پخته می شود. نخود آب سرشار از اسید فولیک و آهن است و باعث رفع کم خونی و تقویت بدن می شود. همچنین نخود آب دارای فسفر است و در نتیجه سلول های عصبی و مغزی را تقویت می کند. این غذا حاوی مقدار زیادی از ویتامین های گروه B است که به برطرف کردن خستگی بدن کمک زیادی می کند. مصرف مداوم نخود آب در جلوگیری از ریزش مو هم تاثیر زیادی دارد. زمانی که دچار سرماخوردگی شدید هستید با خوردن نخود آب می توانید سرفه و گرفتگی صدا را درمان کنید. از دیگر خواص نخود پخته برای مردان باید به تاثیر آن در افزایش میل جنسی و رفع ناباروری اشاره کرد. امروز در جدول یاب طرز تهیه نخود آب با گوشت را به شما آموزش خواهیم داد، پس با ما هرماه باشید.

مواد لازم برای تهیه نخود آب

  • نخود ۱ لیوان
  • گوشت گوسفندی که بهتر است قلم گوسفند باشد ۲ تکه
  • پیاز نگینی شده ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • بلغور گندم ۶ قاشق غذا خوری
  • لیمو عمانی ۲ عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
  • زعفران دمکره کمی به دلخواه

طرز تهیه نخود آب مقوی و ساده با گوشت و بلغور گندم

مرحله اول: خیس کردن نخود

نخود را پاک کنید و بعد از شستن داخل یک ظرف بریزید و به همراه مقداری آب از ۲۴ ساعت قبل خیس و در این مدت حداقل سه بار آب نخود را عوض کنید و بیرون بریزید.

مرحله دوم: تفت دادن پیاز

پیاز را پوست بگیرید و با آب تمیز بشویید، بعد تخته کار را آماده کنید و پیاز را روی تخته قرار دهید. پیاز را چند برش بزنید و به صورت نگینی ریز خرد کنید. ماهیتابه ای را روی حرارت قرار دهید، مقداری روغن داخل تابه بریزید و زمانی که روغن داغ شد پیاز را به روغن اضافه و تفت دهید تا حدی که کمی سبک شود.

مرحله سوم: تفت دادن گوشت با پیاز

تکه های گوشت را بعد از پاک کردن با آب سرد بشویید و داخل آبکش بریزید تا آب اضافی آن ها کشیده شود. بعد از این که آب گوشت کشیده شد، گوشت را به پیاز اضافه و چند دقیقه ای با پیاز تفت دهید. سپس کمی زردچوبه و فلفل سیاه به گوشت اضافه و خوب تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود.

مرحله چهارم: اضافه کردن بلغور و سیر رنده شده

در این مرحله بلغور گندم شسته شده را به مواد گوشت اضافه و با هم مخلوط کنید. در ادامه نخود را داخل مواد بریزید، حبه های سیر را پوست بگیرید و بعد از رنده کردن به مواد اضافه و چند دقیقه ای مواد را با هم تفت دهید تا کمی سرخ شوند. به دلخواه کمی زعفران دمکرده به مواد اضافه و نمک را اندازه و چند ثانیه ای مواد را مخلوط کنید.

مرحله پنجم: پخت نخود آب

لیمو عمانی های خیس خورده را داخل قابلمه بیندازید و مقداری آب جوش اضافه کنید تا حدی که روی مواد را آب بگیرد، صبر کنید تا آب مجدد به جوش بیاید، سپس حرارت را کم کنید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مواد آرام آرام به مدت ۴ تا ۵ ساعت روی حرارت بمانند تا کاملا پخته شوند.

طرز تهیه نخود آب

نکات کلیدی برای تهیه نخود آب

  1. می توانید از انواع گوشت قرمز برای پخت استفاده کنید ولی گوشت گوسفند طعم دیگری دارد و در درجه دوم از گوشت شترمرغ به همراه کمی دنبه گوسفند استفاده کنید.
  2. می توانید از مقداری تخم گشنیز یا تخم زیره سبز در اواخر پخت نخود آب برای جلوگیری از نفخ استفاده کنید.
  3. در هنگام سرو هم کمی گلپر برای جلوگیری از ایجاد نفخ داخل نخود آب بریزید.
  4. اگر دوست داشتید می توانید کمی گوشت سردست گوسفند و یا سیب زمینی کوچک درسته هم اضافه کنید.
  5. برای لعاب بیشتر می توانید یک قاشق آرد سبوس دار یا آرد برنج یا حتی خود برنج را به نخود آب اضافه کنید.
‫۵/۵ (۱ امتیاز )
۰ ۰ آرا
امتیازدهی به مقاله

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو