رژیم غذایی کبد چرب بهمراه باید ها و نباید ها

منبع: اوما

213

1398/5/2

20:06


رژیم غذایی کبد چرب بهمراه باید ها و نباید ها

دو نوع عمده از بیماری کبد چرب وجود دارد - بیماری الکلی و غیر الکل کبد چرب. بیماری کبد چرب در حدود یک سوم بزرگسالان آمریکایی را تحت تاثیر قرار داده است و یکی از عوامل پیشرونده در نارسایی کبد است. بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر در افراد چاق یا غیرمتحرک و افرادی که رژیم غذایی فراوری شده دارند، تشخیص داده می شود.


یکی از راه های اصلی درمان بیماری کبد چرب، صرف نظر از نوع، رژیم غذایی است. همانطور که از نام آن مشخص است، بیماری کبد چرب به این معنی است که روی کبد بیش از حد چربی دارید. در بدن سالم، کبد به حذف سموم کمک می کند و صفرا تولید می کند که پروتئین گوارشی است. بیماری کبد چرب به کبد آسیب می رساند و از کارکردن آن جلوگیری می کند.

درمان بیماری کبد چرب با غذا

به طور کلی، رژیم غذایی برای بیماری کبد چرب شامل:

  •  مقدار زیادی میوه و سبزیجات
  •  گیاهان دارای فیبر زیاد مانند حبوبات و دانه های کامل
  •  شکر، نمک، چربی ترانس، کربوهیدرات های تصفیه شده و چربی اشباع شده بسیار کم است
  • بدون الکل

رژیم غذایی کم چرب با کالری کم میتواند به کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند. در حالت ایده آل، اگر اضافه وزن دارید، باید حداقل 10 درصد وزن بدن خود را از دست بدهید.

12 غذا و نوشیدنی که باید برای کبد چرب بخورید

در اینجا چند غذا برای رژیم سالم کبد وجود دارد:

1. قهوه برای کاهش آنزیم های غیر طبیعی کبد

مطالعات نشان داده است که مصرف کنندگان قهوه با بیماری کبد چرب آسیب کبدی کمتری نسبت به افرادی که نوشیدنی کافئین دار نمی خورند، می بینند. به نظر می رسد کافئین مقدار آنزیم های غیر طبیعی کبد افرادی که در معرض خطر بیماری های کبدی هستند، را کاهش می دهد.

2. سبزیجات برای جلوگیری از تجمع چربی

نشان داده شده است که کلم بروکلی به جلوگیری از تجمع چربی در کبد موش ها کمک می کند. خوردن سبزیجات بیشتر، مانند اسفناج، جوانه بروسیا و کلم بروکلی، می تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. 

3. توفا برای کاهش تجمع چربی

مطالعه ای در دانشگاه ایلینوی بر روی موش ها نشان داد پروتئین سویا که در غذاهایی مانند توفا قرار دارد می تواند باعث کاهش تجمع چربی در کبد شود. به علاوه، توفا کم چرب است و غنی از پروتئین است.

4. ماهی برای التهاب و سطوح چربی

ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا، ساردین ها، ماهی تن و ... دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند. اسیدهای چرب امگا 3 می تواند به بهبود سطح چربی کبد و کاهش التهاب کمک کند. 

5. بلغور جو دوسر برای انرژی

کربوهیدرات از دانه های کامل مانند بلغور جو دوسر به بدن انرژی می دهد. محتوای فیبر آنها نیز شما را سیر می کند، که می تواند به شما در حفظ وزن کمک کند.

6. گردو برای بهبود کبد

این آجیل دارای اسیدهای چرب امگا 3 است. تحقیقات نشان می دهد افراد مبتلا به بیماری کبد چرب که گردو می خورند، آزمایشات عملکرد کبدی را بهبود داده اند.

7. آووکادو برای کمک به محافظت از کبد 

آووکادو دارای چربی های سالم زیادی است و تحقیقات نشان می دهد که آنها حاوی مواد شیمیایی هستند که می توانند آسیب کبدی را کاهش دهند. آنها همچنین دارای فیبر هستند که می توانند به کنترل وزن کمک کنند. 

8. شیر و دیگر لبنیات کم چرب برای محافظت از آسیب

بر اساس تحقیقات سال 2011 بر روی موش، لبنیات غنی از پروتئین آب پنیر هستند که ممکن است کبد را از آسیب بیشتر محافظت کند.

9. دانه های آفتابگردان برای آنتی اکسیدان ها

این دانه های مغذی غنی از ویتامین E، یک آنتی اکسیدان ، است که می توانند از آسیب بیشتر به کبد محافظت کنند.

10. روغن زیتون برای کنترل وزن

این روغن سالم غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این روغن برای آشپزی سالم تر از مارگارین و کره است. تحقیقات نشان می دهد که روغن زیتون به کاهش سطح آنزیم های کبدی و کنترل وزن کمک می کند. 

11. سیر برای کمک به کاهش وزن بدن

این گیاه نه تنها به غذا عطر و طعم می دهد، بلکه مطالعات تجربی نشان می دهد که مکمل های پودر سیر ممکن است به کاهش وزن و چربی بدن افراد مبتلا به بیماری کبد چرب کمک کنند.

12. چای سبز برای جذب کم چربی

داده ها حاکی از آن است که چای سبز می تواند در جذب چربی دخالت کند اما نتایج هنوز مشخص نیست. محققان مطالعه می کنند که آیا چای سبز می تواند ذخیره چربی در کبد را کاهش دهد و عملکرد کبدی را بهبود بخشد یا خیر. اما چای سبز نیز از مزایای بسیاری برخوردار است از کاهش کلسترول گرفته تا کمک به خواب راحت تر.

6 غذایی که در صورت داشتن کبد چرب نباید بخورید

 

رژیم غذایی کبد چرب

اگر بیماری کبد چرب دارید، باید از مصرف برخی غذاها اجتناب کنید یا مصرف آن ها را محدود کنید. این غذاها به طور کلی به افزایش وزن و افزایش قند خون کمک می کند. از مصرف این موادغذایی بپرهیزید:

  •  الکل. الکل یکی از علل عمده بیماری کبد چرب و همچنین سایر بیماری های کبدی است.
  •  قند اضافی. از موادغذایی شیرین مانند آب نبات، کوکی ها، نوشابه و آب میوه بپرهیزید. قند خون بالا باعث افزایش میزان چربی در کبد می شود.
  •  غذاهای سرخ شده. این غذاها دارای چربی و کالری بالا هستند.
  • نمک. خوردن بیش از حد نمک باعث می شود بدن آب زیادی در خود حفظ کند. مقدار مصرف سدیم را به کمتر از 1500 میلی گرم در روز محدود کنید.
  •  نان سفید، برنج و ماکارونی. سفید معمولا به معنی آرد بسیار پردازش شده است، که به دلیل کمبود فیبر، قند خون شما را بیشتر از دانه های کامل افزایش میدهد.
  • گوشت قرمز. گوشت گاو دارای چربی اشباع است

نمونه رژیم غذایی کبد چرب

در اینجا برنامه غذایی در یک روز معمولی برای رژیم کبد چرب ذکر شده است:

 

وعده غذایی

برنامه غذایی

صبحانه

  • 226 گرم بلغور جو دوسر با 2 قاشق چایخوری کره بادام و 1 تکه موز
  • یک فنجان قهوه با شیر کم چرب

ناهار

  • سالاد اسفناج با سرکه بالزامیک و روغن زیتون
  • 85 گرم مرغ گریل شده
  • یک عدد سیب زمینی پخته کوچک
  • یک فنجان بروکلی، هویج و سایر سبزیجات پخته شده
  • یک عدد سیب
  • یک لیوان شیر

میان وعده

  • یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی بر روی یک تکه سیب

شام

  • یک کاسه سالاد لوبیا مخلوط
  • 85 گرم ماهی سالمون گریل شده
  • یک فنجان بروکلی پخته
  • یک رول نان غلات
  • یک فنجان توت مخلوط
  • یک لیوان شیر
 

روش های خانگی برای درمان بیماری کبد

علاوه بر تغییر رژیم غذایی، در اینجا چند تغییر دیگر در شیوه زندگی برای بهبود سلامت کبد ذکر شده است:

1. فعالتر شوید.

ورزش، همراه با رژیم غذایی، می تواند به شما در کاهش وزن اضافی و کنترل بیماری کبد کمک کند. هدف این است که حداقل 30 دقیقه تمرین هوازی در بیشتر روزهای هفته انجام دهید.

2. کلسترول پایین.

میزان مصرف چربی اشباع شده و قند خود را برای کمک به حفظ سطح کلسترول و تری گلیسرید کنترل کنید. اگر رژیم غذایی و ورزش برای کاهش کلسترول شما کافی نیست، از پزشک خود در مورد مصرف دارو سوال کنید.

3. کنترل دیابت.

دیابت و بیماری کبد چرب اغلب با یکدیگر همراه می شوند. رژیم غذایی و ورزش می تواند به شما در مدیریت هر دو بیماری کمک کند. اگر قند خون شما هنوز بالا است، پزشک می تواند دارو را برای کاهش آن تجویز کند.

خلاصه

در حال حاضر هیچ دارویی در بازار وجود ندارد که توسط اداره غذا و دارو ایالات متحده برای بیماری کبد چرب تایید شده باشد. در حالی که از دست دادن 10 درصد وزن ایده آل است، اما 3 تا 5 درصد نیز می تواند کمک کند. از پزشک خود بخواهید خون شما را برای واکسن های هپاتیت A و B بررسی کند. این امر می تواند باعث جلوگیری از آسیب ویروس ها به کبد شود.

Jon Johnson. What to eat for a fatty liver. www.medicalnewstoday.com.Last reviewed Mon 20 November 2017

خانم ا برزویی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان داراي مدرك كارشناسي ارشد تغذیه از دانشگاه علوم پزشكي تبريز مي باشد. از فعاليت هاي عمده خانم برزويي مشاوره تغذيه و رژيم درماني است، از سوابق ايشان چاپ ٧ مقاله طرح پژوهشي در نشريات و ژورنال هاي علمي، ترجمه كتاب، كارشناس تغذيه كلينيك ديابت، كارشناس طرح تحول سلامت ، كارشناس مسئول بيمارستان، مربي آموزشي شهرداري و .. است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو