آیا لمینت دندان به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟

آیا لمینت دندان به دندان‌ها آسیب می‌رساند؟


منبع: الو دکتر

30

1401/8/14

00:50


بهبود لبخند شما همیشه به تغییرات بزرگ نیاز ندارد. لمینت‌ها گزینه‌ای عالی برای لبخندی دلپذیرتر هستند که می‌توانند تا 20 سال برای شما دوام بیاورند، اما نیازی به بیهوشی و روش‌های تهاجمی ندارند. کسانی که دندان‌های کوچک‌تر، شکاف‌های جزئی یا تغییر رنگ غیرقابل بلیچینگ دارند، می‌توانند در عرض چند روز به لبخند رویایی خود برسند. […]

بهبود لبخند شما همیشه به تغییرات بزرگ نیاز ندارد. لمینت‌ها گزینه‌ای عالی برای لبخندی دلپذیرتر هستند که می‌توانند تا 20 سال برای شما دوام بیاورند، اما نیازی به بیهوشی و روش‌های تهاجمی ندارند. کسانی که دندان‌های کوچک‌تر، شکاف‌های جزئی یا تغییر رنگ غیرقابل بلیچینگ دارند، می‌توانند در عرض چند روز به لبخند رویایی خود برسند. درهرحال، مهم نیست که چقدر با دندانپزشکی زیبایی آشنایی دارید اما مطمئنا همیشه در مورد روشی که به آن علاقه دارید، سوالاتی خواهید داشت و یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه، درباره عوارض لمینت دندان است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با سابقه درخشان در زمینه طراحی و نصب لمینت‌های باکیفیت و بهره‌گیری از تخصص و دانش روز دنیا توانسته است رضایت مراجعان زیادی را به‌دست آورد و زیباترین لبخندها را به آن‌ها هدیه دهد.

آیا لمینت دندان به دندان‌ها آسیب

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پوسته‌ای نازک است که براساس نیاز فرد طراحی می‌شود. این پوسته‌ها به‌منظور تغییر رنگ، شکل، اندازه یا طول دندان‌ها و بهبود ظاهر آن‌ها به سطح جلویی دندان‌ها چسبانده می‌شوند. شما می‌توانید لمینت‌ها را به‌عنوان یک ماسک نازک و بادوام درنظر بگیرید که روی دندان‌های طبیعی نصب می‌شوند و بلافاصله ظاهر دندان‌های شما را تغییر می‌دهند. آن‌ها می‌توانند دندان‌های شما را سفید کنند، شکاف‌های بزرگ را ببندند، ترک‌ها را برطرف کنند و ظاهر دندان‌های کج را بپوشانند.

برخلاف تصور عموم، برای ساخت لمینت نیازی به تراشیدن زیاد مینای دندان نیست و درصورت انتخاب روش درمانی مناسب توسط دندانپزشک متخصص، تنها برخی نیازهای آماده‌سازی برای جاسازی لمینت‌ها بدون آسیب به دندان طبیعی انجام می‌شود و عوارض لمینت دندان به حداقل می‌رسد.

در کنار جنبه زیبایی، عملکرد صحیح لمینت نیز مهم است و چسباندن صحیح و قوی دندان طبیعی و لمینت به یکدیگر، ضروری است. دندانپزشک پس از نصب لمینت از رزین‌های حساس به نور استفاده می‌کند. فرآیند ساخت لمینت دندان شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: در یک جلسه مراحل آماده‌سازی مورد نیاز روی دندان‌ها با دقت بالا و میلی‌متری انجام می‌شود و دندانپزشک شما یک قالب از هر دو دندان فک می‌سازد.
  • مرحله دوم: بقیه مراحل به جلسه بعدی و در حدود یک هفته بعد، موکول می‌شود. در این فاصله، مدل‌ها به لابراتوار دندان‌پزشکی ارسال و لمینت‌ها به‌صورت پوسته چینی نازک ساخته می‌شوند و در کوره یا سوهان بر روی بلوک چینی قرار می‌گیرند تا زیباترین، براق‌ترین و شفاف‌ترین آن‌ها کاملا شبیه مینای دندان ساخته شود. در جلسه دوم لمینت‌ها روی دندان ها قرار می گیرند و با چسب بسیار قوی رزین روی سطح دندان می‌چسبند.

درصورت نصب صحیح در تمام مراحل، لمینت‌ها با دندان‌ها یکپارچه می‌شوند، هیچ شکاف و نابرابری وجود ندارد و می‌توانید از نخ دندان برای تمیز کردن دندان‌هایتان استفاده کنید.

آیا لمینت دندان می‌تواند دندان‌ها را خراب کند؟

اگر یک دندانپزشک زیبایی متخصص و دارای صلاحیت، برای شما لمینت نصب کند، لمینت‌های دندان به‌هیچ‌وجه به دندان‌های شما آسیب نمی‌رساند. اولین قدم برای طراحی روکش، گرفتن عکس با اشعه ایکس برای اطمینان از سالم بودن دندان‌های شما و عدم پوسیدگی است. گاهی ممکن است قبل از شروع لمینت نیاز به درمان دندان‌هایتان داشته‌باشید. برای آماده‌سازی دندان‌ها برای روکش‌های چینی، ابتدا باید یک لایه نازک از مینای دندان‌تان برداشته شود تا فضا برای روکش‌ها باز شود.

اگرچه این کار ممکن است برای دندان‌های شما مضر به‌نظر برسد، اما این عوارض زیاد نیست و دندان‌های شما حتی محافظت بیشتری نسبت‌به قبل خواهند داشت و مانند دندان‌های طبیعی زرد و لکه نمی‌شوند. سپس از سیمان باندینگ مخصوص برای چسباندن روکش به دندان‌های شما استفاده می‌شود. مواد باندینگ کاملا بی‌خطر بوده و به دندان‌ها آسیبی نمی‌رسانند. این روش ساده نتایج حیرت‌انگیزی را به ارمغان می‌آورد.

لمینت دندان

عوارض لمینت دندان

ساخت لمینت زمان‌بر است و در صورتی‌که لمینت‌ها به‌درستی چسبانده شوند و احتمال بروز عوارض تا حد زیادی از بین رفته باشد، مراجع می‌تواند از لمینت به‌عنوان دندان طبیعی استفاده کند. اما با وجود پایداری بالا، لمینت‌ها ممکن است شکننده باشند. در ادامه به فهرستی از عوارض که ممکن است پس از لمینت با آن مواجه شوید، اشاره می‌کنیم:

حساسیت دندان‌ها از عوارض لمینت دندان

در طول قرار دادن روکش، دندانپزشک باید مقداری از مینای دندان را بتراشد تا لمینت‌ها به‌خوبی جا بیفتند. متأسفانه، حذف مینای دندان می‌تواند دندان‌های شما را مستعد حساسیت کند که وقتی غذای سرد یا گرم مصرف می‌کنید، آن را تجربه خواهید کرد. مشکلات حساسیت را می‌توان با داروها و درمان‌هایی که توسط دندانپزشک تجویز می‌شود، پیشگیری کرد اما اگر دارو کمکی نکرد، باید حضوری به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

التهاب لثه از عوارض لمینت دندان

بافت لثه به زمان نیاز دارد تا با لمینت سازگار شود و ممکن است با التهاب جزئی در لثه مواجه شوید. بررسی دقیق توسط دندانپزشک می‌تواند کمک کند تا علت اصلی التهاب مشخص شود.

افزایش خطر آسیب پالپ دندان

خطر تروما برای متقاضیان لمینت وجود دارد، چون مقداری از مینای دندان باید برداشته شود. اگر برداشتن به‌طرز ماهرانه‌ای انجام نشود، ممکن است پالپ دندان بمیرد و عواقب بدی به دنبال داشته باشد.

عدم تطابق رنگ لمینت با رنگ طبیعی دندان

این احتمال وجود دارد که لمینت‌ها با رنگ دندان‌های شما مطابقت کامل نداشته‌باشند. پس قبل از نصب لمینت، یک جلسه سفید کردن دندان را درنظر بگیرید. علاوه‌براین، گاهی به‌دلیل قرار گرفتن نادرست، روکش‌ها مستعد ترک هستند. لبه‌های ناهموار و برآمدگی‌ها نیز نمونه‌هایی از قرارگیری نادرست هستند. ناهماهنگی حاشیه‌های روکش هم ممکن است باعث بریدگی لثه می‌شود.

فواید لمینت دندان

فواید لمینت دندان

از آن‌جایی‌که لمینت برای همه افراد به‌صورت جداگانه و اختصاصی ساخته می‌شود، بنابراین تشخیص تفاوت بین لمینت و دندان طبیعی غیرممکن است. لمینت‌ها برخلاف دندان‌های طبیعی در برابر لکه‌های ناشی از نوشیدن چای و قهوه مقاوم هستند و بهترین انتخاب برای دندان‌هایی محسوب می‌شوند که در برابر سایر فرآیندهای سفیدکننده مقاومند. آن‌ها یک گزینه عالی برای درمان زیبایی دندان برای بسیاری از افراد هستند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که به لمینت علاقمندید، باید حداقل یکی از شرایط زیر را داشته‌باشید:

  • تمایل به اصلاح دندان‌های به‌شدت تغییر رنگ داده یا لکه‌دار که به بلیچینگ دندان پاسخ نمی‌دهند.
  • تمایل به اصلاح عیوب ناشی از پوسیدگی وسیع دندان یا پرکردگی‌های قدیمی
  • نیاز به اصلاح عیوب جزئی روی دندان‌ها
  • تمایل به اصلاح چندین مشکل زیبایی در دندان‌ها به‌طور همزمان
  • بیماران باید لثه‌ها و دندان‌های سالمی داشته باشند.
  • داشتن دندان‌های صاف یا نسبتاً صاف
  • توانایی اجتناب از جویدن ناخن، خرد کردن آب‌نبات یا خوردن غذای سفت
  • عدم دندان قروچه
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

چرا مردم لمینت را انتخاب می‌کنند؟

بسیاری از مراجعان ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت، لمینت‌ را انتخاب می‌کنند، چون یک گزینه درمانی مقرون‌به‌صرفه، شیک و سریع است.

عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان

عوامل موثر بر ماندگاری لمینت دندان

روکش دندان یک ترمیم دائمی نیست. لمینت‌ها معمولاً 10 تا 15 سال دوام می‌آورند، اما برخی از افراد با مراقبت صحیح، لمینت را برای تمام عمر سالم نگه می‌دارند. بااین‌وجود، برای جلوگیری از عوارض لمینت دندان و ماندگاری بیشتر آن، رعایت نکات زیر ضروری است:

انتخاب مواد باکیفیت

بیماران هنگام انتخاب لمینت دندان دو گزینه اصلی دارند. برخی ونیرهای کامپوزیت را انتخاب می‌کنند که ترمیم آن ارزان‌تر اما مستعد خرد شدن است و به‌ندرت بیش از هشت سال عمر می‌کند. برخی دیگر روکش‌های چینی قوی‌تر و ماندگارتر را ترجیح می‌دهند.

دوری از عادات نادرست

لمینت‌ها اغلب به‌دلیل عادت‌های بد از بین می‌روند. از جویدن اشیایی مانند تکه‌های یخ و ناخن خودداری کنید. از دندان برای باز کردن بسته‌ها استفاده نکنید، چون این کار می‌تواند باعث لب‌پریدگی یا شکستن کامل روکش‌ها شود. علاوه‌براین، افراد سیگاری باید در اسرع وقت سیگار را ترک کنند.

سیگار باعث انواع مشکلات دندانی از جمله بیماری‌های پریودنتال می‌شود. دندانپزشکان اغلب برای درمان مشکلات دهان و دندان ناشی از سیگار کشیدن مجبور به برداشتن روکش‌ها و بازسازی مجدد آن‌ها هستند.

محدود کردن مصرف نوشابه

سودا حاوی اسید فسفریک است. این اسید می‌تواند هم به دندان‌های طبیعی و هم به لمینت‌ها آسیب برساند. مصرف بی‌رویه نوشابه می‌تواند باعث از بین‌رفتن روکش‌ها شود. کسانی که نمی‌توانند بدون نوشابه زندگی کنند، باید آن را با کمک نی بنوشند.

مراقبت از لمینت‌ها

لمینت‌ها باید در برابر نیروهای قوی که می‌توانند باعث از کار افتادن آن‌ها شوند، محافظت شوند. کسانی که ورزش‌های حساس مانند جودو، کاراته یا والیبال انجام می‌دهند یا از دندان قروچه رنج می‌برند، باید از محافظ دهان استفاده کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

بیماران باید دو بار در روز با مسواک برقی یا دستی مسواک بزنند. استفاده روزانه از نخ دندان نیز توصیه می‌شود. این کار باکتری‌های کناره‌های دندان را از بین می‌برد و از پوسیدگی جلوگیری می‌کند.

قیمت لمینت دندان

قیمت لمینت دندان در سال 1401 هر واحدی در حدود 5 میلیون و 500 هزار تومان است. برای گرفتن نوبت در کلینیک دندانپزشکی می‌توانید به اینجا مراجعه کنید.

سخن پایانی

لمینت دندان یکی از روش‌های پرطرفدار زیبایی و اصلاح لبخند است که در کنار فواید فراوانش، ممکن است باعث شود مراجعان به عوارض لمینت دندان که شامل حساسیت دندان‌ها، درد و سوزن سوزن شدن، التهاب لثه، آسیب به پالپ و عدم تطبیق رنگ دندان با لمینت است، دچار شوند. ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر آیت با کمک بهترین متخصصان دندانپزشکی زیبایی و مدرن‌ترین ابزار و دستگاه‌های روز دنیا توانسته‌ایم خدمات باکیفیت را با کمترین عارضه برای مراجعانمان فراهم کنیم و رضایت و اعتماد درصد بالایی از مراجعان را به‌دست آوریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو