معنی ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن ⚜️ + بازآفرینی

منبع: ماگرتا

12

1401/8/17

09:00


معنی ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن : علم و دانش از جمله مهارت‌هایی است که به افراد این امکان را می‌دهد تا با تکیه بر دانش خود اقدام به انجام اموری کنند و بتوانند با استفاده از علم خود روز به روز بیشتر به موفقیت و پیروزی دست پیدا کنند. با بخش ضرب المثل ماگرتا همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: معنی ضرب المثل عالم ناپرهیزکار، کوریست مشعله دار

معنی ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن

مفهوم ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن

علم و دانش سبب بهتر شدن اعمال انسان می‌شود و باید بدانید هرچقدر که دانش خود را افزایش می‌دهید به همان میزان باید بتوانید از آن استفاده نیز بکنید. در این صورت است که می‌توانید هم علم آموخته و هم عمل پیشه کنید. برای مثال زمانی که فردی علمی یاد می‌گیرد افراد از ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن استفاده می‌کنند.

هدف این است که به او بفهمانند همانطور که برخورداری از علم در این جامعه مهم است، عمل به آن نیز ضروری می‌باشد. به این طریق مردم می‌توانند علاوه بر یادگیری، به آن عمل نیز بکنند.

داستان حکایت علم بیاموز و عمل پیشه کن

در روزی از روزها پسرکی بود که به یادگیری علم و دانش علاقه بسیاری داشت و همیشه جهت به دست آوردن دانش تلاش می‌کرد. ولی این فرد دارای اخلاقیاتی بود که هیچوقت از دانش خود استفاده‌ای نمی‌کرد. این موضوع سبب شده بود که افراد از او کناره گیری کنند و به او نزدیک نشوند. زمانی که پسرک از این موضوع آگاه شد تصمیم گرفت همانند مردم رفتار کرده و کاری به آن‌ها نداشته باشد.

روزی پیرمردی نزد پسرک آمد و گفت: ای پسر تو که به این میزان علم و دانش داری و هرروز به دانشت اضافه می کنی، پس چرا چیزی به افراد یاد نمی‌دهی و در واقع عملی به علمت نمی‌کنی؟ پسرک که از گفته‌های پیرمرد ناراحت شده بود پاسخ داد: من علمم را برای خود یاد می‌گیرم نه اینکه برای مردم، پس علاقه‌ای به فرا دادن آن ندارم.

پیرمرد نیز گفت: پسرم بدان که بهتر است علم بیاموزی و عمل پیشه کنی، در این صورت است که عالم واقعی خواهی بود. ولی در صورتی که به علمت عملی نکنی، عالم واقعی نخواهی بود.

گسترش و بازآفرینی علم آموز و عمل پیشه کن

علم بدون عمل به هیچ دردی نخواهد خورد و باید همانطور که به فراگیری دانش مشتاق هستید، بتوانید به علم و دانش خود نیز عمل کنید. به این صورت می‌توانید فردی موفق بوده و پیشرفت‌های بسیاری کسب کنید.

این ضرب المثل کنایه از فراگیری دانش بدون عمل کردن به آن را داشته که به افراد نشان می‌دهد باید به دانشی که فرا می‌گیرید عمل کنید و نشان دهید که چیزی یاد گرفته‌اید. در غیر این صورت مردم شما را فردی بیسواد خوانده و می‌گویند: او فردی بدون دانش است و به همین علت قادر به انجام کاری نیست.

مَثَل های پیشنهادی:
معنی ضرب المثل غوره نشده مویز شده
و
معنی ضرب المثل زیر کاسه نیم کاسه ای است

✅ به پایان معنی ضرب المثل علم بیاموز و عمل پیشه کن رسیدیم، اگر دیدگاهی درباره این ضرب المثل داشتید حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو