جواب درس ششم جامعه شناسی دهم انسانی ⭕️ پیامدهای جهان اجتماعی

منبع: ماگرتا

16

1401/8/25

13:38


جواب درس ششم جامعه شناسی دهم انسانی ؛ در این مطلب به پاسخ و جواب سوالات تحلیل کنید ، گفت و گو کنید ، تامل کنید ، تفسیر کنید ، مفاهیم اساسی و خلاصه کنید صفحه ۴۳ ، ۴۵ ، ۴۶ ،‌۴۹ و ۵۰ درس ۶ ششم «پیامدهای جهان اجتماعی» کتاب جامعه شناسی ۱ پایه دهم رشته انسانی پرداخته ایم. در ادامه با بخش آموزش و پرورش ماگرتا ، همراه ما باشید.

همچنین بخوانید: جواب درس پنجم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس ششم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب درس ششم جامعه شناسی دهم انسانی

جواب تحلیل کنید صفحه ۴۳ درس ۶ جامعه شناسی دهم

برابر مقررات، همراه داشتن جزوه و کتاب درسی در جلسه امتحان ممنوع است. فرصت‌ها و محدودیت‌های این ممنوعیت را تحلیل کنید.

پاسخ: فرصت‌ها: پیش‌بینی و برنامه ریزی برای کسب نمرهٔ بهتر، مطالعهٔ عمیق‌تر مطالب مربوطه، شناخت بهترِ توانمندی‌های علمی خود، بسط و گسترش عدالت علمی
محدودیت‌ها (تحدید‌ها): سختی فرایند امتحان، از دست دادن موقعیت برای کسب نمرهٔ بالاتر، بی اثر کردن مطالعهٔ سطحی

پاسخ گفت و گو کنید صفحه ۴۵ درس ششم جامعه شناسی دهم

بدون تردید همه ما، حتی محروم‌ترین افراد – اگرچه به‌ صورت نابرابر – از جهان اجتماعی و نظم اجتماعی حاصل از آن فوایدی به‌ دست می‌آوریم؛ مثلا فقیرترین فرد، در حد معقولی می‌تواند مطمئن باشد که در خیابان‌های شهر، اتومبیل‌ها در جهت معین شده حرکت خواهند کرد و یا اینکه هر غذایی که توان خریدش را از هر فروشگاهی داشته باشد در حد معقولی سالم و حلال خواهد بود. امّا هر کدام از این فواید هزینه‌ای در بردارد؛ برای مثال حرکت منظم اتومبیل‌ها، به این معنی است که ما نمی‌توانیم هرطور که بخواهیم رانندگی کنیم بدون اینکه جریمه شویم. امنیتی که ما از آن برخورداریم و در خیابان مورد هجوم قرار نمی‌گیریم هزینه‌اش این است که ما نمی‌توانیم هر از چند گاهی که هوس کردیم به دیگران حمله کنیم.

البته اینها به این معنی نیست که بگوییم نظم اجتماعی ما را از آزادی محروم می‌کند. اتفاقاً آزادی ما تنها با وجود نظم اجتماعی امکان‌پذیر می‌شود. رابطه دوسویه نظم و آزادی از پیامدهای الزامی هر جهان اجتماعی است.

در طول تاریخ عدالت اجتماعی یکی از آرمان‌های اصیل انسانی بوده است. به نظر شما رابطه دو سویه نظم و آزادی در جامعه عادل چگونه است؟

پاسخ: در جامعه عادل، حقوق همه‌ی افراد باید رعایت شود. از طرفی افراد دارای امیال گوناگونی هستند که گاهی مهار نکردن آنها و آزادی بی قید و شرط می تواند باعث سلب آزادی دیگران شود. پس باید نظمی پدید آید و قانونی باشد که حدود آزادی انسانی شخص شود. از طرفی آزادی انسان ها و رعایت حقوق همگی آنها باعث می شود که برای آزادی ها حقوقی تعیین شود و نظم ایجاد شود، نظمی که ضامن احقاق حقوق مشروع افراد شود.

حل تأمّل کنید صفحه ۴۶ درس ۶ جامعه شناسی دهم

فرصت‌ها و محدودیت‌ها یا بایدها و نبایدهای جهان اجتماعی به‌ صورت حقوق و تکالیف افراد ظاهر می‌شوند. حقوق و تکالیف، به یکدیگر وابسته‌اند و هیچ‌کدام بدون دیگری محقق نمی‌شوند. برای شناخت عمیق‌تر فرصت‌ها و محدودیت‌های جهان اجتماعی، چند نمونه از حقوق و تکالیف خود را به‌ عنوان عضو خانواده، مدرسه و کشور جمهوری اسلامی ایران نام ببرید.

پاسخ: در انجام کارهای خانه کمک کنم.
تکالیف مدرسه ام را انجام دهم.
والدینم مخارجم را بپردازند.
با من در تصمیمات مشورت کنند.
راهنمای من در زندگی باشند.

جواب تفسیر کنید صفحه ۴۹ درس ششم جامعه شناسی دهم

فیلم سینمایی «عصر جدید» را ببینید و تصویری را که چارلی چاپلین از انسان معاصر ارائه می‌کند، تفسیر کنید.

پاسخ: این فیلم را چارلی چاپلین، کارگری را نشان می دهد مه در میان چرخ دنده ها و بخش های مختلف یک کارخانه گم شده است. آنچه اهمیت دارد تولید یک محصول است نه دنیای ی انسان. او بخشی از یک کارخانه است که قرار است پیچ ببندد و وقتی بیمار شود یا خسته باشد یا نیاز داشته باشد لحظه ای دست از کار بکشد که مثلا دستشویی برود یا آب بخورد، جریان بستن پیچ مختل می شود و کارخانه از کار می ایستد.

انسان معاصر از نظر چارلی چاپلین در جهان سرمایه داری فقط یک موجود سه بعدی است که می تواند بخشی از محصول مورد نظر سرمایه دار را تولید کند. چارلی چاپلین انسان از خودبیگانه را نشان می دهد که فراموش کرده می تواند یک گل را دوست داشته باشد، می تواند عاشق باشد، می تواند خلاقیت داشته باشد یا نقاشی و مجسمه بدیعی را بیافریند. جامعه شناسان این پدیده را از خودبیگانگی می نامند و معتقدند جهان سرمایه داری تمام انسان های جامعه را در خدمت سرمایه داران قرار داده است. فرد سرمایه دار است که با پول‌هایش هستی کارگران را می خرد و از تمام عمر آنها برای منافع خودش بهره می برد.

پاسخ مفاهیم اساسی صفحه ۵۰ درس ۶ جامعه شناسی دهم

جهان متجدد، ….

پاسخ: سهم مردگان در ساخت جهان اجتماعی، فرصت، محدودیت (تحدید)، فرهنگ معنوی، فرهنگ دنیوی، فرهنگ سکولار، جهان توحیدی، جهان اساطیر و تصویر انسان معاصر

حل خلاصه کنید صفحه ۵۰ درس ششم جامعه شناسی دهم

هر جهان اجتماعی فرصت‌ها و محدودیت‌هایی دارد.

پاسخ: – در جهان اجتماعی امروز، فرصت‌ها و محدودیت را گذشتگان ما پدید آورده‌اند.
– با تغییر و رشد آگاهی افراد انسانی تغییر جهان اجتماعی صورت می‌گیرد.
– از نظر فرهنگی جهان‌های اجتماعی یا دنیوی هستند یا معنوی.
– فرهنگ جهان معنوی اسلام، فرهنگ توحیدی است.
– فرهنگ جهان دنیوی، فرهنگ سکولار است.
– جهان متجدّد جلوه‌ای از جهان اجتماعی دنیوی است.
– جهان اساطیری حاصل انحراف بشر از فرهنگ توحیدی است.
-جهان متجدّد بر وجود انسان قفس آهنینی ساخته است که حتّی فرصت رهایی از آن را نیز ندارد.

همچنین بخوانید: جواب درس چهارم جامعه شناسی دهم انسانی

توجه: شما دانش آموز پایه دهم رشته علوم انسانی می توانید برای دسترسی سریع و آسان تر به جواب تمرینات و فعالیت های دروس کتاب جامعه شناسی دهم متوسطه دوم ، در انتهای عنوان خود عبارت «ماگرتا» را نیز در گوگل جستجو کنید.

✅ در انتها امیدواریم که مقاله جواب سوالات درس ۶ ششم کتاب جامعه شناسی پایه دهم متوسطه دوم ؛ برای شما دانش آموزان عزیز مفید بوده باشد. شما می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بیان کنید. 💕

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو