توکوفوبیا چیست؟ ترس شدید از زایمان و بارداری…

منبع: نمکستان

13

1401/8/25

18:10


توکوفوبیا (توکوفوبی) می تواند یک بیماری ناتوان کننده باشد. این مقاله با توجه به شواهد علمی اخیر ، یک مرور کلی درباره توکوفوبیا ارائه می شود.

نمکستان : توکوفوبیا (توکوفوبی) می تواند یک بیماری ناتوان کننده باشد. این مقاله با توجه به شواهد علمی اخیر ، یک مرور کلی درباره توکوفوبیا ارائه می شود. که در صورت مراقبت مناسب، مطمئناً حتی در صورت ابتلا به توکوفوبی، حاملگی مثبت و بارداری خواهید داشت.

توکوفوبی چیست؟

اصطلاح “توکوفوبی” به ترس شدید از زایمان و یا بارداری اشاره دارد. این گاهی اوقات به نام اضطراب شدید زایمان (CA) یا ترس از زایمان (FOC) نیز گفته می شود. کلمه “توکوفوبی” از زبان یونانی “tokos” به معنای زایمان و “فوبیا” به معنی ترس شدید سرچشمه گرفته است. اگرچه این مورد اغلب در زمینه زنان باردار مورد استفاده قرار می گیرد، اما در زنان غیر باردار و در مردان نیز این اتفاق می افتد. بعضی اوقات زنان به خاطر این بیماری ممکن است از بارداری خودداری کنند، با استفاده از روش های دقیق پیشگیری از بارداری یا انتخاب سقط مکرر. در سال ۱۷۹۷، دکتر اویاندر از آلمان در مورد ایده خودکشی زنان ناشی از ترس شدید زایمان نوشت. دکتر لوئیز ویکتور مارکه، روانپزشک فرانسوی، ترس از زایمان در سال ۱۸۵۸ را توصیف کرد:

“اگر اولین بارداری باشد، انتظار از درد ناشناخته، آن ها را بیش از هر اندازه سوق می دهد و آن ها را به حالت اضطراب غیر قابل توصیف می اندازد. اگر آن ها از قبل مادر باشند، از یاد گذشته و چشم انداز آینده وحشت دارند. ” با این حال، اصطلاح “توکوفوبیا” اولین بار  در سال ۲۰۰۰ در ادبیات پزشکی توسط هافبرگ و بروکینگتون در مقاله خود با عنوان “توکوفوبیا: ترس غیر منطقی از زایمان” منتشر شد که در مجله انگلیسی روانپزشکی منتشر شد.

آیا نگرانی از بارداری / زایمان غیرعادی است؟

طبیعی است که در مورد بارداری و زایمان (خصوصاً در بین زنانی که برای اولین بار مادر می شوند) ترس و نگرانی وجود داشته باشد. در حقیقت، داشتن میزان خاصی از ترس ممکن است تأثیر محافظتی داشته باشد زیرا ممکن است مادران براساس ترس ها به دنبال مشاوره و مراقبت از زایمان باشند. یعنی در صورت کاهش حرکات جنین، مراجعه به معاینه و اطمینان خاطر انجام شود.

ترس های رایج گزارش شده توسط زنان مبتلا به توکوفوبی، ممکن است مربوط به ترس از ناشناخته بودن، درد زایمان و ایمنی کودک باشد. علل توکوفوبی می تواند پیچیده باشد، از جمله تروما ناشی از خونریزی از طریق خانواده یا دوستان، تجربه آسیب زای قبلی در بیمارستان یا تولد آسیب زای قبلی، سابقه تجاوز جنسی یا سوء استفاده جنسی و عدم اعتماد به نفس و برخی زنان ممکن است درد زایمان را فاجعه بار تصور کنند. تحقیقات نشان داده است که حدود ۸۰٪ از زنان باردار می توانند چنین ترس و نگرانی داشته باشند. بیشتر زنان می توانند با این موضوع کنار بیایند، گاهی اوقات فقط با اطمینان و حمایت پزشک متخصص خود. اما، زنان مبتلا به توکوفوبیا دارای ترس و اضطراب شدید هستند (که اغلب با علائم هراس مانند حملات هراس، بی خوابی و کابوس همراه است) که به مراقبت های ویژه ای نیاز دارند. این افراد حتی دوست دارند از زایمان خودداری کنند.

توکوفوبیا چقدر متداول است؟

هیچ تعریف بالینی مورد توافق در سطح بین المللی از توکوفوبی وجود ندارد، بنابراین شیوع در مطالعات مختلف بسته به معیارهای استفاده شده برای اندازه گیری این بیماری متفاوت است. میزان بروز گزارش شده در حدود ۶-۱۰٪ از زنان در دوران بارداری است. با این حال، یک مقاله علمی اخیر نشان داده است که توکوفوبی ممکن است حتی در زنان باردار ۱۴٪ شیوع داشته باشد و به نظر می رسد از سال ۲۰۰۰ رو به افزایش است.

انواع مختلف توکوفوبی چیست؟

توکوفوبیا برای اولین بار در ادبیات پزشکی توسط هافبرگ و بروکینگتون به سه گروه طبقه بندی شد:

توکوفوبی اولیه

اگر این ترس شدید از زایمان قبل از اولین بارداری برای یک زن اتفاق بیفتد، “Tocophobia اولیه” نامیده می شود. این ممکن است از اوایل دوره نوجوانی شروع شود و می تواند با سوءاستفاده جنسی قبلی همراه باشد، یا شخص در این نوع توکوفوبی ممکن است شاهد تولد آسیب زا از شخص دیگری یا دیدن یک فیلم درباره زایمان بدون توضیح کافی آسیب ببیند.

توکوفوبی ثانویه

اگر زن به دنبال بارداری قبلی دچار توکوفوبی شود، آن را “توکوفوبی ثانویه” می نامند. این ممکن است به دنبال یک تولد آسیب زا (سزارین یا واژن) در هنگام زایمان، سقط جنین یا خاتمه بارداری باشد. و ممکن است یک تولد طبیعی (بدون هیچ گونه عارضه پزشکی) نیز به دنبال داشته باشد. این بستگی به درک زن و تجربه زایمان وی دارد.

توکوفوبی به عنوان نشانه افسردگی است

هنگامی که یک زن (صرف نظر از اینکه بارداری قبلی داشته است یا خیر) دارای افسردگی متداول و افکار مزاحم مکرر است این نوع توکوفوبی پیش می آید. شواهد در حال رشد وجود دارد مبنی بر اینکه ترس از زایمان با افسردگی و شخصیت های افسردگی همراه است.

موارد خطرناک برای توکوفوبیا:

توکوفوبی در شرایط زیر شیوع بیشتری دارد:

  • شرایط بهداشت روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال وسواس فکری (OCD)
  • سوءاستفاده جنسی قبلی (چون معاینه واژن هنگام زایمان می تواند خاطرات دردناک قبلی را تحریک کند)
  • تجربه تولد آسیب زا
  • شاهد روایت شدن در هنگام تولد / شنیدن داستان های آسیب زای خانواده و دوستان
  • حاملگی اول

عوامل اساسی احتمالی توکوفوبی چیست؟

دکتر لیجی توماس در مقاله خود (“علل توکوفوبیا”) موارد زیر را علل اصلی این ترس شدید از زایمان عنوان کرد:

  • احساس “از دست دادن کنترل”
  • ترس از از دست دادن حریم خصوصی و عزت
  • ترس از عوارض حاملگی یا زایمان یا آسیب قابل توجهی به کودک
  • عدم حمایت اجتماعی
  • ترس از عدم تسکین درد کافی یا عدم مراقبت پزشکی بی خطر

آیا شرایطی همانند توکوفوبی وجود دارد(تشخیص افتراقی)؟

وجود شرایط کلینیکی زیر می تواند توکوفوبی را تقلید کند و یا ممکن است با حالت توکوفوبیک همراه باشد:

  • هراس از سوزن و آمپول
  • هراس از بیمارستان
  • واژینیسموس
  • ترس از معاینه واژن
  • اختلالات اضطراب اجتماعی (مواجهه با افراد ناآشنا در حین زایمان)
  • اختلال هراس

آیا “آزمایش” ای برای تشخیص توکوفوبی وجود دارد؟

توکوفوبی ممکن است با استفاده از ابزارهای مختلف ارزیابی مختلف ارزیابی شود. متداول ترین ابزار اعتبار سنجی پرسشنامه است. در این پرسشنامه سوال برای ارزیابی انتظارات عاطفی و شناختی از روند زایمان وجود دارد. مقیاس ترس از تولد (FOBS) و پرسشنامه نگرش زایمان برخی دیگر از ابزارهای ارزیابی هستند. در مورد اولین بارداری و همچنین مشاوره های بعدی توسط متخصصین ، باید از زنان باردار در مورد نگرانی های مربوط به روند زایمان سؤال شود. همچنین ترس از زایمان یک پیوستار است و ممکن است در هر نقطه تغییر کند یا بدتر شود، بنابراین ممکن است زنان در دوران بارداری ترس فزاینده ای ایجاد کنند.

علائم توکوفوبی چیست؟

  • بیخوابی
  • حملات هراس
  • کابوس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو