خواص سوره طارق و روایاتی در باب فضیلت تلاوت آن

خواص سوره طارق و روایاتی در باب فضیلت تلاوت آن


منبع: آرگا

12

1401/8/26

23:32


در این مطلب قرار است شما را با خواص سوره طارق آشنا کنیم و اطلاعاتی در این زمینه به شما بدهیم تا بتوانید این سوره را با آگاهی بالا تر قرائت کنید.

سوره طارق یکی از سوره های بسیار خوب قرآن کریم می باشد و می توان گفت این سوره از سوره های مکی می باشد زیرا در مکه بر پیامبر اکرم نازل شده است. در ادامه قرار است شما را با خواص سوره طارق آشنا کنیم و اطلاعاتی بسیار خوب در مورد این سوره به شما بدهیم.

سوره طارق برای زخم ها

خواص سوره طارق و متن عربی و معنای آن

الطارق هشتاد و ششمین سوره از قرآن کریم می باد و دارای ۱۷ آیه است. این سوره در مکه بر پیامبر اکرم نازل شده است از این رو به آن سوره مکی نیز می گویند. روایت هایی در مورد این سوره وجود دارد که آن ها را برای شما بررسی می کنیم و در ادامه خواص این سوره را برایتان خواهیم نوشت.

پیامبر اکرم (ص) در مورد این سوره فرمودند :

هر کس سوره طارق را قرائت کند خداوند ده برابر تعداد ستارگانی که در آسمان است به او ده حسنه می دهد.

در روایتی دیگر از حضرت محمد (ص) آمده است که :

سوره طارق را یاد بگیرید زیرا اگر شما می دانستید که چه (اسرار و آثار و برکاتی) در آن نهفته است، آنچه در دست دارید را رها می کردید و کارهایتان را تعطیل می کردید و ان را می آموختید و به وسیله آن به خدا تقرب می جستید و خداوند به واسطه آن همه گناهان به جز شک را می بخشد.

امام صادق (ع) در مورد خواص سوره طارق فرموده اند که :

هر که در نمازهای واجب خود سوره طارق را بخواند در روز قیامت در نزد خداوند مقام و منزلتی والا خواهد داشت و از همراهان مومنین و یارانشان در بهشت خواهد بود.

سوره طارق و فواید آن

پیشگیری از عفونت در زخم ها

به گفته رسول اکرم (ص) این سوره می تواند برای درمان زخم ها بسیار مفید باشد. ایشان در این مورد فرموده اند که :

هر کس سوره طارق را بنویسد و آن را با آب بشوید و با آن زخم را بشوید زخم ورم نمی کند و اگر بر چیزی که از آن حفظ و حراست می کنی از شرور آفات در امان می ماند.

همچنین امام صادق (ع) در مورد خواص این سوره و پیشگیری از عفونت در زخم ها نیز مطلبی را فرموده اند که این مطلب عبارت است از :

هر گاه سوره طارق را نوشته و با آب بشویند و با آب، زخم را شستشو دهد دردش آرام می شود و عفونت نمی کند و اگر بر چیزی که به عنوان دوا نوشیده می شود بخوانند ان نوشیدنی یا دارو موجب شفای او می شود.

دفع حشرات

از دیگر فوایدی که این سوره دارد این است که می تواند منجر به دفع آفات و حشرات گردد. برای این کار کافی است تا این سوره را در ۴ ورق متفاوت بنویسید و هر کدام از آن ها را در چهارچوب قرار داده و این چوب ها را در بخش های آفت زده بگذارید. دیگر ملخ ها و آفات دیگر درون باغ نخواهند رفت.

رفع احتلام

احتلام در خواب یکی از مشکلاتی می باشد که بسیاری از افراد با آن درگیر خواهند بود از این رو بهتر است این سوره را برای رفع احتلام در خواب بخوانید.

امام صادق در مورد این موضوع و این فایده سوره طارق فرموده اند که :

اگر سوره طارق را در وقت خواب بخوانند از احتلام ایمن گردند.

خواص سوره طارق

متن عربی سوره طارق

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ.

وَالسَّمَاءِ وَالطَّارِقِ ﴿۱﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا الطَّارِقُ ﴿۲﴾ النَّجْمُ الثَّاقِبُ ﴿۳﴾ إِنْ کُلُّ نَفْسٍ لَمَّا عَلَیْهَا حَافِظٌ ﴿۴﴾ فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ ﴿۵﴾ خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ ﴿۶﴾ یَخْرُجُ مِنْ بَیْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ ﴿۷﴾ إِنَّهُ عَلَى رَجْعِهِ لَقَادِرٌ ﴿۸﴾ یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ ﴿۹﴾ فَمَا لَهُ مِنْ قُوَّهٍ وَلَا نَاصِرٍ ﴿۱۰﴾ وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّجْعِ ﴿۱۱﴾ وَالْأَرْضِ ذَاتِ الصَّدْعِ ﴿۱۲﴾إِنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ ﴿۱۳﴾ وَمَا هُوَ بِالْهَزْلِ ﴿۱۴﴾ إِنَّهُمْ یَکِیدُونَ کَیْدًا ﴿۱۵﴾ وَأَکِیدُ کَیْدًا ﴿۱۶﴾ فَمَهِّلِ الْکَافِرِینَ أَمْهِلْهُمْ رُوَیْدًا ﴿۱۷﴾

معنی سوره طارق

به نام خداوند بخشنده مهربان

سوگند به آسمان و آن اختر شبگرد (۱) و تو چه می دانی که اختر شبگرد چیست (۲) آن اختر فروزان (۳) هیچ کس نیست مگر اینکه نگهبانی  بر او [گماشته شده] است (۴) پس انسان باید بنگرد که از چه آفریده شده است (۵) از آب جهنده ای خلق شده (۶) [که] از صلب مرد و میان استخوان های سینه زن بیرون می آید (۷) در حقیقت او [= خدا] بر باز گردانیدن وی به خوبی تواناست (۸) آن روز که رازها [همه] فاش شود (۹) پس او را نه نیرویی ماند و نه یاری (۱۰) سوگند به آسمان بارش انگیز (۱۱) سوگند به زمین شکافدار [آماده کشت] (۱۲) [که] در حقیقت قرآن گفتاری قاطع و روشنگر است (۱۳) و آن شوخی نیست (۱۴) آنان دست به نیرنگ می زنند (۱۵) و [من نیز] دست به نیرنگ می زنم (۱۶) پس کافران را مهلت ده و کمی آنان را به حال خود واگذار (۱۷)

اگر از این مطلب رضایت داشتید به شما توصیه می کنیم اطلاعات دیگری در زمینه دانستنی های مذهبی مانند خواص سوره انسان و خواص سوره جاثیه را مشاهده کرده و اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو