خواص سوره توبه و فضایل ارزشمند خواندن این سوره

خواص سوره توبه و فضایل ارزشمند خواندن این سوره


منبع: آرگا

2

1402/7/8

15:46


کتاب دینی مسلمانان قرآن است که شامل ۱۱۴ سوره می باشد و خواندن هر یک از این سوره ها دارای خواص و برکاتی می باشد. این مطلب به خواص سوره توبه می پردازد.

سوره توبه صد و چهاردهمین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده اما در قرآن جزو نهمین سوره می باشد. این سوره شامل ۱۲۹ آیه بوده و از سوره های مدنی است. در این مطلب با خواص سوره توبه آشنا می شوید.

آشنایی با خواص سوره توبه

سوره توبه صد و چهاردهمین سوره ای است که بر پیامبر نازل شده اما در قرآن جزو نهمین سوره می باشد. این سوره شامل ۱۲۹ آیه بوده و در مدینه بر پیامبر نازل شده است. توبه به معنای بازگشتن از گناه و کارد بد می باشد. اسم این سوره از آیه ۱۰۵ آن برگرفته شده است.

در این سوره داستان متخلفین از جنگ تبوک بیان شده است. سوره توبه تنها سوره در کتاب قرآن است که بدون بسم الله الرحمن الرحیم شروع شده است. زیرا اعلان جنگ به مشرکین و برائت از آن ها می باشد. بخشی از موضوعات این سوره عبارت است از:

  • جهاد در راه خدا
  • قطع رابطه با مشرکان
  • ستایش مجاهدان در راه خدا
  • لزوم تحصیل علم
  • پرهیز از تراکم ثروت
  • موضوع ماه های حرام
  • داستان هجرت پیامبر(ص)
  • سرنوشت منافقان
  • موضوع زکات
  • گرفتن جزیه از اقلیت هاى مذهبى

برای سوره توبه اسامی مختلفی ذکر شده است اما اسم توبه به علت آیات فراوانی که در این باره بیان شده و اسم برائت به دلیل قرار داشتن در ابتدای سوره مشهورتر می باشد. همانطور که اشاره شد سوره توبه بدون بسم الله الرحمن الرحیم آغاز شده و علت این امر از بیان امام علی علیه السلام به شرح زیر می باشد:

«بسم الله الرحمن الرحیم برای امان دادن و رحمت است و سوره برائت برای دفع امان و جنگ نازل شده است» از این رو در ابتدای این سوره “بسم الله” نیامده است.

از پیامبر اسلام روایت شده هر کس سوره انفال و توبه را تلاوت نماید من شفاعت کننده و گواهی دهنده به سود وی در روز قیامت خواهم بود که او از نفاق مبرا بوده و به تعداد تمام مردها و زنان منافق دنیا ده حسنه به وی اعطا می شود و ده گناه از او پاک شده و ده درجه به درجات وی اضافه می شود و عرش و حاملان آن در ایام حضورش در دنیا بر او درود خواهند فرستاد.

امام صادق علیه السلام در باره سوره توبه می فرمایند:

«کسی که سوره انفال و توبه را در هر ماه قرائت کند، هرگز نفاق وارد قلب او نمی شود و از شیعیان امیرالمومنین علی علیه السلام خواهد بود.»

در تفسیر عیاشی بعد از نقل این روایت اضافه شده است:

«و روز قیامت بر سفره های بهشتی همراه شیعیان امام علی علیه السلام روزی می خورد تا اینکه مردم از حساب فارغ شوند.»

مضامین کلی سوره توبه در مورد منافقین و کفار می باشد و مقاصد قبلی منافقین را عنوان می کند. از خواص تلاوت سوره توبه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 در امان بودن از دزد و آتش سوزی

یکی از خواص و برکات سوره توبه در امان ماندن از شر دزد و آتش سوزی می باشد به طوری که پیامبر اسلام می فرمایند:

روی عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: «.. من کتب‌ها فی عمامته أو قلنسوته أمن اللصوص فی کل مکان و إذا هم رأوه انحرفوا عنه، ولو احترقت محلته بأسر‌ها لم تصل النار إلی منزله و لم تقر به ابداً ما دامت عنده مکتوبه»

اگر کسی این سوره را بنویسد و در جوف عمامه و یا کلاه خود بگذارد از دزد ایمن شود و چنانچه راهزنی به او برخورد نماید از او منصرف شود و خانه حامل این سوره از حریق محفوظ و در مان می‌باشد و هرچند تمام محله و کوی مجاور آن خانه دستخوش آتش سوزی گردد آتش به این خانه مادامی که این سوره در آن نوشته شده موجود باشد نزدیک نخواهد شد.

در امان ماندن از شر درندگان

از برکات دیگر سوره توبه در امان ماندن از شر درندگان می باشد. امام جعفر صادق در این باره می فرمایند:

عن جعفربن محمد، عن ابیه عن جده عن علی بن ابی طالب عن النبی صلی الله علیه وآله وسلم انه قال: «یاعلی! … من خاف من السباع فلیقرأ: لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ ﴿۱۲۸﴾ فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ »

«هر کس از حیوانات وحشی و درنده می‌ترسد [اگر آیات ۱۲۸-۱۲۹ سوره توبه را بخواند]از ناحیه آن حیوانات به او ضرری نمی‌رسد.»

 رفع گرفتاری

بعضی از بزرگان فرموده اند هر کس آیه ۱۲۸ سوره توبه را بعد از نماز صبح قبل از سخن گفتن ده مرتبه با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن قرائت کند و بر کف دست های خود بدمد و بر صورت خود بکشد و دست ها را به تمام اعضای خود کشد در آن روز به هیچ گرفتاری مبتلا نشود.

کفایت مهمات دینی و دنیایی

در این باره در آیه ۱۲۹ سوره توبه آمده است:

فَإِن تَوَلَّوْاْ فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.

از ابی ذر (ره) مذکور است: هر کس با ایمان این آیه را در هر روز ۷۰ بار با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بخواند خداوند متعال همه مهمات دینی و دنیایی او را کفایت کند و از غرق شدن و در آتش افتادن و از مردن در زیر دیوار و از کشته شدن به تیغ نگاه دارد.

در پایان این مطلب از همراهی شما سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با خواص سوره فجر و خواص سوره نازعات روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو