خواص آیه ۹ سوره یس بر اساس روایات مختلف

خواص آیه ۹ سوره یس بر اساس روایات مختلف


منبع: آرگا

6

1402/3/20

15:37


تمام آیات سوره یس دارای خواص و فضیلت بسیاری هستند. در این مطلب قصد داریم شما را با خواص آیه ۹ سوره یس آشنا نماییم. آیه ای که در آن اشاره شده ابوجهل عموی پیامبر، نمی توانست حضرت محمد را ببیند.

قرآن کریم و تک تک آیات سوره های آن سرشار از حکمت و فضیلت هستند. در این میان، سوره یس که قلب قرآن است بسیار به قرائت آن توصیه شده و هر یک از آیات آن خواص فراوانی دارد. در ادامه با خواص آیه ۹ سوره یس آشنا می شوید.

آشنایی با خواص آیه ۹ سوره یس

هر یک از آیات سوره یس دارای خواص فضیلت بسیار هستند. به طور مثال خواص آیه ابتدایی این سوره مبارکه برای آمرزش و بخشش گناهان می باشد که توصیه شده روزانه ۱۴۲ مرتبه تکرار شود.

آیه سوره ۹ یس به عبارت زیر است:

وَ جَعَلْنا مِنْ بَیْنِ أَیْدِیهِمْ سَدّاً وَ مِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَیْناهُمْ فَهُمْ لایُبْصِرُون

و در پیش‌ روى آنان سدّى قراردادیم، و در پشت‌ سرشان سدّى؛ و چشمان شان را پوشانده‌ ایم، لذا نمى‌ بینند.

در شان نزول این آیه اشاره شده که ابوجهل عموی پیامبر، سوگند یاد کرده که اگر محمد را در حال نماز مشاهده کند با سنگ به سر برادرزاده اش می کوبد. از این رو سنگ بزرگی از بالای سر خود بر می دارد تا بر سر حضرت محمد (ص) فرود آورد، در همان ابتدا دست ابوجهل خشک شده و نتوانست این کار را انجام دهد.

در جایی اشاره شده ابوجهل نزد یاران خود آمده (و مردی از طایفه بنی مخزوم نیز در میان آنان بود) و می گوید اکنون این سنگ را بر می دارم و محمد را به قتل می رسانم. ولی تا سنگ را بر داشته و نزد رسول خدا که در حال نماز خواندن بود می رود، چشمانش تاریک شده و نمی تواند محمد را ببیند. به این ترتیب مایوس و ناامید باز می گردد.

کرمه گوید: ابوجهل مى گفت: اگر محمد را ببینم چنین و چنان خواهم کرد و این آیه نازل گردید و اجتماع قریش محمد را می‌دیدند و مى گفتند: این محمد است ابوجهل مى گفت: کجاست محمد، کجاست محمد، و او را نمى دید.

ابوحمزه ثمالى از عمار بن عاصم او از شقیق بن سلمه و او از عبدالله بن مسعود روایت کند که قریش نزدیک خانه رسول خدا صلی الله علیه و آله جمع شده بودند. براى این که او را ببینند و به قتل برسانند، پیامبر از خانه بیرون آمد و مشتى خاک بر آن‌ها ریخت و آن‌ها پیامبر را نمى دیدند.

هر کس سوره یس را برای رضای خداوند بخواند، پروردگار به وی اجری می دهد آنچنانکه گویی قرآن کریم را دوازده مرتبه تلاوت نموده است. همچنین نزد هر بیمار در حال احتزار سوره یس قرائت شود، به عدد هر حرف آن ده فرشته نازل شده و پیش او صف می زند و برایش استغفار می کنند و در قبض روح حاضر و مشایعت جنازه می کنند. نماز بر وی خوانده و در عقب دفن وی حاضر می شوند.

اشاره شده تلاوت سوره یس به صاحب آن خیر دنیا و آخرت را رسانده و بلا و هول دنیایی و آخرتی را از وی دفع می کند. هر شری را از او دور و هر حاجت وی را روا می کند. همچنین قرائت این سوره برابر با بیست حج بوده و هر که آن را شنیده یا با او همراه باشد هزار نور، هزار یقین، هزار برکت و هزار رحمت بر او فرود می آید.

از حضرت پیامبر در مورد تلاوت سوره یس روایت شده است که:

هرکه در قبرستان در آید و سوره یس را بخواند خدای عزوجل عذاب اموات را تخفیف دهد و جهت او باشد به عدد ایشان حسنات و از حضرت امام صادق علیه السلام منقولست :هرکه سوره یس رادر روز بخواند مرزوق و محفوظ است تا شب و هرکه پیش از خواب در شب بخواند موکل سازد خدای عزوجل بر او هزار فرشته که حفظ کنند او را از هر شر شیطان رجیم و از هر آفتی و اگر بمیرد در آنروز خدای تعالی او را داخل بهشت سازد.

از خواص آیه  ۹ سوره یس این است که آن را آیه زبان بند قوی و مجربی می دانند که موجب بستن زبان دشمنان، مخالفان و … می شود. به این ترتیب برای بستن زبان بدگویان آیه سوره ۹ یس را نوشته و با خود همراه دارید.

از همراهی شما تا پایان مطلب سپاسگزاریم. همچنین پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای آشنایی با خواص دیگر آیات روی لینک مزبور کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو