خواص سوره نازعات و فضائل خواندن این سوره

منبع: آرگا

3

1402/5/27

14:08


سوره نازعات یکی از سوره های مکی قرآن کریم می باشد که بعد از سوره نبأ نازل شده است. در این مطلب به خواص سوره نازعات می پردازیم. با ما همراه باشید.

سوره نازعات هفتاد و نهمین سوره قرآن می باشد که مکی است و ۴۶ آیه دارد. رسول اکرم فرمودند هرکس سوره نازعات را تلاوت کند سیراب از دنیا می رود و پروردگار او را سیراب محشور و سیراب وارد بهشت می نماید. در ادامه به خواص سوره نازعات اشاره می شود.

فضایل و خواص سوره نازعات

سوره نازعات یکی از سوره های مکی قرآن کریم و هفتاد و نهمین سوره می باشد که دارای ۴۶ آیه است. برای این سوره فضایل و خواص متعددی بیان شده است. از جمله خواص سوره نازعات از بیانات حضرت محمد صلی الله علیه و آله این است که:

هر کس سوره نازعات را قرائت نماید نگه داشتن و حسابرسی او در روز قیامت به اندازه یک نماز واجب طول می کشد تا اینکه وارد بهشت می شود.

باز ایشان فرموده اند: کسی که سوره نازعات را قرائت نماید در قبرش و روز قیامت تنها نیست و این سوره انیس او می گردد تا وارد بهشت شود.

هر که سوره نازعات را قرائت نماید سیراب از دنیا می رود و سیراب مبعوث می شود و سیراب وارد بهشت می گردد.

هر کس این سوره‌ی مبارکه را بخواند توقّف و حساب او در روز قیامت تنها به اندازه‌ خواندن یک نماز واجب روزانه است و سپس وارد بهشت می‌گردد.

و نیز می‌فرماید: کسی که بر خواندن آن مداومت کند از عذاب خدا ایمن بوده و در روز قیامت خداوند او را از شراب سرد و گوارا سیراب می‌نماید

همچنین از فضایل این سوره ایمنی در رویارویی با دشمن و دفع سم از بدن می باشد که  امام صادق علیه السلام در این باره می فرمایند:

امام صادق علیه السلام فرموده اند: کسی که سوره نازعات را در رویارویی با دشمنان بخواند دشمنانش او را نمی بینند و اگر هنگام ورود بر کسی که از خوف و ترس دارند خوانده شود نجات می یابد و به اذن خدا ایمنی می یابد.

چنانچه کسی در برابر دشمنان و یا از کسی که از آن خوف دارد قرار گیرد و این سوره را بخواند از شرّ و آزار آنان مصون می‌ماند و از او اعراض می‌کنند.

روایت شده است هر کس سوره نازعات را نوشته وپس از شستن سوره آن را به کسی که سم خورده یا حیوان وحشره ای سمی او را گزیده است بنوشانند شفا می یابد.

همچنین این حضرت فرموده اند:

کسی که این سوره را قرائت کند در دنیا همواره سعادتمند خواهد بود.

جهت سلامتی ایمان و سلامتی از دشمن و حاکم،این سوره را بیست و یک بار تلاوت نمایند.

سوره نازعات دارای ۱۳۳ کلمه و ۵۵۳ حرف می باشد و بعد از سوره نبأ نازل شده است. در نامگذاری این سوره آمده که در آیه اول سوره نازعات که به اسم نازعات (فرشتگانی که روح و جان کافران را به سختی می گیرند) یا ستارگانی که از افقی ناپدید و در افقی دیگر آشکار می شوند، قسم یاد شده است. از این رو به اسم نازعات نامگذاری شده است.

از دیگر خواص سوره نازعات آن است که هر کس این سوره را نوشته و با خود همراه دارد. در نظر حاکمان و بزرگان دارای رفعت و هیبت خواهد بود و ابهت خاصی پیدا می کند. البته باید اشاره کرد همه فضائل و ثواب سوره ها تنها به خواندن الفاظ نبوده و قطعا باید سوره ها و آیات روح های خفته را بیدار نماید و متوجه اعمال سازد و عملا در روح و روان فرد جاری شوند.

همچنین در صورت علاقمندی برای اطلاع از خواص سوره فجر و خواص سوره تحریم روی لینک ها کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو