آموزش خشک کردن انار در منزل+;کاربرد انار خشک شده

آموزش خشک کردن انار در منزل+;کاربرد انار خشک شده


منبع: آکا

3

1401/10/17

18:09


یکی از چاشنی ها و طعم دهنده های طبیعی و خیلی خوشمزه ایرانی دانه انار خشک شده است که با شیوه های گوناگون درست می شود.آموزش خشک کردن انار به روش های مختلف در منزل

 

انار خشک شده

 
آکاایران: یکی از بهترین و در عین حال پرطرفدار میوه‌ها در فصل پاییز انار است. انار به سه مدل شیرین،‌ ترش و ملس در بازار وجود دارد. معمولا از هر سه مدل برای خشک کردن انار استفاده می‌شود. انارهای‌ ترش معمولاً کم گوشت هستند که از نوع جنگی می‌باشند که طعم و مزه فوق‌العاده‌ای دارند این نوع انار‌ها را در شمال بیشتر می‌توان یافت.
این میوه بهشتی را به روش‌های مختلفی می‌توان مصرف نمود از جمله رب انار، دانه‌های دون کرده، آب انار در نهایت به صورت خشک کردن انار می‌توان استفاده نمود. در این مقاله از مجموعه مقالات آکا همراه ما باشید تا با خواص انار خشک شده و انواع روش های خشک کردن انار آشنا شوید.

خواص انار خشک شده

همان‌ گونه که می‌دانید فصل برداشت انار کوتاه است. درنتیجه امکان دارد نتوانید در همه فصل های سال از خواص بسیار آن برای سلامتی مثل آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌های بسیار موثر موجود در این میوه استفاده کنید.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید تا به مدت طولانی‌تر از دانه‌های انار استفاده کنید، تهیه انار خشک است.

دانه انار خشک شده برای چی خوبه چگونه انار را برای تزیین خشک کنیم طرز تهیه انار دانه خانگی انار خشک شده تزئینی پودر دانه انار دون خشک شده

شیوه های خشک کردن انار

شیوه خشک کردن انار با دستگاه میوه خشک کن

- شستن همه میوه ها پیش از برش پوست آن ها خیلی مهم است تا احتمال ورود باکتری های گوناگون بیماری زا به بدن کمتر میکند. چنانچه انارها را نشویید زمان برش هر نوع آفتی از راه چاقو به داخل آن منتقل می شود.

- یک تکه از قسمت بالایی انار را با چاقو ببرید تا هنگامی که به اندازه کافی از دانه های انار در معرض دید قرار گیرد تا بتوانید قسمت های منظم انار را ببینید.

- شما می توانید از خط های معلوم شده روی سر انار برش ها را به وجود آورید. آنگاه به آهستگی بخش های آن را جدا کنید. سپس قسمت های شیری رنگ میان دانه ها را بیرون بیاورید.

- با دست انار را روی یک کاسه برگردانید و با قاشقی که اگر چوبی باشد بهتر است به آهستگی روی پوست آن ضربه بزنید. دانه های انار بدون شکستگی شروع به ریزش خواهند کرد. تا  جایی که همه دانه های انار خارج شود.

- سینی های میوه خشک کن را با کاغذ روغنی بپوشانید تا آب دانه های انار سینی مشبک شما را لکه نکند. آن ها را تا جایی که می توانید پخش کنید.

دستگاه را در دمای ۱٣۵ درجه فارنهایت (٦۵ درجه سانتی گراد) قرار دهید. زمان مناسب برای تهیه انار خشک شده نسبی است و بسته به میزان آبدار بودن انار می تواند فرق داشته باشد، ولی می توانید توقع داشته باشید که این زمان حداقل ۱٢ ساعت یا بیشتر طول بکشد.

دانه ها را هر ٢ ساعت یک بار یا قدری بیشتر زیرورو کنید تا به صورت یکنواخت خشک شوند.

تست خشکی: دانه های انار خشک چسبنده نخواهد بود؛ پس چنانچه دانه های شما چسبنده هستند به این معنی است که هنوز رطوبت دارند و به طور کامل خشک نشده اند.

نگهداری دانه های انار خشک شده: دانه های انار چنانچه درست و کامل خشک شوند می توانند تا شش ماه در ظرف دربسته نگهداری شوند.

طرز تهیه و خشک کردن انار با دستگاه خشک کن

خشک کردن انار در برابر آفتاب

همه مراحل تمیز کردن و خارج کردن دانه های انار برای خشک کردن در برابر آفتاب مثل همان مراحلی است که در بخش قبل توضیح دادیم. ولی به جای قرار دادن دانه های انار در میوه خشک کن می توانید در صورت داشتن مکانی مناسب و تمیز آن ها را در روز در مقابل آفتاب و بهتر است سایه – آفتاب باشد، بگذارید و شب ها برای پیشگیری از ورود حشرات به آن ها، انارها را به درون منزل بیاورید.

زمان خشک شدن دانه ها به صورت عادی با آفتاب حتما بیشتر از میوه خشک کن است و امکان دارد چند روز طول بکشد که بستگی به مقدار رطوبت دانه های انار شما دارد. برای پیشگیری از گرد و خاک و همین طور حشرات موذی می توانید یک پارچه نازک یا توری روی دانه های انار پهن کنید تا آلوده نشوند. پاشیدن نمک به دانه های انار باعث زود خشک شدن آنها می شود. در شیوه سنتی حدود پانزده روز طول می کشد تا انارها خشک شوند.

تهیه انار خشک شده در فر

دانه های انار را در فر هم می توان خشک کنید. برای خشک کردن میوه در ماکروفر باید درجه فر به اندازه ای کم باشد که به آسانی بتوانید یک ظرف گرم شده در آن را با دست بگیرید و نسوزید. همین طور بهتر است درب فر را نیمه باز بگذارید. هر دو ساعت یک بار هم دانه ها را زیرورو کنید تا تمام قسمت های آن به یک اندازه خشک شوند.

 

خشک کردن انار, روش های خشک کردن انار,روش خشک کردن هسته انار به صورت کامل

دانه‌های انار خشک شده چه کاربردهایی دارند؟

انار خواص آنتی‌اکسیدانی بسیار مفیدی برای بدن دارد و سرشار از ویتامین‌های موردنیاز بدن است که در انار خشک شده نیز این موارد وجود دارند. شما می‌توانید به‌عنوان چاشنی از دانه‌های انار خشک شده در انواع غذاها استفاده کنید

استفاده از دانه انار خشک شده خیلی زیاد است و در همه غذاهایی که از انار تازه استفاده می کنند می توان از انار خشک شده هم افزود. همچنین روش‌های زیر پیشنهادهای عالی برای استفاده از دانه‌های انار هستند:

  • روی سالاد بپاشید.
  • به‌عنوان تاپینگ روی سالاد مرغ یا انواع سالادهای مخلوط دیگر استفاده کنید.
  • به‌عنوان رویه ماست اضافه کنید.
  • می‌توانید مانند زرشک همراه با پلو و مرغ آن را میل نمایید.
  • می‌توانید به‌عنوان چاشنی در انواع خوراک‌ها و خورش‌ها از آن استفاده کنید.

 

اکنون بیشتر غذاهای شمالی که به صورت خورشتی پخته می شود از انار خشک شده استفاده می کنند که بعضی از این غذاها مانند موارد زیر است:

- مرغ ترش

- ماهی شکم پر و مرغ شکم پر

- خورشت اناردون

- کیک ها و دسرهای زمستانی و سالادها

- شامی کتلت و کوکو

آیا می‌توان دانه‌های انار خشک کرده را به پودر تبدیل کرد؟

بسیاری از افراد عادت دارند میوه‌خشک شده یا سبزیجات خشک شده را پودر می‌کنند تا هنگام استفاده در غذا به‌عنوان چاشنی راحت‌تر از آن استفاده کنند و بتوانند حجم بیشتری از آن را در یک فضای کوچک‌تر نگه‌داری کنند. اگرچه مشکلی برای دانه‌های انار خشک شده در صورت پودر شدن به وجود نمی‌آید ولی به دلیل کوچک بودن، آسیاب کردن آن‌ها کار سختی است. از طرفی خورد شدن هسته دانه انار در پودر آن می‌تواند مزه آن را تلخ کند.

 

 

 

خاصیت درمانی انار خشک شده

از گذشته تا به امروز اغلب پزشکان طب سنتی در جهان از خواص بی نظیر انار و دانه‌های انار خشک شده برای درمان انواع بیماری‌ها از جمله بیماری‌های عفونی، قلبی و عروقی، ناراحتی‌های گوش، دندان درد استفاده می‌کنند.
برخی از متخصصین سنتی از انار که سرشار از آنتی اکسیدان بیشتری برای بالا بردن ایمنی و مقاومت و حفاظت از بدن در برابر بیماری ها، ویروس‌ها و میکروب‌ها است.
قیمت میوه خشک شده مخلوط بسیار مناسب است با خرید میوه خشک مخلوط که شامل انار خشک شده هم می‌باشد، می‌توانید از خواص سایر میوه‌های خشک شده بهره‌مند شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو