همه چیز درباره خشک کردن نارنگی: روش‌ها و فواید

همه چیز درباره خشک کردن نارنگی: روش‌ها و فواید


منبع: بیتوته

2

1402/8/25

08:03


خشک کردن نارنگی در این مقاله از بیتوته را بیاموزید. روش‌ها و نکاتی برای حفظ این میوه خوشمزه و مفید را در اختیار دارید تا نارنگی‌های خشک شده را بدون مشکل خود بسازید و برای مصرف طولانی‌مدت نگه دارید.

چگونه نارنگی را خشک کنیم: راهکارها و نکات مهم



خشک کردن نارنگی

خشک کردن نارنگی

 

همه چیز درباره خشک کردن نارنگی: روش‌ها و فواید

خشک کردن نارنگی در این مقاله از بیتوته را بیاموزید. روش‌ها و نکاتی برای حفظ این میوه خوشمزه و مفید را در اختیار دارید تا نارنگی‌های خشک شده را بدون مشکل خود بسازید و برای مصرف طولانی‌مدت نگه دارید.

نارنگی یکی از میوه‌های خوشمزه و مفید برای سلامتی است. انواع نارنگی شامل نارنگی پونکن یا پونسی، نارنگی پیج، نارنگی پاکستانی یا کینو، نارنگی محلی، نارنگی اورلاندو، نارنگی مینولا، نارنگی تانجلو، نارنگی کارا، کلمانتین(یافا)، نارنگی دنسی، نارنگی تمپل، و نارنگی کلئوپاترا هستند.

 

نارنگی در طب سنتی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. این میوه دارای طبیعت سرد و تر است. برای افرادی که مزاج سرد دارند، توصیه می‌شود کمتر از نارنگی تر و تازه مصرف کنند یا بعد از مصرف مصلح آن را مصرف کنند تا مشکلاتی مثل کاهش فشارخون، ترش کردن معده و سوزش معده را تجربه نکنند. نارنگی‌های نارس دارای رنگ سبز و نارنگی‌های رسیده رنگ نارنجی دارند.

 

برای افرادی که به دلیل مزاج سرد نارنگی را مصرف محدودیت دارند، می‌تواند خشک کردن نارنگی یک راه‌حل مناسب باشد. خشک کردن نارنگی می‌تواند طبیعت نارنگی را معتدل کند و از سردی آن کم کند. نارنگی خشک‌شده همراه با عسل به عنوان یک ترکیب طبی سنتی، می‌تواند حرارت معده و کبد را کاهش دهد، اعصاب را آرام کند، و مشکلات یبوست را رفع نماید

 

نگهداری و حفظ مواد غذایی تاریخی طولانی دارد و همواره از مشکلات اساسی بشر بوده است. بسیاری از مواد غذایی به راحتی فاسد می‌شوند و خواص مفید خود را از دست می‌دهند. از این رو، انسان‌ها باید از تکنیک‌های مختلف استفاده کنند تا این مواد را برای مدت طولانی‌تری نگهدارند و از خواص آنها بهره‌برند. میوه‌ها نیز جزو این مواد غذایی هستند که از روش خشک کردن بهره‌مند می‌شوند تا از فساد جلوگیری کرده و ماندگاری آنها را افزایش دهند.

 

فواید نارنگی خشک شده

فواید نارنگی خشک شده

 

فواید نارنگی خشک شده

نارنگی خشک شده، یک میوه خشک شده خوشمزه است که به شما امکان مصرف نارنگی در هر زمانی از سال را می‌دهد. این خوراکی خشک شده به دست آماده و سهل‌الوصول باعث شده تا بسیاری از مردم به فواید و خواص آن آگاه شوند.

 

بعضی از فواید نارنگی خشک شده شامل موارد زیر می‌شوند:

 

مقابله با سرطان: نارنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌باشد که می‌توانند به مقابله با سلول‌های سرطانی کمک کنند.

 

کمک به هضم بهتر غذا: مصرف نارنگی خشک شده می‌تواند فرآیند هضم غذا را بهبود بخشد.

 

مفید برای دوران بارداری: ویتامین C موجود در نارنگی برای بارداری اهمیت دارد و می‌تواند در تقویت جنین و پیشگیری از عفونت‌های احتمالی کمک کند.

 

تقویت دستگاه ایمنی: ترکیبات موجود در نارنگی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

 

مراقبت از پوست : ویتامین‌های موجود در نارنگی خشک شده، به ویژه ویتامین C و ویتامین B9، می‌توانند به بهبود و بهداشت پوست کمک کنند. این مواد مغذی می‌توانند چین‌ها و چروک‌های پوست را کاهش دهند و به جوانی و سلامتی پوست کمک نمایند. همچنین، آنها می‌توانند در ترمیم پوست‌های آسیب دیده نیز مؤثر باشند.

 

درمان فشارخون: مصرف منظم نارنگی خشک شده می‌تواند به کاهش فشارخون کمک کند.

 

از آنجایی که نارنگی خشک شده می‌تواند به صورت تنها یا به عنوان بخشی از میان وعده مصرف شود، این یک انتخاب سالم و خوشمزه برای تقویت سلامتی است.

 

ارزش غذایی نارنگی خشک

ارزش غذایی نارنگی خشک

 

ارزش غذایی نارنگی خشک

ارزش غذایی 200 گرم نارنگی خشک به شرح زیر است: 

 

انرژی       120 کیلیو کالری
کربو هیدرات 30 گرم
پروتئین    1 گرم
چربی کل  نیم گرم
فیبر خوراکی 4 گرم
ویتامین آ      1000 میکروگرم
ویتامین ث     50 میلی گرم

      

 

روش‌های خشک کردن نارنگی

روش‌های خشک کردن نارنگی

 

روش های خشک کردن نارنگی

برای خشک کردن نارنگی، می‌توان از روشهای مختلف استفاده کرد:

 

روش خشک کردن در آفتاب (سنتی) 

 برای خشک کردن نارنگی با روش سنتی یا در آفتاب، می‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

 

نارنگی‌ها را بشویید و آن‌ها را حلقه حلقه کنید یا برش بزنید.

 

 برای جلوگیری از آلودگی و حفظ بهداشت نارنگی‌ها، یک پارچه نازک را روی نارنگی‌ها پهن کنید.

 

 نارنگی‌ها را  موقع تابیدن خورشید بیرون ببرید و روی سطحی تمیز و مسطح قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که نارنگی‌ها در معرض تابش مستقیم خورشید هستند.

 

زمان لازم برای خشک شدن نارنگی‌ها ممکن است تا چند روز به طول بیانجامد. بستگی به شدت نور خورشید و دما دارد.

 

پس از اتمام فرآیند خشک کردن، مطمئن شوید نارنگی ها کامل خشک شده باشند  در غیر  این صورت  احتمال  کپک زدگی  آنها  زیاد  است .

 

با این روش سنتی، شما می‌توانید نارنگی‌های خشک شده با کیفیتی برای مصرف داشته باشید. حتماً توجه داشته باشید که در صورت نداشتن آفتاب، این روش ممکن است کمی زمان‌برتر باشد. 

 

نحوه خشک کردن نارنگی در خانه

نحوه خشک کردن نارنگی در خانه

 

روش خشک کردن به وسیله ی فر

برای خشک کردن نارنگی با استفاده از فر، می‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

 

 نارنگی‌ها را بشویید و پوست بکنید یا می توانید با پوست آن‌ها را حلقه حلقه کنید یا به صورت دلخواه برش بزنید.

 

 نارنگی‌ها را به تیکه‌هایی برش دهید. اندازه تیکه‌ها به دلخواه شماست، اما توصیه می‌شود تیکه‌های نارنگی را به یک اندازه متوسط ببرید.

 

 تیکه‌های نارنگی را در سینی فر یا سینی‌هایی که برای خشک کردن در فر مناسب هستند، قرار دهید.

 

 فر را در دمای 50-70 درجه سانتیگراد گرم کنید.

 

 سینی حاوی تیکه‌های نارنگی را در فر قرار دهید و نارنگی‌ها را برای خشک شدن درون فر بگذارید.

 

زمان لازم برای خشک کردن نارنگی‌ها در فر بستگی به اندازه تیکه‌ها، دما و رطوبت محیط دارد. معمولاً باید چند ساعت (بستگی به شرایط) نارنگی‌ها را در فر بگذارید.

 

هر دو ساعت یکبار سینی فر را بچرخانید.

 

هنگامی که میوه‌ها بافت چرم مانندی پیدا کردند آماده‌ی بیرون آوردن از فر هستند.

 

پس از اتمام فرآیند خشک‌کردن، نارنگی‌ها را برای مطمئن شدن از کامل خشک بودن آن‌ها بررسی کنید.

 

با این روش می‌توانید نارنگی‌های خشک شده با طعم خوشمزه و خواص حفظ شده را به دست آورید. برای افزایش مدت ماندگاری، می‌توانید نارنگی‌های خشک شده را در ظروف مناسب ذخیره کرده و از آن‌ها به مرور زمان استفاده کنید.

  

نارنگی خشک‌شده خانگی

نارنگی خشک‌شده خانگی

 

نحوه خشک کردن نارنگی روی بخاری یا شوفاژ

یکی از روش‌های خشک کردن نارنگی، قرار دادن نارنگی‌ها روی بخاری است. همچنین، می‌توانید نارنگی‌ها را با پوست حلقه حلقه کنید یا تکه‌های نارنگی را روی سینی یا کاغذ فویل بچینید و آن را را روی بخاری قرار دهید. 

 

برای شروع  فرآیند خشک کردن روی رادیاتور، ابتدا سطح رادیاتور را به دقت تمیز کنید. سپس، آن را با یک لایه فویل آلومینیومی پوشش دهید. روی این فویل، یک پارچه تمیز از جنس نخی پهن کنید. حتماً اطمینان حاصل کنید که پارچه بدون پرز باشد. استفاده از یک پارچه نخی مناسب است.

 

سپس نارنگی‌ها را روی پارچه پهن کنید و آن را به آرامی روی سطح رادیاتور یا بخاری بگذارید. این فرآیند به شما اجازه می‌دهد تا نارنگی‌ها به مرور زمان خشک شوند و به شما میوه‌های خشک شده و خوشمزه‌ای را ارائه دهند.

 

با این روش ساده می‌توانید نارنگی‌ها را خشک کرده و از آن‌ها در طول سال استفاده کنید. این روش مخصوصاً در فصل‌هایی که نارنگی به راحتی دسترسی ندارید مفید است.

 

طرز تهیه چیپس نارنگی

طرز تهیه چیپس نارنگی

 

 خشک کردن توسط دستگاه خشک کن

 برای خشک کردن نارنگی با استفاده از دستگاه خشک کن، می‌توانید به مراحل زیر عمل کنید:

 

 نارنگی‌ها را بشویید و پوست بگیرید یا با پوست آن‌ها را حلقه حلقه کنید یا برش بزنید.

 

 دستگاه خشک کن نارنگی را آماده کنید و سینی‌های داخل آن را پوشش دهید.

 

 تیکه‌های نارنگی را در سینی‌های دستگاه خشک کن بچینید. فاصله میان نارنگی‌ها باید کافی باشد تا هوا بتواند به خوبی از آن‌ها عبور کند.

 

دما را برای خشک کردن مناسب تنظیم کنید. عموماً دمای معتدل (معمولاً در حدود 60 درجه سانتیگراد) برای خشک کردن نارنگی مناسب است.

 

دستگاه خشک کن را روشن کنید و اجازه دهید نارنگی‌ها به مدت زمان مورد نیاز خشک شوند. ممکن است زمان خشک کردن متفاوت باشد و بستگی به دستگاه و شرایط محیطی داشته باشد.

 

پس از اتمام فرآیند خشک کردن، نارنگی‌ها را از دستگاه خشک کن بردارید و برای مطمئن شدن از کامل خشک بودن آن‌ها بررسی کنید.

 

نحوه نگهداری نارنگی خشک شده

نحوه نگهداری نارنگی خشک شده

 

نحوه نگهداری نارنگی خشک شده

نارنگی‌های خشک شده را در ظروف مناسبی مانند ظروف شیشه‌ای قرار داده و در محیطی خشک و خنک نگه دارید تا مدت زمان طولانی تری ماندگاری داشته باشند.

 

با این روش ها می‌توانید نارنگی‌های خشک شده با کیفیت و طعم خوشمزه به دست آورید و از آن‌ها در مدت طولانی ماندگاری استفاده کنید.

 

 

 نارنگی خشک شده

نارنگی خشک شده

 

سوالات متداول درباره خشک کردن نارنگی

 چه روش‌هایی برای خشک کردن نارنگی وجود دارد؟ 

 برای خشک کردن نارنگی، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کرد. معمولاً از روش‌های خشک کردن در آفتاب، استفاده از فر، و یا دستگاه‌های خشک کن صنعتی استفاده می‌شود.

 

چگونه می‌توان نارنگی را روی بخاری خشک کرد؟ 

برای خشک کردن نارنگی روی بخاری، نارنگی‌ها را آماده کرده و به آرامی روی سطح بخاری بگذارید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا نارنگی‌ها به مرور زمان خشک شوند و  نارنگی خشک شده به دست آورید.

 

چگونه می‌توان با پوست نارنگی را خشک کرد؟ 

برای خشک کردن نارنگی با پوست ، نارنگی‌ها را حلقه حلقه کرده و به آرامی آن‌ها را آماده کنید. سپس آن‌ها را روی سطح مناسبی قرار دهید تا خشک شوند و آماده مصرف باشند.

 

چه تدابیری باید برای تمیزی رادیاتور یا بخاری انجام داد قبل از خشک کردن نارنگی؟

 برای تمیزی رادیاتور یا بخاری قبل از خشک کردن نارنگی، باید سطح رادیاتور یا بخاری را به دقت تمیز کنید. سپس، آن را با یک لایه فویل آلومینیومی پوشش دهید تا از آلودگی نارنگی‌ها جلوگیری کنید.

 

چگونه می‌توان نارنگی‌های خشک شده را نگهداری کرد تا ماندگاری داشته باشند؟ 

 برای نگهداری نارنگی‌های خشک شده و حفظ ماندگاری آن‌ها، می‌توانید آن‌ها را در ظروف شیشه‌ای بریزید و در مکانی خشک و خنک نگه دارید. این کار به شما امکان مصرف نارنگی‌های خشک شده طی طول سال را می‌دهد.

  

سخن پایانی مقاله ی خشک کردن نارنگی

در ختم این مقاله، با روش‌های خشک کردن نارنگی و فواید آن آشنا شدیم. خشک کردن نارنگی می‌تواند به شما کمک کند تا از این میوه خوشمزه در تمام فصول سال بهره‌برداری کنید و از خواص و ویتامین‌های آن بهره‌مند شوید. همچنین با دنبال کردن راهنمایی‌های ارائه شده، می‌توانید نارنگی‌های خشک شده با کیفیتی بالا و طعمی مطلوب تهیه کرده و از آن لذت ببرید. با بهره‌گیری از این تکنیک‌ها، این میوه ارزشمند را به نمایش بگذارید و در تمام سال‌ها از طعم منحصر به فرد آن لذت ببرید.

 

 

 

گردآوری: بخش اسرارخانه داری بیتوته

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو