میزان کالری انواع میوه خشک و فواید و مضرات مصرف آن ها

میزان کالری انواع میوه خشک و فواید و مضرات مصرف آن ها


منبع: آرگا

2

1402/8/6

20:05


میوه خشک نوعی خشکبار است که مصرف آن با فواید زیادی برای بدن همراه است. در واقع از قدیم مصرف میوه های خشک بسیار رایج بوده است. در گذشته برای نگهداری طولانی مدت میوه ها از روش خشک کردن استفاده می کردند. از آن جایی که با مصرف منظم میوه های خشک مقدار قابل توجهی از مواد معدنی وارد بدن می شود، به همین خاطر مصرف این میوه ها اهمیت زیادی برای سلامتی دارد.

میوه های خشک از جمله تنقلاتی هستند که معمولا در مناسبت های خاص مورد استفاده قرار می گیرند. از سوی دیگر میوه های خشک برای کاهش وزن و لاغری نیز بسیار مفید هستند؛ البته در صورتی که به اندازه مصرف شوند. چرا که کالری میوه خشک در مقایسه با میوه تازه بسیار بیشتر است. در واقع میوه های خشک میوه هایی هستند که آب آن ها به طور کامل حذف شده است. این میوه ها یا طور طبیعی در مقابل نور خورشید خشک می شوند و یا خشک کردن آن ها به وسیله دستگاه های خشک کن تخصصی صورت می گیرد. در این میان افرادی که در پی کاهش یا افزایش وزن هستند، به دنبال پاسخ به این سؤال هستند که کالری میوه خشک چه مقدار است؟

به صورت کلی تعادل میان مقدار کالری که می خورید و مقداری که می سوزانید، می تواند روی وزن شما تأثیر بگذارد. این بدان معنا است که خوردن زیاد کالری باعث افزایش وزن شده و خوردن مقدار کمتر آن به کاهش وزن منجر خواهد شد. در ادامه مطلب به مقدار کالری میوه خشک و اهمیت مصرف آن ها اشاره خواهیم کرد.

اهمیت مصرف میوه خشک

بهتر است بدانید که مصرف خشکبار اهمیت زیادی برای سلامتی دارد؛ به گونه ای که با مصرف این میوه ها، مقدار زیادی مواد معدنی به بدن وارد می شود. این خشکبار حاوی مواد معدنی و انواع ویتامین های مغذی و ضروری بدن هستند. به همین خاطر پزشکان بر مصرف انواع خشکبار به ویژه میوه های خشک تأکید می کنند. هم چنین خوب است بدانید که مصرف میوه های خشک فواید زیادی برای بدن دارند.

مقدار کالری میوه خشک

آگاهی از میزان کالری میوه های خشک چه اهمیتی دارد؟

یکی از مهم ترین سؤالاتی که برای افراد پیش می آید این است که آیا دانستن مقدار کالری میوه های خشک اهمیت دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بله، دانستن میزان کالری موجود در تمام مواد غذایی از جمله خشکبار بسیار مهم است. منظور از کالری واحد اندازه گیری انرژی در مواد غذایی است که برای همه خوراکی ها استفاده می شود. این بدان معنا است که همه مواد غذایی از مقدار مشخصی کالری برخوردار هستند. از همین رو با مصرف میوه های خشک مقدار قابل توجهی کالری به بدن وارد می شود. البته بهتر است بدانید که کالری انواع میوه های خشک نسبت به یکدیگر متفاوت است.

بنابراین لازم است که از مقدار کالری این خشکبار آگاهی کسب کرده و از این طریق به کنترل مقدار مصرف آن ها کمک کنید. چرا که عدم آگاهی در خصوص میزان کالری این میوه ها می تواند منجر به اضافه وزن شود.

کالری انواع میوه خشک

مقدار کالری میوه های خشک چقدر است؟

همان طور که پیشتر اشاره کردیم، میوه های خشک دارای درصد معینی از کالری هستند. در ادامه به کالری برخی میوه های خشک اشاره خواهیم کرد:

زردآلو خشک

به جرأت می توان گفت که زردآلو خشک یکی از خشکبارهای بسیار محبوب است که طرفداران خاص خود را دارد. در حال حاضر نمی توان کسی را پیدا کرد که علاقه ای به این خشکبار نداشته باشد. لازم به ذکر است بدانید که هر ۱۰ گرم زردآلو خشک، حاوی ۲۲ کالری است. علاوه بر این با مصرف این میوه خشک، انرژی زیادی وارد بدن خواهد شد.

میزان کالری میوه خشک

سیب خشک

سیب خشک یکی دیگر از میوه های خشک است که در هر ۱۰ گرم از آن، ۲۲ کالری یافت می شود. این میوه خشک شده خواص زیادی برای بدن دارد. از مهم ترین خواص این خشکبار می توان به جلوگیری از بروز بیماری های قلبی، جلوگیری از سرطان و … اشاره کرد.

گلابی خشک

گلابی خشک یکی از خوشمزه ترین میوه های خشک است. هر ۱۰ گرم گلابی خشک از ۲۴ کالری برخوردار است. به علاوه در ترکیبات این خشکبار مقدار قابل توجهی مواد معدنی از جمله فیبر وجود دارد. استفاده از این میوه خشک به عملکرد بهتر دستگاه گوارش کمک می کند.

آلو خشک

آلو خشک یکی از محبوب ترین میوه های خشک است. در حال حاضر استفاده از آلو خشک به خاطر خواص بی شماری که دارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است هر ۱۰ گرم آلو خشک دارای ۲۲ کالری است. جالب است بدانید که مصرف آلو خشک به کاهش وزن و لاغری نیز کمک می کند؛ چرا که این خشکبار برای هضم به زمان زیادی نیاز دارد.

مقدار کالری انواع میوه خشک

کیوی خشک

کیوه خشک یکی دیگر از خشکبارهای محبوب است که هر ۱۰۰ گرم آن حاوی ۵۵ کالری است. این بدان معنا است که مقدار کالری موجود در کیوی در مقایسه با دیگر میوه های خشک کمتر است.

هلو خشک

هلو خشک یکی دیگر از میوه های خشک شده پر طرفدار است. این میوه در ترکیبات خود حاوی مواد معدنی بسیار زیادی است. همین مسئله باعث شده است که استفاده از آن به جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. در واقع هر ۱۰ گرم هلو خشک حاوی ۲۲ کالری است. نکته حائز اهمیت این که مصرف این خشکبار تأثیر زیادی در اضافه وزن نداشته و حتی احتمال دارد به کاهش وزن منجر شود.

موز خشک

موز خشک یکی از میوه های خشک بسیار پر کالری است. هر ۱۰ گرم این میوه محتوی ۵۳ کالری است که در مقایسه با سایر خشکبارها، کالری زیادی محسوب می شود. به همین خاطر بهتر است در مصرف این میوه دقت کنید؛ چرا که زیاده روی در مصرف آن می تواند به چاقی و اضافه وزن منجر شود.

معایب مصرف میوه خشک

اگرچه مصرف میوه خشک با فواید بسیاری همراه است، اما به خاطر بالا بودن میزان قند و کالری، نگرانی هایی در خصوص مصرف آن وجود دارد. برخی از مشکلاتی که در اثر مصرف میوه خشک به وجود می آید، عبارتند از:

خواص میوه خشک

افزایش وزن

فیبرها باعث کاهش اشتها و به دنبال آن کاهش وزن می شوند. اگرچه میوه خشک حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر است، اما قند زیاد آن می تواند منجر به افزایش وزن شود.

افزایش قند خون

گذشته از افراد چاق، بیمارانی که مبتلا به دیابت هستند نیز باید از مصرف میوه خشک خودداری کنند. چرا که این ماده غذایی حاوی مقادیر زیادی قند است و زیاده روی در مصرف آن باعث افزایش قند خون خواهد شد.

امیدواریم از مطالعه این مطلب نهایت استفاده را برده باشید. در پایان پیشنهاد می کنید مقالات میوه خشک در بارداری، خشک کردن میوه، خشک کردن موز، خشک کردن کیوی و خشک کردن توت فرنگی را نیز مطالعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو