چند مورد از شایع‌ترین علائم کم خونی!

منبع: نیک شو

3

1401/10/20

16:59


کم خونی یا آنمی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد با سطوح مختلف آن دست و پنجه نرم می‌کنند. منظور از آنمی، شرایطی است که در آن بدن شما گلبول قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها را ندارد. این شرایط همچنین باعث کاهش هموگلوبین خون فرد می‌شود. درنهایت کاهش گلبول‌های قرمز […]

چند مورد از شایع‌ترین علائم کم خونی!

کم خونی یا آنمی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بسیاری از افراد با سطوح مختلف آن دست و پنجه نرم می‌کنند. منظور از آنمی، شرایطی است که در آن بدن شما گلبول قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها را ندارد. این شرایط همچنین باعث کاهش هموگلوبین خون فرد می‌شود. درنهایت کاهش گلبول‌های قرمز کافی و هموگلوبین باعث بروز علائم کم خونی شامل خستگی و ضعف می‌شود. در ادامه این مطلب راجع به علائم و آزمایش کم‌خونی توضیح می‌دهیم.

 

علائم کم خونی

همان‌طور که گفتیم در کم خونی، تعداد گلبول‌های قرمز سالم فرد و هموگلوبین آن کاهش می‌یابد. مهم‌ترین وظیفه گلبول‌های قرمز انتقال اکسیژن از ریه به بافت‌ها است، بنابراین وقتی تعداد این سلول‌ها کم می‌شود خون‌رسانی به بافت‌ها هم دچار اختلال می‌شود. کم‌خونی شیوع بسیار بالایی دارد ولی تعداد زیادی از مبتلایان به آن، از علائم کم خونی و بیماری خود اطلاعی ندارند. علائم کم خونی عبارت‌اند از:

خستگی و ضعف مداوم

سرگیجه

خشکی پوست و موها

رنگ‌پریدگی پوست

درد در قفسه سینه

سردرد

سردی دست‌وپاها

کوتاه شدن تنفس

تنفس غیرعادی

درد استخوان

تپش قلب

اضطراب

میل به خوردن خوراکی‌های عجیب

ابتلای مکرر به عفونت‌ها

سندرم پای بی‌قرار

تغییر شکل ناخن‌ها (ناخن قاشقی) و شکننده شدن آن‌ها

دردناک و متورم شدن زبان و دهان

درد مفاصل

 

بیش از ۴۰۰ نوع کم خونی مختلف وجود دارد که هر کدام از آن‌ها علائم مخصوص به خود را دارند. همچنین دلیل ایجاد کم‌خونی می‌تواند منجر به بروز علائم متفاوتی در افراد شود. شناخت این علائم و انجام به‌موقع آزمایش کم خونی به پیشگیری از بروز عوارض این بیماری کمک می‌کند.

 

علائم کم خونی در زنان

آمارها نشان می‌دهد که زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند. همچنین علائم کم‌خونی در زنان شدت بیشتری دارد. زنان به دلیل سیکل قاعدگی و بارداری، گلبول‌های قرمز کمتری نسبت به مردان دارند. علائم کم خونی در زنان عبارت‌اند از:

سردرد و سرگیجه

ضعف و خستگی مداوم

شکنندگی ناخن‌ها

پوست بیش‌ازحد رنگ‌پریده

کاهش دمای بدن و سردی دست و پا

میل شدید به خوردن مواد غیرخوراکی، مثل خوردن خاک، گچ و یا یخ

نفس‌تنگی و سختی تنفس

افزایش ضربان قلب

نامنظمی ضربان قلب

درد در قفسه سینه

چند مورد از شایع‌ترین علائم کم خونی!

علائم کم خونی در مردان

به‌طور معمول مردان در معرض خطر کمتری برای ابتلا به کم‌خونی هستند. بااین‌حال گاهی کم‌خونی در مردان می‌تواند نشانه مهمی از بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان باشد. کم خونی در مردان با علائم زیر همراه است:

گزگز کردن دست‌وپاها

کاهش دمای بدن به‌خصوص در اندام‌های انتهایی مثل دست و پا

سرگیجه و سردرد

زرد شدن پوست

ریزش موها

مشکلات تنفسی مثل سخت شدن تنفس

ناتوانی در تحمل سرما

خستگی شدید و غیرمعمول، به‌طوری‌که فرد از انجام امور روزانه خود عاجز شود

شنیده شدن صدایی از داخل گوش

خشک شدن دهان و مختل شدن بلع غذا

افزایش ضربان قلب

ناخن‌های قاشقی شکل

تهوع

ناتوانی در تمرکز کردن و کاهش دقت

 

تاثیر تغذیه بر کم خونی

برای کم خونی چه بخوریم؟ رژیم غذایی شما مستقیماً روی فاکتورهای خونی‌تان تأثیر می‌گذارد، بنابراین تغییر رژیم غذایی و استفاده از برخی غذاها به درمان کم‌خونی شما کمک می‌کند. اگر می‌خواهید کم‌خونی خود را با تغییر رژیم غذایی درمان کنید، توجه به نکات زیر کمک‌کننده است:

برای کنترل کم‌خونی، از غذاهای غنی از آهن نظیر گوشت و جگر گاو استفاده کنید

ویتامین C موجود در مرکبات مثل پرتقال، باعث جذب حداکثری آهن غذاها و کنترل کم خونی می‌شود.

از سبزیجات برگ‌دار مثل کرفس بیشتر استفاده کنید

استفاده از شیرین‌کننده‌های طبیعی مثل شیره انگور و شیره خرما (البته نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد)

مصرف غلات صبحانه غنی‌شده با آهن

مصرف آجیل‌ و مغزیجاتی مثل پسته، فندق، گردو و بادام

نوشیدن دمنوش‌های مناسب کم‌خونی مثل دمنوش گیاه قاصدک، دمنوش رازیانه، دمنوش گیاه افسنتین، دمنوش نعنا، دمنوش دارچین و دمنوش رزماری

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B به‌خصوص ویتامین B12

 

تغییر رژیم غذایی و استفاده از غذاهای سرشار از آهن، یکی از بهترین راه‌ها برای درمان کم‌خونی است. بااین‌حال اما نمی‌توان بدون آزمایش کم‌خونی برای درمان آن اقدام کرد، زیرا این کار می‌تواند منجر به عوارضی در فرد شود. همچنین در برخی موارد شدید کم خونی مثل کم خونی بیماری‌های مزمن، نمی‌توان تنها با تغییر رژیم غذایی کم‌خونی را کنترل و درمان کرد. بنابراین اگر علائم کم خونی را در خود مشاهده کردید، در سریع‌ترین زمان ممکن آزمایش کم‌خونی بدهید و سپس با مشورت پزشک برای درمان آن اقدام کنید.

 

آزمایش کم خونی در منزل با هومکا

آزمایش کم‌خونی شامل یک آزمایش خون ساده است. گاهی برخی افراد به دلیل اتلاف وقت خود در مراکز درمانی و یا مشکلات کاری، نمی‌توانند برای انجام آزمایش چکاپ به آزمایشگاه مراجعه کنند. اکنون اما با ارائه خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا، آزمایش کم‌خونی بسیار آسان‌تر از قبل شده است. پس از ثبت درخواست آزمایش کم خونی در منزل، کارشناسان آزمایشگاه برای نمونه‌گیری به محل کار یا منزل شما اعزام می‌شوند. استفاده از خدمات آزمایش در منزل هومکا علاوه بر ساکنان شهر تهران برای ساکنان شهرهای تبریز، رشت، اصفهان، مشهد، شیراز، اهواز، قم و کرج نیز در دسترس است.

باید بگوییم که خوشبختانه تمامی خدمات این مجموعه تحت پوشش بیمه پایه و تکمیلی قرار می‌گیرد و نیازی نیست نگران هزینه بالای آزمایش‌های خود باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت درخواست آزمایش در منزل می‌توانید به سایت هومکا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کرده و یا با شماره تلفن ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید.

چند مورد از شایع‌ترین علائم کم خونی!

 

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو