علت مرگ فرزندان جیران چه بود؟

منبع: مینویسم

4

1401/11/14

02:21


برای اینکه با نحوه مرگ فرزندان جیران آشنا شوید و در علت مرگ فرزند اول جیران بدانید، در این مطلب همراه ما باشید.

علت مرگ فرزندان جیران چه بود؟

جیران؛ سوگلی ناصرالدین شاه و محبوب ترین همسر او بود که شاه دوست داشت جانشین او از فرزندان جیران باشد، اما هیچوقت این اتفاق نیفتاد. اگر سریال جیران را دنبال کرده باشید، حتما بخش های بچه دار شدن جیران و مردن فرزند اول جیران را دیده اید که توسط خواجه های دربار و با توطئه کشته شد. اما آیا در واقعیت هم چنین بوده است؟ اگر برای شما هم سوال شده که علت مرگ فرزندان جیران چه بود و چرا از او ولیعهدی به یادگار نمانده، این مطلب را دنبال کنید.

علت مرگ فرزندان جيران

در منابع تاریخ آمده که جیران از ناصرالدین صاحب 4 فرزند شد اما هیچ کدام آنها به سن جوانی نرسیدند و در سن کم از دنیا رفتند. با توجه به کینه و توطئه هایی که در دربار ناصرالدین شاه وجود داشته، این سوال برای مخاطب ایجاد می شود که آیا 4 فرزند جیران در اثر مرگ طبیعی فوت شده اند یا اینکه در اثر دسیسه و توطئه بوده است. همراه ما باشید تا دلیل مرگ فرزندان جیران همسر ناصرالدین شاه را مورد بررسی قرار دهیم.

جانشین ناصرالدین شاه فرزند کدام زنش بود

علت مرگ پسر جیران

جیران یا خدیجه تجریشی معروف به فروغ السلطنه، زنی جسور شجاع بود که بعد از ازدواج با ناصرالدین شاه برای نفوذ در دربار شاهی به فکر افتاد. اولین فرزند جیران پسر بود که محمد میرزا نام داشت و در 8 روزگی از دنیا رفت.

علت مرگ پسر اول جیران را توطئه علیه دربار عنوان کرده اند که خواجه پرنفوذ شاه (خواجه روشن در سریال جیران) با مسموم کردن نوزاد باعث مرگ او می شود. گفته می شود به دستور مادر ناصرالدین شاه که از مرگ فرزند اول جیران خوشحال بوده، علت مرگ محمد میرزا فرزند جیران، تب نوبه اعلام می شود.

فرزند دوم جیران چه شد

فرزند دوم جیران خاتون، امیرمحمد قاسم‌ خان بود که بسیار مورد توجه ناصرالدین شاه بود و در سن 5 سالگی به او لقب امیرنظام داد و او را به عنوان فرمانده کل قشون ایران انتخاب کرد.

در همین زمان بود که سلطان معین‌الدین فرزند تاج الدوله که ولیعهد شاه بود، از دنیا رفت و امیرنظام ولیعهد ناصرالدین شاه شد. اما ولیعهدی امیر نظام فرزند دوم جیران، یک هفته بیشتر دوام نداشت و در سن 5 سالگی بر اثر بیماری از دنیا رفت.

در روایت های تاریخی امده که صدراعظم اقاخان نوری امیرنظام را مسموم کرد و این گمان در جیران و شاه بسیار قوی بود و گفته می شود که حتی بعد از عزل او از صدارت، جیران دستور داد تا همه خاندان او از دربار اخراج شوند.

سومین فرزند جیران

سومین فرزند جیران رکن‌الدین میرزا نام داشت که او هم در کودکی و در سن 3 سالگی از دنیا رفت. گرچه علت فوت فرزندان جیران همسر ناصرالدین شاه همگی بیماری اعلام می شد اما بر همگان روشن بود که توطئه ای وجود داشته، ضمن اینکه جیران به علت محبوبیتی که نزد شاه داشت، مورد نفرت دیگر زنان دربار بود.

ضمن اینکه مادر شاه (مهد علیا) دل خوشی از جیران نداشت و از او کینه و قهر به دل داشت.

آخرین فرزند جیران

خورشید کلاه خانم، آخرین فرزند جیران بود که در سن 2 سالگی فوت شد.

گفته می شود بعد از مرگ فرزند دوم جیران (امیرنظام)، او دچار افسردگی شد و 1 سال بعد مردن او از دنیا رفت.

سلطان محمد میرزا8 روزگی، بر اثر مسمومیت
محمد قاسم میرزا (امیرنظام)5 سالگی، در اثر توطئه یا بیماری
رکن‌الدین میرزا3 سالگی
خورشید کلاه خانم2 سالگی

مطالب پیشنهادی:

سرنوشت جیران زن ناصر الدین شاه در واقعیت

داستان مرگ ناصرالدین شاه

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو