طرز تهیه شیرینی ایشلیک خوشمزه به روش ترکیه ای

4

1402/1/27

20:26


طرز تهیه شیرینی ایشلیک در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی ایشلیک ، یکی از دسرهای خوشمزه…

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی ایشلیک ، یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب ترکیه ای را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دسرها یکی از بهترین و پرطرفدارترین میان وعده ها در تمام دنیا هستند. ترکیه یکی از کشورهایی است که به تنوع دسرهای خوشمزه خود معروف است. یکی از دسرهای بسیار خوشمزه که قطعا عاشق طعم آن می شوید ایشلیک است.

شیرینی ایشلیک (tarak tatlisi) یکی از شیرینی های خوشمزه ترکی است که مزه ای مانند باقلوا دارد و از جمله شیرینی های شهددار است. در ادامه طرز تهیه شیرینی ایشلیک ساده خوشمزه را به روش ترکیه ای به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

مواد لازم 

مواد لازم خمیر شیرینی

  • خامه ۳۰۰ گرم
  • کره ۲۵۰ گرم
  • بیکینگ پودر ½ قاشق غذاخوری
  • آرد به مقدار لازم
  • زرده تخم مرغ ۱ عدد (برای رومال)

مواد میانی شیرینی

  • گردو ½ پیمانه
  • پودر قند ۳ قاشق غذاخوری
  • پودر هل یا دارچین ½ قاشق مرباخوری

مواد لازم برای شربت

  • شکر ۲ پیمانه
  • آب ۲ پیمانه
  • گلوکز ۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

برای تهیه این شیرینی خوشمزه، ابتدا تمام مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دما شوند. داخل یک قابلمه شکر و آب را بریزید و تا کمی بجوشد و شکر شروع به ذوب شدن کند. بعد از حدود ۱۰ دقیقه از جوشیدن شربت گلوکز را اضافه کنید و هم بزنید تا حل شود. بعد از حدود ۱۰ دقیقه مواد را از روی حرارت بردارید و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود.

برای تهیه خمیر شیرینی، در ظرفی کره نرم شده در دمای محیط را با همزن برقی بزنید تا کرم رنگ شود. در ادامه خامه صبحانه را اضافه کنید و مجدد به هم زدن ادامه دهید و در انتها بیکینگ پودر را بریزید و حالا باید آرام آرام شروع به اضافه کردن آرد، به مقداری که یک خمیر نرم و لطیف حاصل شود، کنید. بعد برای ۱۰ دقیقه خمیر را کنار قرار دهید تا کمی استراحت کند.

در ادامه مواد میانی شیرینی را باهم داخل یک کاسه مخلوط کنید. گردو را باید با آسیاب پودر کنید. گردوی آسیاب شده، پودر قند و پودر هل یا دارچین را با هم ترکیب کرده و کنار بگذارید.

حالا از خمیر به اندازه یک گردو بردارید و کف دست پهن کنید و از مواد میانی به اندازه دلخواه داخل خمیر شیرینی قرار دهید. لبه ها را بهم بچسبانید و با کف دست کمی روی خمیر را فشار دهید.

در ادامه باید روی شیرینی طرح بزنید. با کمک دست به لبه های شیرینی حالت دهید. با چاقو روی شیرینی ها شکل برگ بدهید و در سینی مخصوص فر که از قبل کاغذ روغنی قرار دادید بچینید.

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

طرز تهیه شیرینی ایشلیک

حالا با یک زرده زده شده روی شیرینی ها را رومال کنید و در فر از قبل گرم شده به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذارید تا زمانی که شیرینی ها طلایی شود. به محض خارج کردن شیرینی ها از فر، آنها را داخل شربت خنک قرار دهید.

پس از گذشت ۵ دقیقه شیرینی ها را از شربت بار خارج کنید و درون توری فلزی قرار دهید تا شربت اضافی شان خارج شود. سپس در یک ظرف مناسب بچینید و در کنار یک چای خوش عطر سرو کنید.

چند نکته

  1. خمیر باید کاملا نرم و لطیف و بدون ترک باشد.
  2. بیش از اندازه آرد اضافه نکنید وگرنه شیرینی خشک می شود.
  3. روی شیرینی ها را با مقداری پودر پسته تزئین کنید.
  4. در تهیه شربت شیرینی می توان به دلخواه مقداری زعفران نیز اضافه کرد.
  5. اگر طعم گلاب را دوست دارید می توانید ۲ قاشق غذاخوری گلاب نیز به شربت اضافه کنید.
  6. بهتر است شیرینی را چند ساعت در یخچال قرار داده و سپس سرو کنید.

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو