طرز تهیه شیرینی گازوز ، دسر خوشمزه ترکیه ای

3

1402/2/4

02:47


طرز تهیه شیرینی گازوز در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی گازوز ، یکی از دسرهای خوشمزه…

طرز تهیه شیرینی گازوز

در این مطلب از مجله آشپزی تاپ کوکینگ طرز تهیه شیرینی گازوز ، یکی از دسرهای خوشمزه و محبوب ترکیه ای را خواهیم داشت. در ادامه همراه ما باشید.

دسرها یکی از بهترین و پرطرفدارترین میان وعده ها در تمام دنیا هستند. ترکیه یکی از کشورهایی است که به تنوع دسرهای خوشمزه خود معروف است. یکی از دسرهای بسیار خوشمزه که قطعا عاشق طعم آن می شوید شیرینی گازوز است.

شیرینی گازوز یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و محبوب در کشور ترکیه و از شیرینی های شربت دار است. دستور این شیرینی بسیار راحت است و می توان آن را در خانه تهیه کرد. در ادامه طرز تهیه شیرینی گازوز خوشمزه به روش ترکیه ای را به شما آموزش می دهیم.

طرز تهیه شیرینی گازوز

طرز تهیه شیرینی گازوز

مواد لازم

  • آرد ۱ کیلو
  • روغن مایع ½ فنجان
  • تخم مرغ ۳ عدد
  • آب گازدار ۱٫۵ لیوان
  • خمیر مایه فوری ۲۰ گرم
  • نمک ½ قاشق مرباخوری

مواد لازم برای شربت

  • شکر ۶ لیوان
  • آب ۶٫۵ لیوان
  • آب لیموترش به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی گازوز

برای تهیه شیرینی گازوز به روش ترکیه ای، ابتدا شربت را آماده می کنیم. برای این منظور آب و شکر را درون یک قابلمه مناسب ریخته و قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا شربت به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد.

پس از گذشت این زمان مقداری آب لیمو ترش به قابلمه اضافه کرده و پس از چند جوش قابلمه را از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم تا شربت کاملا خنک شود.

حالا خمیر مایه را به همراه نمک، تخم مرغ و آب گازدار درون یک کاسه می ریزیم. مواد را کمی مخلوط کرده، سپس آرد الک شده را کم کم به کاسه می افزاییم و ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود.

در ادامه خمیر را به ۳ قسمت تقسیم کرده و چانه می گیریم. در این مرحله روی چانه ها را با دستمال مرطوب می پوشانیم و اجازه می دهیم در دمای محیط استراحت کنند تا حجم آنها دو برابر شود. پس از اتمام استراحت خمیر چانه ها را روی سطح آردپاشی شده قرار می دهیم.

طرز تهیه شیرینی گازوز

طرز تهیه شیرینی گازوز

حالا چانه های خمیر را با وردنه به صورت نازک باز کرده و روی آنرا با روغن مایع رومال می کنیم. خمیر را از یک طرف رول می کنیم و به پهنای یک بند انگشت برش می زنیم، سپس سینی فر را با روغن مایع چرب می کنیم.

خمیرها را درون سینی فر با فاصله از هم می چینیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر استراحت کنند. در این فاصله فر را با حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد روشن می کنیم تا فر به طور کامل گرم شود.

پس از اتمام استراحت خمیر سینی را درون فر گذاشته و اجازه می دهیم شیرینی ها به مدت ۳۰ دقیقه بپزند و روی آنها طلایی و خوشرنگ شود. پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده تا کمی از دمای آنها کاسته شود.

در ادامه شربت سرد شده را به صورت پخش روی شیرینی ها ریخته و اجازه می دهیم شربت به خورد شیرینی ها برود، سپس درون ظرف مورد نظرمان می چینیم و به دلخواه با پودر پسته یا فندق تزیین می کنیم.

طرز تهیه شیرینی گازوز

طرز تهیه شیرینی گازوز

مقالات آشپزی بیشتر بخوانید:

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو