هزینه ۵۷ میلیارد یورویی عربستان برای توسعه دیریه

منبع: فوت و فن

3

1402/2/18

11:18


عربستان صعودی پروژه بسیار بزرگی با بودجه ۵۷ میلیارد یورویی را شروع کرده که در حال تبدیل کردن دیریه به یک شهر درون پایتخت این کشور است.

هزینه ۵۷ میلیارد یورویی عربستان برای توسعه دیریه

عربستان صعودی پروژه بسیار بزرگی با بودجه ۵۷ میلیارد یورویی را شروع کرده که در حال تبدیل کردن دیریه به یک شهر درون پایتخت این کشور است. اکنون، زمان بسیار خوبی برای بازدید از دیریه در عربستان سعودی به شمار می‌رود، مکانی که در فاصله ۱۵ دقیقه رانندگی از مرکز شهر ریاض پایتخت عربستان قرار دارد و بیشتر به عنوان سایت میراث فرهنگی یونسکوی خودش به نام الطریف (At-Turaif) شهرت دارد و بسیاری نیز آنجا را زادگاه این کشور می‌دانند.

حالا دیریه به عنوان یک شهر درون پایتخت عربستان توسعه پیدا کرده است. در دسامبر سال گذشته میلادی، رستوران برجسته Bujairi Terrace در اینجا افتتاح شد و در کنار آن نیز هتل‌های جدیدی شکل گرفتند و همین نیز سبب شده تا این شهر زیبای خشت و گلی در حال برجسته‌تر و نو کردن خودش باشد و بیشتر و بیشتر در بین گردشگران شناخته شود. توسعه این پروژه فوق بزرگ و 57 میلیارد یورویی عربستان برای توسعه دیریه تنها بخشی از طرح جامع گردشگری این کشور برای جذب بیش از ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده به صورت سالانه تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

جذب ۲۷ میلیون بازدیدکننده به دیریه

دیریه سعی دارد تا خودش را به یک جاذبه گردشگری بسیار برجسته تبدیل کند که بتواند ۲۷ میلیون بازدیدکننده را به سمت خودش بکشاند و ۵۵۰۰۰ شغل جدید و دائمی ایجاد کند که حدود ۶.۵ میلیارد یورو به تولید ناخالص این کشور اضافه خواهد کرد. توسعه این شهر را نیز شرکتی به نام دیریه در دست دارد و چشم‌انداز بزرگی را برای آن در نظر گرفته است.

این در حالی است که بازدیدکننده‌های برجسته و مهمی نیز از دیریه دیدن کردند و در این میان، فوتبالیست آرژانتینی مشهور و ستاره تیم فوتبال پاریسن ژرمن یعنی لیونل مسی به همراه خانواده‌اش به عربستان سفر کرده و از اینجاد بازدید کرده است. او در این سفر خودش در سایت میراث فرهنگی یونسکو با قدمتی ۳۰۰ ساله گردش کرده و از خانه غزال‌ها و پلنگ‌های عربی که در همان نزدیکی در دست توسعه قرار داشت نیز دیدن کرد.

دیریه زادگاه عربستان سعودی است

دیریه مکانی است که برای اولین بار کشور سعودی در سال ۱۷۲۷ میلادی تأسیس شد. اینجا همچنین مقر اجدادی خاندان آل سعود، خاندان سلطنتی حاکم بر عربستان سعودی است. همین نیز سبب شده تا دیریه به یک مکان بسیار منحصربه‌فرد تبدیل شود و تاریخچه غنی‌ای داشته باشد. در مرکز اینجا نیز سایت میراث فرهنگی یونسکو الطریف قرار گرفته که یک سکونتگاه سلطنتی اوریجینال و مقر حکومت اولین دولت سعودی است. این کاخ با قرن‌ها قدمت، معماری سنتی نجدی دارد که شامل سازه‌هایی به رنگ شن است که با خشت‌های گلی پخته نشده ساخته شده‌اند و الهام‌بخش توسعه بقیه بخش‌ها بوده‌اند.

پایداری کلید تحول دیریه است

به عنوان بخشی از استراتژی چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی و طرح گسترده‌تر خاورمیانه سبز، دیریه اکنون مکانی پیشگام در پایداری محسوب می‌شود. البته این مفهوم چیز جدیدی برای این شهر نیست چراکه از لحاظ زیست محیطی کاملا سازگار است چراکه با خشت ساخته شده و همچنان نیز پابرجا است.

از سوی دیگر، اینجا از زیبایی‌های طبیعی خودش نیز نهایت استفاده را می‌برد تا چشم‌اندازی تماشایی و خیره‌کننده را به نمایش بگذارد. در اینجا و با گذر رودخانه فصلی، ‌وادی حنیفه شکل می‌گیرد که یک فضای سبز ۲.۶ کیلومتر مربعی است و در آن، نخلستان‌های زیبا و پوشش گیاهی بومی و طبیعی دیده می‌شود. به عنوان بخشی از طرح جامع توسعه شهر دیریه، این فضای سبز در حال بازسازی است و برای تفریح عموم باز می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو