بیوگرافی گروه نیروانا ؛ اعضا، آثار و حقایق جالب

بیوگرافی گروه نیروانا ؛ اعضا، آثار و حقایق جالب


منبع: پلازا

9

1402/2/18

23:03


بیوگرافی گروه نیروانا ؛ اعضا، آثار و حقایق جالب

گروه نیروانا چه کسانی هستند؟ چرا خود را گروه Nirvana نامیدند و لوگوی صورتک لبخند به چه معنا است؟ در این مقاله به همه این سوالات پاسخ داده خواهد شد و بیوگرافی Nirvana در اختیار شما قرار خواهد گرفت.

گروه نیروانا یک گروه آلترناتیو راک آمریکایی بود که جزو یکی از بزرگترین و تأثیرگذارترین گروه‌های موسیقی تاریخ به شمار می‌رود. نیروانا با آلبوم موفقیت آمیز Nevermind استایل موسیقی جدیدی به نام گرانج را ارائه داد. اعضای گروه نیروانا شامل کرت کوبین (Kurt Cobain) متولد 20 فوریه 1967 (1 اسفند 1345) در آبردین واشنگتن، دیو گرول (Dave Grohl) متولد 14 ژانویه 1969 (24 دی 1347) در وارن اوهایو و کریست ناواسلیک (Krist Novoselic) متولد 16 می 1965 (26 اردیبهشت 1344) در کامپتون کالیفرنیا بودند.

گروه Nirvana در سال 1987 در سیاتل شکل گرفت. آن‌ها اولین تک آهنگ خود به نام Love Buzz و اولین آلبوم خود به نام Bleach را برای لیبل Sub Pop، یک لیبل مستقل در سیاتل، ضبط کردند. گروه راک نیروانا، در اولین آلبوم خود، سبک پاپ دهه شصت و سبک هوی متال و هارد راک دهه 70 را تلفیق کردند. آلبوم دوم این گروه، یعنی Nevermind با آهنگ Smells Like Teen Spirit از گروه نیروانا به موفقیت بزرگی در آمریکا دست پیدا کرد.

اشعار آلبوم سوم گروه موسیقی نیروانا، یعنی In Utero بیانگر فشار روحی و روانی کرت کوبین عضو گروه نیروانا بود که با آهنگ‎‌های موفق All Apologies و Rape Me در جدول آلبوم‌های آمریکا به رتبه اول دست یافت. بعد از انتشار این آلبوم، مصرف هروئین کوبین از کنترل خارج شد. پس از بازگشت به سیاتل، کرت کوبین در خانه کنار دریاچه، به خود تیراندازی کرد و خودش را کشت. به این صورت، پس از مرگ او، گروه نیروانا نیز از هم پاشید. در سال 2014 این گروه به تالار مشاهیر راک اند رول وارد شد. در این مقاله از پلازا با بیوگرافی نیروانا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بیوگرافی و تاریخچه گروه نیروانا

بیوگرافی اعضای گروه نیروانا

اعضای گروه نیروانا

کرت کوبین، خواننده و گیتاریست، با کریست ناواسلیک، نوازنده گیتار بیس، هنگام تحصیل در دبیرستان آبردین با یکدیگر آشنا شدند. این دو نفر تصمیم گرفتند که گروهی به نام The Sellouts تشکیل بدهند و آرون بورکارد (Aaron Burckhard) را به عنوان درامر گروه استخدام کردند. در ماه‌های ابتدایی تشکیل گروه Nirvana، اسم‌های مختلفی مانند Fecal Matter و Skid Row و Ted Ed Fred را امتحان کردند تا در نهایت اسم نیروانا برای این گروه انتخاب شد. پس از نقل مکان به واشنگتن، آن‌ها درامر جدیدی به نام دیل کروور (Dale Crover) را در گروه پذیرفتند تا اولین دموها را در ژانویه 1988 ضبط کنند. در همان سال، کروول از گروه جدا شد و دیو فاستر (Dave Foster) را به عنوان درامر به کرت کوبین در گروه نیروانا و ناواسلیک پیشنهاد داد. اما فاستر نیز چند ماهی بیشتر در گروه نماند.

کریست ناواسلیک و کرت کوبین از گروه Nirvana با انتشار آگهی به دنبال درامر جدید گشتند، اما پاسخ‌های رضایت بخشی دریافت نکردند. در نهایت، یک دوست مشترک آن دو را با چد چنینگ (Chad Channing) آشنا کرد و این سه نفر گروه نیروانا را تشکیل دادند. اما بعد از مدتی چد چنینگ نیز جدا شد و دیو گرول به عنوان درامر به گروه پیوست. در آخر فهرست اعضای نیروانا به این صورت است: کرت کوبین، کریست ناواسلیک و دیو گرول.

آلبوم های گروه نیروانا

آلبوم های گروه نیروانا

گروه Nirvana اولین تک آهنگ خود یعنی کاور Love Buzz از Shocking Blue را در نوامبر 1988 از طریق لیبل ضبط مستقل Sub Pop منتشر کرد. این گروه در ماه بعد ضبط آلبوم Bleach را آغاز کرد. سبک گروه نیروانا در آلبوم Bleach تلفیقی از هوی متال بلک سبث در دهه 70 و پانک راک دهه 80 بود. این آلبوم نیز از طریق لیبل Sub Pop منتشر شد. آلبوم Bleach مورد توجه بسیاری از ایستگاه‌های رادیویی قرار گرفت و نیروانا اولین تور بین‌المللی خود را برگزار کرد.

در آوریل 1990 کرت کوبین و گروه نیروانا کار بر روی آلبوم دوم خود را شروع کردند. اما در این زمان چد چنینگ گروه را ترک کرد. گروه نیروانا تک آهنگ Silver را با همکاری درامر دن پیترز (Dan Peters) ضبط کرد. در سپتامبر 1990 درامر جدیدی به نام دیو گرول به گروه معرفی شد. در این زمان گروه شروع به ضبط دومین آلبوم خود یعنی Nevermind کرد. پس از انتشار آلبوم Nevermind، فروش آهنگ Smells Like Teen Spirit، به سرعت افزایش یافت. همچنین، بلیط‌های تور اروپای نیروانا به سرعت فروخته شد و آلبوم دوم آن‌ها در همه جا شنیده می‌شد.

در عرض یک هفته، 400 هزار نسخه از این آلبوم فروخته شد و در جدول آلبوم‌های بیلبورد، مایکل جکسون (Michael Jackson) را از رتبه اول جابجا کرد. علاوه بر آمریکا، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز رتبه یک را کسب کرد. بیش از 7 میلیون نسخه از این آلبوم در آمریکا و 30 میلیون نسخه در سطح جهان فروخته شد. موفقیت ناگهانی نیروانا به دلیل محبوبیت بخشیدن به آلترناتیو راک در دهه 90 بود.

در سال 1992، آلبوم سوم گروه آمریکایی Nirvana یعنی In Utero ضبط و منتشر شد. آخرین آلبوم نیروانا نیز در صدر جدول آلبوم‌های آمریکایی و انگلیسی قرار گرفت. آلبوم In Utero به 5 میلیون فروش در آمریکا دست یافت. گروه نیروانا (Nirvana) برای تور جدید خود، پت اسمیر (Pat Smear) را به عنوان گیتاریست دوم به گروه اضافه کرد. در ماه نوامبر 1993، گروه موسیقی Nirvana برای برنامه تلویزیونی MTV Unplugged یک اجرا ضبط کردند که علاوه بر آهنگ های نیروانا، چندین کاور نیز اجرا شد.

مرگ کوبین و منحل شدن گروه

کرت کوبین و گروه نیروانا

در اول مارس سال 1994، آخرین کنسرت گروه Nirvana در مونیخ آلمان برگزار شد. اما در روز چهارم مارس، خواننده گروه نیروانا، کرت کوبین، در اتاق هتل، بیهوش پیدا شد. به این دلیل، بقیه تور نیروانا کنسل شد و در هفته‌های بعد، اعتیاد کوبین به هروئین دوباره ظاهر شد. او به مرکز توانبخشی مواد مخدر فرستاده شد، اما در کمتر از یک هفته، مرکز را ترک کرد. سرانجام در 8 آوریل 1994 (19 فروردین 1373) کرت کوبین با استفاده از تفنگ ساچمه‌ای در خانه خود، خودکشی کرد. در سال 2014، اعضای گروه Nirvana، یعنی کرت کوبین، دیو گرول و کریست ناواسلیک به تالار مشاهیر راک اند رول معرفی شدند.

جوایز و افتخارات گروه نیروانا

جوایز و افتخارات گروه نیروانا

از زمان منحل شدن گروه، نیروانا همچنان مورد تحسین قرار گرفته است. در سال 2003 نیروانا به تالار مشاهیر موجو راه پیدا کرد. این گروه همچنین در سال 2004 نامزد بزرگترین آرتیست دهه 90 در تالار مشاهیر انگلستان شد. در سال 2004 مجله رولینگ استون، نیروانا را در شماره 27 در فهرست 100 آرتیست بزرگ تاریخ قرار داده است. در سال 2003، کرت کوبین توسط مجله رولینگ استون، در رتبه 12 بزرگترین گیتاریست‌های تاریخ قرار گرفت. در سال 2008، کوبین به عنوان چهل و پنجمین خواننده تاریخ توسط رولینگ استون معرفی شد.

در تالار مشاهیر راک اند رول، دو آهنگ Smells Like Teen Spirit و All Apologies در فهرست آهنگ‌هایی که راک اند رول را شکل دادند، قرار دارند. همچنین آلبوم Nevremind در رتبه 10 فهرست 200 آلبوم برتر قرار دارد. در سال 2005 کتابخانه کنگره، آلبوم Nevermind را به فهرست ثبت ملی اضافه کرد. مجله رولینگ استون، 4 آهنگ از نیروانا را در فهرست 500 آهنگ برتر تاریخ قرار داد که آهنگ Smells Like Teen Spirit در رتبه 9 این فهرست قرار دارد. هر سه آلبوم این گروه نیز توسط رولینگ استون در فهرست 500 آلبوم برتر تاریخ قرار گرفتند که آلبوم Nevermind در رتبه 17 جای گرفت. همچنین، رولینگ استون آلبوم Nevermind را در رتبه اول بهترین آلبوم‌های دهه 90 میلادی قرار داد. یکی دیگر از جوایز گروه نیروانا، ورود به تالار مشاهیر راک اند رول در سال 2014 بود.

بهترین آهنگ های Nirvana

سبک گروه نیروانا

یکی از بهترین آهنگ های گروه Nirvana، آهنگ Smells Like Teen Spirit است که در سپتامبر 1991 منتشر شد و تاثیری جهانی داشت. همچنین این آهنگ به عنوان لحظه عبور گرانج از موسیقی جریان اصلی نامیده می‌شود. از معروف ترین آهنگ های نیروانا می‌توان به آهنگ‌های زیر اشاره کرد:

  • Lithium
  • Heart-Shaped Box
  • Come As You Are
  • All Apologies
  • In Bloom
  • Aneurysm
  • Drain You
  • Breed
  • You Know You’re Right
  • Pennyroyal Tea
  • About A Girl
  • Lounge Act

در اجرای MTV Unplugged چند کاور نیز به شکلی زیبا اجرا شد که این کاورها نیز طرفداران زیادی دارند و جزو برترین آثار نیروانا محسوب می‌شوند.

سبک موسیقی گروه Nirvana

اعضای گروه Nirvana

جواب این سوال واضح است. نیروانا بزرگترین گروه گرانج تاریخ است. موسیقی گرانج ترکیبی از خشونت سبک پانک، ضرب آهنگ‌های موسیقی متال و اشعار موسیقی پاپ و سبک آلترناتیو راک است. برخی ممکن است گرانج را به عنوان یک سبک مستقل نپذیرند، اما به این حقیقت که همه آهنگ های نیروانا، گرانج است، شبهه‌ای وارد نیست. در واقع نیروانا نماد گرانج بود. جنبش گرانج از سیاتل آغاز شد و چندین گروه گرانج سیاتل مثل نیروانا، پرل جم (Pearl Jam)، آلیس این چینز (Alice in Chains) و ساوندگاردن (Soundgarden) به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند.

حقایق جالب گروه نیروانا

اسم نیروانا به چه معنا است؟

اصطلاح نیروانا در آیین بودا اشاره به هدف معنوی نهایی این دین دارد. بودا، نیروانا را به صورت رسیدن به حالت روشنگری توصیف می‌کند که شامل شادی عظیم، فناناپذیری، صلح و آرامش است. نیروانا از نظر بودا توصیف ناپذیر، آن سوی جهان، آب، آتش، هوا، خورشید و ماه است. به عبارت دیگر، نیروانا آرامش مطلق و پاکی محض است.

لوگوی گروه نیروانا (صورتک خندان زرد رنگ)

گروه موسیقی نیروانا

لوگوی نیروانا یکی از ماندگارترین تصاویر است که توسط کرت کوبین کشیده شده است. گفته می‌شود که کوبین از این تصویر بر روی آگهی مهمانی آلبوم Nevermind در سیاتل استفاده کرده و بعدها به لوگوی این گروه تبدیل شده است. صورتک خندان می‌تواند به معنی چهره خندان طرفداران نیروانا در کنسرت‌ها باشد. برخی نیز می‌گویند که این نماد کسی است که مواد مخدر زیادی مصرف کرده و از خود بیخود شده است.

اعضای نیروانا از مهمانی خودشان اخراج شدند!

برترین آثار نیروانا

در مهمانی جشن انتشار آلبوم Nevermind، کوبین و ناواسلیک شروع به پرت کردن غذاها به سمت یکدیگر کردند و یک جنگ غذایی راه انداختند. به این صورت این دو نفر به همراه دیو گرول از مهمانی اخراج شدند. بعد از این ماجرا، این سه نفر در کوچه و از طریق پنجره با دوستان خود صحبت می‌کردند. سپس مهمانی را به خانه دیگری منتقل کردند. در آن جا نیز کوبین به کپسول آتش نشانی شلیک کرد و آن‌ها دوباره اخراج شدند. در مکان سوم، کوبین با انداختن پلاک طلا در مایکروویو سه گانه خرابکاری را تکمیل کرد.

اسم آلبوم In Utero قرار بود I Hate myself And I Wanna Die باشد

کرت کوبین در گروه نیروانا

کوبین می‌خواست آلبوم اول نیروانا یعنی Bleach را Too Many humans نامگذاری کند، اما با دیدن تابلویی در سانفرانسیسکو که روی آن نوشته شده بود Bleach Your Works، نظرش را عوض کرد. در مورد آلبوم آخر نیز، ناواسلیک با هشدار به ایجاد پرونده قضایی، کوبین را از نامگذاری I Hate Myself And I Wanna Die منصرف کرد و در نهایت به In Utero رضایت داد. دلیل انتخاب این اسم عجیب و غریب، این بود که در آن زمان هر کسی که حال کوبین را می‌پرسید، کوبین با جمله کنایه آمیز «از خودم متنفرم و می‌خواهم بمیرم» جواب او را می‌داد. سرانجام، ناواسلیک با ترس از این که ممکن است که به خاطر این عنوان از گروه شکایت شود، کوبین را متقاعد به تغییر نام آلبوم کرد. عبارت In Utero از شعری از کورتنی لاو (Courtney Love)، همسر کوبین، برگرفته شده است.

کوبین چندین بار به مرگ نزدیک شد

تاریخچه گروه نیروانا

در ژانویه 1922 و بعد از حضور نیروانا در Saturday Night Live، کرت کوبین بر اثر مصرف هروئین اوردوز کرد و تقریباً جان خود را از دست داد. این حادثه قبل از اجرای MTV Unplugged و انتشار آلبوم In Utero رخ داد و ممکن بود قبل از این دو شاهکار، کوبین جان خود را از دست بدهد.

همان طور که قبل‌تر نیز ذکر شد، حادثه دیگری نیز در سال 1994 در رم رخ داد که کوبین بیهوش در اتاقش در هتل پیدا شد. متاسفانه، این حوادث و تجربه‌های نزدیک به مرگ، تنها یک هشدار برای چیزی بود که بعدا قرار بود رخ بدهد.

خرد کردن گیتارها!

حقایق جالب گروه نیروانا

یکی از ویژگی‌های خاص نیروانا، نابود کردن تجهیزات موسیقی پس از اجراهای زنده بود. به گفته کریست ناواسلیک، این عادت به دلیل خشم و عصبانیت اعضای گروه از درامر قبلی گروه، چد چنینگ، شکل گرفته بود. چد چنینگ اغلب اوقات، آهنگ‌ها را اشتباه می‌گرفت و این باعث خشم کوبین و ناواسلیک می‌شد. بعدها، ناواسلیک و کوبین برای زودتر تمام کردن کنسرت‌ها، شروع به خرد کردن گیتارهای خود می‌کردند.

یکی دیگر از دلایل خرد کردن گیتارها، شوخی با طرفداران بود. کوبین عاشق شوخی کردن با آن‌ها بود. او گاهی اشعار خود را با سخنان ناخوشایند جایگزین می‌کرد، از لهجه‌های مختلف استفاده می‌کرد، عمداً صدایش را تغییر می‌داد یا حتی صدای مردان غارنشین را تقلید می‌کرد.

چه بر سر کریست ناواسلیک و دیو گرول آمد؟

اعضای گروه نیروانا سعی نکردند تا جانشینی برای کرت کوبین، رهبر گروه نیروانا پیدا کنند. بنابراین، گروه نیروانا از هم پاشید. پس از نیروانا، دیو گرول گروه فو فایترز را تاسیس کرد. در حالی که کریست ناواسلیک تبدیل به یک فعال سیاسی شد. این دو نفر به همراه همسر کوبین، کورتنی لاو، سازمانی را برای مدیریت محصولات مربوط به نیروانا تشکیل دادند.

ارتباط نداشتن عنوان آهنگ ها با متن شعر

کرت کوبین خواننده نیروانا معمولاً دقایقی قبل از ضبط آهنگ‌های نیروانا شعر می‌نوشت. او گفت: «وقتی آهنگی را می‌نویسم، متن کمترین موضوع را دارد. من می‌توانم دو یا سه موضوع مختلف را در یک آهنگ مرور کنم و گاهی عنوان آهنگ اصلاً ربطی به متن شعر ندارد.»

اولین آلبوم نیروانا Bleach با سرعت و بودجه ای غیرقابل باور ضبط شد

خواننده نیروانا / بیوگرافی گروه نیروانا / گروه نیروانا یعنی چه

قبل از اینکه نیروانا با Nevermind در سال 1991 به موفقیت بزرگی دست پیدا کند، اولین انتشار رسمی نیروانا Bleach در سال 1989 بود.

این آلبوم که در ساب پاپ افسانه ای سیاتل پانک منتشر شد، توسط تهیه کننده جک اندینو در کمتر از 30 ساعت ضبط شد. و بودجه کل آن 606.17 دلار بود که مطمئنا یکی از تکان دهنده ترین حقایق نیروانا است. نوازنده جیسون اورمن بودجه لازم (606 دلار) را فراهم کرد و به عنوان گیتاریست دوم وارد گروه شد. او همچنین با وجود اینکه حتی یک نت روی آن ننواخت، اعتباری نیز در آلبوم دریافت کرد. در مقابل، آلبوم پرفروش آن‌ها، Nevermind، 65000 دلار بودجه داشت.

نکته عجیب دیگر این است که استیو آلبینی (تهیه‌کننده‌ای که روی In Utero کار می‌کرد)، فقط 100000 دلار برای کارش دریافت کرد. او از گرفتن درصدی از رکورد فروش آلبوم خودداری کرد. و این کار را «غیر اخلاقی» و «توهین به هنرمند» می‌دانست.

کرت کوبین اولین کسی بود که آهنگی از نیروانا را در رادیو درخواست کرد

در ادامه بیوگرافی گروه نیروانا باید بگوییم همان‌طور که گفتیم، اولین تک آهنگ نیروانا با نام Love Buzz در سال 1988 منتشر شد.

کرت پس از گذاشتن یک کپی در ایستگاه کالج KCMO، تمام روز قبل از اینکه آهنگ خودش را را درخواست کند، تمام روز به این ایستگاه رادیو گوش داد تا بتواند آهنگ خودشان را گوش کند.

گروه nirvana چگونه جهان را تغییر داد؟

معروف ترین آهنگ گروه نیروانا / بند نیروانا

اعضای گروه نیروانا با گرفتن موضع علیه نژادپرستی، تبعیض جنسی، و همجنس‌گرا هراسی در مصاحبه‌های خود از همه چیز جلوتر بودند. این امر بر بسیاری از گروه‌های دیگر تأثیر گذاشت تا در آینده نسبت به انجام این کار بازتر و شجاع‌تر باشند و به این ترتیب بند نیروانا این جرات را به بقیه هم انتقال داد.

نمادین ترین سرایدار دهه 90

معرفی گروه موسیقی نیروانا را با نکته ای درباره موزیک ویدیو “Smells Like Teen Spirit”  که از ابتدا تا انتها افسانه ای و جذاب است ادامه می‌دهیم.

اما واقعیت جالبی درباره این ویدئو وجود دارد: کرت کوبین در دبیرستان قدیمی خود به عنوان سرایدار کار می‌کرد، بنابراین شغل قدیمی کوبین الهام بخش این شخصیت در ویدیو بود. کرت کوبین مدتی بعد از ترک تحصیل در دبیرستان Weatherwax به عنوان سرایدار کار کرد. سرایدار رقصنده در موزیک ویدیو “Smells Like Teen Spirit” یک شوخی برای کسانی بود که از شغل قدیمی کوبین اطلاع داشتند.

اولین برخورد کرت کوبین با خودکشی

چه چیزی نیروانا را به پایان رساند؟ بدیهی است که این خودکشی کرت کوبین در 8 آوریل 1994 است.

در میان حقایق کمتر شناخته شده نیروانا، باید بگوییم زمانی که خواننده گروه نیروانا کرت کوبین در مدرسه راهنمایی بود، به همراه یکی از دوستانش با جسد دانش آموزی روبرو شدند که خود را حلق آویز کرده بود.

الهام گرفتن برای انتخاب نام آهنگ های نیروانا

آهنگ گروه نیروانا ” Heart Shaped Box” در ابتدا ” Heart Shaped Coffin ” نام داشت. این آهنگ از یک جعبه قلبی شکل واقعی الهام گرفته شده است که کورتنی لاو برای کرت کوبین در روزهای اولیه رابطه‌ و آشناییشان ارسال کرده بود. همچنین  “Smells Like Teen Spirit” از دئودورانت و الکل دوست دختر کرت کوبین الهام گرفته شده است.

سخن آخر

گروه نیروانا به طور قطع، تاثیر زیادی بر موسیقی جهان گذاشت و با یک کارنامه درخشان، سقوط کرد. تاثیرگذاری و زیبایی موسیقی آن‌ها بر هیچکس پوشیده نیست. این گروه روی فرهنگ و نوع لباس پوشیدن جوانان دهه نود میلادی نیز تاثیر فراوانی داشت. بنابراین با وجود سال‌های کوتاه فعالیت، می‌توان از آن‌ها به عنوان یکی از بزرگترین گروه‌های تاریخ موسیقی جهان نام برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو