ساعت مچی میلیون دلاری آخرین امپراتور چین روی میز مزایده می رود

ساعت مچی میلیون دلاری آخرین امپراتور چین روی میز مزایده می رود


منبع: روزیاتو

4

1402/2/22

17:31


ساعت مچی میلیون دلاری آخرین امپراتور چین روی میز مزایده می رود

ساعت مچی میلیون دلاری آخرین امپراتور چین روی میز مزایده می رود

یک ساعت مچی که زمانی به آخرین امپراتور چین، ایزن جورو پویی تعلق داشت، این ماه در هنگ کنگ روی میز مزایده خواهد رفت و انتظار می رود به قیمتی بیش از ۳ میلیون دلار فروش رود.

یک دلیل بالا بودن قیمت این ساعت کمیاب بودن آن است. از این ساعت که ساخت برند مشهور سوئیسی پتک فیلیپ است، تنها ۸ عدد موجود است. اما به گفته ی خانه حراج فیلیپس که مسئولیت برگزاری این مزایده را برعهده دارد، یک دلیل دیگر قیمت بالای این ساعت ۸۶ ساله پیشینه ی قابل توجه آن است. این ساعت در دوران اسارت ۵ ساله ی پویی در شوروی به سیبری نیز برده شده بود.

صفحه ی این ساعت مچی ۳ سانتیمتر قطر دارد، اعداد آن عربی هستند، عقربه های آن رزگلدند و یک ساب دیال فاز ماه دارد که نشان می دهد در هر زمانی از روز ماه از زمین چقدر قابل مشاهده است. در حالی قدمت برخی از قطعات داخلی ساعت به سال ۱۹۲۹ بازمی گردد که برند پتک فیلیپ فروش این مدل که Reference 96 Quantieme Lune نام دارد را تازه از سال ۱۹۳۷ آغاز کرد.

روشن نیست پویی چگونه صاحب این ساعت شده بود، اما مدارک و اسناد نشان می دهد در ابتدا توسط یک فروشگاه مجلل در پاریس فروخته شده بود. به گفته ی خانه حراج فیلیپس، اسناد تاریخی نشان می دهد اپراتور سابق این ساعت را با خود به کمپ زندانیان شوروی در خاباروفسک برده بود. پویی بعدها این ساعت را به جورجی پرمیاکوف هدیه داد که در دوران اسارات او در شوروی مربی و مترجمش بود. پرمایکوف به زبان چینی ماندارین مسلط بود.

پویی که داستان زندگی او در فیلم برنده ی اسکار «آخرین امپراتور» (The Last Emperor) محصول سال ۱۹۸۷ به تصویر کشیده شد، در سال ۱۹۰۸ زمانی که تنها ۲ سال داشت به پادشاهی رسید. او کمتر از ۴ سال بعد مجبور به کناره گیری از سلطنت شد، زمانی که وقوع یک انقلاب جمهوری خواهانه در چین دودمان چینگ را سرنگون کرد. البته به او اجازه داده شد به زندگی در قصر سلطنتی در پکن ادامه دهد و به مدت تنها چند روز در سال ۱۹۱۷ دوباره به مقام اپراتوری رسید.

در سال ۱۹۲۴ پویی از پکن گریخت و با ژاپن متحد شد که بعداً او را به عنوان امپراتور دولت دست نشانده ی مانشو انتخاب کرد، بخشی از کشور چین که آن زمان در اشغال ژاپن بود. بعد از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، پویی به اسارت نیروهای شوروی درآمد و به عنوان اسیر جنگی نگه داشته شد. به گفته ی خانه حراج فیلیپس، امپراتور سابق در سال ۱۹۵۰ ساعت خود را به پرمیاکوف داد، درست پیش از بازگشت پویی به چین برای محاکمه شدن به جرم ارتکاب جنایات جنگی.

خانه حراج فیلیپس ۳ سال را صرف تحقیق درباره ی پیشینه ی این ساعت و به تأیید رسیدن منشأ آن کرد، فرآیندی که توسط یک گروه تحقیقاتی متشکل از متخصصین ساعت، تاریخ دان ها، خبرنگاران و دانشمندان صورت گرفت.

به گفته ی خانه حراج فیلیپس، یویان، برادرزاده ی پویی (که در دوران اسارات همراه او بود) در خاطرات خود نوشته عمویش در زمان حضور در مانشو این ساعت را هر روز به دست می کرد. علاوه بر این، پویی ابتدا این ساعت را به یویان هدیه داده بود اما بعداً ساعت را از او پس گرفت تا آن را به پرمیاکوف دهد.

نزدیک به یک دهه پس از بازگشت به چین، پویی عفو شد و به عنوان یک شهروند معمولی تا پایان عمرش در سال ۱۹۶۷ زندگی کرد. پرمیاکوف تا زمان مرگش در سال ۲۰۰۵ این ساعت را نگه داشت و پس از مرگ او این ساعت به وارثینش رسید. در نهایت در سال ۲۰۱۹ صاحب فعلی اش آن را در اختیار خانه حراج فیلیپس قرار داد. این ساعت پیس از رفتن به روی میز مزایده در هنگ کنگ، در نقاط مختلف دنیا، نیویورک، سنگاپور، لندن و چین تایپه به نمایش درآمده است.

این ساعت قرار است روز ۲۳ ماه مه به همراه تعداد دیگری از وسایل پویی به مزایده گذاشته شود که در میان آن ها ۱۵ آبرنگ احتمالاً متعلق به همسر خواهرش گوبیولو رانچی و یک بادبزن کاغذی قرمز رنگ که آن هم به پرمیاکوف هدیه داده شده بود که وی آن شعری به دستخط امپراتور سابق وجود دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو