پیلینگ صورت چیست و اطلاعاتی در مورد روش پیلینگ برای لایه برداری پوست صورت

منبع: تاپ ناز

4

1402/3/30

13:48


پیلینگ صورت

همه افراد با مشکلات مختلف پوستی مثل خشکی پوست، جوش صورت، چربی زیاد پوست، چین و چروک، منافذ باز و دیگر مواردی درگیر شده اند. راه حل های مختلفی برای حل این مشکلات ارائه شده است. کارهایی مثل مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ یا به کار گیری محصولات مراقبتی مثل تونر، سرم و کرم های مختلف پوستی و روش های دیگری که حتما با آنها آشنایی دارید، ولی کم عارضه ترین و در عین حال ارزان ترین این روش ها پیلینگ پوست صورت است.

این روش هم در کلینک های پوست انجام میشود و هم در منزل، خودتان میتوانید انجام دهید. اگر تا امروز سراغ این روش نرفته و آن را به خوبی نمیشناسید، در ادامه همراه ما باشید تا به برسی انواع پیلینگ صورت، مزایا، نکات مراقبتی و.. بپردازیم.

درباره لایه برداری پوست بیشتر بدانید

افراد از زمان های قدیم سعی میکردند با روش های مختلف حفظ و نگهداری پوست، از پیر شدن آن جلوگیری کنند، به طوری که این موضوع به یکی از دغدغه های مهم افراد تبدیل شده است. این موضوع بیشتر به خاطر این است که پوست اولین جایی میباشد که دیده شده و قضاوت میشود. در دوران گذشته از اسید های زیبایی و اسیدلاکتیک استفاده میشد. پیلینگ صورت با فنل در اواخر ده سی در آمریکا صورت گرفت. در آن زمان این روش برای بهبود زخم های که از جراحات جنگ باقی مانده بودند استفاده میشد. پیلینگ و لایه برداری همان جوان سازی پوست است که این کار را با از بین بردن لایه رویی سلول های مرده پوست انجام میدهد.

پیلینگ صورت چیست؟

در این فرایند پوست صورت به کمک محلول های شیمیایی لایه برداری میشود. این فرایند در واقع نوعی فیشیال صورت است که در آن به برداشتن لایه رویی آسیب دیده اقدام میشود. البته پیلینگ فقط برای پوست صورت نبوده و آن را بر روی دست ها، گردن و سینه انجام میدهند. نسبت به بقیه روش های لایه برداری این روش آسیب کمی به پوست میزند و مشکلات پوستی را در مدت زمان کمی از بین میبرد. روش پیلینگ انواع مختلفی داشته که در ادامه به آن میپردازیم.

مزایای پیلینگ صورت

از جمله مزایای پیلینگ صورت میتوان به بهبود ظاهر، کیفیت و بافت پوست در کنار بهبود آب رسانی و گردش جریان پوست و حتی تحمل آن اشاره کرد. با پیلینگ خطوط استاتیک ظریف روی پوست کم شده و پوشت شما نرم و صاف میشود و زبری آن بهبود میابد. با پیلینگ شما پوستی با طراوت، شاد و درخشان خواهید داشت که رنگ های آن یکنواخت شده و کاهش علائم و لکه های پوست را شاهد هستید. اگر لایه برداری به صورت منظم انجام شود، روی کاهش بروز آکنه و جای زخم هایی که از آکنه به وجود آمده اند تاثیر خواهد داشت. در آخر پیلینگ تاثیر شگفت انگیزی در کاهش سرعت بروز علائم پیری میگذارد.

پیلینگ صورت چیست و اطلاعاتی در مورد روش پیلینگ برای لایه برداری پوست صورت

انواع پیلینگ صورت

پیلینگ لیزری

اگر چهره ای صاف تر و پوستی نرم تر میخواهید، پیلینگ لیزری انتخاب خوبی است. در این روش خطوط ریز اطراف چشم ها ، دهان و گونه ها از بین رفته و همچنین به بهبود جای زخم آکنه یا سایر آسیب ها کمک میکند. همچنین میتواند باعث بهبود تغییر رنگ های پوستی و اکثر لکه ها شود.

پیلینگ شیمیایی

اگر میخواهید از لکه های قهوه ای یا خطوط ریز  و جای زخم های باقی مانده و آکنه ها خلاص شوید، لایه برداری شیمیایی از انتخاب های پر قدرت و در عین حال مقرون به صرفه است. در این روش از مواد و محلول های شیمیایی کمک گرفت شده و ترکیبی از اسید های مختلف به کار میرود. برخی از این اسید ها که در اسید تراپی هم استفاده میشوند عبارتند از کربولیک اسید یا همان فنل، لاکتیک اسید، تری کلرواستیک اسید و ساسیلک اسید. این پیلینگ خود انواع متفاوتی دارد. پیلینگ شیمایی با توجه به عمق لایه برداری دارای انواع پیلینگ شیمیایی سطحی یا نرم، پیلینگ شیمیایی متوسط و پیلینگ شیمیایی سخت و عیمق است که به ترتیب قدرت آنها بیشتر میشود. مثلا نوع آخر بیشتر برای مشکلات پوستی عمیق و سوختگی استفاده میشود.

پیلینگ مکانیکی

از ابزار های پیلینگ صورت در این روش استفاده شده و پیلینگ به وسیله قلم یا سوزن پیلینگ انجام میشود. برای مشکلات پوستی قدیمی و عمیق میتوانید از پیلینگ مکانیکی استفاده کنید و همین ویژگی باعث محبوبیت آن شده است.

میکرودرم ابریژن

برای احیا شدن پوست در این روش از شدت کمتری استفاده میشد. از میکرودرم ابریژن میتوانید برای درمان زبری، تغییر رنگ، خطوط ریز و لکه های پوستی استفاده کنید. در این روش از اسپری نمک استفاده شده و لایه رویی پوست را از بین میبرد. در کلینیک های مختلف میکرودرم ابریژن در درجه پزشکی ارائه میشود که قدرت لایه برداری و نوع دستگاه استفاده شده موثر است.

زمان لایه برداری یا پیلینگ صورت

به صورت کلی میتوانیم بگوییم که هرچه لایه برداری کمتر صورت گیرد بهتر است. نباید لایه برداری به باقی گذاشتن پوست ملتهب و متورم و لکه های قرمز منجر شود، بلکه هدف آن تسریع پروسه طبیعی جایگزینی پوست است تا فرد پوستی شفاف داشته باشد. البته این به نوع پوست شما بستگی دارد که چه فاصله زمانی بین لایه برداری های پوست مناسب باشد.

فاصله بین لایه برداری برای انواع پوست

پوست چرب

افرادی که پوست چرب دارند، به علت مقاومت بالای پوست آنها نسبت به محصولات و ابزارهای قوی، لایه بردارها را میتوانند تا پنج بار در هفته هم استفاده کنند. حتی این افراد امکان استفاده از دستگاه لایه بردار در صبح و ماسک و سرم های لایه بردار هم در شب استفاده کنند.

پوست حساس

لایه برداری این پوست بهتر است با لیف مرطوب، گرم و نرم انجام شود. ماسکی که برای این پوست به کار میرود باید ملایم بوده و درصد مواد فعال آن هم کم باشد و به صورت کلی یک یا نهایتا دو بار در هفته استفاده شود. برای این که لایه پوستی اذیت نشود باید از لایه بردار قوی پوست صورت و اسکارب صرف نظر کنید.

پوست خشک

اگر پوست خشکی دارید، برای لایه برداری آن بهتر است به روش های گیاهی و غیر شیمایی روی بیاورد.

پوست مختلط و معمولی

در صورتی که این نوع از پوست را دارد، از محدودیت کمی برای پیلینگ برخوردارید و میتوانید به سراغ هر نوع روش لایه برداری هم بروید. البته توجه داشته باشید که در نهایت سه بار در هفته میتوانید از روش های لایه برداری مختلف استفاده کنید.

مطلب مشابه: همه چیز در مورد “لایه برداری پوست” + معرفی انواع روش های لایه برداری

پیلینگ صورت چیست و اطلاعاتی در مورد روش پیلینگ برای لایه برداری پوست صورت

مراقبت های قبل از پیلینگ صورت

قبل از انجام این کار باید به نکاتی توجه داشته باشید، مثلا زنان باردار نباید پیلینگ انجام دهند. یا چند ماه قبل از انجام پیلینگ، بهتر است مصرفی بعضی از قرص ها از جمله قرص های ضدبارداری متوقف شود. نکته بعد فاصله زمانی بین عمل ها است. مثلا حداقل باید دو هفته از عمل زیبایی مثل میکرودرم ابریژن گذشته باشد تا بتوانید پیلینگ صورت را انجام دهید. در صورت بیماری قلبی هم شدیدا توصیه میکنیم به سراغ این روش نروید.

روش لایه برداری پوست

برای این کار یک برس تمیز برداشته و اسکارب مناسب هم انتخاب کنید. در همه سطح پوست خود، برس و اسکارب را به صورت دایره های کوچک بمالید. اسکارب ترکیبی از مواد مختلف با گرانول یا همان دانه های ریز است که ساختاری نسبتا زبر داشته تا توانایی جدا کردن اضافات پوست را داشته باشد. این کار را باید مثل لمس گلبرگ های لطیف یک گل انجام دهید. برای شستن آن حواستان باشد که از آب ولرم استفاده کنید، چرا که آب داغ پوست را اذیت میکند. بعد از خشک کردن صورت، به خاطر خشک شدن پوست بعد از لایه برداری، استفاده از کرم مرطوب کننده پیشنهاد میشود.

در صورت استفاده از ماسک های شیمیایی لایه بردار، مرحله اول را همانطور که گفته شد پیش برده و به با ملایمت و به شکل دورانی روی پوست خود انجام دهید. حالا به دستور العمل ماسک لایه بردار توجه کنید. برخی از آنها به زمانی برای خشک شدن نیاز دارند تا بعد به شکل یک پوسته کامل آن را از روی پوست بردارید. بعد با آب ولرم پوست را شسته و از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خشک نشود.

مطلب مشابه: روش های لایه برداری پوست صورت و بدن با استفاده از 3 اسکراب خانگی

عوارض پیلینگ صورت

لایه برداری پوست میتواند عوارض جانبی هم داشته باشد. در ادامه به برسی شایع ترین عوارض لایه برداری صورت میپردازیم.

اسکار

به وجود آمدن اسکار و زخم از موارد نادری است که در پیلینگ صورت ممکن است اتفاق بیفتد. این زخم ها به طور معمول در قسمت های پایینی صورت پیش می آید و با داروهای استروئیدی و آنتی بیوتیک ها میتوانید به بهتر کردن ظاهر این زخم ها کمک کنید.

قرمزی

به صورت طبعی بعد از لایه برداری یک روند نرمال بهبودی پوست وجود دارد که از بهبود بخش های قرمز پوست بعد از لایه برداری شروع میشود. البته امکان ادامه دار شدن قرمزی پس از لایه برداری های عمیق تا چند ماه وجود دارد.

عفونت

فعالیت ویروس هرپس در اثر پیلینگ صورت ممکن است اتفاق بیفتد. این ویروس موجب زخم سرد یا تبخال میشود. البته امکان به وجود آمدن عفونت های باکتریایی و قارچی در اثر لایه برداری های شیمیایی خیلی کم است.

تغییر رنگ پوست

یکی از مواردی که بعد از لایه برداری ممکن است مشاهده کنید، تیره تر شدن پوست قسمت تحت درمان است که به آن هایپرپیگمنتاسیون میگویند. البته برعکس این مورد هم ممکن است اتفاق بیفتد که قسمت تحت درمان روشن تر از حد معمول شده و به آن هایپوپیگمنتاسیون میگویند. بعد از لایه برداری سطحی، هایپرپیگمنتاسیون شایع تر میباشد در حالی که هایپوپیگمنتاسیون بیشتر بعد از لایه برداری عمیق اتفاق می افتد. افرادی که پوست تیره تری دارند، بیشتر مستعد تغییر در رنگ پوست بوده و این اتفاق میتواند دائمی هم باشد.

مراقبت های بعد از پیلینگ صورت

پس از لایه برداری شیمیایی، با هر عمیقی که باشد، برای مرطوب کردن و پاک کردن پوست باید به توصیه های پزشک توجه کرده و به صورت کلی نکاتی که در ادامه گفته میشود هم در نظر داشته باشید. معمولا بعد زا پیلینگ صورت به روش لیزری، مکانیکی یا شیمایی، پزشک از نوعی ماسک استفاده میکند. حواستان باشد که پوسته پوسته شدن و تورم پوست طبیعی بوده و بهتر است برای نرم نگه داشت پوست از پماد های مناسب برای هفت تا ده روز استفاده کنید. همچنین برخی از افراد ممکن است در پوست خود احساس سوزش کنند، در این صورت پزشک برای کمتر شدن علائم ممکن است از پمادهای محافظتی مثل ژل پترولیوم استفاده کند. از بسته یخ یا پنبه هم میتوانید برای راحتی بیشتر استفاده کنید. همچنین برای کاهش درد استفاده از مسکن های غیر نسخه ای مثل ناپروکسن یا ایبوپروفن هم موثر است. برای برسی علائم بهبود، بهتر است بعد از مدتی به پزشک مراجعه کنید.

بعد از مرحله اول درمان، تورم پوست، خشکی و قرمزی پوست رخ داده که از بین رفتن آن ممکن است چهار هفته هم طول بکشد. بیشتر پزشکان توصیه میکنند که رژیم غذایی سبکی داشته باشید. همچنین خیلی بهتر میشود که به سراغ فعالیت هایی که فشار زیادی به پوست می آورد نرفته و آن را در دماهای خیلی پایین یا خیلی بالا قرار ندهید. بعد از این که یک یا دو هفته از لایه برداری گذشت، پوست جدید فرد حالتی بدون چروک تر، نازک تر و صورتی رنگی خواهد داشت. البته از بین رفتن قرمزی پوست ممکن است چند هفته طول بکشد.

ممکن است شما هم متوجه شوید که بعد از انجام پیلینگ پوست برای مدت زمان بیشتری شفاف باقی میماند. البته که این حالت بعد از ترمیم رنگ دانه های پوست از بین میرود. برای این که دچار عفونت پوستی نشوید، از خاراندن و مالیدن پوست خودداری کنید و به یاد داشته باشد که پیلینگ صورت مثل هر نوع روش دیگری کاملا بدون عوارض نیست. در برخی از بیماران این عوارض ظهور کرده و در برخی دیگر خیلی خفیف اتفاق می افتد.

هزینه پیلینگ صورت

حالا که به صورت کامل با فرآیند پیلینگ صورت آشنا شدید، حتما برای شما هم این سوال پیش آمده است که این کار چقدر هزینه ممکن است داشته باشد. البته که در نظر گرفتن یک هزینه ثابت برای این کار ممکن نیست. چرا که پیلینگ صورت در روش های مختلفی انجام شده که هر کدام هم عوامل مختلفی دارند. مثلا آنها در نوع ماده مصرفی، هزینه مواد بیهوشی، محل کلینیک، مراقبت های و درمان های قبل و بعد از پیلینگ صورت و هزینه لوازم و تجهیزات، قیمت های متفاوتی دارند. البته که انجام پیلینگ صورت در خانه باعث کاهش هزینه ها میشود. اما توصیه ما انجام آن در کلینیک ها و به دست افراد متخصص است.

پیلینگ صورت در خانه

در صورتی که وقت یا هزینه رفتن پیش افراد متخصص یا به کلینیک ها را ندارید. میتوانید پاکسازی پوست را در خانه هم انجام دهید. این کار با روش های خانگی مثل به کار بردن ماسک های متفاوت،استفاده از کرم پیلینگ صورت یا بخور دادن صورت و دیگر روش ها کمک بگیرید. بهترین روش لایه برداری پوست در خانه استفاده از ماسک های لایه بردار خانگی است. امکان تهیه ماسک های مختلف از بازار وجود دارد. برخی از بهترین انواع آنها را میشود به صورت ماسک خیار و گلاب، جوش شیرین و عسل، سفیده تخم مرغ، آب لیمو و نمک دریایی، آووکادو و بلغور جو دوسر، ژلاتین یا ماست و شکر دسته بندی کرد. جهت بخور داد کافی است دو لیوان آب را با دو قاشق بابونه ترکیب کرده و روی شعله گذاشته تا به جوش بیاید. بعد آن را روی زمین گذاشته و یک حوله روی سر خود بگذارید طوری که ظرف زیر حوله قرار داشته باشد. برای باز شدن منافذ پوستتان حداقل به بیست دقیقه زمان نیاز دارید.

مطلب مشابه: نرم کردن پوست + روش های طبیعی و ماسک های طبیعی برای داشتن پوستی نرم

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو