جلو انداختن زمان پریودی با چند راهکار طبیعی

منبع: تاپ ناز

3

1402/4/4

12:47


روش های جلو انداختن زمان پریودی

یکی از بزرگترین دغدغه ها برای تمامی بانوان زمان بندی و همینطور تنظیم دوران عادت ماهانه است.اکثر خانم ها برای رویدادهای مهمی مانند جشن عروسی، تولد و … به دنبال جلو افتادن دوران قاعدگی خود هستند ،هرچند که هیچ راه امن و مطمئنی برای جلو انداختن دوره قاعدگی ظرف چند روز وجود ندارد ،اما می توان با ورزش و همچنین رژیم غذایی مناسب شرایطی را فراهم کرد که برای جلو افتادن قاعدگی موثر تر است.

جالب است بدانید تنها روش برای تغییر زمان پریود که مطمئن است ، روش های ضد بارداری هورمونی است؛ البته روش های دیگری هم وجود دارد که می توان آنها را نیز امتحان کرد.

تذکر: مواردی که در ادامه مقاله ذکر شده اند ممکن است در سقط جنین نیز موثر باشند ،بنابراین بهتر است با پزشکی مربوطه مشورت کرده و راهکارهای ارائه شده را به صورت محتاطانه انجام دهید.

روش های جلو انداختن پریود

۱_قرص:

روش های کنترل بارداری هورمونی مانند قرص ضد بارداری اولین و مطمئن ترین روش جلو انداختن پریود است، این قرص ها دارای ترکیبات استروژن و پروژسترون هستند که تاثیر مستقیم بر مقدار هورمون های بدن می گذارند و همچنین امکان تعیین زمان قاعدگی را به شخص می دهند.

نحوه عملکرد این قرص به این شکل است که بعد از ۲۱ روز مصرف قرص هورمونی در ۷ روز آخر مصرف قرص قطع میشود تا دوره قاعدگی و پریود آغاز گردد، در این حالت خود شخص انتخاب میکند چه زمانی مصرف قرص را قطع و دوره پریودی را شروع کند.

تذکر: اگر به دنبال مصرف قرص های هورمونی هستید درباره عوارض این قرص ها مطالعه داشته باشید، بهتر است این داروها را طبق دستور پزشک مربوطه مصرف کنید .

توجه کنید که استفاده از این قرص ها برای زنانی که در باردار اولیه به سر می برند خطرناک است و فقط زنانی که غیر باردار هستند می‌توانند از این قرص ها استفاده کنند

۲_ورزش:

هر چند که ورزش کردن روشی مناسب برای جلو انداختن پریودی نیست ،اما زمانی که خانم ها در شروع دوران پریودی خود ورزش می کنند، تاثیراتی هر چند جزئی را بر زمان شروع پریود خود حس می کنند.

جالب است بدانید فقط ورزش های ملایم به نظم و تنظیم چرخه قاعدگی کمک می کند و زنانی که ورزش های سنگینی را در برنامه ورزشی خود جای داده اند دچار پریودی های نامنظم می شوند ؛ در واقع ورزش ملایم عضلات بدن را شل و برای قاعدگی منظم آماده می کند، در هر حال تحقیقات و شواهد کافی برای اثبات این ادعا وجود نداشته و باید تحقیقات بیشتری در این حوزه صورت بگیرد.

جلو انداختن زمان پریودی با چند راهکار طبیعی

۳_ مدیتیشن:

تحقیقات و همینطور شواهد علمی حاکی از آن است که استرس تاثیر مستقیمی بر بی نظمی قاعدگی دارد ،در دوره هایی از زندگی افراد ، استرس بالایی را به دلیل رویدادهای مهمی همچون کنکور، امتحانات و … می گذرانند و دچار بی نظمی و عقب افتادن پریود می شوند. در این شرایط برای کاهش استرس بهتر است از تکنیک‌های آرام‌سازی، یوگا به صورت ملایم ،نوشتن و مدیتیشن استفاده کنید.

با انجام دادن برخی از این کارها شما میتوانید آرامش از دست رفته را به درون خود بازگردانید و پریود خود را جلو بیندازید.

۴_رابطه جنسی:

جالب است بدانید هورمون هایی که در فعالیت جنسی ترشح می شوند و همچنین انقباض رحم در موقع ارگاسم، در بازتر شدن دهانه رحم و همچنین فروریختن دیوار مخاطی آن موثر است.بنابراین رابطه جنسی و ارگاسم به جلو افتادن پریود و شروع آن کمک می کند.

۵_ رژیم غذایی :

رژیم غذایی و هر گونه تغییرات وزنی می تواند تاثیرات بسزایی را بر روند و نظم قاعدگی بگذارد ،جالب است بدانید خانم هایی که وزن کمتری دارند دچار پریودی های نامنظم و همچنین قطع پریود می شوند چرا که بدن برای تولید هورمون های قاعدگی نیازمند چربی است، از طرفی وزن زیاد هم می تواند باعث بی نظمی در این چرخه شود.

مصرف غذاهای حاوی چربی، پروتئین و سایر مواد مغذی نیز نظم پریودی را برهم میزند و همچنین ممکن است طول دوره پریودی را هم تحت تاثیر قرار دهد .

بنابراین اگر برای کاهش وزن  به سراغ رژیم غذایی می روید، یادتان باشد محدود کردن کالری مصرفی روزانه ساز و کارهای هورمون های تولید مثل را با تغییرات اساسی مواجه می کند و همچنین بر تخمک گذاری اثر می گذارد.

مطلب مشابه: دلیل پریود نشدن دختران مجرد چیست و این مشکل چگونه درمان می شود؟

خوراکی های موثر برای جلوانداختن پریودی

هرچند که از نظر علمی مدرکی بر عملکرد صحیح موارد ذکر شده وجود ندارد ،اما به عنوان روش های موثر در جلو انداختن پریود نسل به نسل انتقال یافته، موارد ذکر شده در ادامه مقاله روش های طبیعی جلو انداختن دوران قاعدگی است که امتحان کردن آنها ضرری ندارد.

۱_ آناناس:

اولین مورد ذکر شده از راهکار های طبیعی مصرف آناناس است، آناناس برای پریودی های نامنظم همچون داروست، این میوه سرشار از آنزیم بروملین است که بر میزان استروژن و همچنین سایر هورمون های بدن تاثیرات فراوانی را می گذارد .

اگر عقب افتادن پریود به دلیل التهابات رحمی باشد آنزیم بروملین در این میوه تابستانه با خاصیت ضد التهابی خود، به سراغ درمان می رود.

از آنجایی که این روش طبیعی است و ضرری  برای بدن ندارد، بهتر است به جای مصرف قرص که باعث جلو انداختن پریود میشود، میوه آناناس یا روزی دو لیوان آب آن را بنوشید.

۲_ویتامین C :

هورمون های استروژن و پروژسترون در چرخه قاعدگی و همانطور زمان بندی آن نقش بسزایی دارند، برخی از افراد معتقدند مصرف ویتامین c می تواند بر میزان این هورمون ها در بدن تاثیر بگذارد و قاعدگی را جلو بیندازد اما باید توجه کرد که ادعای این افراد بدون پشتوانه علمی است ،اما اگر هیچ شواهدی هم بر ادعای آنها یافت نشود ویتامین سی برای بدن لازم است و وجود آن مخصوصاً در مواقع رژیم غذایی نه تنها خطرناک نیست بلکه برای بدن نیز مفید است .

برای جلو انداختن پریود میتوانید مواد غذای زیر را امتحان کنید:

  • سبزیجات : اسفناج ،کلم پیچ ،کلم بروکلی کلم بروکسل
  • مرکبات: گریپ فروت و پرتقال

۳_دمنوش:

امناگوگ گیاهانی قاعدگی آور هستند، این گیاهان به داروی سبز در درمان بی قاعدگی شهرت دارند و از قدیم الایام برای عقب افتادن پریود یا قطع کامل از آنها مصرف شده است. از معروف ترین امناگوگ ها می توان به بابونه، جعفری ،دارچین، رزماری ،مریم گلی، پونه کوهی ،کرفس، پاپایا، شنبلیله ،عرق کاسنی، عرق گزنه و… اشاره کرد .

جعفری:

زمان زیادی است که از جعفری برای جلو انداختن پریود استفاده میشود، دو ماده موجود در جعفری به نام های« اپیول و میریستیسن» باعث تحریک رحم و انقباضات آن میشود که در نتیجه پریود و چرخه قاعدگی را جلو می اندازد.

پاپایا یا انبه هندی:

پاپایا باید به صورت خام مصرف شود که انقباضات رحمی را تحریک کرده و باعث جلو افتادن پریود شود.

کاروتین موجود در پاپایا باعث افزایش هورمون استروژن می شود.

کرفس:

از آنجایی که کرفس طبیعی و بدون خطر است ،مصرف آن نیز توسط پزشکان توصیه می شود. نوشیدن آب کرفس برای جلو انداختن پریود یکی از راه های مناسب است.

۴_ آب انار:

جالب است بدانید آنتی اکسیدان موجود در انار جریان خون به سمت رحم را تقویت می کند و باعث میشود پریود جلو بیفتد.

بهتر است دو روز قبل از پریود نوشیدن آب انار را شروع کنید و روزی سه بار آن را تکرار کنید،این کار را بعد از شروع دوره پریودی نیز ادامه دهید زیرا تاثیرات فراوانی دارد و می توانید در دوره پریودی نیز از خواص آن بهره مند شوید.

۵_کاروتن:

کاروتن موجود در صیفی جات مانند هویج، کدو تنبل یا پاپایا باعث ریزش دیواره داخلی رحم میشود .کاروتن موجود می تواند هورمون استروژن را نیز تحریک کند و پریودی را از موعد همیشه جلو بیندازد، بهتر است از دو روز قبل از شروع پریودی روزی یک تا دو لیوان آب هویج بنوشید، حتی می توانید خود میوه هویج، کدو تنبل و پایاپا را سه بار در روز مصرف کنید.

۶_کنجد یا زرد چوبه:

دمنوش زرد چوبه از دمنوش های گیاهی است که فواید و خواص بسیار زیادی دارد و یکی از آنها جلو انداختن پریود است ، حتی اگر در دوران پریودی خود ضعف و بی حالی شدیدی را حس کردید می توانید با خوردن دمنوش زرد چوبه التهاب ها و انقباضات رحمی را تسکین دهید .

بهتر است ۱۵ روز قبل از قاعدگی دمنوش کنجد و زرد چوبه را مصرف کنید تا اثربخشی بیشتری را داشته باشد، روزی دو بار آن را نوش جان کنید.

۷_ ادویه:

بهتر است دو هفته قبل از پریودی در هر روز یک یا دو وعده از غذاهای تند و ادویه دار استفاده کنید.برخی اعتقاد دارند که فلفل باعث گرم شدن بدن میشود و این گرمی چرخه قاعدگی را جلو می اندازد ، به عبارت دیگر حرارت بدن شرایط بهتری را برای تولید استروژن مهیا می کند .این ادعا بر اساس تجربه است و هیچ مدرک پزشکی و علمی برای اثبات آن وجود ندارد.

استفاده از کیسه آب گرم

از آنجایی که از کیسه آب گرم برای تسکین دل درد های چرخه قاعدگی استفاده می شود، می توان آن را به عنوان یک راهکار در جهت جلو انداختن پریود نیز به کار برد.

بهتر است یک کیسه آب گرم را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه روی شکم خود قرار دهید و این کار را ۲ تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

خطرات احتمالی جلو انداختن چرخه قاعدگی

از آنجایی که بیشتر روش های ذکر شده در این مقاله طبیعی و بدون خطر هستند جای نگرانی وجود ندارد البته به شرطی که به موارد جزئی دقت کنید، برای مثال مکمل های گیاهی ذکر شده در مقاله را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید یا اگر به غذا یا گیاه خاصی حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید. همه زنان به اثرات مضر و عوارض قرص های کنترل بارداری هورمونی آگاه هستند و می دانند که این قرص ها ممکن است فرد را دچار حملات قلبی ،آشفتگی ذهنی، خطر لخته شدن خون و سکته مغزی کند .

جالب است بدانید افراد سیگاری و بالای ۳۵ سال بیشتر در معرض عوارض این قرص ها قرار دارد، پس بهتر است درباره نحوه مصرف این داروها و خطرات احتمالی آنها با پزشک مربوطه مشورت کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

زنانی که قاعدگی نامنظمی دارند بهتر است هر چه زودتر پزشک زنان را در جریان تغییرات دوره قاعدگی خود قرار دهند،در صورت مشاهده علائم زیر که ممکن است در دوره مصرف قرص های ضد بارداری به وجود بیاید سریعاً به پزشک مراجعه کنید:

  • اگر درد شدیدی را در شکم و زیر شکم حس می کنید.
  • اگر سر دردهای شدیدی مثل میگرن در شما وجود داشت.
  • اگر در ناحیه قفسه سینه درد یا تنگی نفس دارید.
  • و مورد آخر نیز درد ،قرمزی یا ورم در ناحیه ساق پا.

مطلب مشابه: خانم ها در طول مدت قاعدگی این غذاها را نخورید!

نکات تکمیلی

۱_برخی از عوامل مانند تغییر وزن ، استرس و مشکلات تیروئید می تواند موجب تاخیر و اختلال در پریود شود.

۲_راه حل های ذکر شده در این مقاله باید چند روز تا چند هفته قبل از پریود شروع شوند و هیچ روش تضمینی ظرف یک روز برای جلو انداختن پریود وجود ندارد.

۳_یکی از پرکاربردترین داروها برای جلو انداختن پریودی قرص ال دی است.

۴_حرکات کرانچ، ژست های گربه، گاو و ماهی در یوگا و همینطور تمرینات کششی می تواند در جلو افتادن پریود موثر باشد.

۵_می‌توانید برای جلو انداختن پریود زعفران، قهوه ،برگ حنا ،زنجبیل و انبه را به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید.

در این مقاله با چند نمونه از موثر ترین راه ها برای جلو انداختن پریود آشنا شدیم، این روش ها طبیعی هستند و دلیل علمی برای اثبات آن ها وجود ندارد؛ اما اگر باعث جلو افتادن پریود هم نشوند برای بدن مضر نیستند.

تذکر: مطالب ذکر شده در این مقاله صرفا جنبه آگاهی و آموزشی دارد و برای استفاده از آن ها بهتر است با پزشک مربوطه مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو