آیا کتابخوان‌ها واقعا باهوش‌ترند؟

منبع: تاپ ناز

4

1402/4/5

14:13


دختری در حال خواندن کتاب

هر از گاهی مقاله‌های مختلفی در روزنامه‌ها، مجلات و رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که ادعا می‌کنند که مطالعه می‌تواند شما را باهوش‌تر کند. اما سؤالی که احتمالاً برای شما هم پیش آمده این است که آیا واقعاً این حرف حقیقت دارد؟

پاسخ این سؤال مثبت است! کتاب‌خواندن شما را باهوش‌تر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که مطالعه و کتابخوانی منظم عملکرد مغز را بهبود می‌بخشد، به شما امکان می‌دهد بهتر فکر کنید، در مقابل مشکلات واکنش مؤثرتری داشته باشید، از شما سخنران بهتری می‌سازد و دانش و دایرۀ لغات شما را گسترش می‌دهد و در نهایت شما باهوش‌تر می‌شوید. برای درک این‌که چگونه مطالعه از شما آدم باهوش‌تری می‌سازد، باید نگاهی کوتاه به آنچه در مغز شما هنگام مطالعه می‌افتد، بیندازیم.

اگر نمی‌دانید چه کتاب‌هایی مناسب شماست و چه کتابی را باید مطالعه کنید کافیست به سایت 30book.com سری بزنید و پیشنهاد کتاب‌های سیبوک را بررسی کنید. برای خرید کتاب با تخفیف هم ۳۰بوک با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی گزینه‌ی مناسبی برای سفارش آنلاین کتاب است.

تاثیر کتابخوانی روی باهوش شدن

کتاب خواندن چگونه باعث می‌شود که فرد باهوش‌تری باشید؟

1. ذخیرۀ اطلاعات

مطالعه تفاوت بسیاری در عملکرد مغز ایجاد می‌کند. مطالعه حافظۀ شما را تقویت می‌کند و درنتیجه مغزتان اطلاعات را راحت‌تر ذخیره می‌کند. مطالعه برای مغز یک ورزش است. هرچه بیشتر مطالعه کنید و بیشتر سعی کنید اطلاعات را در خاطرتان نگه دارید، مغزتان ورزیده‌تر می‌شود و بهتر کار می‌کند.

2. تجربیات

مغز شما بین تجربیاتی که در مورد آن‌ها خوانده‌اید و تجربیاتی که در زندگی واقعی کسب کرده‌اید تفاوتی قائل نمی‌شود و این بدان معناست که هر چه بیشتر مطالعه کنید، تجارب بیشتری به دست می‌آورید و این تجارت تبدیل به بخشی از چارچوب مرجع مغز شما می‌شود. هر چه بیشتر کتاب بخوانید، با افکار و تجربیات شخصی بیشتری مواجهه می‌شوید و در هنگام نیاز مغزتان از این ذخیرۀ تجربیات استفاده می‌کند و راحت‌تر می‌تواند موقعیت‌ها را ارزیابی کند و برای مشکلاتتان راه حل پیدا کند.

3. فعالیت‌های مختلف مغز

این یک واقعیت شناخته شده است که خواندن بر مغز شما تأثیر مثبت می‌گذارد. مطالعه همچنین بر سایر عملکردهای مغز که با فرآیند باهوش شدن شما مرتبط هستند، تأثیر می‌گذارد. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه اِموری در آتلانتا، هنگام مطالعه آن نواحی از مغز شما که با زبان، احساس و حرکت بدن در ارتباط هستند، فعال‌تر می‌شوند. محققان اخیراً دریافتند که مطالعهْ فعالیت نواحی مختلف مغز که مرتبط با تشخیص نمادها، صداها، زبان گفتاری، احساسات و ادراک، حافظه و حل مسئله است را نیز افزایش می‌دهد. برای همین مطالعه شما را باهوش‌تر می‌کند چون فعالیت این بخش‌ها نه  تنها افزایش می‌یابد بلکه این نواحی فعال می‌ماند.

4. نظریۀ ذهن

نظریۀ ذهن مهارتی است که به شما امکان می‌دهد نه تنها در مورد وضعیت ذهنی خود، بلکه در مورد وضعیت ذهنی دیگران نیز به طور عینی فکر کنید. فردی که بتواند وضعیت ذهنی فرد دیگری را درک کند یا تشخیص دهد به طور کلی باهوش‌تر است. مطالعه همان بخش از مغز شما را فعال می‌کند که مهارت نظریۀ ذهن از آنجا سرچشمه می‌گیرد. مطالعۀ مکرر این ناحیه از مغز شما را فعال نگه می‌دارد و مهارت تئوری ذهن شما را قوی‌تر می‌کند.

افراد در کنار کتاب ها

5. همدلی

مطالعه به شما همدلی‌کردن را یاد می‌دهد. وقتی بتوانید احساسات و چالش‌های شخصیت‌های داستانی را درک کنید و خودتان را جای آن‌ها بگذارید و با آن‌ها همذات‌پنداری کنید، آنگاه درک احساسات و نیازهای آدم‌های اطرافتان هم برایتان راحت‌تر می‌شود. مطالعات نشان داده است که افراد کتابخوان به‌ویژه آن‌هایی که رمان می‌خوانند، همدلی بیشتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند. افرادی که کتاب می‌‌خوانند یاد می‌گیرند که چطور از زوایای مختلف به مسائل نگاه کنند و راه‌حل‌های متفاوتی را مورد آزمون قرار بدهند تا بهترین نتیجه را بگیرند.

6. حافظه

یک فرد با حافظۀ قوی معمولاً فردی باهوش خوانده می‌شود. مطالعه بخش هیپوکامپ (یک ساختار پیچیده که در لوب تمپورال مغز تعبیه شده است) را که نقش مهمی در حافظه دارد فعال می‌کند. هر چه بیشتر مطالعه کنید، هیپوکامپ فعال‌تر می‌شود و در نهایت باهوش‌تر می‌شوید چون می‌توانید به راحتی اطلاعات مفید را از حافظۀ خود به یاد بیاورید.

7. خلاقیت

نمی‌توان انکار کرد که روزمرگی‌های زندگی باعث محدودیت خلاقیت می‌شود. مثلاً اگر در یک شهر کوچک زندگی می‌کنید، به دانشگاه نرفته‌اید و در تمام زندگی خود یک شغل ثابت داشته‌اید، تفاوت بسیاری با فردی خواهید داشت که این کارها را انجام داده یا مشاغل متعددی داشته است. مطالعه راه ساده و کم هزینه‌‌ای است تا بتوانید به انبوهی از اطلاعات دسترسی پیدا کنید و از این نظر باعث افزایش خلاقیت و هوش شما می‌شود.

افراد باهوش اغلب ایده‌های تازه و خلاقانه‌ای در مورد چگونگی شروع کار جدید یا نحوۀ مدیریت کارآمدتر ارائه می‌دهند. اما برای تولید و ارائۀ ایده‌های جدید، مغز شما به یک کتابخانۀ عمومی نیاز دارد. این کتابخانه مملو از چیزهایی است که شما تجربه‌ کرده‌اید، شنیده‌اید یا خوانده‌اید. شما تنها با مطالعۀ زیاد می‌توانید کتابخانۀ مغز خود را با بسیاری از مفاهیم و ایده‌های جدید پر کنید. مطالعه به مرور زمان باعث می‌شود که بتوانید مفاهیم و ایده‌های هوشمندانه‌ای را ارائه دهید چون خواندن شما را خلاق می‌کند و تخیل شما را افزایش می‌‌دهد.

8. مهارت‌های زبانی

مطالعه مهارت زبانی شما را تقویت می‌‌کند. کلمات و عبارت‌های جدیدی که هنگام مطالعه با آن‌ها مواجه می‌شوید در مغزتان ذخیره می‌شود. با گذشت زمان شما ناخوادآگاه شروع به استفاده از این کلمه‌ها و عبارت‌های جدید می‌کنید و به‌طور خلاصه هرچه بیشتر بخوانید، باهوش‌تر می‌شوید و دایرۀ واژگانتان افزایش می‌یابد.

افراد باهوش دایرۀ لغات جامعی دارند. مطالعۀ مکرر، به‌خصوص مطالعه در ژانرها و موضوعات مختلف، بهترین راه برای گسترش دایرۀ لغات شما است. افراد باهوش همچنین می‌دانند که چگونه از کلمات و عبارات مناسب در هنگام گفت‌وگو یا در نوشتار خود استفاده کنند. با مطالعه نه تنها کلمات جدیدی یاد می‌گیرید، بلکه با نحوۀ استفاده از این کلمات و عبارت‌ها نیز آشنا می‌شوید.

9. تفکر انتقادی

درک خوب باعث تقویت تفکر انتقادی می‌شود و چنین افرادی باهوش در نظر گرفته می‌شوند. محققان دریافته‌اند که خواندن رمان مناطقی را در مغز شما فعال می‌کند که با درک مطلب ارتباط مستقیم دارد. اما جدا از فعال‌سازی این قسمت از مغز، رمان‌هایی با نگارش قوی به شما می‌آموزد که چطور فکر کنید و علت و معلول را به هم پیوند دهید و این اساس تفکر انتقادی است. هر چه بیشتر مطالعه کنید، مغز شما با این طرز تفکر سازگارتر می‌شود و باهوش‌تر می‌شوید.

10. مهارت‌های حل مسئله

مطالعه تخیل شما را تقویت می‌کند و به شما امکان می‌دهد وارد دنیاهای جدید، متفاوت، واقعی، غیر واقعی و خارق‌العاده‌ای شوید و خودتان شگفتی‌های این دنیا را کشف کنید. تخیل گستردۀ شما می‌تواند به نوبۀ خود خلاقیت شما را تقویت کند و به شما در یافتن راه‌حل‌های جدید و منحصربه‌فرد و مواجه با چالش‌های روزمرۀ زندگی کمک کند. کتاب‌های غیرداستانی مثل کتاب‌های انگیزشی یا کتاب‌‌های خودیاری رویکردهای کارآمدی برای حل مشکلات ارائه می‌‌دهند. در داستان‌ها با مسائل مختلفی مثل چالش‌های رابطه یا مشکلات خانوادگی، مشکلات در مدرسه یا محل کار، شرایط جسمانی یا روانی و نگرانی‌های پیچیدۀ زندگی مثل قلدری، هراس یا نژادپرستی مواجه می‌شوید.

وقتی شخصیت‌های داستان‌ها با مشکل یا مسئله‌‌ای مواجه می‌شوند، به شما نشان می‌دهند که در زندگی واقعی چطور با این مشکل مقابله کنید. شما به‌‌مرور یاد می‌گیرد تا راه‌حل‌های مختلفی برای مشکلات خود بیابید و این یکی از ویژگی‌های بارز افراد باهوش است.

11. تصمیم‌گیری

افراد باهوش عموماً مهارت‌های تصمیم‌گیری توسعه‌یافته‌ای دارند. شما نیز می‌‌توانید با مطالعۀ مکرر به یک تصمیم‌گیرندۀ باهوش تبدیل شوید. قشر پیش‌پیشانی مغز شما که دقیقاً در جلوی مغز قرار دارد، یکی از بخش‌های مؤثر در فرآیندهای تصمیم‌گیری است. محققان با سی‌تی‌ اسکن مغز دریافتند که خواندن رمان این قشر از پیشانی را فعال می‌کند. هر چه این بخش از مغز شما فعال‌تر شود، مهارت‌ تصمیم‌گیری شما توسعه می‌یابد و در نهایت تبدیل به فردی باهوش‌تر می‌شوید و می‌توانید راحت‌تر در موقعیت‌های مختلف زندگی تصمیم بگیرید.

12. آشنایی با فرهنگ‌ها

یادگیری بیشتر دربارۀ تاریخ، سنت‌ها و زندگی روزمرۀ مردم در سایر نقاط جهان، نه تنها شما را در معرض دیدگاه‌های جدید قرار می‌دهد، بلکه شما را باهوش‌تر نیز می‌کند. دانش و اطلاعات در مورد فرهنگ‌های دیگر زمینۀ تجربه و درک شما را افزایش می‌دهد. اگر فرصت سفر یا بازدید از مناطق یا کشورهای دیگر را ندارید، مطالعه بهترین روش یادگیری تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم مناطق دیگر است.

اگر می‌خواهید باهوش باشید، کتاب بخوانید!

خواندن نه تنها شما را باهوش‌تر می‌کند بلکه می‌تواند هوش شما را برای مدت طولانی‌تری تقویت کند. تقویت حافظه از راه مطالعه می‌تواند احتمال ابتلای شما به بیماری آلزایمر را کاهش دهد. همان‌طور که ورزش جسم شما را قوی می‌کند، مطالعه هم مغزتان را ورزیده‌تر می‌کند. با افزایش سن عملکرد مغز به‌طور طبیعی افت می‌کند، اما مطالعه می‌تواند این روند را برای شما متوقف یا حتی معکوس کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو