نقد و بررسی انیمیشن Elemental

منبع: فوت و فن

7

1402/4/19

16:43


تعداد اندکی از استودیوهای هالیوودی همانند استودیو پیکسار مورد احترام بیننده‌ها هستند، اگرچه این استودیو انیمیشن‌سازی برجسته از زمان شروع همه‎‌گیری کرونا دوره‌ای نه چندان خوب و ناخوشایندی را پشت سر می‌گذراند.

نقد و بررسی انیمیشن Elemental

تعداد اندکی از استودیوهای هالیوودی همانند استودیو پیکسار مورد احترام بیننده‌ها هستند، اگرچه این استودیو انیمیشن‌سازی برجسته از زمان شروع همه‎‌گیری کرونا دوره‌ای نه چندان خوب و ناخوشایندی را پشت سر می‌گذراند.

بهترین انیمیشن‌های آن‌ها در ابتدای دهه ۲۰۲۰ یعنی انیمیشن روح (Soul) و همچنین انیمیشن قرمز شدن (Turning Red) مستقیم روی سرویس آنلاین دیزنی پلاس عرضه شدند و انیمیشن لایت‌یر (Lightyear) نیز نتوانست روی پرده سینماها عملکرد درخشانی داشته باشد. همه این موارد در کنار هم سبب شدند تا انتظارات بسیار زیادی از جدیدترین اثر پیکسار یعنی انیمیشن المنتال (Elemental) وجود داشته باشد.

این فیلم اثری رنگارنگ و چشمگیر به نظر می‎رسد که بار دیگر استودیو پیکسار را در بهترین حالتش نشان می‌دهد. در واقعیت، انیمیشن «المنتال» پر از ایده‌های هوشمندانه و تفسیرهای اجتماعی به موقع است اما در نهایت، به این ایده‌ها توجهی نمی‌کند و روی داستانی معمولی‌تر متمرکز می‌شود.

داستان انیمیشن المنت

در شهر رنگارنگ المنت، چهار عنصر در کنار هم زندگی می‎‌کنند. مردم آب، هوا و خاک آزادانه در خیابان‌ها قدم می‌زند، در مسابقات ورزشی شرکت می‎کنند و در حمل و نقل عمومی در کنار هم هستند. در این میان نیز مردم آتش محله خودشان را به دور از باقی شهر بنا کرده‎اند و جامعه فشرده خودشان را دارند.

در اینجا، امبر با صداپیشگی لیا لوئیس به همراه پدر و مادرش زندگی می‌کند و تصمیم می‎گیرند تا از سرزمین آتشفشانی خودش به شهر المنت مهاجرت کنند. پدر امبر به نام برنی با صداپیشگی رانی دل کارمن یک فروشگاه را اداره می‌کند و رؤیاهای بسیار بزرگی برای دخترش برای به دست گرفتن این فروشگاه دارد. برنی همچنین این عقیده و باور را به امبر توضیح داده که عناصر با هم ترکیب نمی‌شوند. با این حال، زمانی که لوله‌ای در فروشگاه می‌ترکد و پای یک فرد از عنصر آب به نام وید با صداپیشگی مامودو آتی به زندگی امبر باز می‌شود و مشکلات عمیق‌تری به وجود می‌آورد.

ترکیدگی لوله به یک مشکل بزرگتر و تا حدودی پیچیده‌تر در شهر المنت گره خورده است؛ یک نشتی مرموز شروع به ارسال آب به شهر آتش کرده است. امبر که مصمم به نجات فروشگاه است، با اکراه با وید همکاری می‌کند تا منبع نشت را پیدا کند. این شراکت دو عنصر متضاد آن‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند و به رابطه‌ای دامن می‌زند که در نهایت بخش عمده‌ای از داستان این انیمیشن را در بر می‌گیرد.

ایده‌های جالب توسعه داده نشده

انیمیشن «المنتال» به کارگردانی پیتر سون است و درون خودش ایده‌های جذاب و متقاعد‌کننده‌ای دارد که با روش‌های ابداعی و جالبی به اجرا گذاشته می‌شوند و تشابهات بسیار زیادی بین زندگی واقعی و داستان این اثر ایجاد می‌کنند. مردم آتش به‌شدت در شهر طرد شده‌اند و این موضوع به طرز تلخی از طریق فلش‌بک‌های مختلف برای برنی و امبر به نمایش گذاشته شده است.

با وجود اینکه انیمیشن «المنتال» ظاهر خودش را همانند تمثیلی از نژادپرستی در دنیای واقعی می‌سازد اما این اثر هرگز جدایی بین عناصر را به‌صورت مستقیم مورد بررسی قرار نمی‌دهد. در عوض، عشق روبه‌رشد بین وید و امبر در مرکز داستان قرار دارد. انیمیشن «المنتال» کار بسیار خوبی در بررسی چگونگی رابطه بین افراد از طبقات بسیار متفاوت و پیچیدگی آن انجام می‌دهد. از سوی دیگر، شخصیت امبر و وید از جمله شخصیت‌های خوبی هستند که به‌راحتی می‌توان جذب آن‌ها شد.

در هر صورت، این داستان یک فرصت از دست رفته به شمار می‌رود. انیمیشن «المنتال» دنیای شگفت‎انگیزی را معرفی می‌کند اما هرگز آن را آن طور که شایسته است، توسعه نمی‌دهد. همین نیز باعث می‌شود که فیلم با طرح داستانی ناهمواری روبه‌رو شود که در وسط راه جریان خودش را از دست می‌دهد.

شاید قوی‌ترین قسمت از انیمیشن «المنتال» پیوند بین امبر و برنی باشد. تلاش برای سر بلند کردن پدر، امبر را به جلو سوق می‌دهد و این در حالی است که برنی تلاش دارد تا بهترین زندگی ممکن را برای امبر به ارمغان بیاورد. لحظه میان این دو نفر در انتهای فیلم نسبت به باقی فیلم، احساسات بسیار بیشتری دارد و باعث می‌شود تا این اثر، با وجود اینکه متزلزل است، ارزشمند نیز باشد.

طراحی زیبا و صداپیشه‌های قوی

با وجود اینکه فیلم از لحاظ داستانی لنگ می‌زند اما از لحاظ بصری خارق‌العاده است. هر عنصر با طراحی خاص خودش نشان داده شده و مردم آتش نیز نسبت به بقیه درخشان‌تر و برجسته‌تر هستند. انیمیشن «المنتال» علاوه بر جلوه‌های بصری خیره‌کننده، از صداپیشه‌های قوی نیز قدرت می‌گیرد. لیا لوئیس به‌خوبی توانسته طبیعت آتشین امبر را در صداپیشگی خودش بگنجاند و این در حالی است که مامودو آتی در نقش وید توانسته خنده و شفقت را به نمایش بگذارد. وندی مک‌لندون کاوی و کاترین اوهارا نیز از جمله صداپیشه‌های مکمل قوی هستند و این در حالی است که دل کارمن در نقش برنی واقعاً صداپیشگی گرم و صمیمی داشته است.

سخن پایانی درباره انیمیشن المنتال

شاید انیمیشن «المنتال» به دید برخی از افراد قصد بازگردان عظمت استودیو پیکسار در دنیای سینما را داشته باشد اما باید گفت که این اثر متأسفانه آن عظمت آثار قبلی این استودیو را ندارد. با این وجود، همچنان چیزهای زیادی برای لذت بردن از این اثر وجود دارد و بیننده‌ها با هر سنی بدون شک از دنیای پر جنب‌وجوش این اثر لذت خواهند برد. با این حال، با داستانی که نتوانسته به هدفش برسد، انیمیشن «المنتال» در میان آثار برتر فیلموگرافی پیکسار جایی ندارد.

امتیاز منتقد: ۳ از ۵

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو